Varför lyfter småhundsägare sina hundar vid hundmöte för?

Fast såntdär fattar jag inte riktigt.

Ursäkta lite utanför trådens grundfråga:

Vi har haft en mängd olika - kareler, schäfrar, jaktlabradorer, tax, bc, rottis. Den enda som verkligen huggit efter folk var en av labbarna. Omplacering med massa stressbeteenden. Henne skulle alla fram och pilla på, det var verkligen ett halvtidsjobb att skydda henne, en pyttis på 19 kg. Däremot stencoola schäfern på 40 kg ville ingen gulla med hur mycket han än flirtade.

Retriever har en dum/snäll-stämpel. Precis som småhundar ibland gullas med och behandlas som leksaker. Jag förstår att de gapar och skäller om ingen respekterar deras kropp och integritet. Bara för att de är små ska man inte köra fram händerna och pilla på dem jämt.
Håller helt med dig! :bow:
Kommer att tänka på den stackars Taxvalpen i "Mitt liv som valp". I slutet av programserien såg man hur den morrade/bet i barnens händer efter flera veckor av integritetskränkande handlingar från barnen. Familjens reaktion? De bara skrattade åt den och gullade ännu mer med den :mad:

Jag har ju en Rottis/Amstaffmix och folk släpper ändå fram sina hundar eller kastar sig fram och ska klappa. Säkert inte lika ofta som om han varit liten, gullig och fluffig men tillräckligt ofta för att det ska vara störande.

Ja. Jag lutar åt att husses analys om "fel i huvudet på henne" stämmer. Inte ens Ceasar bedömde henne som ett hot innan hon satt fast i låret på honom....

Det som gör mig förbannad är nonchalansen. Hon har uppenbarligen lyckats bita så många att han vet om att det inte brukar bli några större sår. Hade han rusat fram och varit förvånad över angreppet hade jag redan glömt det vid det här laget och lagt det på "shit happens, tur att det gick bra" hyllan.

Du kunde åkt in till vet för en koll (även om du inte såg synliga skador) och sedan skickat fakturan till honom inklusive en polisanmälan. Kanske får honom en tankeställare...

Jag ger folk mordblickar om de försöker ta på Tinja utan att ha frågat :devil:

Jag stöter nästan aldrig på folk som lyfter upp sina hundar. Kan inte minnas en enda gång. Däremot så är det folk som släpper fram sina små rabiata pälsråttor till höger och vänster, lösa hundar som smyger efter oss alá jaktsmyg, hundar som står på bakbenen och vrålar när vi går förbi... Mordblickar till allihopa, eller så fräser jag ett "håll rätt på hunden" om de kommer för nära.

Dock är det en lustig man jag tycker är rätt kul att stöta på. Han har en harleqin GD, och varje gång jag går förbi med Tinja så säger han "MEN vilken häftig hund, vilken färg! Är det en Collie?" Och jag svarar alltid "Nä, hon är en Shepherd" :p Varje gång. Hans GD står bara där och bara "hallå, men jag då? Jag är också fläckig.."

Jag har chow chow och mops, men har även haft en mastiff, så jag har alltså haft typ alla storlekar på hund. Med tanke på att det ändå sker attacker där små hundar blir skadade och t o m dödade av större hundar (som aaaaaldrig gjort så förut.....), så kan jag faktiskt förstå de småhundsägare som tar det säkra före det osäkra. Jag blir själv på min vakt när jag möter andra hundar, speciellt av vissa raser/rastyper... Kan jag så byter jag sida på vägen, oavsett vilken hundras det är vi möter, eftersom jag inte vill att mina hundar ska hälsa på främmande hundar. De har inget behov av det och man kan aldrig veta om den mötande hunden är snäll eller kanske t o m bär på ohyra eller någon smitta...

Fast såntdär fattar jag inte riktigt.

Ursäkta lite utanför trådens grundfråga:

Vi har haft en mängd olika - kareler, schäfrar, jaktlabradorer, tax, bc, rottis. Den enda som verkligen huggit efter folk var en av labbarna. Omplacering med massa stressbeteenden. Henne skulle alla fram och pilla på, det var verkligen ett halvtidsjobb att skydda henne, en pyttis på 19 kg. Däremot stencoola schäfern på 40 kg ville ingen gulla med hur mycket han än flirtade.

Retriever har en dum/snäll-stämpel. Precis som småhundar ibland gullas med och behandlas som leksaker. Jag förstår att de gapar och skäller om ingen respekterar deras kropp och integritet. Bara för att de är små ska man inte köra fram händerna och pilla på dem jämt.

Det här är ett väldigt stort problem tror jag. Tillsammans med att man inte är lika noggrann med mentaliteten på små hundar vilket snabbt får de otrygga när folk inte respekterar dom.

Folk tycker om att skylla på "dom där bjäbbiga småhundarna! :rage:" Men de funderar inte på varför hunden faktiskt är sån. Och har man INTE en sådan liten "bjäbbhund" så lyssnar inte folk när man säger att hunden är osäker och inte vill bli klappad. Konstigt att en osäker hund blir utåtagerande då :meh:

Sen är det ju faktiskt så att många småhundar är larmare. De är avlade till att larma när något är konstigt. Hade tyckt det vore bra om även deras arbetsuppgift togs hänsyn till och respekterades ist för att hela tiden vara irriterad på den. Och slutar man då respektera en larmares sfär så tja, inte konstigt om den börjar larma..

Sen är det ju faktiskt så att många småhundar är larmare. De är avlade till att larma när något är konstigt. Hade tyckt det vore bra om även deras arbetsuppgift togs hänsyn till och respekterades ist för att hela tiden vara irriterad på den. Och slutar man då respektera en larmares sfär så tja, inte konstigt om den börjar larma..
Det som är mest bisart är att jag nästan aldrig får "ovälkomna" möten med lösa hundar efter att jag skaffade Ceasar! Tio kilo rabiat vrålade hund får betydligt fler att kalla in sina lösa hundar än 45 kilo tyst rottweiler!
Mycket märkligt eftersom rottweilern faktiskt hade kunnat råka döda någon liten hund bara genom att snubbla på den.....

Folk är konstiga

Det här är ett väldigt stort problem tror jag. Tillsammans med att man inte är lika noggrann med mentaliteten på små hundar vilket snabbt får de otrygga när folk inte respekterar dom.

Folk tycker om att skylla på "dom där bjäbbiga småhundarna! :rage:" Men de funderar inte på varför hunden faktiskt är sån. Och har man INTE en sådan liten "bjäbbhund" så lyssnar inte folk när man säger att hunden är osäker och inte vill bli klappad. Konstigt att en osäker hund blir utåtagerande då :meh:

För att inte tala om att många småhundar har fel ägare,ägare som inte borde ha något annat än batterihundar.

I området där jag bor finns det mängder med hundar i varierade storlekar. Jag har både en chihuahua och en schäfer och oftast är jag ute och går med dom samtidigt. Och det finns ett par stycken människor som alltid lyfter upp deras småhundar och/eller går åt andra hållet när dom ser mig och schäfern.

Jag förstår dom som lyfter upp deras småhundar på ett sätt. Är det en stor hund som möter och en ser att den kanske inte är helt stabil, att den är lös eller liknande så behövs det inte mycket för att det ska hända något allvarligt med den lilla. Jag har själv lyft upp min chihuahua en gång då det kom en aggressiv schäfer i full fart mot oss. Det visade sig att ägaren hade glömt att stänga grinden till deras trädgård och dom var noga med att påpeka att deras hund hatade småhundar.

Nu är ju min chihuahua van vid stora hundar, och det ska nog mycket till för att jag ska lyfta upp henne.

Jag har inte läst hela tråden, men jag uppfattar att TS syftar på dom som lyfter upp sin hund på typ 30 meters avstånd och går iväg åt andra hållet. Inte när dom ser att det kan bli ett problematiskt möte. För då tror jag att dom flesta skulle lyfta upp om det skulle behövas. Och det finns som sagt några såna hundägare här omkring. Det finns också många hundägare här som har sina hundar lösa eller som låter hundarna gå nära varandra i koppel vid möte. Så ja, jag förstår att folk tar det säkra före det osäkra. Men att lyfta upp "bara för att" tycker jag är lite märkligt.

Men att lyfta upp "bara för att" tycker jag är lite märkligt.

Men hur vet man att det är "bara för att"? Kanske deras hundar skulle göra utfall, så de väljer att undvika mötet? Kanske är hundägaren själv rädd för stora hundar, och vill inte varken uppleva det mötet eller visa sin hund hur rädd hen skulle bli? Hen kanske håller på och tränar in ett defaultbeteende (hoppa upp i famnen) vid hundmöten? Eller vilken annan möjlig anledning som helst, annat än "bara för att".

Jag tycker det är väldigt synd att döma hur andra väljer att göra när det inte ställer till med något obehag för någon inblandad, vad finns det att klaga på då?

Jag lyfter ibland upp min hund vid möten, av olika skäl. Oftast för att hon ser dåligt och blir rädd om hon blir överraskad, och det händer ofta då folk släpper fram sina hundar utan förvarning och det har hänt att min hund då har blivit biten/påhoppad. Och ibland lyfter jag upp henne för att jag helt enkelt inte orkar göra en grej av det just då. Oftast går hundmöten bra, men ibland börjar hon skälla och härja och jag orkar inte alltid ta den diskussionen, lättare att bara ta upp henne. Jag är väl en dålig hundägare då, men så är det ¯\_(ツ)_/¯

Hade jag en 2-kilos fis till hund hade jag lätt burit den förbi allehanda större hundar. Jag vill inte använda mm hind som lockbete och det krävs rätt lite för att en liiiiten hund ska skadas av en stor.

Men hur vet man att det är "bara för att"? Kanske deras hundar skulle göra utfall, så de väljer att undvika mötet? Kanske är hundägaren själv rädd för stora hundar, och vill inte varken uppleva det mötet eller visa sin hund hur rädd hen skulle bli? Hen kanske håller på och tränar in ett defaultbeteende (hoppa upp i famnen) vid hundmöten? Eller vilken annan möjlig anledning som helst, annat än "bara för att".

Jag tycker det är väldigt synd att döma hur andra väljer att göra när det inte ställer till med något obehag för någon inblandad, vad finns det att klaga på då?

Det jag menar med "bara för att" är när hundägaren är ca 30-50 meter bort och vi ändå inte kommer mötas. Jag dömer ingen och jag klagar inte. Folk får göra som dom vill så länge inte djuren far illa.

Jag fattar inte hur man kan störa sig på det.
Mycket hellre folk som lyfter upp sina hundar än att de far runt hej vilt i flexi.

Jag lyfter Ruben om jag möter hundar eller ägare som verkar opålitliga eller om det är en smal passage.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 137
Senast: Nota
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 171
Senast: Hermelin
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 981
Senast: Sesca
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 690
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar