Jag har vid ett enda tillfälle lyft upp min chihuahua vid hundmöte, och det var när det kom en lös schäfer springandes från ingenstans rakt emot oss och ägaren bakom inte gjorde någon antydan till att kalla in/ta reda på sin hund. Och jodå, schäfern hoppade och nafsade efter Bamse där han satt i min famn och jag fick avvärja bäst jag kunde medan jag skrek åt ägaren att ta sin hund. Människan gjorde nämligen ingen ansats nu heller utan stod bara och glodde som ett fån, och svarade: "Ja jag försöker!"
När hen sedan hade lyckats koppla sin hund fick jag veta att det här minsann var mitt fel som hade lyft upp min hund
Jo visst, som om jag tänkte chansa i ett sånt läge?! Liksom flera andra skriver här så tar jag i så fall hellre skador själv än att min hund kanske blir ihjälbiten. Nu slapp vi fysiska skador den gången som tur var. Jag blev bara aningen chockad och fruktansvärt förbannad.
I de övriga 99,9% av fallen går vi bara lugnt förbi andra hundar. Men om något liknande hände igen skulle jag inte tveka att lyfta upp min hund, hans säkerhet är högsta prioritet!