Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Trodde inte heller att jag skulle pussa sonen på munnen men OJ, vad vi pussas Dessutom är han i en riktigt pussig ålder så det är stooora, blöta, gapande pussar många gånger per dag. (dvs han gapar, inte jag )
Fast det kan ju mycket väl vara så att du inte kommer "munpussas" med eventuella barn, det får framtiden utvisa
Är utbildad barnskötare, och vi lärde oss att absolut inte sätta nappen i egen mun, just för att hindra uppkomsten av karies och andra bakterier. Karies finns inte automatiskt i barnens mun, utan sprids just på detta sätt.
En utomstående barnskötare har inte samma bakterieflora som mamma-barn.
Och visst, mjölktänderna ramlar av, men ska barnet lida av tandvärk i alla år innan de trillar av, eller ska man borra och lappa hål på en tvååring? Nej för fan.
Eller så ser man till att borsta barnets tänder morgon och kväll från första lilla tanden tittar upp.
Man kan ha med sin två nappar, eller en servett eller våtservett. Själv skulle jag aldrig sätta nåt i egen mun och sedan i barnets. Främst pga bakterierisken, sen pga äcklet.
Och visst, mjölktänderna ramlar av, men ska barnet lida av tandvärk i alla år innan de trillar av, eller ska man borra och lappa hål på en tvååring? Nej för fan.
Bakterier som orsakar karies sprids ofta inom familjen - till exempel när föräldrar slickar av sitt barns napp eller sked, enligt tandläkare Ing-Mari Redmo Emanuelsson. I sin doktorsavhandling undersökte hon 36 barn. Hälften av dem hade exakt samma bakteriestam som någon av föräldrarna. Det var så kallade mutanstreptokocker, som kan orsaka karies.
Skulle ett barn få karies så kan jag lova dig att barn inte behöver gå i flera år med tandvärk utan man lagar naturligtvis även mjölktänder.
Finns borrfria alternativ att kunna ta till för att få bort karies men som tur är så är inte karies vanligt på små barn.
Tack för sista raden! Jag blir så facinerad av alla som har förmågan att se in i framtiden (borde man kunna göra sig en hacka på) och vet att "när du gör så så blir det så", "du kommer få se sen" osv...
Tack för sista raden! Jag blir så facinerad av alla som har förmågan att se in i framtiden (borde man kunna göra sig en hacka på) och vet att "när du gör så så blir det så", "du kommer få se sen" osv...
Men så skrev hon väl ändå inte? Nu tolkade du in annat än vad som stod tycker jag. Läs igen. Den som bestämmer hur man pussas borde väl vara barnet? Vår son pussar inte med öppen mun, men det finns ju barn som har helt fantastiskt blöta och läskiga pussar (som säkert deras föräldrar älskar) men ändock barnet som bestämmer.