Varför så dyrt ??

kryddelydd

Trådstartare
Jag inser att olika människor vill ha olika saker, som raser på katt och liknande.
Men varför ska en raskatt vara så dyr? Kostar det mer att äga en raskatt än en bondis?
Får de väldigt få ungar i varje kull?
Är betäckningen väldigt dyr?

Tycker det verkar som om priserna för perser och norsk skogis har gått ner något, men annars är det i mitt tycke dyra annonspriser på raskatterna!:o
 
Sv: Varför så dyrt ??

Jag hade gärna köpt en raskatt. Men att ge 5000-10 000 kr för en stallkatt det gör jag bara inte. Tyvärr! Känns lite som att jag skulle köpa en dyr tävlingshäst och bara låta den gå i hagen.

Kan tänka mig att försäkringen är något dyrare på en raskatt. Men maten är detsamma. Visst parningen kostar lite mer då det inte är grannens hankatt som smitit över;) Men 10 000kr för en katt?? HAde jag ställt ut och avlat och haft den intte. Men ne nu vill jag ha en bra möss jägare i stallet. Då får en bonn-katt räcka;)
 
Sv: Varför så dyrt ??

Det är mycket tid och planerande, åkande på utställningar och what not när man föder upp raskatter precis som tävlingshästar och hundar.

Avelsdjur som ska köpas in, kanske t.om. importeras. Sånt kostar.

Det är inte direkt så att man bara slänger ihop en hane och en hona och tycker de ska få kärleksbebisar utan syfte.

Visst finns det folk som gör så också, men hur seriöst är det?
 
Sv: Varför så dyrt ??

Det är mycket tid och planerande, åkande på utställningar och what not när man föder upp raskatter precis som tävlingshästar och hundar.

Avelsdjur som ska köpas in, kanske t.om. importeras. Sånt kostar.

Det är inte direkt så att man bara slänger ihop en hane och en hona och tycker de ska få kärleksbebisar utan syfte.

Visst finns det folk som gör så också, men hur seriöst är det?

Detta förstår jag men, tycker det känns trist att de ska vara så mycket dyrare:/
 
Sv: Varför så dyrt ??

Jag inser att olika människor vill ha olika saker, som raser på katt och liknande.
Men varför ska en raskatt vara så dyr? Kostar det mer att äga en raskatt än en bondis?
Får de väldigt få ungar i varje kull?
Är betäckningen väldigt dyr?

Tycker det verkar som om priserna för perser och norsk skogis har gått ner något, men annars är det i mitt tycke dyra annonspriser på raskatterna!:o

Tja varför vissa raskattspriser går ner har väl mycket med tillgång och efterfrågan. Finns det många uppfödare av en ras med en hel del kattungar per år så är det svårare att sälja kattungarna till ett pris som ligger över de flesta.

Sedan så är raskatter dyrare att föda upp (nu räknar jag inte med försäkring och mat) än en huskatt. De flesta som tar en huskattkull släpper ut sin hona för att hon ska bli dräktig, de varken vaccinerar, avmaskar, id-märker eller besiktar kattungarna vid försäljning. Många av kattungarna som säljs/ges bort är under 12v.
En raskatt med stamtavla är efter valda föräldrar dvs man släpper ej ut dem vind för våg. Hälsotestade efter hälsoprogram, blodgrupperade vid behov, testade för Tex FIV och FeLV mm. Honägaren betalar ett språng x kr/kattunge ( i mitt fall ska hanägaren ha 10700kr). Vid försäljning är raskattungar minst 12v, dubbelvaccinerad, avmaskad/avföringsprov, id-märkta och veterinärbesiktade (ej äldre än 7 dagar). Jag säljer även mina försäkrade (som ägaren tar över vid köp).

Man får vad man betalar för. Jag har läst många som köp en söt huskatt för 100kr och som vid hemkomsten var sjuk och behövde veterinärvård och detta kan bli dyrt då kattungen är oförsäkrad. Du kan heller inte försäkra ett sjukt djur.
 
Sv: Varför så dyrt ??

varför är det trist att man betalar så mkt mer för en raskatt?

jag har ingen katt just nu..

MEN jag ovch min kille ska köpa två katter om några år, detta kommer vi få spara till då vi vill ha två raskatter. Jag tycker det är bra att dom är dyrare, dom som avlar har koll på föräldrarna, morföräldrar osv. Dom har en tanke bakom sin avel. Man vet vad man får oftast temperamentmässigt och utseendemässigt. Man vet även vilka sjukdomar som katterna kan drabbas av.

Vet man detta med en huskatt? nope

Varför är inte hundar billigare? det är lustigt att folk kan gå och köpa en dyr hund men inte en raskatt som också kostar.

Jag vill att katternas status ska gå upp, (är glad över den nya lagen)

/lillsmurfa som redan börjat kolla in kattleksaker, klösträd osv..
 
Sv: Varför så dyrt ??

varför är det trist att man betalar så mkt mer för en raskatt?

jag har ingen katt just nu..

MEN jag ovch min kille ska köpa två katter om några år, detta kommer vi få spara till då vi vill ha två raskatter. Jag tycker det är bra att dom är dyrare, dom som avlar har koll på föräldrarna, morföräldrar osv. Dom har en tanke bakom sin avel. Man vet vad man får oftast temperamentmässigt och utseendemässigt. Man vet även vilka sjukdomar som katterna kan drabbas av.

Vet man detta med en huskatt? nope

Varför är inte hundar billigare? det är lustigt att folk kan gå och köpa en dyr hund men inte en raskatt som också kostar.

Jag vill att katternas status ska gå upp, (är glad över den nya lagen)

/lillsmurfa som redan börjat kolla in kattleksaker, klösträd osv..

Håller med dig. Men, när man som jag enbart vill ha katt för att hålla möss och andra gnagare borta. Då är jag faktiskt inte beredd att lägga den summan. För inte tusan får jag en bättre jägare för att den har stamtavla, är dna testad, röntgad mm mm. Ang att dra parallellen till sjukdomar, så är ju katten faktiskt en av de friskaste djur vi har. Det är sällan man ser en katt hos veterinären (jämfört med hundar). Nej för min del så kommer drömmen om en ras katt just stanna vid en dröm. Trist nog!
 
Sv: Varför så dyrt ??

kan förstå ditt synsätt med, bara man tar hand om den och tar den till vet och inte låter den para sig hit och dit.

Dock tycker jag ändå man inte vet så mkt om sjukdomar på huskatt, dom kan vara inavlade om det är att dom blir gravida igen,igen, igen.. Dock hoppas ju jag att den nya lagen kommer höja huskattens status också:laugh:
 
Sv: Varför så dyrt ??

Håller med dig. Men, när man som jag enbart vill ha katt för att hålla möss och andra gnagare borta. Då är jag faktiskt inte beredd att lägga den summan. För inte tusan får jag en bättre jägare för att den har stamtavla, är dna testad, röntgad mm mm. Ang att dra parallellen till sjukdomar, så är ju katten faktiskt en av de friskaste djur vi har. Det är sällan man ser en katt hos veterinären (jämfört med hundar). Nej för min del så kommer drömmen om en ras katt just stanna vid en dröm. Trist nog!

Beror det helt och hållet på att katterna är friskare - eller beror det också på att många inte tycker att det är värt att ta huskatten till veterinären?
 
Sv: Varför så dyrt ??

Beror det helt och hållet på att katterna är friskare - eller beror det också på att många inte tycker att det är värt att ta huskatten till veterinären?

Hos oss har det funnit mer än 30 katter (På bondgård under en 20 års period) Under alla de åren har vi enbart behöva uppsöka veterinär för sterelisering eller kastrering. Ett få tal har vi fått avliva pga ålder eller skada. De flesta katter har försvunnit. Dvs gått iväg när de blivit skadade eller sjuka och aldrig mer kommit hem. Hade vi då köpt raskatter hade det inte på något sätt varit lönsamt. Tyvärr!

Våra katter, riktiga bonnkatter. Har alltså varit mycket friska och levt tills de varit ca 15 år. Inga led problem, lätta förlossningar och friska helt enkelt. Nu har vi en "sjuk" katt. Hon får varje sommar solexem/sommarexem. Varför vet vi inte. Hon är ca 10 år. Det är den enda katt som har en kronisk sjukdom.
Vi tar våra till vet om det behövs men det har inte behövts, som tur är!
 
Sv: Varför så dyrt ??

de flesta katterna har försvunnit pga skada/sjukdom... har ni då missat att dom varit skadade så dom stuckit iväg? visst ni kan inte veta det, som liten hade vi en huskatt som sprang iväg som vi sedan hittade, varför han flyttade var nog för maten var godare där(kom lite utanför diskussionstråden nu)

Sedan kan man kanske inte veta om dom haft ledproblem om ni aldrig kollar dom hos vet? vill inte hoppa på dig eller nåt sånt, bara en fråga
 
Sv: Varför så dyrt ??

Hos oss har det funnit mer än 30 katter (På bondgård under en 20 års period) Under alla de åren har vi enbart behöva uppsöka veterinär för sterelisering eller kastrering. Ett få tal har vi fått avliva pga ålder eller skada. De flesta katter har försvunnit. Dvs gått iväg när de blivit skadade eller sjuka och aldrig mer kommit hem. Hade vi då köpt raskatter hade det inte på något sätt varit lönsamt. Tyvärr!

Hur kan du utifrån det utgå ifrån att katterna är friska? De är inte sjuka så att ni ser det utan "försvinner" av oklar anledning? Har du då någon aning om huruvida katten dött av hjärtfel, akut njursvikt eller blivit överkörd? Hur vet du att den inte hade utvecklat ledproblem i 10-15-års åldern om den försvinner redan innan?

Jag har hittills (*peppar, peppar*) inte haft någon sjuk katt och jag har haft samma ras i 10 år, 6 vuxna katter. Eller förresten, min första katt fick struma som 16-åring. Efter behandlig fick han 2 friska år till. Hade jag inte tagit honom till vet för blodprover hade man nog kunnat tro att han "bara blivit gammal" och utifrån det antgit att han inte var sjuk.

Mina vänner med katter med olika hjärtfel har katter som betett sig fullständigt normalt tills de sista dagarna då hjärtat varit så anträngt att det inte går längre. Om de varit utekatter hade man sannolikt aldrig sett någon sjuk katt, utan "bara" en katt som försvunnit en dag i 6-7 års åldern.
 
Sv: Varför så dyrt ??

många kollar väl sina djur hos vet( i alla fall hästar) någon gång per år/varannat år bara för en koll när dom är lite äldre? förstår inte varför man inte kan göra detta med katter också.
 
Sv: Varför så dyrt ??

Jag inser att olika människor vill ha olika saker, som raser på katt och liknande.
Men varför ska en raskatt vara så dyr? Kostar det mer att äga en raskatt än en bondis?
Får de väldigt få ungar i varje kull?
Är betäckningen väldigt dyr?

Vem tycker du ska betala för kostnaderna för att ta fram raskatten?
Ska uppfödarna göra det? (Man går normalt sett back ett antal tusenlappar på en frisk kull, mer om något strular såklart...)
Ska man stryka hälsoarbete och långsiktighet och para med närmsta tillgängliga hane för att producera blligare ungar?
Ska man behålla den hona man har för att hålla nere priserna, istället för att importera en som är obesläktad med de svenska katterna för 50.000:-?

Jag kommer lägga min uppfödning i malpåse för att jag helt enkelt inte har råd, och detta trots att jag för det mesta lyckas sälja till "fullpris" (ca 8000:- i min ras) och trots att jag haft friska katter och egna hanar. Trist men sant. Jag är inte beredd att kompromissa med sund avel.
 
Sv: Varför så dyrt ??

8000 för en katt är rätt billigt om man tittar på livslängden, slår man ut det på säg 10 år så blir det inte så mkt. Sedan har man väl antagligen livförsäkring dom första åren på katten? så om katten blir såpass sjuk och man måste avliva får man väl tillbaka en del av värdet?

synd du ska lägga ner ett tag :( är så få uppfödare till koratkatten :( men förstår dig samtidigt
 
Sv: Varför så dyrt ??

de flesta katterna har försvunnit pga skada/sjukdom... har ni då missat att dom varit skadade så dom stuckit iväg? visst ni kan inte veta det, som liten hade vi en huskatt som sprang iväg som vi sedan hittade, varför han flyttade var nog för maten var godare där(kom lite utanför diskussionstråden nu)

Sedan kan man kanske inte veta om dom haft ledproblem om ni aldrig kollar dom hos vet? vill inte hoppa på dig eller nåt sånt, bara en fråga

JA du de få gånger vi hade bokat tid till vet så hittade vi sällan katterna! Sen dök de upp friska och krya efter en vecka. Så nog tusan ville vi ta dem till vet! Inga av katterna var försäkrade men blev de sjuka så gjorde vi allt för att de skulle få vård!

Ledproblem, nej det vet vi ju inte! Men med tanke på att katterna var friska och hoppade och lekte och jagade som fullt friska katter så tog jag för givet att de var friska!

Jag besöker vet om jag ser att något av mina djur mår dåligt.
 
Sv: Varför så dyrt ??

Det är dyrt att föda upp helt enkelt. Att priserna sedan går ner på en del raser beror på att efterfrågan minskar. Just perser har minskat i popularitet enormt de senase åren. För 10 år sedan reggades över 4500 st perser/exotic varje år medan siffran nu är nere i lite över 1000 st/år. Där har du dock enorma skillnader i pris inom rasen. Du kan få betala multum (15000-20000 kr) för en avels- och/eller utställningskatt medan sällskapskatterna går för 3000-6000 kr.

Jag har startat upp en utparningsprogram vilket innebär att jag behöver göra fler hälsotester (de lämpliga testerna för båda raserna) men inte kan ta fullpris för kattungarna eftersom de inte rasrena utan varianter. Det är ekonomiskt jäkligt okul, men avelsmässigt det mest spännande och intressanta jag gjort.
 
Sv: Varför så dyrt ??

Jag skulle vilja fråga varför en katt ska vara så billig? Varför kan man lägga tusentals kronor på en hund, men inte en katt?
 
Sv: Varför så dyrt ??

*kl

Tycker det är mer tragiskt att så många katter inte kostar något......... Bonn-katter kastas efter folk. Såna katter blir tyvärr sommarkatter som svälter när ägarna tröttnat på dem efter sommmarens slut.
Önskar folk tog mer ansvar och att alla katter var värderade för deras värde. Det är faktiskt liv vi pratar om.

Jag fick två bonnkatter katter för många år sedan. Som jag naturligtvis fick gratis annars riskerade de att bli nackade. Den ena blev påkörd och jag hade den inte försäkrad dum som jag var. 8000 kr blev sluträkningen på hos en ung studerande tjej som på egna pengar betalade lägenhet och försökte ta körkort.. (jag hostade fram slantarna från alla möjliga vrår och körkortet fick vänta ett år.).
Katten va värd det. Och idag bor dom hos min låtsasfarmor och har det bra. Dom är ca 11 år nu.
 
Senast ändrad:
Sv: Varför så dyrt ??

Jag inser att olika människor vill ha olika saker, som raser på katt och liknande.
Men varför ska en raskatt vara så dyr? Kostar det mer att äga en raskatt än en bondis? Inte direkt, förutom att raskatter oftare är försäkrade och får adekvat vård.
Får de väldigt få ungar i varje kull? Varierar mellan raser och individer. Min hona har tex haft 1-5 levande i sina kullar.
Är betäckningen väldigt dyr? 6466 betalade jag för senaste parningen (resa + avgifter till hankattsägaren)

Det är inte billigt att ha ett fungerande katteri. Just nu ligger jag på -18 000 för året (blir snart mer, två veterinärbesök idag!) TROTS att jag hade en kull på fem friska ungar som genererade inkomst. Och då har jag knappt ställt ut nåt alls i år.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
3 382
Senast: Sel
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 609
Senast: fixi
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 072
Skola & Jobb Jag har varit anställd på mitt jobb i snart 4 år och har trivts varenda dag. Men nu har jag hamnat i ett läge där trivseln är borta. Det...
2
Svar
37
· Visningar
3 521
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp