Varför kolla könet?

Sv: Varför kolla könet?

Mja, jag var mer inställd på salukivalp faktiskt :D (du vet gammalt skrock och saker som korsar vägen, dessutom gillar jag salukis).

Barnet kommer inte att få ngt i ljusblått i alla fall, speciellt inte med lastbilar på från mig! Eller min mamma för den delen. (kanske från svärmor dock vem vet). Barnrum får stackarn inte i tvåan, och varken rosa, vitt eller ljusblått matchar inredningen, han får nöja sig med oxblodsrött om jag målar om spjälsängen, so there. (har blivit lovad en rosa pyamas från en väninna, jag sa att det inte var en förolämpning mot hennes dotter att ha rosa, varvid hon sa -grattis, ska mitt barn ha rosa får ditt också ha det. Förstår inte problemet, lillebror har jämt rosa piké. Mannen däremot tycker inte att en son får ha för mycket rosa är jag rädd, så jag ska inte köpa rosa åt bebin.)

Sen har jag en riktigt läskig anledning oxå.... Blir det inte på något sätt ännu värre om man namnger och börjar prata om bebisen som en person som "finns" (hoppas ni fattar) om något skulle hända.

För mig, absolut inte! Det är precis samma sak och man har samma känslor. Det var absolut ingen skillnad med Rasmus (tog inte reda på) och Tilde.
Det kändes faktiskt bättre att veta mer om magen när de hittade avvikelser på rutin ul. Samma sak med 3D UL vi gjorde.

Tilde kallades bebisen när hon låg i magen, de var jag som kallade magen för Tilde på slutet. Direkt när jag såg Rasmus pung skrek jag Rasmus, med Tilde var hon namnlös ett bra tag innan det blev Tilde.

Jag stör mig inte, men jag har svårt att förstå det!:)

Att du ville knyta an mer är ju en jättebra anledning, jag såg det ju visserligen som en anledning att inte ta reda på könet men jag är ändå med på vad du menar!

Ja, jag syftade egentligen inte på att du stör dig på det, det var mer människor ' i verkliga livet' som verkade ta illa vid sig för att jag frågade vad det var för något! Eller, snarare sa ja när de frågade om jag ville veta.

När man har väldigt ont eller andra skitjobbiga besvär hjälper anknytningen till att få en att stå ut (för mig var det så iaf) men jag förstår vad du menar också.

Inte just i den här tråden kanske. Det är ju inte politiskt korrekt att säga att man vill kunna måla barnkammaren i "rätt" färg.
Nån var det allt som ville kunna "förbereda" inköp - vad det nu innebär.

Det är iof sant att det säkert finns dom som kollar könet just för den anledning också.

Med de 2 första barnen så tog jag inte reda på det.
För det spelade faktiskt ingen roll.
Med det minsta barnet så gjordes ändå ett kromosomtest (moderkakeprov) så det var bara att kryssa i rutan för "Vill veta kön" och då så gjorde vi det.
Bara för att den fanns där. Rutan då.

*kl*

Vi ville veta kön vid RUL, och det var väldigt uppenbart vad som finns därinne - så även om BM inte bekräftat det hade jag förstått det ändå.

Varför ta reda på kön?
Varför inte?

Dels är vi nyfikna. Och dels så hjälper det mig att göra graviditeten mer verklig och intim, det finns en liten pojke där och inte bara ett "foster". Färger kunde inte kvitta mer, jag är ingen blå-rosa person så varför skulle jag klä mitt barn efter könsstereotyper? Jag kommer välja de färger jag gillar oavsett.

Senast ändrad:

KL*

Vilken spännande tråd!
För mig är det en självklarhet att inte ta reda på könet, varför skulle jag vilja det? Det är ju inte mindre bebis i magen bara för att jag inte kan ge "rätt" namn till det..?
Men, jag förstår de som gör det! Jag menar, vad kan vara mer spännande än att få veta vad det är för en som simmar runt där inne? Vare sig det är för att man vill kunna köpa kläder i förväg, för att man "bara" är nyfiken eller för att man kanske har svårt att knyta an till det nya..
Det är ju upp till var och en att betämma hur man villgöra, och möjligheten finns ju numera, så varför inte? Håller dock fast vid att jag vill avstå denna frestelse när det väl är min tur..
Det enda som jag är emot vad det gäller detta är de som kollar könet för att de ex vill ha en flicka, och är det en pojke, ja då tar vi bort det och provar igen! För mig är det helt absurt att man kan göra så! Men de pratar väl om att de ska ändra så att man inte få kolla könet medan "abort-möjligheten" fortfarande finns?

Det enda som jag är emot vad det gäller detta är de som kollar könet för att de ex vill ha en flicka, och är det en pojke, ja då tar vi bort det och provar igen! För mig är det helt absurt att man kan göra så! Men de pratar väl om att de ska ändra så att man inte få kolla könet medan "abort-möjligheten" fortfarande finns?

Fast hur många är det som gör så?
Jag har aldrig ens hört talas om någon som gjort det.

Man gör RUL i vecka 16-20 runt om i landet och Den nuvarande lagstiftningen är 1974 års abortlag. Enligt den lagen kan du göra abort fram till slutet på den artonde veckan av graviditeten, och av vilken anledning som helst. Efter den artonde till den tjugoandra veckan behöver man tillåtelse från Socialstyrelsen som ofta ges på grund av att fostret eller modern inte mår bra.

Jo då jag har iaf läst om problemet, det var några artiklar i morgontidningen för kanske 1 år sedan. Tror ett fall var uppåt Sundsvallstrakten.

Min läkare berättade att de helst inte vill säga könet för tidigt pga just den anledningen.... Det finns puckon till allt så även om det inte är vanligt så förekommer det säkert.

Min BM berättade om en tjej i E-tuna som gjort 5 aborter p.g.a att de var flickor. Så häromkring vill de inte berätta av del anledningen.

Jag vet inte hur vanligt det är, men jag hörde om ett par, det kan mycket väl vara de Calazirya nämnde, som tagit bort tre foster (tror jag det var) bara för att det var fel kön. Då var det för övrigt friska foster.
Jag tror dock att det förekommer mycket mer ön vad man tror, det här fallet togs väl upp bara för att det var så "extremt".
Men så länge man har "fri tillgång" till att göra abort utan att behöva ha några direkta skäl så är det ju inte svårt att göra så.
Därav tror jag också att det inte fått sådan upppmärksamhet, för det är ju inte ovanligt med tjejer som använder abort som preventivmedel, och hur ska man då veta om de gör det bara för könet?
Visserligen skrivs det väl ner att man gjort en könskoll, men om det bara handlar om en sådan abort, eller möjligtvis två, så känns det inte som att man reagerar över det så värst?

Ren och skär nyfikenhet.

Barnmorskan vägrade säga om hon såg något (-93 och -95) men jag såg könet ändå, på båda.

Fast det är ju bra att veta typ att hon inte kommer meka med cyklar eller sånt, utan mer vara mammas lilla hjälpreda hemma.

Wow, tekniken måste gjort framsteg... man kan se en liten sopkvast eller en liten skiftnyckel!

Senast ändrad:

Nej jag hoppas verkligen inte att det tillhör vanligheten och vill inte tro att så är fallet, jag konstaterade mer att det finns fall ( du skrev att du aldrig hört om det ).

CillaW:

Jag är nästan säker på att jag såg en liten dammsugare bredvid när vi kikade på Ella i magen :D

*kl*

Vi kollade för att vi var så nyfikna. Förstår inte varför det är så "fel" enligt vissa att kolla bara för att man är nyfiken? Vilka är ni att avgöra vad som är rätt för oss andra? Jag skulle aldrig göra abort för att det är "fel" kön, för enligt mig finns det inte något kön som är fel.

Vi trodde att det var en tjej redan innan vi frågade bm vid rul då hon bekräftade det, sen nu när vi var på 3d-ul förra veckan så kunde man se tydligt att det var en liten tjej, vår lilla Selma. Fast bara för att det är en tjej betyder det inte att vi har köpt "tjej"grejer. Vår vagn är grå, skötselplatsen kommer att gå i neutrala färger, likaså rummet, som jag redan valt tapeter till innan vi fick reda på vad det var. Den enda som har gått loss med att köpa rosa kläder är min sambos mamma, som har längtat efter att kunna köpa söta tjejkläder efter 2 söner och 2 sonsöner och det tycker jag är helt okej.

Och jag har redan köpt en ROSA liten dammsugare redan innan Selma har ploppat ut, jag menar, det gäller att förbereda henne på hennes stora roll här i livet... :D

Påtal om barnrum & OT

Vi ska ju flytta ( till större ) så nu ska här inredas ett Ellarum och det finns ju så sjukt roliga saker att inreda med, jag är helt lyrisk :D

Jag tror nog att det litegrann handlar om hypen runt att bli förälder.
Jag kan få känslan av att mycket gått förorat i informationshysterin.
Det verkar så otroligt mycket mera krav och jobbigare nu än när jag fick barn. På alla sätt faktiskt.
Det gnälls mer, det köps mera prylar, det fördöms mer hur man är och gör.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 156
Senast: lizzie
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 644
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 349
Senast: cirkus
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 373
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattbilder #10
  • Lugnande medel till hund.