Sv: Varför lär man sin häst stegra?
Har inte hört talas om någon som lär in läggning i maktdemonstration. Snarare är det människor som har en enorm respekt för sitt djur och har en ganska god relation som intresserar sig för sånt, upplever jag.
Och jag har inte varit med om att någon vill trycka till hästen genom att sätta sig på eller lägga sig på.
Om man efter lång tid vill prova sånt är det för att ytterligare stärka relationen och göra sånt som hästen är trygg med och lite grann öka den trygghetsramen little by little. Det är nog ingen som i Sverige med lagliga metoder slänger omkull en häst och slänger sig på den.
För mig har det att mina hästar är trygga liggande med mig runt dem eller liggande i ridhus etc faktiskt hjälpt i en del saker. Bla sover min gamling liggande ute för första gången i sitt liv. Han har insett att man kan vara trygg liggande annanstans än i boxen.
Och en häst var bra att han var så trygg att det gick att trassla loss honom utan panikreaktioner då han rullade fast. När andra gick fram fick hästen panik. När jag gav signal för ligg kunde jag gå fram och dra hästen rätt och pillra in benen så att han kunde skjuta ifrån. Jag fick stå i vinklar som kan vara livsfarliga. Så jag är glad att hästen kunde relaxa och låta mig försöka hjälpa.
De kan ju även annars relaxa för att de lite hajar att man vill hjälpa. Men här syns det ofta en tydlig skillnad i igenkännande trygghet för att man känner igen situationen mot att lite mer vaksamt lite till sin människa i ny situation.
Vissa hästar håller inte för ridning men klarar trick. Då tycker jag det är utmärkt. Och som komplement till ridning tycker jag det är super!
Det brukar hästarna också tycka.
Att rida är på inget sätt naturligt för hästen! Får hästen bara motion och stimulans så tror jag den skiter i om man kör eller rider eller om den får trickträna. Det finns ju en hel del trick som kräver rörelse. Eller som man kan kombinera med rörelse.
Och att sätta sig på höga hästar och se ner på de som inte rider tycker jag är en jävla pissig attityd! Tråkigt att vara så trångsynt!
Tycker även jag som personligen helst rider. Men om andra vill göra annat och hästarna mår bra - kör för fasen!
Den tjej jag känner som är duktigast på trick rider även dressyr, hoppar, rider ut och kör. Men när hästen var sjuk började hon med trick och tyckte det var kul. Hon har dessutom en fd travhäst iom att mamman haft den som löphäst. Hon älskar hästen och vill inte byta iom det. Med den hästen kan man inte utvecklas mer i dressyr/hopp än hon redan gjort. Den har dåliga vinklar, är vb-travare etc. Den går LA och har inte kap för mer. Tjejen har ridit mkt andra hästar och klarar def mer.
Tjejen är en för jäkla talang på allt som har med hästar att göra. Och kontakten mellan henne och hennes häst är fantastisk! Den hästen både stegrar och ligger, uppsuttet och avsuttet(utöver en massa annat som inte har med såna rörelser att göra). Första gången jag såg dem så grät jag faktiskt. Just för att hennes häst litar så på henne. Den är på intet sätt avtrubbad. För med någon mer okunnig eller mer "hård" person blir hon en pissmärr om något inte passar damen..
Och jag har under alla år mött få som älskar och respekterar hästar och djur som den tjejen gör!
Dvs: Även om vi älskar att rida finns det andra som tycker annat är kul. De behöver inta vara dåliga ryttare för det.