Sv: Varför så dyrt ??
KL.
Tack för intressanta inlägg - synd att diskussionen delvis drev iväg till den vanliga hätska diskussionen kring vårdnivå för katternaoch att bönderna inte unnas samma veterinärvård som djuren i de fina salongerna.
Jag var ärligt nyfiken på vad det är man betalar för när man köper raskatt och har fått svaret.
Föredrar själv "bondkatter" eftersom jag har mina katter till myssällskap men inte har "tröken" att borsta och tvätta och greja så långhårigt är mindre praktiskt. Dessutom tycker jag inte att min skogis är trevligare som sällskap än bönderna. Den goaste katten är en liten svartvit kisse som ser ut som pussy-katten, eller den ljusbeiga hanen som sitter utslängd var som helst på golvet och spinner bara för att man är i samma rum...
Mina är utmärkta mus-jägare vilket är god hjälp i en stuga på landet.
Ja, katter försvinner ibland när de är utekatter på landet. Lodjuret tar dem, eller varg (som vi har här) eller de flyttar för grannen ger godare mat.
Detta betyder inte att man tycker mindre om katten, utan kanske att vi som bor på landet har möjlighet att erbjuda katterna bra liv i naturlig miljö.
Jämförelsen med hundar: varför ska man jämföra en katt med en hund gällande priset? Då kan man lika gärna jämföra med en ko, häst, giraff eller vad som helst.
Jag har hund också .- men skulle aldrig betala 10.000kr för en hund som är ett rent sällskapsdjur. Häst är lite annorlunda eftersom jag "använder" dem, men jag har å andra sidan köpt billiga hästar också. Genomsnittligt inköpspris 10.000kr/st och då ingår fyra islänningar, en arab, en connemara och en frieser också i gänget.
Jag har fem "bonnisar" och en "norsk skogis". Den dyraste av dem är en av bondkatterna, betalade 800kr vilket är ett högt pris för en sådan kisse men jag tyckte det var värt det för jag köpte honom som kattunge från Djurskyddet och då tycker jag att pengarna gick till något bra.
Mina katter är 2, 3, 7,10, 12 och 17 år gamla. Den som ser skrabbigast ut är av naturliga skäl 16-åringen men jag har förstått att 12 år ska vara ungefärlig medellivslängd på katt (enligt lokala veterinärer här).
Samtliga mina katter är kastrerade eftersom jag inte vill ha stora mängder oplanerade kattungar.
En tanke kring hemlösa bondkatter: det är inte helt ovanligt att honan lägger sin kull utomhus och gömmer den väl, och att ungarna sedan är så förvildade att man aldrig får tag i dem. När jag var liten, fick en av våra katter en sådan kull. Vi lyckades tämja de flesta och ge bort dem till vänner, någon avlivade vi i stället för att den inte gick att tämja. Ungarna kom trots p-piller så det förekom försök att undvika dräktigheter. Detta var på 70-talet då det inte var så vanligt med kastration av honkatt.