Varför smakar clementiner sä olika?

pollex

Trådstartare
Nu är det clementinsäsong! :love: Men hur kommer det sig egentligen att clementiner smakar så väldigt olika? Även i samma påse kan det finnas både sådana som är ljuvligt perfekta och sådana som är oätbara tycker jag! (... och varför har alltid den man bestämt sig för att äta sist om man äter fler sämst smak? :cautious:)

Jag undrar också över detta! Som du säger är det inte lite skillnad mellan till synes likadana frukter utan de kan verkligen variera mellan "jag skulle kunna leva på dessa året ut" till att jag slänger dem :o

Jag gissar att de är i olika mognadsgrad och att det kan bero på hur vattentillgången för träden varit. Jag köper sällan färdigförpackade utan handplockar dem, de ska vara fasta i konsistensen för att vara goda tycker jag. Det är oftare de som känns mjuka som jag inte gillar smaken på.

Jag undrar också över detta! Som du säger är det inte lite skillnad mellan till synes likadana frukter utan de kan verkligen variera mellan "jag skulle kunna leva på dessa året ut" till att jag slänger dem :o

Precis så! Jag undviker verkligen att slänga mat, men de som smakar värst kan jag bara inte få i mig!

Jag har inte svaret på varför men jag har också stött på detta problemet. Jag brukar försöka hitta clementiner som uppfyller vissa kriterier och lyckas då oftast undvika de äckliga.

De ska helst vara Marockanska, någorlunda fasta i konsistensen och så tycker jag att de av den större modellen med grövre skal och som är lite "toppiga" där kvisten suttit är godast men det är säkert en smaksak! Jag gillar när de är lite syrliga.

Jag gissar att de är i olika mognadsgrad och att det kan bero på hur vattentillgången för träden varit. Jag köper sällan färdigförpackade utan handplockar dem, de ska vara fasta i konsistensen för att vara goda tycker jag. Det är oftare de som känns mjuka som jag inte gillar smaken på.
Jag har inte svaret på varför men jag har också stött på detta problemet. Jag brukar försöka hitta clementiner som uppfyller vissa kriterier och lyckas då oftast undvika de äckliga.

De ska helst vara Marockanska, någorlunda fasta i konsistensen och så tycker jag att de av den större modellen med grövre skal och som är lite "toppiga" där kvisten suttit är godast men det är säkert en smaksak! Jag gillar när de är lite syrliga.

Jag har också noterat att det verkar finnas vissa samband mellan t ex fasthet och färg och smak. Fast inte perfekta samband, tyvärr! Och jag skulle också säga att jag gillar syrliga men samtidig har jag en preferens för de mindre och tunnskaligare clementinerna och dem kan man sällan köpa lösa i vår närmaste butik tyvärr.

Jag har också noterat att det verkar finnas vissa samband mellan t ex fasthet och färg och smak. Fast inte perfekta samband, tyvärr! Och jag skulle också säga att jag gillar syrliga men samtidig har jag en preferens för de mindre och tunnskaligare clementinerna och dem kan man sällan köpa lösa i vår närmaste butik tyvärr.
Att köpa färdigförpackade clementiner slutade jag med för längesen!
Då förstår jag att du får en del fulingar med dig hem:down:
Jag byter affär under clementinmånaderna för vår vanliga har oftast riktigt dåliga, så viktigt är det för mig med goda clementiner:D

Att köpa färdigförpackade clementiner slutade jag med för längesen!
Då förstår jag att du får en del fulingar med dig hem:down:
Jag byter affär under clementinmånaderna för vår vanliga har oftast riktigt dåliga, så viktigt är det för mig med goda clementiner:D

Här är det den icke clementinätande sambon som står för nästan alla matinköp, det låter som att jag måste tvinga honom att läsa den hör tråden och se till att skaffa mig godare clementiner!

Liknande trådar

Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 115
Senast: Thaliaste
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
2 976
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 443
Senast: Amha
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 421

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat