Varför lyfter småhundsägare sina hundar vid hundmöte för?

Nej jag brukar inte lyfta min hund, för jag behöver helt enkelt inte. Ägarna här runt omkring brukar ha koll på sina vovvar. Men om jag anser att det inte är så och tror mig se risk för fara så tar jag upp min hund, oavsett vad du eller andra tycker om den saken. Han är 2kg chihuahua och en lekfull olycka skulle lätt kunna leda till döden.

Sålänge ägaren har hunden kopplad och orka hålla sin stora .
Sett många hundägare som aldrig skulle klara av att hålla fast och ta emot ifall deras hund plötsligt får ett infall. :nailbiting:

Jag är iofs också för liten för att kunna kontrollera en stor vovve.. men nu har jag ju ingen sån heller.

Småhundsägarna blir väl nervösa. Det skadar knappast vavvan/pappisen eller vad det nu är att bli upplyft.

Detta är lite småkul. Men min vovve är aldrig så lugn och fridfull som han är när han ligger i någons famn. Han verkligen hoppar upp från två bakben bara för att hamna i en famn. Sen ligger han där på rygg,med huvudet på armen och somnar :laugh: Liten instickare då TS verkar vara av åsikten att alla hundar hatar sånt...

Jag har vid ett enda tillfälle lyft upp min chihuahua vid hundmöte, och det var när det kom en lös schäfer springandes från ingenstans rakt emot oss och ägaren bakom inte gjorde någon antydan till att kalla in/ta reda på sin hund. Och jodå, schäfern hoppade och nafsade efter Bamse där han satt i min famn och jag fick avvärja bäst jag kunde medan jag skrek åt ägaren att ta sin hund. Människan gjorde nämligen ingen ansats nu heller utan stod bara och glodde som ett fån, och svarade: "Ja jag försöker!" :confused:
När hen sedan hade lyckats koppla sin hund fick jag veta att det här minsann var mitt fel som hade lyft upp min hund :eek: Jo visst, som om jag tänkte chansa i ett sånt läge?! Liksom flera andra skriver här så tar jag i så fall hellre skador själv än att min hund kanske blir ihjälbiten. Nu slapp vi fysiska skador den gången som tur var. Jag blev bara aningen chockad och fruktansvärt förbannad.

I de övriga 99,9% av fallen går vi bara lugnt förbi andra hundar. Men om något liknande hände igen skulle jag inte tveka att lyfta upp min hund, hans säkerhet är högsta prioritet!

Jag har vid ett enda tillfälle lyft upp min chihuahua vid hundmöte, och det var när det kom en lös schäfer springandes från ingenstans rakt emot oss och ägaren bakom inte gjorde någon antydan till att kalla in/ta reda på sin hund. Och jodå, schäfern hoppade och nafsade efter Bamse där han satt i min famn och jag fick avvärja bäst jag kunde medan jag skrek åt ägaren att ta sin hund. Människan gjorde nämligen ingen ansats nu heller utan stod bara och glodde som ett fån, och svarade: "Ja jag försöker!" :confused:
När hen sedan hade lyckats koppla sin hund fick jag veta att det här minsann var mitt fel som hade lyft upp min hund :eek: Jo visst, som om jag tänkte chansa i ett sånt läge?! Liksom flera andra skriver här så tar jag i så fall hellre skador själv än att min hund kanske blir ihjälbiten. Nu slapp vi fysiska skador den gången som tur var. Jag blev bara aningen chockad och fruktansvärt förbannad.

I de övriga 99,9% av fallen går vi bara lugnt förbi andra hundar. Men om något liknande hände igen skulle jag inte tveka att lyfta upp min hund, hans säkerhet är högsta prioritet!
Hundens säkerhet > TS irritation på hundägare som lyfter upp sina hundar.

Jag tycker inte det är dumt att lyfta upp annat än att de faktiskt kan förvärra saken betydligt , en stor hund som inte hade brytt sig nämnvärt om den lilla var på fyra ben , kan få jaktinstinkten påslagen rejält om en liten hivas upp framför den.
Vid pågående attack had jag med lyft upp mina och helst hittat nånstans att sätta upp min lilla ,så jag fick kroppen fri.
Men vad du blame
Risken att den andra hunden blir triggad betyder cirka INGENTING om det handlar om min lilla hunds säkerhet. Den andra hunden var säkert triggad redan innan om jag har bedömt att det är läge att ta upp min, och jag har betydligt större möjlighet att skydda min hund om den andra hunden inte når fram till den.

Bonus: bra spark- och knämöjligheter om andra hunden försöker hoppa. Håller jag min egen hund i famnen kan jag kanske strypa den andra hunden med kopplet också. :devil:

Mvh alltid redo
:bow:

En annan instickare nu när jag faktiskt läst hela tråden. Hur mycket tror ni hunden kopplar upplyftandet, med faran av att en förare med "bråkig" hund går 30 m längre bort? När de flesta t.om har svårt att koppla sin egna kissolycka inomhus med tillsägningar från irriterad ägare, så tror jag knappast att hunden tar någon psykisk eller inlärnings-skada att lyftas upp för att undvika ev.skada.

Jag tolkar det inte som irritation, mer uppgivenhet och förvåning? Om TS har en snäll, trevlig och väluppfostrad hund så kan hon ju tycka det är ett märkligt beteende?
Jag läste in mycket irritation i @Sylwia inlägg. Men kan ha projicerat min egna irritation på sådana åsikter, för visst kan det mycket väl bara handla om förvåning.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 137
Senast: Nota
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 171
Senast: Hermelin
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 981
Senast: Sesca
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 690
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar