Sv: Varför så dyrt ??
Frågan är väl snarare hur folk kan ge sig in på något så kostsamt som att ta föl utan att undersöka hälsan på sitt sto genom tex röntgen av leder och en rejäl besiktning? Det gör mig mörkrädd (igen) att se vilka skräpston folk avlar på... 2 fel gör inte ett rätt. Då kanske vi hade sluppit alla dessa hästar som aldrig håller för normalt arbete.
Och varför är dessa kostsamma hälsotester så viktiga inom just raskattsaveln?
Jag jämför återigen med hästavel. Det är väl ingen som gör kostsamma hälsotester på sina fölston som förberedelse inför inseminationen ifall det inte finns någon särskild anledning att misstänka sjukdom. Med tanke på att det oftast är oerhört mycket mer pengar inblandade än i kattaveln borde det väl då vara ännu viktigare. Eller är det för att raskattsaveln har problem med genetiska sjukdomar/inavel m.m.
Frågan är väl snarare hur folk kan ge sig in på något så kostsamt som att ta föl utan att undersöka hälsan på sitt sto genom tex röntgen av leder och en rejäl besiktning? Det gör mig mörkrädd (igen) att se vilka skräpston folk avlar på... 2 fel gör inte ett rätt. Då kanske vi hade sluppit alla dessa hästar som aldrig håller för normalt arbete.