Varför rullar sej en häst

Sv: Varför rullar sej en häst

Som andra säger, det finns många skäl. Jag köpte tex ett fullblod på TÄby som inte gått i hage på 4 år. Han blev så stressad av flugor och knott första våren i hage. :crazy:

Men hans vita hagkompis som var gammal i gården visste hur man gör för att skydda sej, Man rullar in lera och damm:devil: Han LÄRDE fullblodet som sen klarade att gå på bete utan att behöva sprayas varje dag (bara de värsta dagarna)

Detta fullblod lärde sen i sin tur andra fullblod varav ett par inte hade rullat knappt i hela sina liv i hagen:cool: Till deras ägares förtret lärde han dem att rulla och njuta och skita ner sig rejält:rofl: :banana:

Ett skäl är att torka om de är svettiga, ja det finns mängder av skäl:idea:

knapp

Jag kommer precis från stallet och möttes av en härlig syn. Trots halstäck har hästen FETA lerkockor i halva manen. Dessutom fuktig lera... :devil:

Ja, vita hästar är bra på att rulla sig. Det sägs att det beror på deras färg. Det är pga färgen de ofta är så låga i rangen. De skvallrar på flocken när det kommer till fara. Därför är de extremt bra på att kamouflera sig. Varför tror då mina hästar att de är vita, mörkt brun och fux?:mad:

Tack för alla svar! Min häst rullar sej alltid när jag släpper ut henne i hagen efter jag har ridit, min ponny däremot rullar sej mycket sällan. Hur hjälper rullandet mot kyla? Den teorin blir jag nyfiken på!

Jag har erfarit att om man tvättar hästen för ofta så fettet och stövet försvinner så fryser hästen alt lider mer av värmen. Jag märker också att mina rullar sig mycket om det är kallt eller väldigt varmt. Kanske är pälsen förskaffad på det viset att leran skyddar? Jag vet att stövet skyddar mot kyla men kanske även mot värme.

För att det är skönt, d.v.s om det kliar någonstans hjälper det ju att rulla, sen om dom vill bli av med vatten/smuts/you name it är det också bra då dom får bort det mesta via att rulla :)

Hålla igång blodcirkulationen !?
Det har jag hört nån gång .
Har ni tänkt på att om en häst lägger sig och ska rulla, så försöker den bara rulla över 3 gånger innan den reser sig ?
Jag lärde mig det när jag var en liten kicka och det har stämt in varenda gång
Hej från Hambo

Här är en som det inte stämmer på. Ibland kan han ligga länge och väl och rulla. Ibland kommer han inte över och ibland gör han det. Men han kan ligga ett bra tag och byta sida fram och tillbaka. Tror han gillar att rulla sig.
Ibland kan han göra en paus och ligga och "sola sig" och sen börja rulla igen.

kl

25055252.jpg

Så här snygg är i alla fall min häst när han kommer in från hagen :cool:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 611
Senast: ako
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 361
Senast: Ridinglady
·
Tjatter En gång för länge sedan (så länge sedan att du inte var född, och kanske inte heller dina föräldrar) var det 4 barn som på grund av...
39 40 41
Svar
804
· Visningar
18 565
Senast: cirkus
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 676
Senast: Niyama
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V