Varför lyfter småhundsägare sina hundar vid hundmöte för?

K
Jag menade inte att alla hundar SKA träffa och hälsa på varandra utan jag menar att när jag kommer och går med min hund (som är kopplad) och min hund går bra vid hundmötet (då vi tränat hundmöten ett bra tag nu) så lyfter automatiskt den andre hundägaren sin hund.. den låter inte sin hund gå på naturlig väg med de 4 ben som hunden har fått för att bla kunna GÅ, ger inte sin hund en chans att gå förbi på naturlig väg utan hundägaren bestämmer i förväg att lyfta upp sin hund utan att det uppstått minst hotfulla situation, ingenting har hänt man ska bara gå förbi varandra. Jag anser att man "handikappar" sin egen hund när man gör sådär! Hunden lär sig inte något utan bara att bli upplyft så fort de ser en annan hund.. hade dessa hundar blivit utsläppta i naturen hade de varit de första som inte klarat sig.
kan ju vara så enkelt att deras hun börjar leva om vid hundmaten om den inte blir buren, behöver inte bero på er utan på den andra hunden.

Detta skedde i "mina trakter" ganska strax efter att jag skaffat min första hund: En pappis blev biten och avlivades
Så det har säkert påverkat mitt beteende och förstärkt min misstro mot hundägare som inte har koll på sina hundar. Det krävs så lite, speciellt när det är sådan skillnad i storlek.

Att lyfta upp sin lilla hund triggar ju dock igång en redan taggad stor hund något enormt , en hund i famnen är ofta bra mycket mer retning än en på fyra ben.
Det beror väl på vad man gör efteråt? Jag står ju inte och stirrar ut hunden eller låter min upplyfta hund stirra på hunden heller. Jag "sveper upp" min hund och börjar gå i lugn takt åt ett annat håll.

Detta skedde i "mina trakter" ganska strax efter att jag skaffat min första hund: En pappis blev biten och avlivades
Så det har säkert påverkat mitt beteende och förstärkt min misstro mot hundägare som inte har koll på sina hundar. Det krävs så lite, speciellt när det är sådan skillnad i storlek.

Det beror väl på vad man gör efteråt? Jag står ju inte och stirrar ut hunden eller låter min upplyfta hund stirra på hunden heller. Jag "sveper upp" min hund och börjar gå i lugn takt åt ett annat håll.
Att svepa upp en liten hund framför en stor upphetsad hund triggar den som sjutton kan jag säga.
Dock är det väl få stora hundar som faktiskt är i det tillståndet som tur är.

Varför? För att det kan räcka med ett enda bett och så är min hund inte längre i livet. Aldrig i hela helvete att jag riskerar det.
Min hund får träffa flera olika typer av hundar i alla möjliga storlekar och på alla möjliga humör där jag trivs med ägaren och litar på att den personen har koll på sin hund. Aldrig i livet att jag "tränar" med någon som står tio meter bort och ropar lite slappt på en hund som inte lyssnar för fem öre eller nån som står och sliter i ett koppel utan att kunna hålla emot ordentligt. Och definitivt inte någon, som @Alexandra_W nämnde ovan, inte kan läsa sin hund alls och exempelvis påstår att den är lugn när man till och med ser hur den darrar för att den spänner sig så mycket.
Precis. Det var det jag ville trycka på i mitt inlägg. En liten hund kan inte hävda sig emot en stor om bråk skulle uppstå mellan hundarna. Stora hundar har starka käkar och precis som du säger kan det räcka med ett enda bett för att döda den lilla hunden om bettet träffar på "rätt" ställe.

Amateur Pethead

Ibland tror jag småhundsägare lyfter upp på ren rutin.
När jag bodde i Stockholm för hundra år sen så mötte jag under flera mån en pompom där den manliga ägaren alltid lyfte upp henne,jag kom med 4 lösa dobbar o 1 pinnetik av mindre modell.
Mina hundar har aldrig tagit kontakt eller visat agg för dom,jag tänkte länge att han kommer väl släppa ner pompom en dag,men så skedde inte,så jag fråga dom andra hundägarna i området om han gjorde så för dom också (började känna mig lite mobbad)
Det visade sig att han alltid lyfte upp hunden vid möte med andra hundar.
Så jag bestämde mig för att skoja lite med honom en dag då jag hade en dobbis tik som var tränad till att göra en scooby doo.
Så nästa gång jag mötte honom platsade jag alla hundar utom tiken innan han hann lyfta sin tik och fick upp min tik i famnen ,han blev så snopen att han glömde lyfta upp sin lilla så då gick vi framåt,jag med tiken i famnen o dom andra 4 vid sidan,resultatet blev att den lilla pompomen kom fram till oss och blev omringade av hundar medans husse ff såg ut som en fågelholk.
Så vi pratade o jag frågade varför han alltid lyfte upp henne,hon var ju uppenbarligen inte otrevlig och inte rädd.
Svaret på varför han lyfte upp henne blev :jag vet inte.
Slutet på historien blev att hon efter det gick på egna ben efter det mötet och flera av mina hundbekanta i området sa att har du sett att han med pomen inte lyfter upp henne längre. :D

Att svepa upp en liten hund framför en stor upphetsad hund triggar den som sjutton kan jag säga.
Dock är det väl få stora hundar som faktiskt är i det tillståndet som tur är.
Fast det är ju som tidigare sagts skitsamma om den andra hunden triggas eller inte, det är inte den lilla hundägarens problem. Nu har jag mest haft stora hundar men en gång när jag var ute med en liten så kom en stor gråhund utrusande ur en mörk skog och utan ett ljud hade siktet ställt på den lilla. Så snabbt har nog inte en liten hund flugit genom luften och han skrek av rädsla i min famn när jag vände oss från den hoppande hunden.

Den hundägaren kunde inte heller förstå varför jag lyfte upp hunden eftersom jag kunde blivit biten! Helt ärligt så hade jag hellre tagit ett hugg och anmält det till polisen än riskerat att vi fått avliva vår istället.

Jag kan ibland lyfta min äldsta (men minsta) heeler vid vissa trånga hundmöten. Inte så ofta längre då jag oftast har 3 med mig. Men då hon är en liten elak bitch med vissa små tikar och kastrerade hanar, så är det lättare ha henne upplyft och bortvänd än att hon ska trigga igång dom övriga två att uppföra sig som svin bara för att hon kan göra det ;)
Vid möten med stora hundar så har jag mina bakom mig och går åt sidan - har fått mina påflugna för många gånger för att lita på andra.

Nej det kan man tycka, tyvärr ser ju inte verkligheten ut så , samt att olyckor kan ske med koppel som går sönder ex :(
När sådant händer så åker både mina fötter fram och min försvarsspray - har slagits tillräckligt många gånger med stora hundar och har fått nog.
Jag har 3 hundar så kan inte lyfta alla 3 - men hade absolut lyft en av dom om jag enbart haft en hund och vänt mig om ifall en stor hund hade kommit rusandes och sett otrevlig ut.

Den hundägaren kunde inte heller förstå varför jag lyfte upp hunden eftersom jag kunde blivit biten! Helt ärligt så hade jag hellre tagit ett hugg och anmält det till polisen än riskerat att vi fått avliva vår istället.
Ja gud. Jag har ju jättemycket mer att sätta emot än vad min lilla spinkishund har. Om det står mellan att skada min kropp eller döda min hund så är valet himla enkelt.

Labben kan spänna upp sig mot vissa hundar, ffa andra hanar, vid hundmöten. Har dock aldrig varit med om att nån lyft upp sin lilla hund när vi mötts.

Är den anfallande hunden riktigt kokko lär den ju få tag i ett ben eller två på den lilla hunden i famnen ändå om inte man är extremt tuff och kan få iväg den.
En stor hund i kokkolooko tillstånd är inte bara att lyfta upp sin hund i famnen och skrika gå hem åt.
Ja gud. Jag har ju jättemycket mer att sätta emot än vad min lilla spinkishund har. Om det står mellan att skada min kropp eller döda min hund så är valet himla enkelt.

Är den anfallande hunden riktigt kokko lär den ju få tag i ett ben eller två på den lilla hunden i famnen ändå om inte man är extremt tuff och kan få iväg den.
En stor hund i kokkolooko tillstånd är inte bara att lyfta upp sin hund i famnen och skrika gå hem åt.
Kanske inte, men vad föreslår du för alternativ? Inte lyfta upp och se sin hund slitas i bitar? Jycken i mitt exempel hoppade flera gånger och den andra hundägaren gjorde inga större ansträngningar att kalla till sig hunden heller. Varje hopp den gjorde efter vår hund missade den då jag var kvick i vändningarna.

Kanske inte, men vad föreslår du för alternativ? Inte lyfta upp och se sin hund slitas i bitar? Jycken i mitt exempel hoppade flera gånger och den andra hundägaren gjorde inga större ansträngningar att kalla till sig hunden heller. Varje hopp den gjorde efter vår hund missade den då jag var kvick i vändningarna.
Jag tycker inte det är dumt att lyfta upp annat än att de faktiskt kan förvärra saken betydligt , en stor hund som inte hade brytt sig nämnvärt om den lilla var på fyra ben , kan få jaktinstinkten påslagen rejält om en liten hivas upp framför den.
Vid pågående attack had jag med lyft upp mina och helst hittat nånstans att sätta upp min lilla ,så jag fick kroppen fri.

Nästan 80 % av alla hundmöten jag har (bor i Västerbotten) med mindre hundar så lyfter deras hundägare sin hund..!? Jag menar, varför? Jag förstår inte varför man gör på det sättet? Jag menar, trots att det är en liten hundras så är det fortfarande en HUND som behöver få träffa andra hundar, lära sig gå förbi andra hundar och träna på hundmöten, lyfter man då upp sin hund varje gång så blir det ju att man tar ifrån hunden sin naturliga reaktion och projicerar sitt människosätt på hunden och hen lär sig inte något annat än att hoppa upp i famnen på hundägaren... Suck..

Min hund väger 20 kg och jag slänger ibland upp honom på mina axlar när vi går förbi hundar vars ägare inte har pli på sina hundar. :angel:

Nästan 80 % av alla hundmöten jag har (bor i Västerbotten) med mindre hundar så lyfter deras hundägare sin hund..!? Jag menar, varför? Jag förstår inte varför man gör på det sättet?

Sannolikt för att hundföraren till den mindre hunden uppfattar antingen din hund eller dig som opålitlig, eller er båda.

Jag lyfter upp min lille hund direkt om jag ser signal från mötande som har större hund som tyder på att det är osäkert, det kan vara hundägare som hänger i kopplet och hunden drar, hund som gör utfall, skäller mot min hund,hund som inte lyssnar trots att ägaren/ föraren "säger åt", lös hund utan ägare i synhåll, ja listan kan göras lång.

Det är sannerligen inte mitt ansvar att ha min hund på backen för att vissas större hundar ska lära sig vett o etikett.

Jag lyfte ibland upp min hund jag hade förut pga den mötande hundens ägare inte hade koll på sin hund. 3-4 ggr på 2-3 år blev min hund attackerad av andra (stora) hundar i koppel som vi mött. Man blir så less.

Jag tycker inte det är dumt att lyfta upp annat än att de faktiskt kan förvärra saken betydligt , en stor hund som inte hade brytt sig nämnvärt om den lilla var på fyra ben , kan få jaktinstinkten påslagen rejält om en liten hivas upp framför den.
Vid pågående attack had jag med lyft upp mina och helst hittat nånstans att sätta upp min lilla ,så jag fick kroppen fri.
Om attacken redan pågår kan det vara för sent. Det är ju hela poängen. Jag tar hellre chansen att kunna hålla undan min hund (med risk för bett på hunden eller mig ändå) än tror att det löser sig utan risk bara min hund är nere på marken. "Jaktinstinkten" triggas väl även av att min hund studsar undan eller nåt så där finns det inte så mycket att göra.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 137
Senast: Nota
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 171
Senast: Hermelin
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 981
Senast: Sesca
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 690
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar