Varför så dyrt ??

Sv: Varför så dyrt ??

Skaffar man en utekatt så är man oftast inte särskilt rädd om den heller, så det är klart man inte köper en raskatt för tusenlappar när man kan få en bonnkatt.

Det gör ju ingenting om den blir påkörd, uppäten, fryser ihjäl, går vilse, drunknar, blir utsatt för hemska saker. Den var ju ändå gratis.. Bara att skaffa en ny.
 
Sv: Varför så dyrt ??

Det är skrämmande :(

I grannstaden upptäcktes för en tid sedan en kattfälla som ngn satt upp.
En av de boende var så upprörd, han hade blivit av med sex(!) katter. Han visst inte vart de tagit vägen men gissade att de fastnat i fällan.

Fällan var hemsk, absolut. Men det som gjorde mig mest upprörd var att han bara fortsatte köpa katter o bara släppa ut dem vind för våg o låta katt efter katt försvinna :cry:
Tror inte att han hade gjort det om katterna kostade 10k styck....
 
Sv: Varför så dyrt ??

Skaffar man en utekatt så är man oftast inte särskilt rädd om den heller, så det är klart man inte köper en raskatt för tusenlappar när man kan få en bonnkatt.

Det gör ju ingenting om den blir påkörd, uppäten, fryser ihjäl, går vilse, drunknar, blir utsatt för hemska saker. Den var ju ändå gratis.. Bara att skaffa en ny.

Jag är INTE den som har kort stubin men nu har jag fått nog om skitnacket att "bonnkatter" är mindre värda.

Det finns 3 katter kvar hos mina föräldrar. 2 kastrerade han katter och 1 hona. Honan är gammal och hennes senaste kull fick hon för 2 år sedan. Här skaffar vi inga nya. Precis som med hundar och hästar så har djuren ett syfte. Katten - Hålla möss och skadedjur borta. Hund - Vakta hemmet. Hästen - En kamrat i skogen. Varför köpa en häst för 100 000 kr när jag "bara vill rida i skogen"? En Bonnkatt får precis lika mycket kärlek och mat hos oss som en raskatt skulle fått. Dom sover inne när dom vill (vilket blir hela vintern) På sommaren vill de hellre vara ute och de får dom!. Men varför köpa en så dyr katt när vi inte är intresserade av avel eller utställning? För att de är friska? Jo men nu är ju faktiskt dessa katter som finns väldigt friska och världens goaste! Skulle inte för mitt liv byta ut dem mot någon annan!

Jag undrar var du bor om dina katter blir utsatt för sådana hemskheter! 95% av katterna som dött i min familj har lagt sig ner och dött pga ålder/sjukdom. Dvs vi har hittat dem sovandes! Någon enstaka har vi tagit bort pga sjukdom. Och någon enstaka har försvunnit (Varför vet vi inte)! Och om du tror att vi inte letat efter försvunna katter?? Om du bara visste vad vi letat!!!

Och ärftliga sjukdomar. Ja det kan dom säkert ha haft. Men jag åker inte till en veterinär med ett djur som er enligt mig helt friskt ut! Samma sak med mitt föl. Ena dagen galopperade hon frisk i hagen. Nästa dag hittade jag henne död? Hur tusan skulle jag veta att hon var sjuk? Ibland händer saker man inte kan förutse. Likadant med katter. Medelåldern på våra katter har varit 15 + Vilket är en bra ålder för en "bonnkatt".

Så skippa skitsnacket om att man inte bryr sig om sina "bonnkatter"! "Mina" kisar sover glatt i husses och mattes säng varje natt. Dom går in och ut som de vill. Fri tillgång på mat. Är kastrerade och får den vård de behöver.

Nu bor jag i stan och därför har jag valt att INTE ta med mina katter. De är vana vid att ströva fritt och ska få göra det tills de inte finns längre. Och då kommer vi sörja dem precis som vilken familjemedlem som helst!

De kattungar som vi fått genom åren har sålts till nära och kära. Just det SÅLTS. Vi har inte gett bort någon och har tom betalat kastrering för vissa. Vi bryr oss om våra katter och lägger hellre de 10 000 kr som en raskatt skulle kostat på deras omvårdnad genom åren.

Sorry om jag låter arg och bitter. Men snacket om att en bonnkatt inte är värd mer än en raskatt gör mig så förbannad!!!!! Vi tar hand om våra katter så dra inte alla över samma kant.

Tack!
 
Sv: Varför så dyrt ??

Ingen har sagt att du tar hand om din katt på ett dåligt sätt, eller att raskatter är värda mer.

Men fakta är att folk överlag är mer rädda om det som kostar lite mer.

Själv har jag inga problem med utekatter om man bor rätt. När jag växte upp o bodde mitt ute på landet hade vi huskatter som gick in o ut som de ville.

Nu bor jag i samhälle o har istället två raskatter som får vara ute under uppsyn, annars är de rena innekatter.
 
Sv: Varför så dyrt ??

varför är då de flesta hemlösa katter just bonnkatter?

det finns många katter som blir omhändertagna väl. Men om något kostar så tar många hand om djuret mer, tänker efter en gång extra innan man skaffar hästen, hunden, katten..

Det finns många rekomendationer att man inte ska sälja sin häst hur billigt som helst av den anledningen.
 
Senast ändrad:
Sv: Varför så dyrt ??

men om de nu anses mindre värda generellt(pratar inte om din syn nu, utan allmänt) varför är då de flesta hemlösa katter just bonnkatter?

Och hur ska jag kunna veta det...??? Jag kan bara gissa. Och min gissning är att det kanske inte blev som folk tänkt sig när den söta kattungen växte upp. Raskatt eller inte.
 
Sv: Varför så dyrt ??

fast 100 000 hemlösa katter.. av dom är det ytterst få som är raskatter. För mig betyder det något!

Jag säger inte att du är en dålig kattägare, dock finns det många, och dessa många verkar vara just ägare till en billig bonnkatt.

Jag hoppas verkligen att bonnkattens och alla katters status höjs om den nya lagen om chipmärkning +kastrering införs. Då jag vet att det finns många som har en hel del katter som förökar sig hit och dit.. Det kan knappast vara nyttigt för en hona att vara dräktig hela tiden?tror till och med detta är olagligt
 
Sv: Varför så dyrt ??

Jag kommer lägga min uppfödning i malpåse för att jag helt enkelt inte har råd, och detta trots att jag för det mesta lyckas sälja till "fullpris" (ca 8000:- i min ras) och trots att jag haft friska katter och egna hanar. Trist men sant. Jag är inte beredd att kompromissa med sund avel.

Jag har inte sysslat med kattuppfödning på många år, men när jag lade av var det för att jag året innan gått back med c:a 10.000 kr.
Åtminstone då var det lika dyrt att föda upp en hundvalp som en kattunge, om inte dyrare pga kattsanden.
 
Sv: Varför så dyrt ??

Jag har själv två huskatter, och för mig är dom lika mycket värd som en raskatt. Alltså släpper jag inte ut dom. Inte för att dom har ett ekonomiskt värde, utan ett sentimentalt.

Ditt resonemang att du inte har råd att ha raskatter för att dom försvinner, är vad jag reagerade på. Det är inte okej i mina ögon att skaffa katt på katt på katt när gamla försvinner. Då håller man väl katterna inne istället!
 
Sv: Varför så dyrt ??

Det var du själv som argumenterade med att det var för dyrt att lägga pengar på en raskatt när de ändå "försvinner". Om de lever fullånga, friska liv finns det ju ingen anledning att säga något sådant? 8000:- utslaget på 16 år är 500:- per år, en bråkdel av vad det kostar att ta bra hand om en katt.

Sen kan man förstås välja huskatt av andra anledningar, men om argumentet mot raskatter är att de är hutlöst dyra då har man ju fått både en och annan tanke kring kattägande brutalt fel. Jag önskar så att priset på huskatter var åtminstone 1000-2000:-, så att det täckte grundläggande utgifter för en kattunge (ännu hellre 3000:- och sålda kastrerade) och inte blev något man spontanköper för att ungarna tjatar.

Det är ungefär lika rimligt som att jag skulle kräva att priset på en bra häst ska vara lägre för att jag inte har råd med den annars? Jag har inte råd att köpa eller hålla en häst på ett bra sätt, alltså får jag vara utan häst. (Och föl säljs väl oftast för under produktionskostnaden precis som katter?)
 
Sv: Varför så dyrt ??

Jag har inte sysslat med kattuppfödning på många år, men när jag lade av var det för att jag året innan gått back med c:a 10.000 kr.
Åtminstone då var det lika dyrt att föda upp en hundvalp som en kattunge, om inte dyrare pga kattsanden.

Jag har ju bara fött upp sedan 2005, men på de åren har kostnaderna ökat dramatiskt. Vi har tillgång till fler hälsotester, har mer systematiska hälsoprogram och möjlighet att importera på mycket bättre sätt. Allt är ju till fördel för aveln, men åtminstone i de små raserna blir det galet svårt att få ihop pengar till tester och parningar. Jag har varit hårt drivande för just förebyggande hälsoprogram så jag ska inte klaga, men jag kan inte längre säga att det är hållbart för mig att föda upp. Ska jag kunna fortsätta på ett vettigt sätt måste jag omplacera de två kastrater jag har för att göra plats för nya honor (som måste köpas från vitt skilda världsdelar). Det är inte rimligt varken ekonomiskt eller känslomässigt. Hade rasen varit större hade jag sett fram emot en paus och att njuta av mina underbara katter hemma, men nu är det en aning ångestladdat :crazy:
 
Sv: Varför så dyrt ??

Det är du själv som säger att det inte är lönt att köpa en dyr katt eftersom den "bara" ska vara ute och jaga. Du kanske får vara beredd på att få reaktioner på sådant.

Jag gissar att du resonerar lika om hund? Vilken hund som helst kan ju vakta så du lägger väl inte ut några dyra pengar där heller? Dessutom så lever ju hundar i regel kortare liv än katter så de borde ju generellt sett betinga ett lägre pris än katter.
 
Sv: Varför så dyrt ??

Jag förstår inte riktigt vad du argumenterar för? Det är väl ingen som har sagt att dina katter är mindre värda eller att du tar dålig hand om dom.

Man kan väl sammanfatta det som att, "Huskattsägare är inte ansvarslösa ägare. Men ansvarslösa ägare är ofta huskattsägare".

Ser du verkligen inte risken att gratis bonnkattsungar oftare råkar illa ut/blir dålig omhändertagna än att dyra raskattsungar gör det?

Har själv två huskatter och tar inte åt mig det minsta så jag förstår inte varför du går igång så?
 
Sv: Varför så dyrt ??

KL.
Tack för intressanta inlägg - synd att diskussionen delvis drev iväg till den vanliga hätska diskussionen kring vårdnivå för katternaoch att bönderna inte unnas samma veterinärvård som djuren i de fina salongerna.

Jag var ärligt nyfiken på vad det är man betalar för när man köper raskatt och har fått svaret.:laugh:

Föredrar själv "bondkatter" eftersom jag har mina katter till myssällskap men inte har "tröken" att borsta och tvätta och greja så långhårigt är mindre praktiskt. Dessutom tycker jag inte att min skogis är trevligare som sällskap än bönderna. Den goaste katten är en liten svartvit kisse som ser ut som pussy-katten, eller den ljusbeiga hanen som sitter utslängd var som helst på golvet och spinner bara för att man är i samma rum...
Mina är utmärkta mus-jägare vilket är god hjälp i en stuga på landet.

Ja, katter försvinner ibland när de är utekatter på landet. Lodjuret tar dem, eller varg (som vi har här) eller de flyttar för grannen ger godare mat.
Detta betyder inte att man tycker mindre om katten, utan kanske att vi som bor på landet har möjlighet att erbjuda katterna bra liv i naturlig miljö.

Jämförelsen med hundar: varför ska man jämföra en katt med en hund gällande priset? Då kan man lika gärna jämföra med en ko, häst, giraff eller vad som helst.
Jag har hund också .- men skulle aldrig betala 10.000kr för en hund som är ett rent sällskapsdjur. Häst är lite annorlunda eftersom jag "använder" dem, men jag har å andra sidan köpt billiga hästar också. Genomsnittligt inköpspris 10.000kr/st och då ingår fyra islänningar, en arab, en connemara och en frieser också i gänget.

Jag har fem "bonnisar" och en "norsk skogis". Den dyraste av dem är en av bondkatterna, betalade 800kr vilket är ett högt pris för en sådan kisse men jag tyckte det var värt det för jag köpte honom som kattunge från Djurskyddet och då tycker jag att pengarna gick till något bra.

Mina katter är 2, 3, 7,10, 12 och 17 år gamla. Den som ser skrabbigast ut är av naturliga skäl 16-åringen men jag har förstått att 12 år ska vara ungefärlig medellivslängd på katt (enligt lokala veterinärer här).

Samtliga mina katter är kastrerade eftersom jag inte vill ha stora mängder oplanerade kattungar.

En tanke kring hemlösa bondkatter: det är inte helt ovanligt att honan lägger sin kull utomhus och gömmer den väl, och att ungarna sedan är så förvildade att man aldrig får tag i dem. När jag var liten, fick en av våra katter en sådan kull. Vi lyckades tämja de flesta och ge bort dem till vänner, någon avlivade vi i stället för att den inte gick att tämja. Ungarna kom trots p-piller så det förekom försök att undvika dräktigheter. Detta var på 70-talet då det inte var så vanligt med kastration av honkatt.
 
Sv: Varför så dyrt ??

Jämförelsen med hundar: varför ska man jämföra en katt med en hund gällande priset? Då kan man lika gärna jämföra med en ko, häst, giraff eller vad som helst.
Jag har hund också .- men skulle aldrig betala 10.000kr för en hund som är ett rent sällskapsdjur. Häst är lite annorlunda eftersom jag "använder" dem, men jag har å andra sidan köpt billiga hästar också. Genomsnittligt inköpspris 10.000kr/st och då ingår fyra islänningar, en arab, en connemara och en frieser också i gänget.

Varför ska man inte jämföra? Vad betalar du för när du köper en hund eller en häst? Om man bara ska ha en promenadhäst, varför ska man lägga flera tusen på att köpa en? Varför ska man lägga flera tusenlappar på en hund om man inte är intresserad av avel eller utställning?

Det är av någon anledning nästan vara raskatter man ifrågasätter priset på och bara det tycker jag säger en del om vad katten har för ställning i samhälle. På hundsidan ifrågasätts sällan varför man köper en rashund för flera tusenlappar, oavsett vad du ska göra med den. Hästar tar man för givet ska kosta en massa pengar (om än inte nödvändigtvis 100 000 kr), men katter... nä, varför ska man lägga ut en massa pengar på dem? Djur som har fötts upp omsorgsfullt och som lätt kan leva i 20 år?

Som uppfödare som verkligen anstränger sig blir man ju lite modfälld varje gång man får höra hur de katter man föder upp inte är värda mödan (vilket indirekt är vad man säger när man säger att man inte anser att det är lönt att betala för katterna).
 
Sv: Varför så dyrt ??

Man kan väl sammanfatta det som att, "Huskattsägare är inte ansvarslösa ägare. Men ansvarslösa ägare är ofta huskattsägare".

Där fick du in en fullträff:bow::bow:

Jag la ut 8000 kr på min bonnkatt (som dessutom är krokig och sné i hela kroppen men fullt frisk i övrigt) för att nåt år senare ge bort honom när han inte fick plats i mitt liv längre:cry:.
Anser fortfarande att han var värd varenda öre och han är till stor glädje för sin nya ägare som oxå skulle lägga ut samma summa utan att blinka för att rädda honom.
Jag tar naturligtvis inte åt mej av det som skrivs i tråden då jag var ansvarslös som inte hade en försäkring, men ansvarsfull som gjorde allt för att rädda honom.
 
Sv: Varför så dyrt ??

Föredrar själv "bondkatter" eftersom jag har mina katter till myssällskap men inte har "tröken" att borsta och tvätta och greja så långhårigt är mindre praktiskt.

Jag köpte också min första till enbart sällskap, och valde raskatt just för att slippa päls. Mina har bra mycket mindre hår som yr än huskatter, och det är ganska högt prioriterat hos mig (plus att jag letade efter en ras med ett högsocialt sätt och det har jag fått så jag tiger :angel:)

Jag har hund också .- men skulle aldrig betala 10.000kr för en hund som är ett rent sällskapsdjur. Häst är lite annorlunda eftersom jag "använder" dem, men jag har å andra sidan köpt billiga hästar också. Genomsnittligt inköpspris 10.000kr/st och då ingår fyra islänningar, en arab, en connemara och en frieser också i gänget.

Jag gör den jämförelsen för att samma människor som tycker att katter ska vara gratis har inte sällan en hund för många tusenlappar. Det går inte ihop för mig. Varför är man beredd att betala vad det kostar att skaffa en hund men inte en katt? Även om man håller sig på miniminivå av vård får man ju börja med att hosta upp ett par tusenlappar för vaccinationer, id-märkning, kastrering och försäkring.

En tanke kring hemlösa bondkatter: det är inte helt ovanligt att honan lägger sin kull utomhus och gömmer den väl, och att ungarna sedan är så förvildade att man aldrig får tag i dem. När jag var liten, fick en av våra katter en sådan kull. Vi lyckades tämja de flesta och ge bort dem till vänner, någon avlivade vi i stället för att den inte gick att tämja. Ungarna kom trots p-piller så det förekom försök att undvika dräktigheter. Detta var på 70-talet då det inte var så vanligt med kastration av honkatt.

Idag finns det ingen som helst anledning att skylla på det, eftersom man kan kastrera sin katt långt innan den är könsmogen. Vill man inte ha kattungar kastrerar man, vill man ha kattungar måste man vara beredd att inte släppa iväg dem till vilket hem som helst bara för att bli av med dem. Tyvärr är det ju inte så folk tänker. Jag har varit med och plockat in den ena hemlösningen efter den andra, och det är inte så att 5-6 vckor kattungar "råkar" hamna ensamma på gatan i centrala Gbg eller på en tomt km från närmsta granne. De hamnar där för att folk dumpar dem.

Det här är absolut inte riktigat till någon personligen, men det skrämmer mig väldigt mycket när människor som säger sig värdera sina djur högt inte är beredda att lägga en krona för att se till att hundratusentals andra katter ska ha möjlighet till ett bra hem. Är egoismen i "jag vill ha gratis katter" så stor att det inte spelar någon roll om en högre prislapp hade medfört ett drägligare liv för så många? Det borde ligga i alla kattägares intresse att höja statusen på arten katt som husdjur. Då skulle man kanske få betala en tusenlapp eller två för en huskatt som fått en bra start i livet.
 
Sv: Varför så dyrt ??

KL.
Ja, katter försvinner ibland när de är utekatter på landet. Lodjuret tar dem, eller varg (som vi har här) eller de flyttar för grannen ger godare mat.
Detta betyder inte att man tycker mindre om katten, utan kanske att vi som bor på landet har möjlighet att erbjuda katterna bra liv i naturlig miljö.

Här måste jag säga emot. Men jo, jag anser att jag tycker om mina katter mer, för det finns inte på världskartan att jag kommer släppa ut dom att bli lo eller vargmat.
 
Sv: Varför så dyrt ??

30 katter på en 20års-period låter som ofantligt många. Antingen har dom INTE blivit gamla, eller så måste ni ha haft en kattkoloni, och det är sällan hälsosamt för dom.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
3 382
Senast: Sel
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 611
Senast: fixi
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 073
Skola & Jobb Jag har varit anställd på mitt jobb i snart 4 år och har trivts varenda dag. Men nu har jag hamnat i ett läge där trivseln är borta. Det...
2
Svar
37
· Visningar
3 521
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp