Varför kolla könet?

Sv: Varför kolla könet?

Vi var nyfikna helt enkelt. Och att det skulle bli mindre överraskning håller jag inte alls med om. Vi var fortfarande jättenyfikna på hur hon skulle se ut och vem hon var, att redan veta könet gjorde inte någon större skillnad.

Ren och skär nyfikenhet! Ser inget fel i att ta reda på det heller, det skadar ju inte någon på något sätt.

Hur vet du att hon inte kommer att meka? För att det är en tjej behöver det ju nödvändigtvis inte bli Mammas lilla hjälpreda......;)
Min guddotter mekar värre än killarna, och gör det BRA!
Hennes bror viker gärna tvätt och lagar mat....:bow:

* Jenny *

Jag misstänker att kanelbulle skämtade ;).

Allänt: Vi hade inte en tanke på att kolla könet, men Ludvig viftade med snoppen det första han gjorde på UL- så tydligt att VI frågade om det vi trodde vi såg verkligen VAR dedt vi rodde - o läkaren svarade "ja".

Jag var nyfiken helt enkelt och eftersom min graviditet inte var helt okomplicerad till att börja med kände jag att jag ville veta om det var en Ella eller Viktor som fanns i min mage.

Jag vet inte hur pass mer jag kan förklara eftersom känslorna just då spelade en stor roll.

Hade inte alls att göra med hurvida vi skulle kunna förbereda sig med "rätt" färg! Mitt barn använder i princip alla färger ( som jag tycker är fina ) utan någon tanke bakom mer än att det iaf i mina ögon ska vara matchande och snyggt ;)

Samma här!

Sen kollade dom inte på rutin UL då var det så mycket andra funderingar.
Så vi tog det som en trevlig grej, en liten positiv utflykt,
just då alldeles väldigt välbehövlig för oss. :)
Könet spelade ingen roll i sig, vi kollade aldrig på 1'an däremot,
men då var saker lite annorlunda också.

Pluss att det iof blev rutin UL dagen efter jag hade gjort ett vad vi trodde tidigt UL med första barnet:rofl:
Var redan i v18 då.

Senast ändrad:

kl

Vi fick reda på att vi väntade en liten tjej när vi frågade barnmorskan som gjorde rutin UL. Vi var ju medvetna om att det kunde vara missvisande eftersom det var lite tidigt att se, men min känsla från början var också att det var en tjej, så det blev bara ytterligare en bekräftelse.

Vi tog reda på det eftersom vi var så nyfikna, och jag ångrar det inte en sekund! Tycker inte alls att det är att "förstöra överraskningen", det blir ju lika mycket överraskning när man än får reda på det, och jag tyckte att det kändes underbart att kunna kalla bebisen för "hon" och sen för "My" innan hon var född. Vi kommer nog att göra likadant med nästa.

//Julia

Jag tycker att du har den enda relevanta anledningen till att ta reda på kön.

Jag blir spyfärdig på de som måste veta för att kunna inhandla kläder i "rätt" färg och tapetsera i "rätt" färg och inte minst ha barnvagnen i "rätt" färg det är så otroligt absurt. Då hoppas jag i min svarta själ att den som enbart inhandlat flickfärger har fått fel besked på ultraljudet och får en gosse...

För att vi är nyfikna som strutar:D

Dessutom var jag rätt säker på att det var en liten flicka, medan sambon trodde att det var en pojke först..så det var nästan som en liten tävling..

som jag vann:D

Fast jag blir glad ändå om det nu skulle visa sig att det är en liten kille som ploppar ut istället, aldrig hundra procent säkert det där med att få veta kön.

Jag vill bara ha ut min bebis helt enkelt:)

Jag tycker att du har den enda relevanta anledningen till att ta reda på kön.

Jag blir spyfärdig på de som måste veta för att kunna inhandla kläder i "rätt" färg och tapetsera i "rätt" färg och inte minst ha barnvagnen i "rätt" färg det är så otroligt absurt. Då hoppas jag i min svarta själ att den som enbart inhandlat flickfärger har fått fel besked på ultraljudet och får en gosse...

Hur många i tråden här har tagit reda på könet för att välja färg och liknande?
För våran del var könet så ovesäntligt,
men vi behövde något "skoj" att göra då.

Skadar det någon att man tar reda på könet?
:confused:

vi tog inte reda på kön för att min sambo inte ville det + det var så roligt att spekulera i vad det blir och så, och det ögonblicket hon kom upp på min mage och man skulle få reda på vad det var man skvalpat omkring på i 9 1/2 månad var tveklöst det största ögonblicket i mitt liv!
särskilt eftersom jag var bombis på att Moa var en grabb:D

Så jag är glad att vi inte tog reda på kön, och kommer inte göra det vid ev tillkommande ungar heller.

Jag tycker det helt enkelt.
Jag kan förstå den som är nyfiken, men för mig skulle det inte vara anledning nog.

Skogstomten, nej det skadar nog ingen, men jag tycker att det är onödigt.

Nånstans tycker jag att detta med att vara gravid och få barn har blivit så otroligt mycket industri, dvs någon ser chansen att tjäna pengar på ett helt onödigt informationsbehov.

Det kanske bara är jag då som tycker längtan är halva nöjet... Sen är det klart att man längtar även om man vet könet men när det gället förlossning och sådant så känns det som den enda roliga överraskningen man kan få. Jag kan ju vara ute och cykla men alla oväntade saker som kan hända känns som det är negativt...

Sen har jag en riktigt läskig anledning oxå.... Blir det inte på något sätt ännu värre om man namnger och börjar prata om bebisen som en person som "finns" (hoppas ni fattar) om något skulle hända.
Jag tycker förlusten av djur är värre när de har namn och man ser dom som personligheter och man kan skaka ifrån sig katastrofer (t ex Haiti) om det bara gäller människor men när man tänker på lilla Sara som är föräldralös blir det värre, men det kanske bara gäller djur och främmande människor...

Alla gör givetvis som dom vill men jag har lite svårt att förstå det, men så blir jag ju sur på mamma när hon antyder vad jag ska få i julklapp oxå;)

Vi visste ju könet, men hade ändå ett tjejnamn och ett pojkdito som vi gillade. Sen kan de se fel, så jag var ändå inte 100% inställd på att det skulle bli en tjej. Ja, något kan hända, men som jag sade till sambon som var av det nojjiga slaget: Blir inte förlusten ännu värre om man aldrig vågat vara glad?
Tänkte man hela tiden "tänk om" skulle man aldrig våga något, minst av asllt skaffa barn. Hon kan dö i psd, bli överkörd, få cancer mm. Därför ska man vara så glad man kan så länge allt är bra.

Okej, tack för svar.

Nyfikenhet är ju inte det enda som angivits som skäl i tråden och ingen har angivit att det var för att kunna köpa rätt kläder, därför jag undrade hur du menade bara.

Minna86:

Alla är vi olika, en anledning till att vi valde att kolla vilket kön bebisen i magen hade var för att knyta an på ett djupare sätt iom vissa problem som graviditeten var för mig.

:)

*kl*

Jag tycker det är ännu svårare att förstå varför andra stör sig på att man tar reda på könet? Det är väl upp till var och en, vill man så vill man? Skadar det någon på något sätt?

Jag hade så ont och så jobbigt, att få reda på könet gjorde att jag knöt an lite mer och hade lite extra ork att stå ut med att ha ont och inte sova. För mig är det en anledning. Om anledningen hade varit att jag vill köpa en rosa vagn, so what?

Nu såg de ju ändå fel (i v 28 ;) ) men det gjorde inte så mycket. Det hade ju ändå hjälpt mig igenom en jobbig tid.

Inte just i den här tråden kanske. Det är ju inte politiskt korrekt att säga att man vill kunna måla barnkammaren i "rätt" färg.
Nån var det allt som ville kunna "förbereda" inköp - vad det nu innebär.

Frågade om kön på ultraljudet men skulle aldrig gått på extra ultraljud för det.

Öppna paketet innan julafton? :p:D överraskningen är ju att det blir en bebis! inte att det blir ett kön. Jag var nyfiken då och det räckte. Behöver inte känna att könsöverraskningen är det största med ev födsel direkt. ;)

Frågade om kön på ultraljudet men skulle aldrig gått på extra ultraljud för det.

Öppna paketet innan julafton? :p:D överraskningen är ju att det blir en bebis! inte att det blir ett kön. Jag var nyfiken då och det räckte. Behöver inte känna att könsöverraskningen är det största med ev födsel direkt. ;)

Nja, är det verkligen en överraskning att det är en bebis?
Man frågar ju om man tror att det är en kille eller tjej, inte en bebis eller en...hmmm... kattunge....;)

*kl*

Jag tycker det är ännu svårare att förstå varför andra stör sig på att man tar reda på könet? Det är väl upp till var och en, vill man så vill man? Skadar det någon på något sätt?

Jag hade så ont och så jobbigt, att få reda på könet gjorde att jag knöt an lite mer och hade lite extra ork att stå ut med att ha ont och inte sova. För mig är det en anledning. Om anledningen hade varit att jag vill köpa en rosa vagn, so what?

Nu såg de ju ändå fel (i v 28 ;) ) men det gjorde inte så mycket. Det hade ju ändå hjälpt mig igenom en jobbig tid.

Jag stör mig inte, men jag har svårt att förstå det!:)

Att du ville knyta an mer är ju en jättebra anledning, jag såg det ju visserligen som en anledning att inte ta reda på könet men jag är ändå med på vad du menar!

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 157
Senast: lizzie
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 645
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 349
Senast: cirkus
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 373
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka