Varför lyfter småhundsägare sina hundar vid hundmöte för?

Ibland tror jag småhundsägare lyfter upp på ren rutin.
När jag bodde i Stockholm för hundra år sen så mötte jag under flera mån en pompom där den manliga ägaren alltid lyfte upp henne,jag kom med 4 lösa dobbar o 1 pinnetik av mindre modell.
Mina hundar har aldrig tagit kontakt eller visat agg för dom,jag tänkte länge att han kommer väl släppa ner pompom en dag,men så skedde inte,så jag fråga dom andra hundägarna i området om han gjorde så för dom också (började känna mig lite mobbad)
Det visade sig att han alltid lyfte upp hunden vid möte med andra hundar.
Så jag bestämde mig för att skoja lite med honom en dag då jag hade en dobbis tik som var tränad till att göra en scooby doo.
Så nästa gång jag mötte honom platsade jag alla hundar utom tiken innan han hann lyfta sin tik och fick upp min tik i famnen ,han blev så snopen att han glömde lyfta upp sin lilla så då gick vi framåt,jag med tiken i famnen o dom andra 4 vid sidan,resultatet blev att den lilla pompomen kom fram till oss och blev omringade av hundar medans husse ff såg ut som en fågelholk.
Så vi pratade o jag frågade varför han alltid lyfte upp henne,hon var ju uppenbarligen inte otrevlig och inte rädd.
Svaret på varför han lyfte upp henne blev :jag vet inte.
Slutet på historien blev att hon efter det gick på egna ben efter det mötet och flera av mina hundbekanta i området sa att har du sett att han med pomen inte lyfter upp henne längre. :D

Jag hade ärligt betalat för att se det :D

Min hund väger 20 kg och jag slänger ibland upp honom på mina axlar när vi går förbi hundar vars ägare inte har pli på sina hundar. :angel:

Är vi två ute ( eller fler)och det kommer opålitliga större hundar med opålitlig förare så bär en hunden och jag går framför/ skymmer som sköld.
Alltså emellan.
Situationen där har under snart 10 års hundägande( ja tiden går;)O_o) gjort mig , från en feg hundrädd människa till en som - för min hunds skull- inte viker för något vad gäller hundmöten.

Och jo, jag har ställt mig emellan 2 synnerligen lösa aggresiva hundar av större kamphundmodell, och min lille i famnen bakom, där de var lösa utan pli med orden " jag trodde ingen annan var ute såhär tidigt".

Jag tycker inte det är dumt att lyfta upp annat än att de faktiskt kan förvärra saken betydligt , en stor hund som inte hade brytt sig nämnvärt om den lilla var på fyra ben , kan få jaktinstinkten påslagen rejält om en liten hivas upp framför den.
Vid pågående attack had jag med lyft upp mina och helst hittat nånstans att sätta upp min lilla ,så jag fick kroppen fri.
Om ägaren till den andra hunden har pli på sin så är det inget problem, har man problem med sin stora hund får man ta hjälp, det är verkligen inte den andra hundägarens sak att lösa.

Jag har sett tjejer vara ute med schäfrar som drar dem rakt genom stark trafik för att komma över till min sida när jag gått med schäfer. Jag har gått med en stor pyrenéer som blivit slagen till marken av en stor mastiff där tjejen vände ryggen till för det var viktigare att snacka med andra istället för att hålla koll på sin hund. Jag har känt andra hundägare som släpper sina hundar utan att ha någon som helst koll när den hoppar på äldre och små barn. :rage:

Det blir andras problem när folk inte har koll på sina hundar, när mina gör fel ber jag om ursäkt och försöker förhindra att problemet uppstår fler gånger, andra som en polis jag råkat ut för försöker skrämma och hota på telefon när de blir anmälda. :banghead:

Är den anfallande hunden riktigt kokko lär den ju få tag i ett ben eller två på den lilla hunden i famnen ändå om inte man är extremt tuff och kan få iväg den.
En stor hund i kokkolooko tillstånd är inte bara att lyfta upp sin hund i famnen och skrika gå hem åt.

Och vad tycker du är det bästa att göra?

Risken att den andra hunden blir triggad betyder cirka INGENTING om det handlar om min lilla hunds säkerhet. Den andra hunden var säkert triggad redan innan om jag har bedömt att det är läge att ta upp min, och jag har betydligt större möjlighet att skydda min hund om den andra hunden inte når fram till den.

Bonus: bra spark- och knämöjligheter om andra hunden försöker hoppa. Håller jag min egen hund i famnen kan jag kanske strypa den andra hunden med kopplet också. :devil:

Mvh alltid redo

Jag hör till de hundägare som lyfter upp min hund vid vissa hundmöten. Speciellt om vi möter lösa hundar oavsett storlek för oftast har ägarna noll koll på sina hundar (här hemma iallafall).
Min hund blev biten rakt över ryggen av en annan hund som valp och har haft otroligt svårt vid vissa hundmöten efter detta.
I min famn känner hon sig trygg utan att känna sig hotat och rädd. Tack vare detta har vi kunnat jobba vidare med hundmötena utan att skapa onödig stress och rädsla.
Att lyfta upp sin hund är inte alltid fel.

Ibland tror jag småhundsägare lyfter upp på ren rutin.
När jag bodde i Stockholm för hundra år sen så mötte jag under flera mån en pompom där den manliga ägaren alltid lyfte upp henne,jag kom med 4 lösa dobbar o 1 pinnetik av mindre modell.
Mina hundar har aldrig tagit kontakt eller visat agg för dom,jag tänkte länge att han kommer väl släppa ner pompom en dag,men så skedde inte,så jag fråga dom andra hundägarna i området om han gjorde så för dom också (började känna mig lite mobbad)
Det visade sig att han alltid lyfte upp hunden vid möte med andra hundar.
Så jag bestämde mig för att skoja lite med honom en dag då jag hade en dobbis tik som var tränad till att göra en scooby doo.
Så nästa gång jag mötte honom platsade jag alla hundar utom tiken innan han hann lyfta sin tik och fick upp min tik i famnen ,han blev så snopen att han glömde lyfta upp sin lilla så då gick vi framåt,jag med tiken i famnen o dom andra 4 vid sidan,resultatet blev att den lilla pompomen kom fram till oss och blev omringade av hundar medans husse ff såg ut som en fågelholk.
Så vi pratade o jag frågade varför han alltid lyfte upp henne,hon var ju uppenbarligen inte otrevlig och inte rädd.
Svaret på varför han lyfte upp henne blev :jag vet inte.
Slutet på historien blev att hon efter det gick på egna ben efter det mötet och flera av mina hundbekanta i området sa att har du sett att han med pomen inte lyfter upp henne längre. :D
Då har jag kanske pompomgener för hade jag mött dig med fyra lösa dobbar hade JAG velat bli upplyft. :cautious:

Jag har aldrig lyft mina hundar, men det är för att jag aldrig har behövt göra det. Jag skulle ju inte göra det på ren rutin. Vid behov skulle jag nog göra det, men grejen är att jag är så kort så om det andra var en stor hund som började hoppa på mig så vettetusan om inte mina hundar hade varit säkrare på marken och jag klev emellan

Värre tyckte jag nog var killen med rottis som bodde där jag bodde förut. Sån kille som går runt i camobyxor hela tiden. Varje gång han såg oss drog han åt halsbandet på sin hund ett snäpp. Hunden gjorde aldrig utfall eller något, men det gjorde mig nervös (min hund gjorde heller aldrig utfall)

:rofl::rofl::rofl::rofl: Inget att bli rädd för,dom var skit trevliga,helt ofarliga så länge du inte attackerade mig och mycket lydiga så dom hade bara passerat dig på så behörigt avstånd som gångvägen hade tillåtit.
Såna hundar blir jag dödsimponerad av. Alltså såna som nästan helt ignorerar mig. När jag var ute häromdagen mötte jag motsatsen: ett litet vitt fluff som kom rusande runt mig och skällde. Medan ägaren sprang efter och ropade NEJ och FY och hundens namn.

Förmodligen tyckte hunden att det var skitkul att matte äntligen fattat leken Springa tillsammans runt främling. :D

Såna hundar blir jag dödsimponerad av. Alltså såna som nästan helt ignorerar mig. När jag var ute häromdagen mötte jag motsatsen: ett litet vitt fluff som kom rusande runt mig och skällde. Medan ägaren sprang efter och ropade NEJ och FY och hundens namn.

Förmodligen tyckte hunden att det var skitkul att matte äntligen fattat leken Springa tillsammans runt främling. :D
Det är ett måste när man har den rasen o storleken,även om jag gör det samma med pinnen o frallorna,om dom inte lyder så kopplas dom vid möte.

Jag har lyft min foxterrier vid hundmöten då hon var väldigt osäker i början, vuxen omplacering, det var mest för att se till att den andra hunden inte skulle bli huggen. Självklart tränade vi på hundmöte på sidan av, men de folk man möter brukar sällan ha kunskap i något.
Då avbryter jag hellre och går förbi, sen tränar vi på det på klubben med vettiga människor.

Vinthunden, 70manke, köpte jag som 5 månaders valp frå omplacering. Han var sjukt rädd och kissade ner sig när han blev trängd, högg aldrig men skräckslagen. Honom lyfte jag upp så länge jag kunde, han blev ju tung, när jag sa till den andra ägaren ''Inget hälsa han är super osäker'' och denna svarar med ''med hälsa som är så trevligt'' Då lyfter jag och går förbi.
När han blev för tung har jag skrikit ''Han har LÖSS!'' om ägaren fortarande går fram med hund och ska hälsa, jävlar vilken fart det blir på dom då.

Fan att folk inte kan lyssna när man säger nej.

Jag kan ju bara tala för mig själv, jag ÖNSKAR att jag lyft min lilla hund vid ett par hundmöten. Som liten kom det ett antal gånger större hundar springande lösa mot oss. Jag gjorde mitt bästa för att få bort dem, efter det är min hund jätterädd för stora mörka hundar. Förklarligt nog. Möter vi en hund hon visar att hon blir osäker av, speciellt om vi inte kan gå undan, så lyfter jag upp henne. Jag tvingar henne aldrig att utsättas för en situation som hon så tydligt visar att hon inte kan hantera.
Sedan tränar vi på att träffa snälla hundar när chansen ges såklart, men jag anser att det är mitt ansvar som ägare att hålla min hund trygg och i säkerhet efter bästa förmåga. Hon ska alltid kunna lita på att det är tryggt hos mig.
Är det en hund hon inte visar osäkerhet inför så traskar vi bara förbi med löst koppel, inga problem.

Nästan 80 % av alla hundmöten jag har (bor i Västerbotten) med mindre hundar så lyfter deras hundägare sin hund..!? Jag menar, varför? Jag förstår inte varför man gör på det sättet? Jag menar, trots att det är en liten hundras så är det fortfarande en HUND som behöver få träffa andra hundar, lära sig gå förbi andra hundar och träna på hundmöten, lyfter man då upp sin hund varje gång så blir det ju att man tar ifrån hunden sin naturliga reaktion och projicerar sitt människosätt på hunden och hen lär sig inte något annat än att hoppa upp i famnen på hundägaren... Suck..
Jag bor i södra Skåne och här har jag aldrig sett att hundägare lyfter upp sina småhundar vid hundmöten? Men det kanske är annorlunda i Västerbotten, vad vet jag, har aldrig varit där!

Själv har jag alltid haft småhundar men aldrig haft behov av att lyfta upp dem när jag träffar andra hundar. Men däremot så försöker jag ha stenkoll på om den mötande hundägaren har pli på sin hund (oavsett storlek). Och ser jag att den inte har det, så försöker jag gå en omväg.
De få gånger (väldigt få, tack och lov) någon hund har flugit på min har jag gett mig på den angripande hunden med sparkar och slag. Som nån redan har skrivit - hellre sårskador på mig än på min hund!

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 137
Senast: Nota
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 171
Senast: Hermelin
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 981
Senast: Sesca
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 690
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar