Varför så dyrt ??

Sv: Varför så dyrt ??

Och varför är dessa kostsamma hälsotester så viktiga inom just raskattsaveln?

Jag jämför återigen med hästavel. Det är väl ingen som gör kostsamma hälsotester på sina fölston som förberedelse inför inseminationen ifall det inte finns någon särskild anledning att misstänka sjukdom. Med tanke på att det oftast är oerhört mycket mer pengar inblandade än i kattaveln borde det väl då vara ännu viktigare. Eller är det för att raskattsaveln har problem med genetiska sjukdomar/inavel m.m.

Frågan är väl snarare hur folk kan ge sig in på något så kostsamt som att ta föl utan att undersöka hälsan på sitt sto genom tex röntgen av leder och en rejäl besiktning? Det gör mig mörkrädd (igen) att se vilka skräpston folk avlar på... 2 fel gör inte ett rätt. Då kanske vi hade sluppit alla dessa hästar som aldrig håller för normalt arbete.
 
Sv: Varför så dyrt ??

Och varför är dessa kostsamma hälsotester så viktiga inom just raskattsaveln?

Jag jämför återigen med hästavel. Det är väl ingen som gör kostsamma hälsotester på sina fölston som förberedelse inför inseminationen ifall det inte finns någon särskild anledning att misstänka sjukdom. Med tanke på att det oftast är oerhört mycket mer pengar inblandade än i kattaveln borde det väl då vara ännu viktigare. Eller är det för att raskattsaveln har problem med genetiska sjukdomar/inavel m.m.

För att man inom raskattsaveln oftast bryr sig om vad man avlar på. Vad det förekommer för några genetiska sjukdomar hos hästar har jag ingen aning om så det kan jag inte uttala mig om. Men hos katt förekommer t. ex. HCM (en hjärtsjukdom), och det kan drabba både raskatter så väl som huskatter.
 
Sv: Varför så dyrt ??

För att sjukdommar kan skapa stort lidande, dörför vill man såklart undvika dem.
Antar att du tycker röntgen o tester av hundar är lika dålig?
 
Sv: Varför så dyrt ??

Frågan är väl snarare hur folk kan ge sig in på något så kostsamt som att ta föl utan att undersöka hälsan på sitt sto genom tex röntgen av leder och en rejäl besiktning? Det gör mig mörkrädd (igen) att se vilka skräpston folk avlar på... 2 fel gör inte ett rätt. Då kanske vi hade sluppit alla dessa hästar som aldrig håller för normalt arbete.

Kan bara hålla med.
Vet flera seriösa uppfödare som kollar upp sina ston ordentligt.
 
Sv: Varför så dyrt ??

Dom är lika viktiga inom "bonnkattsaveln" men dessa människor bemödar sig inte att lägga ut pengarna. En "bonnkatt" kan ha allt möjligt bakom sig och påstås ofta vara rasblandningar, men inte tusan testar folk för de relevanta sjukdomarna.

Hear, hear. Jag har följt en linje huskatter under fem generationer och det var allt annat än sundhet och fantastiskt temperament som präglade den "aveln".

1:a generation, stammodern: Hona som fick kullar varenda år, vet ej hur gammal hon blev men hade högst tvivelaktigt temperament. Anföll bl a mig oprovocerat och försökte klösa mig i ansiktet

2:a generation, en av hennes döttrar: Hona med underbart temperament. Fick förhöjt tryck i ena ögat vid 12 års ålder, opererades. Samma sak på andra ögat ett år senare, avlivades.

3:e generation: Hona, återigen med fint temperament. Avlivades vid 6 års ålder på grund av flertal tumörer.

4:e generation: Hona, dock med så svag könsprägel att hon troddes vara hane ända tills hon togs till kastrering - även veterinär tyckte det var anmärkningsvärt. MYCKET dåligt temperament, bet många, mycket rädslor. Avlivades delvis på grund av detta vid ca 6 års ålder men hade då redan hunnit få en kull.

5:e generation, två individer: Hane, väldigt fin och snäll. Fick vid ett års ålder epilepsiliknande anfall, som kom plötsligt och snabbt ökade i frekvens. Avlivades.
Hona: Missbildad, saknar en tå på en framtass. Väldigt feg av sig och med tendens att inte vara helt rumsren vid stress. I övrigt en trevlig katt, kastrerad.

Jag har naturligtvis ingen koll på alla de kattungar som genom åren försvunnit åt andra håll, ovaccinerade, för tidigt skilda från mamman och för struntsummor.
 
Sv: Varför så dyrt ??

Här måste jag säga emot. Men jo, jag anser att jag tycker om mina katter mer, för det finns inte på världskartan att jag kommer släppa ut dom att bli lo eller vargmat.

Varken du eller jag kan säga vem av oss som bryr sig mest om sina djur. Faktiskt ganska dumt skrivet.
Du anser att du tycker mer om dina djur än jag tycker om mina djur. -Hur menar du att du kan jämföra det?

Mina katter var tidigare innekatter, när jag bodde i lägenhet. Den äldsta, skogishonan, är fortfarande innekatt och jag tänker inte försöka lära henne något annat när hon är i pensionärsåldern. De yngre katterna vill både ut och in varje dag och får komma och gå ungefär som de vill. På vintern är de mest inne, på sommaren mest ute.
Glada, blanka katter som är keliga (har just nu en av dem i knät och en annan bakom ryggen). De får mat som verkar vara tillräckligt bra i kvalitet, fyller på med möss ute i stallet och logen. Smurfen jagar ormar på sommaren, och harpaltar. Och kommer springande med svansen i vädret för att visa upp sitt byte. Verkar faktiskt som ganska god livskvalitet.


Vad gäller jämförelsen med häst (annan skribent). Jag tycker inte att jämförelsen är adekvat. Min hittills mest framgångsrika tävlingshäst, som fått både silver och guld i westernallsvenskan, betalade jag en tusenlapp för. Bra affär.
Och den häst som jag startat som 6-åring med godkänd ritt i LA dressyr har jag betalat 15 tusen för. Så visst kan man köpa en vettig häst för nästan inga pengar, precis som man kan få eller köpa en vettig katt för nästan inga pengar.

Tycker egentligen att jämförelsen med hund är intressant. Jag skulle faktiskt aldrig köpa hund för tio tusen, som verkar vara normalt för de flesta raser.
Dock får jag hålla med om tankegången att katt borde vara lika värdefull - som regel billigare i drift och längre livslängd än hund.:angel:
Jag vet inte om statistiken säger något jämförande om sjuklighet mellan "bonnisar" och raskatter?
Eller om det finns någon statistik gällande normal livslängd, jämförande mellan olika raser (inklusive bonnisar) med lika levnadsvillkor?
Fram tills sådan statistik/jämförelse finns, tror jag inte på argumentet att raskatter är friskare än bondkatter.

I hundaveln har man ju avlat fram ganska mycket rasbundna problem, där ser man hur det kan gå när människan avlar för mycket utifrån ras och särart. Inte självklart bra. Däremot självklart bra att som uppfödare då ta ansvar och testa för de kända rasmässiga defekterna!
 
Sv: Varför så dyrt ??

Vem tycker du ska betala för den sunda aveln då?

Måna huskattpopulationer är betydligt mer inavlade än raskatter (det är liksom därför vi lägger tiotusentals kronor på att flyga in importer), många sjukdomar är vanligare i huskattpopulationer än hos raskatter där man har genomtänkta program för att undvika dem.

De hälsoprogram vi följer i min ras täcker två typer av sjukdomar. Den första har vi DNA-testat för i 20 år, och det är nu 18 år sedan vi hade en enda bärare i avel (till skillnad från huskatter/raser där man inte har dna-testerna, där är sjukdomen mycket ovanlig men fortfarande förekommande). Den andra har vi haft tre kända fall av, alla i samma linje. Ändå väljer vi att starta ett förebyggande program för att undvika framtida problem. Sjukdomen finns i varierande grad hos alla katter, inkl. huskatter.

Det spelar mig ingen roll om du skiter i ursprunget på dina djur, men jag vill ha djur som fötts upp genomtänkt med en rejäl dos eftertanke och utvärdering. Då får jag vara beredd att betala vad det kostar för man kan väl knappast förvänta sig att uppfödare ska sponsra det? Inget i samhället är gratis.
 
Sv: Varför så dyrt ??

*KL*

Då har jag läst igenom denna tråden. Somvanligt förundras man av bilden en den människor har på saker och ting..

För det första så tänker jag skriva om varför raskatter är så dyrt.
Såhär såg mina utgifter ut för att kunna få 4 kattungar:
Inköp av honkatt 6000
Medlemsavgift i kattklubb ca300
Utställning (underlag för val av hane) ca 3000
Registrering av stamnamn 1500
Parning, kattungeavgift, bensin 6000
Akut veterinärbesök efter förlossning 2000
registrering av kull 1200
vaccination, avmaskning,chipp, bes. ca 4000

Utöver detta så äter en dräktig katt som en häst, för att inte tala om 4 kattungar! 4 kg kostade ca 450 av lämplig mat och räckte knappt 2 veckor, sedan kattsand på detta. Sedan så försäkrade jag alla enskilt vid 6 veckors ålder. Något har jag säkert glömt..

Jag beräknar ha lagt ut 25-30 000 bara för att få fram min första kull. En kattunge sparade jag och 3 såldes vilket då inbringade 18 000.
och då slapp jag göra diverse tester på honkatten, det var gjort vid köp.

Varför gör man då alla dessa tester och lägger ut, vad många kanske anser, så mkt pengar för att få fram en kull med katter?

Jo, för att vi som uppfödare vill gardera oss så mkt som det går mot sjukdommar. Vi vill att köparen ska få en rastypisk katt. Vi vill att köparen ska få det dom väntat sig.
Vi gör inte detta i vinstsyfte utan för att det är ett intresse och att man har en vilja att andra människor ska få leva med friska, trevliga katter och de ska veta vad det är dom får hem.

Någon skrev att det var konstigt att uppfödaren betalar besiktning. Varför är det konstigt? Man vill väl veta att katten är helt frisk innan man säljer den. Hur skulle det kännas att sälja en katt med ngt fel på, inte kul alls!
Dessutom så har man ju sålt en vara (katten) och man har vissa skyldigheter gentemot köparen.

Jag förstår f*n inte denna syn folk har på att köparen ska stå för allt om dom vill ha djuret. Du som uppfödare måste väl ha något jäkla intresse i att köparen blir nöjd utan några överraskningar. Jag skulle aldrig känna mig trygg i att sälja en vara (katten) utan att veta exakt vad det är jag säljer.


Ang inne/ute katter så är det ju fantastiskt att synen på katt inte ändras, men på alla andra djur.
Att katter skulle må dåligt av att vara inne? Att just katter måste få gå fritt för att må bra?
Inga andra sällskapsdjur får ströva fritt, och anses inte behöva det.
Människan anpassar djuren efter sina möjligheter att hålla dom. Katten däremot har släpat efter, iaf bondkatterna.
Jag kan hålla med om att bondkatter ofta är för aktiva för att ha inne, iaf för människans skull då dom kan bli rätt påfrestade.
Raskatter däremot är avlade för ett liv inne. Man avlar inte på katter med dåligt temperament osv. Sen finns det givetvis livligare raskatter med.
Just detta verkar folk inte förstå, att skillnaden bland raserna är rätt stora. Precis som med hundar så avlas raser efter människans önskemål.
Att säga att en katt som i generationer avlats för att trivas inne, måste gå ut för att må bra är ju bara befängt. Som med sällskapshundar har man genom avel sänkt aktivitetsnivå och på så sätt fått katterna att trivas mkt bra inne.

Ja detta blev kanske mkt svammel, jag vet inte. Hoppas ngn förstår mina tankar.
 
Senast ändrad:
Sv: Varför så dyrt ??

De enda som kan ge sån info är ju försäkringsbolagen. Och så länge raskattägare i större mängd försäkrar sina katter än huskattägare gör, så är det svårt att få en bra rättvis statistik.
 
Sv: Varför så dyrt ??

*kl

Kan inte låta bli att svara, fast jag egentligen är typen som mest bara läser :angel: Men jag har nyss avslutat en internetkurs och en av de sista uppgifterna handlade just om hur mycket en kull kostar att föda upp.

Jag bor i Danmark och priserna är i danska kronor. Sällskapspris för en kattunge i min ras (siames och oriental) ligger på c:a 5000 dkk. Jag har räknat på ett genomsnitt av 4 kattungar per kull och inga importer eller långväga resor.


Engångsutgifter:
Inköp av honkatt+resor: 8000 kr
PRA-test: 250 kr
Utställningsmeritering: c:a 2000 kr
Stamnamn: 600 kr
Kastrering av honkatt: 1350 kr
Totalt: 12200 kr

Not. Kostnad för ID-märkning samt NUA är 0 eftersom detta redan var gjort vid köpet.

Årliga utgifter:
Vaccination: 500 kr
Matkostnad: c:a 2400 kr
Strökostnad (pellets): 200 kr
Försäkring inkl. avelstillägg: 1300 kr
Klubbmedlemskap: 250 kr
Hemsida: 59 kr
Totalt per år: 4709 kr

Totalt under avelskarriären (3 år)+engångsutgifter: 26327 kr
Totalt per kattunge(3 kullar, 4 i varje): 2194 kr

Parningsavgift: 5000 kr
Resekostnader: c:a 500 kr
FIV/FeLV-test: 500 kr
Totalt: 6000 kr
Totalt per kattunge (4 st): 1500 kr

Extra matkostnad för honkatt: 600 kr
Totalt per kattunge: 150 kr

Jag har ingen aning om vad risken för kejsarsnitt kan tänkas vara hos Siames/Orientaliskt korthår så jag räknade med 5%.
Kostnaden för kejsarsnitt (efter försäkring) är c:a 3900 kr
Totalt per kattunge: 48,75 kr

Matkostnader per kattunge: 750 kr

Strökostnader per kattunge: 50 kr

Ingen kullförsäkring, har avelsförsäkring.

Vår avelsförsäkring täcker utgifter på upp till 6000 kr utöver självrisken som är 1900 kr +20% på kattungar mellan 5-15 veckors ålder. Vad risken för sjukdom hos kattungarna är är svårt att säga, men jag gissar på c:a 5%, samma som risken för kejsarsnitt.
Totalt per kattunge: 48,75 kr

Vaccin mot kattpest och kattsnuva x2: 750 kr

Veterinärbesiktning: 150 kr

Registrering: 200 kr

Totala kostnader per kattunge: 5841,50 kr
 
Sv: Varför så dyrt ??

*KL*

Jag blir fundersam när jag läser tråden och TS's frågeställning. Hästar bör man inte jämföra med. Däremot torde hundar och katter var fullt jämförbara. De som köper rasrena hundar betalar vad det kostar utan knot, detsamma gäller när man köper raskatt.
MEN, de som köper blandrashundar betalar ca 5000-6000 kr för dessa, medan bondkatter ges bort eller säljs för symboliska summor om 50-100 kr tassen. Varför får katterna inte kosta något? Synnerligen underligt blir det när några dessutom envist hävdar att katten visst har hög status, så det så. Jag tycker nog att ovanstående jämförelse säger något helt annat...
 
Sv: Varför så dyrt ??

Tror folk tar kritiken mot bonnkatter lite för personligt. Det finns ju ett enormt överskott på katter utan stam. Eftersom dom är lösa och många inte tar sitt ansvar att sterelisera/katerera så förökar dom sej snabbt. Jag önskar att katter var värd mer. Att en katt åtminstånde gick på 1000 lappen.
Aveln på hundar är något mer kontrollerad även om den är okontrollerad genom buskavel. Men dom speringer inte runt lösa och parar sej och föder dem i en lada någonstans.

Jag personligen kommer inte ha ett okastererat djur inne då jag inte alls är intresserad av avel på någon nivå. Katterna jag en gång hade kasterarade jag omgående när dom hade åldern inne. Reggade och bad en vette undersöka hälsan/fysiken. Inga problem alls även om den ena inte såg riktigt klok ut i kroppen.:p

En katt är ett liv oavsett om den var gratis eller kostade många tusenlappar. Om den gå inne eller ute och ställs ut eller används som råttfångare. En katt som en familj har och älskar är ovärdelig och där har dom samma status oavsett ursprung.
 
Senast ändrad:
Sv: Varför så dyrt ??

Tror folk tar kritiken mot bonnkatter lite för personligt. Det finns ju ett enormt överskott på katter utan stam. Eftersom dom är lösa och många inte tar sitt ansvar att sterelisera/katerera så förökar dom sej snabbt. Jag önskar att katter var värd mer. Att en katt åtminstånde gick på 1000 lappen.
Aveln på hundar är något mer kontrollerad även om den är okontrollerad genom buskavel. Men dom speringer inte runt lösa och parar sej och föder dem i en lada någonstans.

Håller med fullständigt ang att katter ska kosta mer.

kl
Hade "alla" katter kostat mer så tror jag inte att problemet med lösspringande stackare hade varit så stort. Jag har inte betalat många kronor för mina räddade katter, men för mig är de värda miljoner. Tyvärr tror jag att folk tänker med plånboken. Jag tror folk i mindre utsträckning hade köpt ett par kattungar och satt dem i stallet och sagt "oj då" när de försvann om de kostade några tusenlappar i inköpspris. Blir det krav på att utekatter ska kastreras så kanske man kan minska problemet med 20 inavlade katter på en gård också. Samma med alla katter som blir utkastade när de är för jobbiga att ha i lägenhet. Det blir lite svårare att bara kasta ut något som faktiskt har kostat pengar.
 
Sv: Varför så dyrt ??

Nja, kontrollerade blandrasavel vet jag väl inte om jag håller med om i alla fall. Inte när familjen Janssons söta tik får para sig med familjens gulliga hane, eller med kompisarnas gulliga och trevliga hane, båda hundarna har dessutom själva ett antal olika raser i sig i många fall. Kontrollerat? Nja. Priset för dessa oersiöst framavlade valpar brukar ligga någonstans omkring 5000 kr per valp +-.

I övrigt håller jag med, och hoppas verkligen att fler och fler börjar ta ordentligt betalt även för sina bondkatter samt lägger ned möda på att vaccinera, ID-märka och avmaska.
 
Sv: Varför så dyrt ??

Jämfört med att bara släppa ut sin honkatt för att hon själv ska få hitta sig en partner så är den ju kontrollerad i så form att man ändå väljer hundar med oftast bra temperament.
 
Sv: Varför så dyrt ??

Dom som föder upp en blandraskull hundvalpar brukar ändå sköta dom väl och fixa friskintyg hos veterinären. Medelstora och större raser får dessutom så stora valpar att det går åt mycket mat och det är jobbigt att städa efter dom.
En kull kattungar uppfödda på enklast möjliga vis är det knappt något jobb med och ganska mycket nöje... Och ger man dom torrmat uppblött i mjölk eller något sådant så kostar dom kanske bara 200 per styck att föda upp till tre månaders ålder... Och det finns ju för mycket blandraskattungar, det gör det!
 
Sv: Varför så dyrt ??

Därav att jag skrev
Aveln på hundar är något mer kontrollerad även om den är okontrollerad genom buskavel.
Läs igenom innan du kritiserar. Det är visst skillnad på katters avel som sker totalt utan människors vetskap och föds utan människors vetskap och puckat folk som avlar på söta hundar utan att ha ett mål med sitt avlande.
Hundarna säljs oavsett om det är oseriös blandras och slängs inte ut eller slås ihjäl hur som helst.
Jag är starkt emot hundars buskavel och kommer själv aldrig köpa en blandras. Jag har inget emot dem och får jag en gratis så kan jag tänka mej att ta emot om den passar in i mitt liv. Men kommer aldrig stödja den typen av avel ekonomiskt..
 

Liknande trådar

Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
3 382
Senast: Sel
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 609
Senast: fixi
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 072
Skola & Jobb Jag har varit anställd på mitt jobb i snart 4 år och har trivts varenda dag. Men nu har jag hamnat i ett läge där trivseln är borta. Det...
2
Svar
37
· Visningar
3 521
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp