Varför närgången?

angelo

Trådstartare
Jag har en dobberman hane på snart ett år.. Super go och jätte snäll, och jag undrar lite varför han blis så närgången ibland.

Om jag sätter mig på golvet vill han gärna placera sin rumpa i mitt knä, och om jag sitter på en stol/soffa mm och med benen i kors då ställer han sig över mina fötter och lägger gärna upp ett bakben på min fot lr försöker sätta sig på dom.. Första gången trodde jag han skulle kissa på mig!??:crazy:
varför gör han så??:)

Sv: Varför närgången?

Så gör min hund oxå. Det är så han berättar för mig att han vill bli kliad på magen och på insidan av låren.
Han ställer sig oxå vid foten om man t ex sitter med benen i kors, lägger upp benet på foten lixom. Folk som inte vet vad han vill brukar bli ltie nervösa när han kommer och tigger kli så.

Har ett bildexempel när han gör så (fast då är "offret" en hund jag passade som sov i soffan)
http://www.pixbox.se/pic_show_id10394924.html

Min hund sitter alltid på någons fötter. Eller i knät.
Men att sitta på fötter gör hon jämt, jag flyttar omkring och hon flyttar efter. Mindre populärt när hon sprang och satte sig på en blind dams fötter :crazy: :D

Inte för att detta besvarade din fråga på något vis. Men jag tror att min helt enkelt är väldigt närhetsberoende.

Ha ha vilken bild :rofl:
Jaha var det så ni menade. Ja så gör inte min. Hon bara sitter (eller ligger på rygg) på fötter.

han bryr sig inte när man kliar honom så det är nog inte det han är ute efter. Jag tänkte nog mer om det var någon dominans grej lr så... fast det kanske bara är så att våra hundar är lite charmiga :idea:

Nä, jag trodde nog inte det var riktigt så ändå. Men det är juh ngt liknande! :)
Han sitter även på fötterna när man står å väntar på bussen t ex.

Jaja, du får luska vidare helt enkelt.

Ha ha jo det är ju taskigt när hon förstod hur mkt det kliade :)

Han sätter sig inte på mig när jag står upp då brukar han mest luta mot mig med rumpan.

Min 5 åriga doberman hane är precis så också. Han är väldigt ömhets törstande och "mammig". Sitter gärna i knäet på vem som helst, sitter på deras fötter, vill ligga i famnen om vi är hemma och sitter i soffan.

De flesta dobbisar jag har träffat är sådana.

Min 5 åriga doberman hane är precis så också. Han är väldigt ömhets törstande och "mammig". Sitter gärna i knäet på vem som helst, sitter på deras fötter, vill ligga i famnen om vi är hemma och sitter i soffan.

De flesta dobbisar jag har träffat är sådana.

Kan instämma med min dobbis. HAn är också "mammig", och vill vara nära.
Älskar när jag eldar i kaminen vill gärna ha sitt huvud inne i kaminen när jag eldar. Är inte rädd för elden, som ni förstår. Sitter jag på en pall vid kaminen vill han ha sina framben liksom mellan min fötter/ben och stå väldigt nära elden.
När det är kyligt ute (15gr varmt), :rofl:, så fryser han för att inte tala om när det regnar eller är minusgrader ute.:smirk:

Vill höra med er dobbisägare om ni har samma "problem" som jag.
Min hane är 2 år och jag har haft honom sedan oktober förra året.
Han är OTROLIGT glad när det kommer folk osv. Hur lära honom att inte bli så väldigt glad och nästan hysterisk.

OBS!! Går jag med honom på stan osv är han helt lugn och uppför sig otroligt bra. Till och med när jag första gången var inne med honom i djuraffären, där det fanns andra hundar. Samt så träffade vi på folk osv hela tiden.

Tycker mest att det är hemma, tack och lov!

Sorry om jag halkade in lite fel, men eftersom ni har dobbisar just på denna tråd tyckte jag att det var lämpligt att fråga er.

Han kanske bara tycker om att vara gó! ;)

Jo förvisso, men känns inte så kul när det kommer folk hem. Man vill ju gärna att han ska " hålla sig lite på matttan" och inte hoppa på dem.

Övar med att han ska sitta eller ligga, men oj vilken energi han har att vilja hälsa. Det är ju liksom ingen knähund även om han tycks tro det, på fullaste allvar.:love:;)

Jo förvisso, men känns inte så kul när det kommer folk hem. Man vill ju gärna att han ska " hålla sig lite på matttan" och inte hoppa på dem.

Övar med att han ska sitta eller ligga, men oj vilken energi han har att vilja hälsa. Det är ju liksom ingen knähund även om han tycks tro det, på fullaste allvar.:love:;)

Våran hund blir helt galen när det kommer folk och hälsar så därför brukar vi som hålla honom tills han har lugnat sig en aning och sen får han hälsa. Det där när han är närgången kanske ni kan öva bort genom att som trycka bort honom om han blir för närgången och lixom visa "ge mig lite space"

Våran hund blir helt galen när det kommer folk och hälsar så därför brukar vi som hålla honom tills han har lugnat sig en aning och sen får han hälsa. Det där när han är närgången kanske ni kan öva bort genom att som trycka bort honom om han blir för närgången och lixom visa "ge mig lite space"

Helt riktigt, det håller jag också på med, precis som du skriver.

Men skönt att veta att det inte bara är vå/min som är SÅÅÅÅ glad.
Hur gammal är er/din?

alla dobbisar är så.... dom vill vara nära hela tiden och klarar inte av ensamhet öht..

alla dobbisar är så.... dom vill vara nära hela tiden och klarar inte av ensamhet öht..

Den egenskapen har jag oxå fått för mig att de har.
Det går ju träna, men jag skulle tro att TS hund helt enkelt vill vara i närheten av henne hela tidn.
Dock får man nog sätta en gräns och låta hunden göra så när man vill och själv tycker det är OK.:bow:

Och hur ska man träna det? Har själv haft doberman och även haft hand om flera andra, och ALLA blir väldigt ledsna och lider verkligen av att vara ensamma. Att ha en doberman som utehund måste vara nåt av dte grymmaste man kan göra... Dom vill vara med sin familj hela tiden.

Visst fick min hund vara själv i bland, och hon överlevde det ju, hade inte sönder saker eller skällde, men hon hatade verkligen att vara ensam. Fem minuter kunde hon vara ensam i trädgården, sen ville hon in... :p

Och hur ska man träna det? Har själv haft doberman och även haft hand om flera andra, och ALLA blir väldigt ledsna och lider verkligen av att vara ensamma. Att ha en doberman som utehund måste vara nåt av dte grymmaste man kan göra... Dom vill vara med sin familj hela tiden.

Visst fick min hund vara själv i bland, och hon överlevde det ju, hade inte sönder saker eller skällde, men hon hatade verkligen att vara ensam. Fem minuter kunde hon vara ensam i trädgården, sen ville hon in... :p

Det tränar du bort genom att helt enkelt inte låta hunden sitta på dina fötter eller lägga sig på dig i soffan eller vad det nu är som hunden gör. Alla hundar klarar att vara ensamma, men bara om man har lärt dem det...

Liknande trådar

Övr. Hund Milou lider av extrem gosighet. Han har senaste tiden hittat ultimata stället att lägga sig på, nämligen precis framför/under mig och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
3 798
Senast: Unafraid
·
Hundträning Hej! Jag behöver tips och råd. I min familj har vi alltid haft hundar och för tillfället har jag två stycken. Jag har en blandras valp...
2 3
Svar
54
· Visningar
9 978
Senast: Dino2018
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 657
Senast: AlmostEasy
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 070

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

• Svullen över ögonen