Varför lyfter småhundsägare sina hundar vid hundmöte för?

Nästan 80 % av alla hundmöten jag har (bor i Västerbotten) med mindre hundar så lyfter deras hundägare sin hund..!? Jag menar, varför? Jag förstår inte varför man gör på det sättet? Jag menar, trots att det är en liten hundras så är det fortfarande en HUND som behöver få träffa andra hundar, lära sig gå förbi andra hundar och träna på hundmöten, lyfter man då upp sin hund varje gång så blir det ju att man tar ifrån hunden sin naturliga reaktion och projicerar sitt människosätt på hunden och hen lär sig inte något annat än att hoppa upp i famnen på hundägaren... Suck..

Nu har jag läst denna post en gång till och känner att jag blir avprovocerad.

Som om det är småhundarna och deras promenerare som är problemet.

Suck!

Jag har inga små hundar även om den ena helt klart går att lyfta (vilket jag gör ibland dock inte vid hundmöten). Har inte märkt att det är något större antal hundägare som lyfter sin hund oavsett var jag varit (Västerbotten inkluderat). Men oavsett tänker jag att det är väl upp till dem, om jag haft en liten hund och känt mig osäker hade jag hellre lyft upp den än riskera något.

Efter att min italienare blev jagad över 2 km ut på en stor väg av en "snäll" lös hund lyfter jag faktiskt alltid upp henne när vi möter en lös hund! Jag skiter fullkomligt i vad folk tycker om det!

Precis, man vet ju ALDRIG hur den andra hunden är ''Han är så snäll'' sen står snälla hunden och hotar både mig och min hund, alternativt försöker hugga min hund bakom mina ben.
:rage::rage::rage::rage:

Precis, man vet ju ALDRIG hur den andra hunden är ''Han är så snäll'' sen står snälla hunden och hotar både mig och min hund, alternativt försöker hugga min hund bakom mina ben.
Ååååååhhhhhhhhh,har du också träffat lilla "laban" som är sååååååååååååå snäll och leder statestiken på bitna hundar i området,alltid lös med skrikande ägare eller i ett jävla klick klick koppel som dom inte lärt sig rulla in :banghead::devil:

Ååååååhhhhhhhhh,har du också träffat lilla "laban" som är sååååååååååååå snäll och leder statestiken på bitna hundar i området,alltid lös med skrikande ägare eller i ett jävla klick klick koppel som dom inte lärt sig rulla in :banghead::devil:

Men så kan du ju inte säga om snälla söta lilla laban :love:

:banghead::banghead::yuck:

Har haft en hund som hade utstrålningen som jag är bäst, störst och vackrast som en del andra hundar inte tålde och hon inte tålde att andra hundar uppvisade nära henne men aldrig den minsta reaktion när någon hund blev upplyft.

Nästan 80 % av alla hundmöten jag har (bor i Västerbotten) med mindre hundar så lyfter deras hundägare sin hund..!? Jag menar, varför? Jag förstår inte varför man gör på det sättet? Jag menar, trots att det är en liten hundras så är det fortfarande en HUND som behöver få träffa andra hundar, lära sig gå förbi andra hundar och träna på hundmöten, lyfter man då upp sin hund varje gång så blir det ju att man tar ifrån hunden sin naturliga reaktion och projicerar sitt människosätt på hunden och hen lär sig inte något annat än att hoppa upp i famnen på hundägaren... Suck..
Varför? Antagligen för att dom inte har koll på varken dig eller din hund. Jag litar inte på andra hundar när jag är ute med någon annans hund (har ingen egen). Tycker det inte är särskilt konstigt heller med tanke på hur den andra personen kan tänkas på. Har varit när ett fint bett i benet på mig själv av en mellan pudel som gick på andra sidan gångbanan. För ägaren inte brydde sig om att korta upp kopplet. Då hade jag hunden jag var ute på promenad vid min sida uppkortat, med mig själv emellan för jag inte vill att vara ansvarig för att något händer vid hundmöten, då det inte är min hund. Hundmöten får ägaren själv välja om dom vill att hundarna ska hälsa på varandra.

Har ju lilla terriern som är rätt katig och alltid går kopplad när vi rör oss bland andra hundar - kommer det fram en lös hund (även om den är aldrig så snäll) som hon visar att hon inte gillar åker hon upp i famnen för att förebygga att hon eventuellt biter den andra hunden. Det är snabbare och mer effektivt än att låta henne komma på tanken att göra utfall - som i sin tur skulle kunna trigga shiban också.
Ungefär som @russinbulle med andra ord. ^^

Vid anfall åker de definitivt också upp i famnen! Om jag hinner. Tar mycket hellre bett på armar och ben än skador på hund.

Jag bor också i Västerbotten och dom enda hundar jag har sett som har blivit burna är valpar typ.. Vilket jag har gjort med mina egna små hundar men då har det varit slumpmässigt och inte för att det kommit en hund.. Sen har jag burit min ena efter att hon blev biten av en stor hund i benet och skulle följa med på promenad men inte fick gå hela sträckan..

Är vi två ute ( eller fler)och det kommer opålitliga större hundar med opålitlig förare så bär en hunden och jag går framför/ skymmer som sköld.
Alltså emellan.
Situationen där har under snart 10 års hundägande( ja tiden går;)O_o) gjort mig , från en feg hundrädd människa till en som - för min hunds skull- inte viker för något vad gäller hundmöten.

Och jo, jag har ställt mig emellan 2 synnerligen lösa aggresiva hundar av större kamphundmodell, och min lille i famnen bakom, där de var lösa utan pli med orden " jag trodde ingen annan var ute såhär tidigt".

Typ som när en jävla idiot var ute och red med sin labbe efter sig. Vi mötte dom på en skogsstig, och hon försöker kalla in hunden typ 10-15 gånger innan hon ger up och säger "Han är jättesnäll, han vill bara hälsa"

"JA MEN VAD BRA, mina är aggressiva och dom är hungriga!" ropade jag då, då fick hon faktiskt fatt i hunden och fortsatte. :arghh: "Brukar aldrig vara någon med hund här..."

Jag råkade för två veckor sedan ut för ett ännu värre stolpskott. En fet och lös borderrerrier som angrep Ceasar. Stackars ceasar var kopplad så när kan försökte fly och jag försökte få kontroll så flög han runt i cirklar runt mig nästan i luften Ägaren upplyste mig om att " det brukar inte gå hål när hon bits. Hon brukar göra så, det är något fel i huvudet på henne"
Men lös det var hon!

Hundskrället var så liten så jag vågade inte sparka bort den heller och hade jag släppt taget om Ceasars koppel hade jag aldrig sett honom igen, för han hade garanterat försökt fly hem till andra sidan Göteborg....

Jag råkade för två veckor sedan ut för ett ännu värre stolpskott. En fet och lös borderrerrier som angrep Ceasar. Stackars ceasar var kopplad så när kan försökte fly och jag försökte få kontroll så flög han runt i cirklar runt mig nästan i luften Ägaren upplyste mig om att " det brukar inte gå hål när hon bits. Hon brukar göra så, det är något fel i huvudet på henne"
Men lös det var hon!

Hundskrället var så liten så jag vågade inte sparka bort den heller och hade jag släppt taget om Ceasars koppel hade jag aldrig sett honom igen, för han hade garanterat försökt fly hem till andra sidan Göteborg....

Det är därför man ska ha tunga läderkoppel. Funkar jättebra som piska vid behov. :cool:

Men lös det var hon!

Olyckor och misstag, det händer. Men när man bara rycker på axlarna åt att hunden upprepade gånger attackerar andra hundar och inte ens anstränger sig för att hålla den inlåst eller kopplad...

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 137
Senast: Nota
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 171
Senast: Hermelin
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 981
Senast: Sesca
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 690
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar