Varför rullar sej en häst

ylvaaskersund

Trådstartare
Finns det ngn anledning ur hälsosyn som en häst rullar sej, ger det massage eller? Varför tror ni att en häst rullar sej? Alla teorier mottages tacksamt!

Sv: Varför rullar sej en häst

Hästen rullar sig för att visa att den trivs bland annat

Som tur är så händer det inte så ofta, stackare :cry:

Jag tror att min häst rullar sig bara för att matte ska få mer jobb :D
Nej skämt åsido så är det för att klia sig bla. jag släpper min häst utan täcke i paddocken ibland så att han får rulla sig ordentligt.

Det finns olika anledningar till att en häst rullar sig. En orsak som inte tagits upp här är att det skyddar mot kyla och knottangrepp.

Mina två gubbar rullar sig för att skita ner sig så mycket som möjligt. De stortrivs när jag borstar och hostar. Nej, jag har från nh-folk fått höra att det är positivt. Då är de hästar. Sedan kan det säkert handla om knottangrepp mm. Kolik är ju också en tänkbar orsak, tyvärr men som väl är oftast inte.

Som kamouflage? "Ser jag ut som lera i min lerhage hittar hon mig aldrig":devil: Allvarligt talat så tror jag mest på teorin om kyla och insekter, men kamouflage är också troligt. tänk på vildhästar, alla ser likadana ut och puman kan inte skilja ut en enskild individ i den flyende flocken.

:rofl::rofl:Aha, det är därför gubbarna rullar sig. De vill inte bli ridna!

Kan vara för att kamoflera sin egen lukt, det gör ju t.ex hundar för att dölja sin lukt, rullar i sånt som luktar illa.

Jag har hört att en lösgjord häst rullar sig :confused: Min häst rullar sig nästan varje dag nu sen jag bytt stall. Han stormtrivs verkligen med en massa kompisar i hagen och mysigt stall, så det är nog en bridrgande faktor.

Inte en aning!

Min häst rullar sig i "perioder", men ett visst mönster går att skönja; Går hon ensam i hagen rullar hon sig inte alls. Har hon kompisar rullar hon sig! Samma om det är för blött och lerigt då avstår hon från att rulla sig ute. Lagom är bäst! :D
Släpper man henne i en ny box hon aldrig stått i rullar hon sig tämligen omgående! Slår aldrig fel! I hennes vanliga box rullar hon sig MINST 1 gång/12 timmar. Därför ser boxen alltid ut som sju sorger och åtta bedrövelser när jag ska mocka....

//Alice

Din stackare :rofl:
Min häst ligger gärna ner och sover, men han skulle aldrig få för sig att rulla i en smutsig box :eek: Inte ens om det är ny halm därinne!

Jag tror att det finns en hel del olika anledningar. Har också funderat på detta då jag har en häst som rullar sig i tid och "otid" = lerigt och skitigt. :devil:

Håller med alla andra som tidigare skrivit i inlägget men tror också att de vill (om de går bland andra) lukta och dofta som de övriga i flocken. Alltså en sorts familjekod om du så vill. Har nyligen flyttat till nytt stall och det är ingen hejd på rullandet :crazy: Matte har fullt upp med sanering av täcken OCH häst. Den filuren håller mig aktiv :grin: men älskar honom ändå :love::love::love:

Min häst rullar sig alltid när den är fuktig. Alltså mest på sommaren, men lite då och då året runt. När vi ridit och han blivit svettig och jag svampat av honom så spelar det ingen roll om jag låter honom stå och torka med svettäcke, han rullar sig alltid efteråt, oavsett om han hunnit torka eller inte.

(Och nej, jag släpper inte ut min häst blöt när det är kallt, ifall om någon skulle få för sig att kommentera)

Tack för alla svar! Min häst rullar sej alltid när jag släpper ut henne i hagen efter jag har ridit, min ponny däremot rullar sej mycket sällan. Hur hjälper rullandet mot kyla? Den teorin blir jag nyfiken på!

Haha. Vad kul att läsa andras teorier.
Jag tror att det är för att klia sig i de flesta fallen. För att det är skönt helt enkelt.

Men min häst har en vana att alltid rulla sig när han har fått ny torv inkörd. Då ska det alltid rullas så fort han kommer in. Och då har jag tänkt att det kanske är för att få sin egen doft på den nya bädden. Som något slags "revir"

Min gamla häst som har haft lite ryggproblem rullar sällan runt. Hon kan vara helt ren på ena sidan och andra sidan är helt lerinpackad. Både fölstoet och unghästen kan däremot rulla runt fler gånger får att få en jämn grå färg som möjligt

I USA kallas en häst som rullar ena sidan för 25-dollars häst och en häst som rullar runt för 50-dollars häst. Jag har två femtiodollars (27 och 33 år gamla). Still going strong.

*KL*

Själv har jag nu en unghäst med vita ben som trots klet och lera ute ändå "alltid" *peppar peppar* håller sig så ren och fin som det går. Hon rullar sig otroligt sällan ute i smutsen.
Ligger ner i boxen och sover och har inga problem med att rulla sig, men verkar inte finna det nödvändigt. Vilket jag är tacksam för.

gammelherren jag hade innan rullade sig i princip dagligen, gärna i värsta lergröten som hittades.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 611
Senast: ako
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 361
Senast: Ridinglady
·
Tjatter En gång för länge sedan (så länge sedan att du inte var född, och kanske inte heller dina föräldrar) var det 4 barn som på grund av...
39 40 41
Svar
804
· Visningar
18 565
Senast: cirkus
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 676
Senast: Niyama
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar