Varför lär man sin häst stegra?

Sv: Varför lär man sin häst stegra?

Det är ju ner på jorden han kommer ju! Skulle ju fattas annat med en häst på axlarna.

Kunde bara inte låta bli!

Ptr
 
Sv: Varför lär man sin häst stegra?

:rofl:

Jag har inte någonstans hävdat att jag vet bäst, man verkar inte få skriva nånting på forumet utan att "veta bäst" tydligen. Däremot tycker jag du borde komma ner på jorden lite.

Jag är ganska jordbunden men jag har iallafall förmågan att lyfta blicken lite över snötäcket iallafall. ;)
 
Sv: Varför lär man sin häst stegra?

Är det inte så att i den bästa av världar så är det bra, väluppfostrade hästar och fungerande mattar.

Men för alla oss som kärat ner oss i andra hästar med inte lika väluppfostrade maner så får man hitta fungerande vägar, dessa vägar kan vara olika.

Sen är det olika vad man vill med djuren, är det en kompis eller ett redskap. Givetvis oftast en avvägning däremellan. Nån har hunden, förlåt, hästen som sällskap in i verkstad och hus, nån annan som en dragvillig arbetskamrat. Ytterligare nån annan som en som ger en flygande och adrenalinkickande flygfärd över rundvirke och gravar.

Olika mål, olika förutsättningar och framförallt olika lösningar. Ska vi tillsammans komma framåt så måste vi alla kunna se att alla dessa sätt är verktyg att ta oss framåt, man får ta och ge och se vad i detta kan passa mig och min häst. Varje kombination unikt.

Och för all del, har husse och därmed häst dummat ner sig och fått huvudet på fel sida en tall i körningen så är det inte så dumt att kunna be hästen ställa sig på bakbenen och vrida över till andra sidan, för backa kälken går inte om man inte lassar av!

Ptr
 
Sv: Varför lär man sin häst stegra?

Apropå backa och knäppa hästar, när jag hade min gamla fjorda så knuffade vi tillsammans upp en bil ur ett snötäckt dike, jag knuffade med händerna och hon vände baken till, sänkte sig lite och liksom både lyfte och sköt på och det var inget som någon lärt henne. Hon hade övat på mig när vi "gjorde upp om ledarskapet" och försökte backa bort varann från stallgången. :p
 
Sv: Varför lär man sin häst stegra?

Med alla dina mer eller mindre fantastiska historier börjar jag fundera. Du vet väl om att hästar har 4 ben, man och svans eller? De är långt ifrån dumma men jag tror inte det spelar någon roll vad folk diskuterar, hästar - dina egna och andras som du gjort bekantskap med gör det ena efter det andra fantastiska tricket som överglänser alla andras. Du har gjort allt med dina hästar och lite till och massa saker som hästar normalt sett har väldigt små begrepp om.

Jag förstår inte hur någon fjordning kan samtidigt kan vara så svag att en människa kan vinna ledarskap i en fysisk kamp om att knuffa bort och samtidigt så stark att den kan knuffa en bil ur diket (förutom det faktum att hästar sällan klarar de logiska tänkande det innebär att räkna ut att den ska både vända baken till, lyfta och skjuta på - inget den direkt behöver kunskap om i naturen).
 
Sv: Varför lär man sin häst stegra?

"Tjafs" "Trycka ner" "hata" :crazy:

Detta alltså vad du anser att vi som inte håller med dig (och ger välmenande konstruktiva svar) gör?

Jag tror inte att ett diskussionsforum är rätt plats att vara om man känner så, det kan inte vara nyttigt för själen.

Jag förstår att du hamnat i en försvarsställning nu och att inga tips vi ger dig kommer kännas annat än illa menade. Men om några dagar kanske du ser tillbaka och reflekterar över det vi sagt.
Ursäkta, blev lite burdus och formulerade mig därför dåligt. Jag menade att jag tyckte ni inte hade någon aning om hur jag tränar min häst i övrigt och därför inte kunde dömma på det vis ni gjorde. Det är bevisligen inte skadligt med tanke på att det har hjälpt honom och samt så har en tränare som är kunnig på området lärt och hjälpt mig stegra. Det var just när ni påstod att det är skadligt för honom som gjorde mig upprörd, och ber om ursäkt för att jag överreagerade. Jag har kämpat otroligt mycket med att träna honom på rätt sätt för att han ska bli smidig och få muskler så hans kropp håller så länge som möjligt. Så kändes lite som ett magslag om du förstår mig.
 
Sv: Varför lär man sin häst stegra?

Nja, misstänker att det ena är psykisk kamp och med bilen var det fysisk kamp mot snön.

Om man tittar på dessa berättelser, liksom en del av mina, så är det saker som bara blivit. Och som man låtit vara just för att det inte var galet för tillfället.

Att för tillfället se möjligheterna i det som händer i stället för att bar i förskräck bara hindra allt.

Sen att de inte skulle kunna klura ut saker, ja det beror på individen. Mina nordsvenska är för jäkliga ibland. Och ibland helt fånigt bortkomna när det ska kluras ut saker.

Ptr
 
Sv: Varför lär man sin häst stegra?

Med alla dina mer eller mindre fantastiska historier börjar jag fundera. Du vet väl om att hästar har 4 ben, man och svans eller? De är långt ifrån dumma men jag tror inte det spelar någon roll vad folk diskuterar, hästar - dina egna och andras som du gjort bekantskap med gör det ena efter det andra fantastiska tricket som överglänser alla andras. Du har gjort allt med dina hästar och lite till och massa saker som hästar normalt sett har väldigt små begrepp om.

Jag förstår inte hur någon fjordning kan samtidigt kan vara så svag att en människa kan vinna ledarskap i en fysisk kamp om att knuffa bort och samtidigt så stark att den kan knuffa en bil ur diket (förutom det faktum att hästar sällan klarar de logiska tänkande det innebär att räkna ut att den ska både vända baken till, lyfta och skjuta på - inget den direkt behöver kunskap om i naturen).
Jag måste hålla med, men det är garanterat just det det är; historier.
Finns inte en häst i den riktiga världen som gör allt det som beskrivs i vareviga tråd.
 
Sv: Varför lär man sin häst stegra?

Alltså att det hänt en eller två saker i den här stilen köper jag men nu är det om inte 100-tals så många tiotal. Det liksom inte bara blir gång på gång och saker som inte ligger i hästens natur. Klura ut saker kan de säkert, särskilt när det gäller överlevnad såsom att ta sig lös eller eller komma åt mat, men lyfta bilar med rumpan i syfte att få upp dem ur diket helt utan att ha lärt sig vad som förväntas för att vara hjälpsamma, nej inte direkt.
 
Sv: Varför lär man sin häst stegra?

Du har ju träffat henne, du var kanske med så då VET du ju,,,,,,,,,eller inte. :grin:

Lever man med djur större delen av dygnet och låter dom vara med överallt samt bjuder på sig själv så gör djuren det också och måste dom klura ut saker, som tex. att gå på en flera meter lång smal landgång som dessutom gick i vinkel och svajade för att ta sig in i stallet från hagen så tänjer dom snart på sina gränser när det gäller annat också.
 
Sv: Varför lär man sin häst stegra?

Jag måste hålla med, men det är garanterat just det det är; historier.
Finns inte en häst i den riktiga världen som gör allt det som beskrivs i vareviga tråd.
Du ska väl inte yttra dig, du har ju inte ens en häst. Ja jag har iallafall ingen sett och därför finns det ingen.
 
Sv: Varför lär man sin häst stegra?

Jag har 3 hästar.

Dom är alla min vänner och tillhör familjen och jag spenderar flera timmar dagligen med dom (oftast). Rider utan träns, busar osv, men jag fantiserar inte om att dom utför stordåd.
 
Sv: Varför lär man sin häst stegra?

Jag har träffat tillräckligt många hästar för att inse att de inte kramar varandra av vänskap med frambenen eller begriper sig på att lyfta bilar ur diket utan träning eller många andra saker som dina hästar presterat. Det är inte en enskild historia som är otrolig utan den sammanlagda mängden. Ibland lyckas saker av en slump eller en tillfällighet.
 
Sv: Varför lär man sin häst stegra?

Jag tror dig inte eftersom jag aldrig sett nån av hästarna, och det man inte sett det finns ju inte,,,,,,,,eller hur var det nu?
 
Sv: Varför lär man sin häst stegra?

Ibland lyckas saker av en slump eller en tillfällighet.
Japp, som att få en kram tex. fast det började som ett misstag. Märk väl, jag har varken berättat hur stor hästen var eller vilken ålder det var på just denna. :idea:
 
Sv: Varför lär man sin häst stegra?

Ingen har väl påstått att det man inte sett inte finns? Sen om du inte tror dom finns spelar ju liksom ingen roll. Då kan man ju anta att hela bukefalos (utom dom man känner IRL) ljuger.

Jag förstår inte hur du inte själv kan se hur överdrivna många av historierna är.
 
Sv: Varför lär man sin häst stegra?

:bow: :love:
jag brukar tycka att du är hård och burdus och sitter på "höga hästar" och tycker men det här var bland det finaste jag läst på Bukefalos, någon gång..!
Ha ha o tack.

jag är inte fullt så farlig som jag låter:cool:

Men... jag sitter på väldigt höga hästar o det berättigar mig kanske:D

Kl. Jag tycker att McGyver är en frisk fläkt i all präktighet.

tycker att berättelserna är rätt upplyftande o han är ett sant original:love::bow:

Här borde det finnas plats för alla.....
 
Sv: Varför lär man sin häst stegra?

Lever man med djur större delen av dygnet och låter dom vara med överallt samt bjuder på sig själv så gör djuren det också och måste dom klura ut saker, som tex. att gå på en flera meter lång smal landgång som dessutom gick i vinkel och svajade för att ta sig in i stallet från hagen så tänjer dom snart på sina gränser när det gäller annat också.

Ja, mina hästar skulle också till slut gått på en "landgång i vinkel som svajar" om det var enda sättet till mat och skydd och att komma in i stallet. Men varför vill man att de skall behöva göra det?

Hästar är väldigt kloka och kan lista ut saker men det handlar oftast om egen vinning för dem ex. mat. Min åring öppnar dörrar och diverse låsanordningar och hjälper de andra ut, det har han listat ut själv.

Det man måste komma ihåg är att vi är olika arter och inte riktigt fungerar på samma sätt, även om vi fungerar bra ihop, och det tycker jag är det viktigaste. Jag tycker inte man skall förmänskliga djur (människan är ingen bra förebild!) och man skall inte heller hantera alla djur på samma vis. Respekt och hänsyn givetvis, vilket det är djur eller människa, men sedan måste olikheterna accepteras vid alla möten.
 
Sv: Varför lär man sin häst stegra?

Ursäkta, blev lite burdus och formulerade mig därför dåligt. Jag menade att jag tyckte ni inte hade någon aning om hur jag tränar min häst i övrigt och därför inte kunde dömma på det vis ni gjorde. Det är bevisligen inte skadligt med tanke på att det har hjälpt honom och samt så har en tränare som är kunnig på området lärt och hjälpt mig stegra. Det var just när ni påstod att det är skadligt för honom som gjorde mig upprörd, och ber om ursäkt för att jag överreagerade. Jag har kämpat otroligt mycket med att träna honom på rätt sätt för att han ska bli smidig och få muskler så hans kropp håller så länge som möjligt. Så kändes lite som ett magslag om du förstår mig.

Jag förstår och får be om ursäkt om det vart lite burdust där. Jag vet inte om du missade det jag skrev tidigare men efter att jag sett dina andra filmer så tycker jag att ni har superfin kommunikation det är jättetrevligt att se. :)
 

Liknande trådar

Hästhantering https://www.hippson.se/artikelarkivet/hoppning/albert-voorn-om-jag-inte-delar.htm?fbclid=IwAR0FTs4GkpUioptxwC32EKPYo-_CLV-fSAAI9wyk5opckE...
Svar
11
· Visningar
2 081
Senast: Badger
·
Hästhantering Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
14 172
Senast: MML
·
  • Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
15 498
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 342
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp