Varför lyfter småhundsägare sina hundar vid hundmöte för?

Nästan 80 % av alla hundmöten jag har (bor i Västerbotten) med mindre hundar så lyfter deras hundägare sin hund..!? Jag menar, varför? Jag förstår inte varför man gör på det sättet? Jag menar, trots att det är en liten hundras så är det fortfarande en HUND som behöver få träffa andra hundar, lära sig gå förbi andra hundar och träna på hundmöten, lyfter man då upp sin hund varje gång så blir det ju att man tar ifrån hunden sin naturliga reaktion och projicerar sitt människosätt på hunden och hen lär sig inte något annat än att hoppa upp i famnen på hundägaren... Suck..

Därför att de flesta småhundar är några sönderavlade ättriga jä*lar som inte fattar att de åker på storstryk när de muckar bråk med större hundar pga den stora efterfrågan på "handväske" hundar...

Senast ändrad:
Jag råkade för två veckor sedan ut för ett ännu värre stolpskott. En fet och lös borderrerrier som angrep Ceasar. Stackars ceasar var kopplad så när kan försökte fly och jag försökte få kontroll så flög han runt i cirklar runt mig nästan i luften Ägaren upplyste mig om att " det brukar inte gå hål när hon bits. Hon brukar göra så, det är något fel i huvudet på henne"
Men lös det var hon!

Hundskrället var så liten så jag vågade inte sparka bort den heller och hade jag släppt taget om Ceasars koppel hade jag aldrig sett honom igen, för han hade garanterat försökt fly hem till andra sidan Göteborg....

Men herrejävlar. Jag blir mörkrädd.

Hade nog faktiskt sparkat iväg den, mer lyft med foten och sen snärta till så den flyger iväg en bit och inte en fotbollsspark, då jag inte vet 1 vad den kommer göra om den når min 2 jag vet inte vad min osäkra hund skulle göra

Jag lyfter utan tvekan upp hunden om vi möter nån som verkar ur kontroll. Har räddat valpar från otäcka attacker vid ett par tillfällen! Mina hundar är vana vid att jag lyfter dem så det i sig blir inget obehag för dem, det enda de uppfattar är att jag skyddar dem. Inte helt fel när det kommer hysteriskt arga hundar farande mot dem, tänker jag. Det är ju mitt ansvar att skydda dem då!

Då borde du väl veta att det finns många fina småhundar

Jodå, finns mängder med bra småhundar som har tur att de kommit till ägare med sunt förnuft och auktoritet. problemet är de som hamnar i hem med "handväske hund" mentaliteten, som anser hunden som en statuspryl på linje med Hilton och likasinnade ...

Jodå, finns mängder med bra småhundar som har tur att de kommit till ägare med sunt förnuft och auktoritet. problemet är de som hamnar i hem med "handväske hund" mentaliteten, som anser hunden som en statuspryl på linje med Hilton och likasinnade ...
Fast nu var det ju inte frågan om bortklemade småhundar utan frågan om varför många småhundsägare lyfter upp sina hundar och svaret är att det är förbannat många storhundsägare som brister i kontrollen på sina jävla monster! :banghead: :rage:

Det är därför man ska ha tunga läderkoppel. Funkar jättebra som piska vid behov. :cool:
Ja. Jag lutar åt att husses analys om "fel i huvudet på henne" stämmer. Inte ens Ceasar bedömde henne som ett hot innan hon satt fast i låret på honom....

Det som gör mig förbannad är nonchalansen. Hon har uppenbarligen lyckats bita så många att han vet om att det inte brukar bli några större sår. Hade han rusat fram och varit förvånad över angreppet hade jag redan glömt det vid det här laget och lagt det på "shit happens, tur att det gick bra" hyllan.

Jag bor i södra Skåne och här har jag aldrig sett att hundägare lyfter upp sina småhundar vid hundmöten? Men det kanske är annorlunda i Västerbotten, vad vet jag, har aldrig varit där!

Själv har jag alltid haft småhundar men aldrig haft behov av att lyfta upp dem när jag träffar andra hundar. Men däremot så försöker jag ha stenkoll på om den mötande hundägaren har pli på sin hund (oavsett storlek). Och ser jag att den inte har det, så försöker jag gå en omväg.
De få gånger (väldigt få, tack och lov) någon hund har flugit på min har jag gett mig på den angripande hunden med sparkar och slag. Som nån redan har skrivit - hellre sårskador på mig än på min hund!
Det är antagligen väldigt mycket vanligare med stora jakthundar som är lösa utan större kontroll i Västerbotten än i Skåne? Gråhunden jag berättade om var i Västerbotten. :meh:

Nu bor jag sedan många år tillbaka i Sthlm och de andra incidenterna, med bl a polisen härrör från Sthlmområdet.

Ja. Jag lutar åt att husses analys om "fel i huvudet på henne" stämmer. Inte ens Ceasar bedömde henne som ett hot innan hon satt fast i låret på honom....

Det som gör mig förbannad är nonchalansen. Hon har uppenbarligen lyckats bita så många att han vet om att det inte brukar bli några större sår. Hade han rusat fram och varit förvånad över angreppet hade jag redan glömt det vid det här laget och lagt det på "shit happens, tur att det gick bra" hyllan.

Skitsamma vad det är för fel tänker jag. Det är inte ditt jobb att ta reda på varför en främmande hund hugger. Den ska ge f-n i att hugga. Husse som du beskriver är ju rent olagligt nonchalant. :wtf:

Orsaken att våra hundar inte jagar upp sig vid hundmöten är ju att jag sköter mötena. Det är inte hundens jobb att ta beslut om. Jag skyddar dem.

Minns fortfarande en gång när jag kom med en löptik, och en dobbis kom rusande ut ur skogen och skulle börja klättra på henne, med ägaren slappt strosande bakom. Jag randade fanemej den hunden så det ven om kopplet för att hålla undan den. Ägaren skrek och gapade, men vad var alternativet? Bara släppa en främmande hane på tiken? Folk är inte riktigt kloka med sina djur ibland.

Därför att de flesta småhundar är några sönderavlade ättriga jä*lar som inte fattar att de åker på storstryk när de muckar bråk med större hundar pga den stora efterfrågan på "handväske" hundar...
Nej detta är helt påhittat, efterfrågan på handväskehundar och shittbulls är ungefär lika stor om man ska prata så !

Kunde jag lyfta Monster hade jag glatt gjort det! Han har blivit allvarligt biten flera gånger, av allt från litet trasselsudd till schäfrar. Dessvärre är han för stor... (Har försökt lära honom scooby, men alltså... Han väger 50+ och är längre än jag när han står på bakbenen. :o)

Jag tycker folk ska ge blanka fan i vad man gör med sin egen hund, så länge det inte innebär fara/skada för någon annan! Heja försiktiga hundägare som ger sina hundar trygghet när de behöver det. En hund som inte klarar att se en liten hund bäras var åt helvete för nära gränsen redan (om inte redan över den?) för att det skulle vara rimligt att ta risken att låta småstackarna vara kvar på marken!

(För övrigt upplever jag att det är en väldigt överdriven risk, jag hör om det ofta men ser det sällan att hundar inte klarar att en liten hund blir upplyft.)

Lyfter alltid Uno vid möte med lösa hundar, kopplade hundar där jag är minsta tveksam om ägarens kontroll samt vid hundmöte i trånga passager.
Bättre lyfta än riskera livet på min gubbe på 1,8kg. Har räddat livet på han flera gånger.

Den större är jag mer redo att släppa kopplet på, vet att hon hinner springa undan från i princip allt.

Lyfter upp mina hundar vid behov, dvs om pantade hundägare släpper fram sina jyckar att hälsa på min hund när jag inte önskar det ( vilket händer alldeles för ofta fast jag säger att jag inte vill att hundarna ska hälsa så släpps de fram för "Bamse" är minsann sååå snäll ). Det spelar ingen roll om det stor eller liten hund som kommer, jag vill kunna bestämma att hunden får hälsa under rätt omständigheter dvs. min hund är lugn och avslappnad i mötet och jag vill kunna gå förbi andra hundar utan att var och varannan hund ska hälsas på.
När jag hade min dösnälla dobermannkorsning hade jag typ aldrig problem med att folk släppte fram sina hundar utan att fråga.. :angel:

När jag hade min dösnälla dobermannkorsning hade jag typ aldrig problem med att folk släppte fram sina hundar utan att fråga.. :angel:

Fast såntdär fattar jag inte riktigt.

Ursäkta lite utanför trådens grundfråga:

Vi har haft en mängd olika - kareler, schäfrar, jaktlabradorer, tax, bc, rottis. Den enda som verkligen huggit efter folk var en av labbarna. Omplacering med massa stressbeteenden. Henne skulle alla fram och pilla på, det var verkligen ett halvtidsjobb att skydda henne, en pyttis på 19 kg. Däremot stencoola schäfern på 40 kg ville ingen gulla med hur mycket han än flirtade.

Retriever har en dum/snäll-stämpel. Precis som småhundar ibland gullas med och behandlas som leksaker. Jag förstår att de gapar och skäller om ingen respekterar deras kropp och integritet. Bara för att de är små ska man inte köra fram händerna och pilla på dem jämt.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 137
Senast: Nota
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 171
Senast: Hermelin
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 981
Senast: Sesca
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 690
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar