Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Tack för svar och råd, låter som han behöver bli ännu mer stimulerad
Jag tycker att det är viktigt att ha en strikt regel att inte aktivera hunden inomhus. Inte det minsta lilla. Inte ens barnen. Speciellt inte barnen! Inomhus myser man och tar det lugnt. Ska man leka och vara aktiv så går man ut. Med hundar som är lugna i sig själv kan man leka lite inomhus men en sån som du beskriver behöver tydliga ramar och regler som alltid gäller.
Vad menar du med aktivera? Jag tränar mina hundar inomhus ofta då man inte pallar med att vara ute, det är ju dock så att man kör lämpliga övningar med tanke på utrymmet man har och då går ju allt med fart och stoj bort. Det blir ju inte heller belöning med leksak och bus utan godisbelöning istället. Jag tycker det ett bättre alternativ än att hunden inte får nån träning alls på ett par dagar pga ösregn, blixthalka eller -20 väder då träning utomhus inte ger hundarna nåt då de känner hur eländigt matte tycker det är.
Jag förstår hur Lingon menar. En "normal" hund kan man absolut leka/träna/aktivera inomhus. Men en som redan är lite hyper och inte har lärt sig att chilla kan det bli svårt med.Vad menar du med aktivera? Jag tränar mina hundar inomhus ofta då man inte pallar med att vara ute, det är ju dock så att man kör lämpliga övningar med tanke på utrymmet man har och då går ju allt med fart och stoj bort. Det blir ju inte heller belöning med leksak och bus utan godisbelöning istället. Jag tycker det ett bättre alternativ än att hunden inte får nån träning alls på ett par dagar pga ösregn, blixthalka eller -20 väder då träning utomhus inte ger hundarna nåt då de känner hur eländigt matte tycker det är.
Jag förstår hur Lingon menar. En "normal" hund kan man absolut leka/träna/aktivera inomhus. Men en som redan är lite hyper och inte har lärt sig att chilla kan det bli svårt med.
Jag tränade Valkyria JÄTTEMYCKET hemma när hon var valp. Det resulterade efter ett tag i att jag inte kunde resa mig ur soffan utan att hon for upp och förväntade sig något kul. Då fick jag lägga ner allt vad inomhusaktivitet hette under en period. Sen började jag att ta upp det igen och sedan dess har det inte varit några problem. Hon och jag har fått lära oss ha tydliga signaler för att nu ska vi göra något eller nu ska matte bara på toa.
@Lingon Jag tänker som så att ts har en hund som knappt aktiveras i dagsläget, det ts beskrivit är att den aktiverar sig själv med kompis i hundgård eller genom massa olämpliga problembeteenden och när det hinns med får den en långpromenad. Aktivitetsleksaker ger jag inte mycket för då de också är nåt hunden ska lösa på egen hand. Min tanke är att man kan börja träna hunden på något sätt för att se om det blir nån förbättring, sen om det blir inomhus så är det bättre än ingen träning. Men det är bara hur jag tänker, naturligtvis så tränar man ute i första hand men som vädret varit hos oss så är det i princip omöjligt utan risk för liv och lem (isgata på vägarna och ute i trädgården och hundklubbens planer ser ut som skridskobanor) .
Till ts så vill jag även säga angående hundens problem beteende så är det oftast lättare att träna in det du vill att hunden ska göra än att försöka "uppfostra" hunden. T.ex. du får besök, istället för att fokusera på att du inte vill att hunden ska hoppa på de som kommer så lägg tid på att träna in att hunden ska sitta när nån kommer så den får en uppgift. Det är också svårt och tar tid men i långa loppet så kommer det löna sig då hunden lär in att när folk kommer så ska jag sitta här och då får jag belöning. Försök byta ut dåliga beteenden mot nåt som du kan belöna, istället för att tugga sönder barnets leksaker så träna in att han plockar upp dem och ger dem till dig.
Skulle vara lite försiktig med just shejping om hunden har lätt till stress (svårt att säga om TS hund har det eller om den är understimulerad bara) eftersom stressade hundar kan bli ännu mer stressade av shejping.Det låter som en jättebra plan att höra av sig till en brukshundklubb! Kombinera det med att träna lite trick (googla gärna "shejping") och kanske spåra lite. Saker där hunden på ett lugnt sätt behöver fundera och klura lite. Inte springa runt som en tok och göra sjutusen saker samtidigt.
Jag hade lagt spår i skogen istället.ja alltså jag har inte aktiverat han mer än han är med ute och sparkar boll och leker när jag och min dotter är ute samt att han och sin kompis är ute då och då plus långpromenader emellanåt och att han ofta följt med oss om vi ska i iväg till släkt då han funkar så bra med alla hundar. Jag började iaf med att lära honom rulla runt och idag har vi vart ute och sökt efter köttbullar i skogen (har skogen runt hörnet) men kanske är bra att köra lite agility att varva med?
Du kan använda skogen till pasrcour/skogsagility.ja alltså jag har inte aktiverat han mer än han är med ute och sparkar boll och leker när jag och min dotter är ute samt att han och sin kompis är ute då och då plus långpromenader emellanåt och att han ofta följt med oss om vi ska i iväg till släkt då han funkar så bra med alla hundar. Jag började iaf med att lära honom rulla runt och idag har vi vart ute och sökt efter köttbullar i skogen (har skogen runt hörnet) men kanske är bra att köra lite agility att varva med?
Jo jag har tänk fortsätta med det men kanske kan vara roligt med agility som variation?Jag hade lagt spår i skogen istället.
Har försökt googla mig till vad shaping innebär men hittar lite olika info. En sida beskrev det som att du väntar tills hunden av en slump "råkar göra rätt" och då belönar du det. Är det ungefär så det fungerar?Skulle vara lite försiktig med just shejping om hunden har lätt till stress (svårt att säga om TS hund har det eller om den är understimulerad bara) eftersom stressade hundar kan bli ännu mer stressade av shejping.