Varför Lindor???

Sv: Varför Lindor???

Inga veck!!!lätt töjbara oxå inte helt stumma!!Superbra helt enkelt:bow:

prova gå in på Horze!finns i deras sortiment!!

Jag vet inte hur riktigt det här är, men min vän som alltid red med lindor fick rådet att sluta av sin veterinär då hästen drabbades av en senskada. Veterinären påstod att det kunde ha och göra med att de lindade, hon menade att även om du inte lindar hårt stramar den över senorna.

Och jag fick tvärtemot rådet ATT BÖRJA använda lindor vid ridning och hoppning efter att min ponny haft senskada. Men det var iofs många år sen, kanske har de ändrat åsikt - veterinärerna. ;)

Okeeej, många svar :P

JAg vet som sagt inte hu riktigt det är att hästen får senskador av lindor, men det ligger alltid i bakhuvudet på mej, dumt att cha nsa liksom ;)

Till annalisa:
Riktigt snygg bild, :D

Jag måste bara ifrågasätta din teori lite här ang att linda utan padd.. Om man lindar lika hårt hela vägen varför skulle varje kant på lindorna skava? Trycket blir ju jämnt runt om. Visst det blir ju kanter så att säga, men jag har svårt att se att det skulle kunna skada på något vis. Har du kommit på detta själv eller är det här en känd teori som jag har missat? Nu är ju inte jag någon forskare inom ämnet direkt men känner mig relativt kunnig. Har lindat tusentals ridbandage genom åren utan paddar och det har aldrig medfört några problem. Men man kan ju alltid få lära sig ngt nytt!

Däremot har jag aldrig lindat ett par ben inför hoppning om vi ska hålla oss till ämnet! :p

Har aldrig upplevt att lindorna klämmt på senorna. Aldrig haft en senskada på någon av mina hästar och rider nästan bara med lindor. Hoppar med lindor på min pålle pga att hon är så känslig och rädd om benen. Blir lätt stressad om hon råkar slå i ett hinder, lindor dämpar och skyddar bättre än senskydd.

Ett rätt lindad linda med padd ger så mycket mer stöd för senor och ligament än skydd:)

Jag har dock hört att lindor inte ger mer än skydd. Dvs inget eller iaf väldigt lite stöd. Hon som sa det menade att hästen väger såpass mycket (speciellt i landningen i hoppning!) att lindorna vi her på innan ridning skulle behöva sitta stenhårt för att hjälpa alls, men så ska man ju självklart inte linda för då skadar det ju mer än det stödjer! Hon menade att dom dock skyddade bra om hästen strök sig och det är ju snyggare än skydd.

Bara en syn på saken och jag har ingen bra källa :angel:

Kan mycket väl vara så, men jag har alltid lärt mig att det ger mer stöd åt senorna. Fungerar iaf mycket bättre än skydd på min känsliga häst:)

Jo, jag gillar det också för att det inte ger samma "punkt-skav" som det kan bli av vissa skydd :) Speciellt som min ganska ofta stryker sig bak, så i dressyren har jag ibland lindor bak tills han blir stark nog för att inte stryka sig. (vi tror det sitter i styrkan iaf)

Jag lindade alltid min häst vid hoppning. Vid dressyr också för den delen, jag lindar väldigt ofta.
Jag använder fleecelindor utan padd, och jag har alltid lindat så. Inga fel på min häst. Dessutom är då mina fleecelindor väldigt töjbara.

Kan mycket väl vara så, men jag har alltid lärt mig att det ger mer stöd åt senorna. Fungerar iaf mycket bättre än skydd på min känsliga häst:)
Det har jag också fått höra och lära mig. Däför så lindar jag alltid vid något "tyngre" arbete, just för stödet(vill man bara att det ska skydda kan man ju ha benskydd som sagt).
Min häst rids aldrig utan skydd, och jag lindar väldigt ofta. Har väl blivit lite lat på senare tid, så det blir oftare strykkappor än lindor. Men än så länge så skrittas och travas han bara i skogen.
När jag ska klättra honom elr så, då åker lindorna på.

Och jag fick tvärtemot rådet ATT BÖRJA använda lindor vid ridning och hoppning efter att min ponny haft senskada. Men det var iofs många år sen, kanske har de ändrat åsikt - veterinärerna. ;)
Vi med, de ville att han skulle vara lindan både under tiden han var skadad och senare när han skulle ut i hagen och senan börjat läka ihop. Tyvärr kom vi aldrig så långt som till ridningen, men jag är säker att vi hade blivit rekommenderad att ha lindor då också.

Det är så svårt att veta vad som är rätt när alla tyckerolika, min två tränare har helt olika åsikter om att hoppa med lindor, så att fråga dem lönar sej inte då jag litar på båda.

Jaja, jag fortsätter nog att hoppa med vanliga skydd, det lär ju knappast skada mina hästar :p

Det är så svårt att veta vad som är rätt när alla tyckerolika, min två tränare har helt olika åsikter om att hoppa med lindor, så att fråga dem lönar sej inte då jag litar på båda.

Jaja, jag fortsätter nog att hoppa med vanliga skydd, det lär ju knappast skada mina hästar :p
Ja man känner ju sin häst bäst, och vet "vad" den vill. Tror knappast det skulle skada dina hästar precis som du säger, då väldigt många hoppar med bara skydd ju!

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 582
Senast: fixi
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 342
Senast: Lady_S
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 300
Senast: Squie
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 265
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar