Varför sover jag så mycket?

Sv: Varför sover jag så mycket?

Jo, lägger man åtta timmar på att göra något vadsomhelst så är det en tredjedel av dygnets timmar. Det säger sig självt att det kräver energi att syssla med något i den omfattningen.

Jaha.

Är det? Du gör ju å andra sidan inte så mycket för att göra något annat än att pilla med bloggen. Hikikomori-aktiviteter är du skeptisk till p.g.a. "okända människor" och du "kommer inte iväg" - och pillar därför med bloggen i stället o.s.v.

Gör jag inte?
Du kanske inte ens har någon aning om vad Hikikomori är för något eftersom du säger som du gör. Jag är inte skeptisk till Hikikomori, inte ett dugg. Jag ser fram emot att få gå där och utvecklas. Det är ju tillsammans med personer som är i liknande situation som mig.

Såklart jag är nervös inför okända människor och jag är rädd att jag inte kommer iväg. Men det är ju just precis den biten dom jobbar med.

http://www.projektifinsamuppsala.se/hikikomori/?ID=30
Hikikomori är japanska och betyder "den som stänger sig inne". Projekt Hikikomori finns till för unga vuxna 18 - 25 år, som av rädsla isolerat sig i hemmet. Vi vill hjälpa våra deltagare att bryta isoleringen och känna sig mer delaktiga i samhället.

Som handlar om att du gör ingenting. Det är lite shopping och lite restauranger och sedan är det uggla vid datorn för att pojkvännen tittar på fotboll eller uggla vid datorn för att du inte har något bättre för dig.

Fast handlingen behöver du inte kommentera då jag vet vad du tycker om min blogg. Låt mig skriva om vad tusan jag vill. Du har liksom inget med det att göra. Tycker du att den inte handlar om något så får du tycka det men håll det för dig själv. Mina läsare som faktiskt går in och läser på min blogg varje dag verkar ju tydligen gilla den så det är ju liksom individuellt.

Vad spelar det för roll om min blogg handlar om lite shopping osvosvosv? Jag MÅR BRA av det jag skriver och jag MÅR BRA av att skriva av mig. Och att då dessutom få prata med folk i liknande situationer, dela tankar osv, det är väldigt intressant och givande för mig.

Eftersom du får uppmärksamhet på bloggen är du uppenbarligen mindre benägen att söka dig utanför den - annars hade du inte ägnat den så mycket tid i en sådan omfattning att det blir passiviserande.

Så behöver det väl inte vara? Om du får uppmärksamhet för att du är duktig i något av dina intressen, är du då mindre benägen att göra annat? Som jag förstått dig så är det inte så. Så varför envisas du med att det är så för mig?


Bloggpill i åtta timmar om dagen = passiviserade men ger uppmärksamhet = positiv respons = ännu mer bloggpill = ännu mer passiviserad o.s.v. 2000 besökare = mer penägen att pilla blog = fler besökare = pilla blogg o.s.v.

Men vadå bloggspill? Vad vill du egentligen med allt det här snacket om min blogg? Du har liksom ingenting med den att göra och dina åsikter om vad JAG skriver om på MIN blogg är totalt ointressant. Diskutera det med någon annan som delar dina åsikter, för det gör inte jag.


Det har väl inte du med att göra. Åter igen, lägg dig inte i mitt skrivande.
Stör du dig på mig, lägg då inte ner din energi på att fortsätta.

Amen lägg ner offerkoftan.

:p

Så sluta. För nu funderar du på att du funderar för mycket. Lägg ner bara.

:crazy:
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Gör jag inte?
Du kanske inte ens har någon aning om vad Hikikomori är för något eftersom du säger som du gör
Jag vet vad Hikikomori är.

Jag är inte skeptisk till Hikikomori, inte ett dugg. Jag ser fram emot att få gå där och utvecklas. Det är ju tillsammans med personer som är i liknande situation som mig.
Citat från bloggen: "men jag vet inte riktigt om jag känner mig redo för att träffa en massa okända människor. Så jag tror jag hoppar över det"

Det är väl inte så mycket att "känna sig redo" för? Det är ju bara att packa sig iväg, i värsta fall kan man ju gå därifrån.

Såklart jag är nervös inför okända människor
Varför är det "såklart"?

och jag är rädd att jag inte kommer iväg
Inte rädd för. Har redan bestämt dig för att det inte funkar.

Fast handlingen behöver du inte kommentera då jag vet vad du tycker om min blogg. Låt mig skriva om vad tusan jag vill. Du har liksom inget med det att göra. Tycker du att den inte handlar om något så får du tycka det men håll det för dig själv. Mina läsare som faktiskt går in och läser på min blogg varje dag verkar ju tydligen gilla den så det är ju liksom individuellt.

Vad spelar det för roll om min blogg handlar om lite shopping osvosvosv? Jag MÅR BRA av det jag skriver och jag MÅR BRA av att skriva av mig. Och att då dessutom få prata med folk i liknande situationer, dela tankar osv, det är väldigt intressant och givande för mig.
Den kräver orimligt mycket tid. Det är det det hela går tillbaka till. Bloggen kräver orimligt mycket tid, gör dig passiv och förbättrar inte din situation. Alls. Vad jag tycker om den är egentligen irrelevant.

Så behöver det väl inte vara? Om du får uppmärksamhet för att du är duktig i något av dina intressen, är du då mindre benägen att göra annat? Som jag förstått dig så är det inte så. Så varför envisas du med att det är så för mig?
För att jag ser att det är så. Skillnaden mellan mig och dig är att jag har en fungerande vardag och är kapabel att planera och prioritera och göra vad jag ska och vad som förväntas av mig. Du, å andra sidan, ser inte orimligheten i att spendera åtta timmar om dagen på en blogg, du ser inte att den tar energi från annat, du ser inte att du ständigt prioriterar den framför sådant som - helt objektivt - är att betrakta som viktigare.

Men vadå bloggspill? Vad vill du egentligen med allt det här snacket om min blogg?
Har verkligen ingenting jag skrivit gått in alls? Det är ju inte så att jag talar i gåtor. Jag har dessutom upprepat mig typ tjugo gånger.

Diskutera det med någon annan som delar dina åsikter, för det gör inte jag.
Javisstja, jag måste ju hålla med dig alltid och stryka dig medhårs. :grin: Om du bara vill ha medhåll, varför startar du då tråd på tråd på tråd?

Det har väl inte du med att göra.
Kanske inte, men du ser inte själv att det är ganska destruktivt att alltid spela läggmatch?

Bruka lite allvar.

Men det är ju sant. Du har ett val och du väljer att tänka, älta, fundera, o.s.v.
 
Senast ändrad:
Sv: Varför sover jag så mycket?

Jag vet vad Hikikomori är.

Dåså :)

Citat från bloggen: "men jag vet inte riktigt om jag känner mig redo för att träffa en massa okända människor. Så jag tror jag hoppar över det"

Det är väl inte så mycket att "känna sig redo" för? Det är ju bara att packa sig iväg, i värsta fall kan man ju gå därifrån.

Haha, ja, i fredags. Jag visste inte vad som skulle göras. Jag visste inte hur många som skulle komma. Det brukar dom tala om vilket dom inte gjorde då jag fick göra som jag kände eftersom jag var där i torsdags på ett inskrivningsmöte.


Varför är det "såklart"?

För det är väldigt obehagligt.

Inte rädd för. Har redan bestämt dig för att det inte funkar.
Nope, så är det inte.

Den kräver orimligt mycket tid. Det är det det hela går tillbaka till. Bloggen kräver orimligt mycket tid, gör dig passiv och förbättrar inte din situation. Alls. Vad jag tycker om den är egentligen irrelevant.
Kommentera inte det då.

För att jag ser att det är så. Skillnaden mellan mig och dig är att jag har en fungerande vardag och är kapabel att planera och prioritera och göra vad jag ska och vad som förväntas av mig. Du, å andra sidan, ser inte orimligheten i att spendera åtta timmar om dagen på en blogg, du ser inte att den tar energi från annat, du ser inte att du ständigt prioriterar den framför sådant som - helt objektivt - är att betrakta som viktigare.

Du är väldigt duktig du som har en fungerande vardag.
Jag prioriterar inte min blogg framför det som är viktigare! SLUTA NU

Har verkligen ingenting jag skrivit gått in alls? Det är ju inte så att jag talar i gåtor. Jag har dessutom upprepat mig typ tjugo gånger.
Jag bryr mig inte om vad du säger angående min blogg.

Javisstja, jag måste ju hålla med dig alltid och stryka dig medhårs. :grin:
Fyfan vad du är nedlåtande.

Kanske inte, men du ser inte själv att det är ganska destruktivt att alltid spela läggmatch?
Läggmatch?

Bruka lite allvar.
:p

Men det är ju sant. Du har ett val och du väljer att tänka, älta, fundera, o.s.v.

Enligt dig ja. Du sitter väl inte i mitt huvud och ser vad jag gör och tänker?
Nej precis, det gör du inte. Då vet du inget heller :)
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

För det är väldigt obehagligt.
För att du gör det obehagligt.

Nope, så är det inte.
Precis så är det. Syns i tråden.

Kommentera inte det då.
Jo, eftersom det har med hela saken att göra.

Jag prioriterar inte min blogg framför det som är viktigare! SLUTA NU
Nej. Jag ser ju att du prioriterar blogg. Du är uppe mitt i nätterna och bloggar och sover sen hela dagarna. Du ägnar åtta timmar om dagen åt bloggen - rimligen måste annat åsidosättas då. Du kommer inte iväg, du pallar inte, du är lat och sitter hellre med bloggen än gör något vettigt.

Jag bryr mig inte om vad du säger angående min blogg.
Varför spelar du dum?

Fyfan vad du är nedlåtande.
Men det är ju så. Du fixar inte krav, du fixar inte mothugg, det är synd om dig, alla är dumma i huvudet, ingen får ifrågasätta dig någonsin. Du startar tråd efter tråd där du bara vill ha medhåll, därför att synpunkter som faktiskt är relevanta bortförklaras och ignoreras av dig därför att du ska ha det som du vill alltid.

Lägga sig på rygg och ge upp.

Du är 23. Dags att uppföra sig som sin ålder kanske?

Nävisstnä, du "ser inte" dig själv som vuxen. Men kanske dags att göra det nu.

Enligt dig ja. Du sitter väl inte i mitt huvud och ser vad jag gör och tänker?
Du fläker ut ditt tänkande på internet. Det framgår med all önskvärd tydlighet att du gör saker större än de är, och jo, du har ett val. Alla har ett val. Du väljer att skita i hjälp som erbjudits dig och du väljer att tycka att saker är svåra och jobbiga och du väljer att älta älta älta.
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

För att du gör det obehagligt.
Jag har väl aldrig sagt att det är någon annans fel?

Precis så är det. Syns i tråden.
Men hahahah :p

Jo, eftersom det har med hela saken att göra.
Men guuuuuuuuuuud

Nej. Jag ser ju att du prioriterar blogg. Du är uppe mitt i nätterna och bloggar och sover sen hela dagarna. Du ägnar åtta timmar om dagen åt bloggen - rimligen måste annat åsidosättas då. Du kommer inte iväg, du pallar inte, du är lat och sitter hellre med bloggen än gör något vettigt.

Jag är oftast inne från min telefon.
Varför skriver du om och om igen hur många timmar jag lägger ner på min blogg? Du har fått det från mig, eftersom jag har skrivit det. Tror du inte att jag vet om det då? Du behöver liksom inte återberätta det jag skrivit. Iallafall inte flera gånger.

Säg inte att jag är lat för det ÄR inte så.
Jag har för sagt att jag prioriterar annat än bloggen, om jag hade något annat att göra. Vad är ditt problem? Kan du inte bara lägga ner och LYSSNA på vad jag säger? Jag blir seriöst förbannad, du är inte rolig längre. Det räcker. Ge dig. Eller vart vill du egentligen komma med allt snack? Få mig att inse VAD?

Varför spelar du dum?
Vadå spelar dum? Du menar att jag alltså bryr mig om vad du tycker om min blogg? Om du tror det, har du så fel.

Men det är ju så. Du fixar inte krav, du fixar inte mothugg, det är synd om dig, alla är dumma i huvudet, ingen får ifrågasätta dig någonsin. Du startar tråd efter tråd där du bara vill ha medhåll, därför att synpunkter som faktiskt är relevanta bortförklaras och ignoreras av dig därför att du ska ha det som du vill alltid.

Haha ja, det är så. Att du är nedlåtande.
Det är väl fan inte synd om mig och sen när har jag sagt att alla är dumma i huvudet? Självklart får folk ifrågasätta mig, men det finns en gräns. När folk går över den gränsen som du gjort nu, blir jag riktigt förbannad. Du liksom ger dig inte. Oavsett vad jag säger ska du vara där och säga allt tvärtom och tro du veta bättre än mig vad JAG tänker. Det är det ingen annan som kan veta förutom jag.

Jag startade denna tråd för att jag undrade om någon kanske hade en smart idé på varför jag sover så mycket den senaste tiden. Jag har fått svar som jag tackat för och även kollat upp. Då är liksom hela syftet med tråden avklarat. Jag fick mitt svar, tack och hej liksom.

Sen är det folk som går in på allt annat runt omkring och det är väl klart att jag vill försvara mig. Speciellt när folk (du) har fel gällande mycket när du tror dig veta bättre om mig själv än vad jag gör.

Lägga sig på rygg och ge upp.
Jaha, det är så du ser det när jag vill avbryta den här diskussionen då jag vet att den ändå inte kommer leda någonstans? Du kommer aldrig ge dig, jag kommer aldrig ge mig. Du kommer liksom aldrig känna mig bättre än mig.

Du är 23. Dags att uppföra sig som sin ålder kanske? Sluta spela dum.

Du är väl också någonstans runt min ålder? Bevisa det också isåfall, för det gör du verkligen inte när du gång på gång provocerar (ja, jag blir provocerad) och är dryg.

Du fläker ut ditt tänkande på internet. Det framgår med all önskvärd tydlighet att du gör saker större än de är, och jo, du har ett val. Alla har ett val. Du väljer att skita i hjälp som erbjudits dig och du väljer att tycka att saker är svåra och jobbiga och du väljer att älta älta älta.

Jag VET att jag gör saker större än vad det är. Det skrev jag för bara några inlägg sen, som du hade sett om du läst = du hade inte behövt ta upp det här. Ja, alla har alltid ett val.

Men du kan ju inte säga att jag väljer att skita hjälp när jag tar emot all hjälp jag får :crazy:
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Jag har väl aldrig sagt att det är någon annans fel?
Det sade jag inte. Jag sade att du gör det obehagligt. Vilket du gör.

Det är ju bara att läsa själv.

Men guuuuuuuuuuud
Men det är sant. Du slösar energi, är uppe hela nätterna och sover på dagarna, håller dig vaken på nätterna fast du "är så trött att ögonen stängs", du blir passiv och ännu tröttare.

Jag är oftast inne från min telefon.
Det är väl fullständigt irrelevant. Det relevanta är att du är uppe på nätterna och pillar med bloggen i stället för att sova.

Varför skriver du om och om igen hur många timmar jag lägger ner på min blogg? Du har fått det från mig, eftersom jag har skrivit det. Tror du inte att jag vet om det då? Du behöver liksom inte återberätta det jag skrivit. Iallafall inte flera gånger.
Därför att det är orimligt mycket tid.

Säg inte att jag är lat för det ÄR inte så.
Lat,. bekväm och ego.

Jag har för sagt att jag prioriterar annat än bloggen, om jag hade något annat att göra. Vad är ditt problem? Kan du inte bara lägga ner och LYSSNA på vad jag säger? Jag blir seriöst förbannad, du är inte rolig längre. Det räcker. Ge dig. Eller vart vill du egentligen komma med allt snack? Få mig att inse VAD?
Du säger det du vill att folk ska höra för att du ska få ha din bubbla ifred. Sedan gör du något annat. Du säger en sak, gör en annan. Och ljuger så att du tror dig själv.

Vadå spelar dum? Du menar att jag alltså bryr mig om vad du tycker om min blogg? Om du tror det, har du så fel.
När jag säger att det är orimligt att lägga tid motsvarande en hel arbetsdag på en blogg eftersom det tar tid och energi från annat som är viktigare så "förstår du inte". Inte ens när jag säger det tjugo gånger på tjugo olika sätt så går det inte. Och då spelar du dum - för att försvara din passivitet och sjukdomsvinst.

Haha ja, det är så. Att du är nedlåtande.
Det är väl fan inte synd om mig och sen när har jag sagt att alla är dumma i huvudet?
Återkommer på din blogg och här på Buke. Läkaren är dum i huvudet, psykologen är puckad, alla är så jävla otrevliga etc. etc.

Självklart får folk ifrågasätta mig, men det finns en gräns. När folk går över den gränsen som du gjort nu, blir jag riktigt förbannad.
Du är arg. Du visar något annat än "alltså jag menar ju ABSOLUT inte ... alla gör som de vill, tihi!" GRATTIS!

Du liksom ger dig inte. Oavsett vad jag säger ska du vara där och säga allt tvärtom och tro du veta bättre än mig vad JAG tänker. Det är det ingen annan som kan veta förutom jag.
Du är inte så unik som du vill tro.

Sen är det folk som går in på allt annat runt omkring och det är väl klart att jag vill försvara mig. Speciellt när folk (du) har fel gällande mycket när du tror dig veta bättre om mig själv än vad jag gör.
Människor i din situation vill till varje pris försvara sin lilla bubbla. Någonstans där brister trovärdigheten.

Jaha, det är så du ser det när jag vill avbryta den här diskussionen då jag vet att den ändå inte kommer leda någonstans? Du kommer aldrig ge dig, jag kommer aldrig ge mig. Du kommer liksom aldrig känna mig bättre än mig.
Nu var det ju inte det läggmatchdiskussionen handlade om, utan om att jag frågade varför du "ber väldigt ofta (typ) om ursäkt för att jag finns och fortfarande lever och andas".

Detta är en läggmatch: "alltså jag menar ju ABSOLUT inte ... alla gör som de vill, tihi!"

Du är väl också någonstans runt min ålder? Bevisa det också isåfall, för det gör du verkligen inte när du gång på gång provocerar (ja, jag blir provocerad) och är dryg.
Jag är ett halvt decennium äldre än dig. Jag har utbildning, jobb och körkort och jag betalar min egen hyra, min egen mat och mina egna räkningar. Mitt vokabulär sträcker sig bortom ":p", "guuuuuuuud", "haha" och "jag vet inte". Jag uppför mig som min ålder alright.

Jag VET att jag gör saker större än vad det är. Det skrev jag för bara några inlägg sen, som du hade sett om du läst = du hade inte behövt ta upp det här. Ja, alla har alltid ett val.
Så varför väljer du att göra så?

Men du kan ju inte säga att jag väljer att skita hjälp när jag tar emot all hjälp jag får :crazy:
Det gör du ju inte. Du kommer inte iväg, du avbokar, du pallar inte. Det var ju därför du inte fick vara kvar på UV bl.a. för att du aldrig kom dit. Och du är ju på väg dit igen. Chans till aktivitet men "är inte redo".
 
Senast ändrad:
Sv: Varför sover jag så mycket?

Saeta, snälla lyssna på imzork. Hon skriver klockrent och klokt. Och det är faktiskt meningslöst att lägga energi på att komma med kloka råd åt dig just nu.
Du hittar bara undanflykter för hur du ska slippa och varför du bara kunde följa råden i max fyra dagar innan du inte hade lust mer. Och det börjar bli tröttsamt för oss när det kommer nya trådar där du ber om hjälp, när du ändå inte är i en fas att du orkar följa råden. För du är lat. Och vill inte inse det. Utan tar på dig offerkoftan för att slippa ta ansvar.
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Saeta, snälla lyssna på imzork. Hon skriver klockrent och klokt. Och det är faktiskt meningslöst att lägga energi på att komma med kloka råd åt dig just nu.
Du hittar bara undanflykter för hur du ska slippa och varför du bara kunde följa råden i max fyra dagar innan du inte hade lust mer. Och det börjar bli tröttsamt för oss när det kommer nya trådar där du ber om hjälp, när du ändå inte är i en fas att du orkar följa råden. För du är lat. Och vill inte inse det. Utan tar på dig offerkoftan för att slippa ta ansvar.

Jag lyssnar på den, det är bara det att när den vägrar lyssna på det jag skriver och går emot ALLT jag säger trots att den inte har med det att göra, då blir jag så himla himla less. Det är inte kul att prata med någon man inte känner som tror sig känna mig bättre än vad jag själv gör.

Nu säger du ju precis samma sak, att jag bara hittar undanflykter. femhundraelva personer har redan skrivit det här, jag tror dom har bankat in det i mitt huvud så du behöver inte upplysa mig om något som redan står (dessutom flera flera gånger).

Det handlar inte om att jag inte har lust att fortsätta. Vore jag så ointresserad hade jag inte ens skrivit i den här tråden. Och när du säger att jag är lat, SLUTA UPP MED DET. För det är inte så. Och om det vore så - varför får jag då börja på Hikikomori? Är alla lata som går där, för att dom isolerar sig? Om du menar att alla som isolerar sig mer eller mindre är lata så kan jag förstå ditt sätt att se på saken. Men annars är det bara skitsnack. För hade jag varit lat hade jag inte ens engagerat mig i att skriva trådar här, jag hade struntat i att skriva om det på bloggen, jag hade tackat nej till Hikikomori och andra ställen jag provat.
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Det gör du ju inte. Du kommer inte iväg, du avbokar, du pallar inte. Det var ju därför du inte fick vara kvar på UV bl.a. för att du aldrig kom dit. Och du är ju på väg dit igen. Chans till aktivitet men "är inte redo".

Men varför säger du att du vet vad Hikikomori är, när du rent av inte verkar veta ett skit om det? Hikikomori är till för folk som inte kommer iväg, för folk med seg startmotor, för folk som helt enkelt isolerar sig från det sociala. Det är ju precis med såna personer dom jobbar med. Och eftersom det är mina svårigheter så får jag prova att gå där då både dom och jag tror att det skulle kunna hjälpa mig eftersom dom vänder sig till folk som är i min situation.

Är inte det bra att jag valt att gå med där för att hitta verktyg till hur jag ska gå tillväga med mina problem? Dom är mycket väl medvetna om hur ofta jag avbokar möten, hur ofta jag inte kommer osvosv. Och det är ju precis det dom finns till för. För dom jobbar med folk som har dessa hinder.
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Du behöver inte svara, men vad är det som gör att du är så rädd? Som gör att du inte kommer iväg?
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Men varför säger du att du vet vad Hikikomori är, när du rent av inte verkar veta ett skit om det?
Jag vet mycket väl vad Hikikomori är.

Hikikomori är till för folk som inte kommer iväg, för folk med seg startmotor, för folk som helt enkelt isolerar sig från det sociala.
Vilket man kan göra av en mängd olika anledningar. T.ex. för att man är lat, bekväm, bortskämd och curlad. Du talar om Hikikomorin som om det vore en diagnos, vilket det inte är.

Dom är mycket väl medvetna om hur ofta jag avbokar möten, hur ofta jag inte kommer osvosv.
Du hävdade ju nyss att du aldrig gjorde sånt. :angel:
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Du behöver inte svara, men vad är det som gör att du är så rädd? Som gör att du inte kommer iväg?

Alltså, det är väl inte rädsla i att komma iväg. Det är mer att jag liksom inte förmår mig att ta mig iväg. Ibland går det jätte bra och ibland går det liksom inte alls. Det är svårt att sätta finger på vad exakt det är. Jag brukar säga att det känns som en spärr som håller fast mig.

Fråga gärna lite ledande frågor så kanske jag kan svara mer utförligt :)
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Vilket man kan göra av en mängd olika anledningar. T.ex. för att man är lat, bekväm, bortskämd och curlad. Du talar om Hikikomorin som om det vore en diagnos, vilket det inte är.

Isolera sig? Ja, det finns såklart många anledningar och allt är individuellt. Jag är inte insatt i mer än vad jag själv upplever. Du vet ju inte vad som ligger bakom allt som gör att jag isolerar mig. Eller vet du det?

Och nej, Hikikomori är inte en diagnos, det är ett projekt. Och det vet du ju.

Du hävdade ju nyss att du aldrig gjorde sånt. :angel:

Att jag aldrig avbokar möten? Vart skrev jag det?
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Jag lyssnar på den, det är bara det att när den vägrar lyssna på det jag skriver
Grejen är: De flesta människor med div. problem vill att omgivningen ska lyssna = tro på diverse saker de intalar sin omgivning för att skydda sin lilla bubbla och behålla sin sjukdomsvinst. Allt som hotar den trygghet som bubblan ger ska bekämpas.

Det är inte kul att prata med någon man inte känner som tror sig känna mig bättre än vad jag själv gör.
Jag förstår varför du inte gillar den vårdpersonal du hittills mött.

Och om det vore så - varför får jag då börja på Hikikomori? Är alla lata som går där, för att dom isolerar sig?
En del av dem är det sannolikt. Finns ju inga diagnoskrav för att komma in där. Enda kraven är: myndig och isolerad.

jag hade tackat nej till Hikikomori och andra ställen jag provat.
Du har ju tackat nej (=inte dykt upp) till massor av tidigare ställen, typ Iris. Och är "inte redo" för Hikikomoriaktiviteter.
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Alltså, det är väl inte rädsla i att komma iväg. Det är mer att jag liksom inte förmår mig att ta mig iväg. Ibland går det jätte bra och ibland går det liksom inte alls. Det är svårt att sätta finger på vad exakt det är. Jag brukar säga att det känns som en spärr som håller fast mig.
Fortfarande ett val du gör. Man reser sig upp och går. På autopilot om inte annat.
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Isolera sig? Ja, det finns såklart många anledningar och allt är individuellt. Jag är inte insatt i mer än vad jag själv upplever. Du vet ju inte vad som ligger bakom allt som gör att jag isolerar mig. Eller vet du det?
Det står/har stått på bloggen bland annat. :grin:

Och nej, Hikikomori är inte en diagnos, det är ett projekt. Och det vet du ju.
Ja, men du talar om Hikikomori som om det vore en diagnos. Går man där så kan man inte vara lat, typ. Vilket ju inte är sant.

Att jag aldrig avbokar möten? Vart skrev jag det?
"Men du kan ju inte säga att jag väljer att skita hjälp när jag tar emot all hjälp jag får"
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Saeta, snälla lyssna på imzork. Hon skriver klockrent och klokt. Och det är faktiskt meningslöst att lägga energi på att komma med kloka råd åt dig just nu.
Tack.

Jag vet att jag är vass och provokativ, men det har ju sina anledningar, d.v.s. spaltmil med trådar, postade under flera år, om samma sak där råd efterfrågas men bara bemöts med bortförklaringar eller krav på silkeshandskar.

(Och jag har massor av personliga erfarenheter även om Saeta envist förnekar det.)
 
Senast ändrad:
Sv: Varför sover jag så mycket?

Jag förstår varför du inte gillar den vårdpersonal du hittills mött.

Haha, fast jag syftade på dig i det här fallet. Det har inget med vårdpersonal att göra. Dom flesta jag har träffat har varit underbara. Dom rötägg jag har träffat är jag inte ensam om att tycka heller, iallafall gällande några.

En del av dem är det sannolikt. Finns ju inga diagnoskrav för att komma in där. Enda kraven är: myndig och isolerad.

Precis! Och jag är både myndig och isolerad.

Du har ju tackat nej (=inte dykt upp) till massor av tidigare ställen, typ Iris. Och är "inte redo" för Hikikomoriaktiviteter.

Ja. Och anledningen till att jag ej kommit iväg till tillexempel Iris är för att den där jäkla spärren liksom sätter stop. Sen blir det en ond cirkel. Kalla det vad du vill, men så är det.

Jag är visst redo för att börja på Hikikomori. Men det där med att inte vara redo att börja med gruppaktiviteter har vi pratat om tillsamman, jag och personalen. Och det är många som det faktiskt tar flera veckor/månader för innan dom vågar sätta sin fot bland folk, även om det bara gäller en timme.

Jag vet att jag klarar av det för att jag VILL.
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Fortfarande ett val du gör. Man reser sig upp och går. På autopilot om inte annat.

För dig är det så. För många andra också. För mig är det inte så, och samma sak är det inte självklart för andra som det är för dig.
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Det står/har stått på bloggen bland annat. :grin:

Ja, men dåså. Då behöver vi inte diskutera det.

Ja, men du talar om Hikikomori som om det vore en diagnos. Går man där så kan man inte vara lat, typ. Vilket ju inte är sant.

Nej det är din uppfattning. När jag säger att jag inte tänker på Hikikomori som en diagnos så kan du väl bara ta det? Jag ÄR INTE LAT!!!!!!!!

"Men du kan ju inte säga att jag väljer att skita hjälp när jag tar emot all hjälp jag får"

Ja, jag tar ju emot all hjälp jag får :confused:
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
13 962
Senast: malumbub
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
3 161
Senast: Hazel
·
Kropp & Själ Jag har alltid sovit dåligt men med åren har det eskalerat och tyvärr har jag fått noll respons från vården när jag tagit upp det...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
8 602
Senast: Hazel
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 081
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp