Varför kolla könet?

Sv: Varför kolla könet?

Edit: Lämnar tråden nu. Men det är tydligen är skillnad på könen i vilket fall. Som jag alltid sagt ;) Jag kan inte formulera mig..
Vad i hennes senaste inlägg är det som du inte kan ta till dig? Hon skriver ju att hon inte lägger någon värdering i beskedet, men hon vill veta så mycket som möjligt innan. Jag tycker också att det låter konstigt när det talas om en "överraskning" för precis som du säger så handlar det om att det kommer en människa av det ena eller andra könet (eller en mix om det har blivit något kromosomfel) och inte att det kommer en människa eller en hundvalp. Men med den förklaring som Kimz0r har gett, och med cirkus inlägg angående sin bekant med AS, kan jag förstå att vissa har det behovet.

Jag förstår inte hur du kan få det till att hon värderar könen olika och hur du kan slänga in "det är tydligen skillnad på könen i vilket fall"? :confused: Det får stå för dig, för jag är övertygad om att Kimz0r inte delar den åsikten. Och for the record: definitivt inte jag heller :cool:

Men det leder ingenstans så det var ju lite tråkigt.
Nej, jag tänker inte försäga mig, eftersom det inte finns något att försäga sig om.

Men det är tydligen är skillnad på könen i vilket fall.
Nej? Var i mina inlägg läser du in att det skulle vara skillnad, eller, snarare, HUR lyckas du läsa in något som faktiskt inte existerar alls ö.h.t?

KL

Jag orkade bara ta mig genom halva tråden, men har nu bestämt mig för att köpa några rosa plagg innan vår dotter anländer. Riktigt rosa ska de vara. Gärna med glitter och papiljotter på så många får något att förfasa sig över. Baske mig.
Jag har aldrig sett kläder med papiljotter på. Tycker du och flickans pappa att hon kommer att bli fin i det så go for it! Själv skulle jag nog kräkas på sådana kläder. Men bara jag slipper bära dem eller klä på någon bebis dem, så... ;)

Senast ändrad:

Nej? Var i mina inlägg läser du in att det skulle vara skillnad, eller, snarare, HUR lyckas du läsa in något som faktiskt inte existerar alls ö.h.t?
Lamborghini påstår sig ju ha lämnat tråden så vi får väl anta att hon inte kommer att svara. Min teori är att hon överför sina egna värderingar på andra och vill att du ska "försäga" dig så att hon kan få rätt i sina egna tankar kring medfödda skillnader mellan könen.

Ha ha, hoppas att UL har fel och ni väntar en gosse :-) Och att han kommer att älska sina rosa kläder och papiljotterr

Lustigt det där med tapeterna du nämnde, jag tittade på rummen innan förlossningen och när jag visualiserade/förberedde mig för förlossningen hade jag ett väldigt fokus på de gula tapeterna, och det hjälpte mig att slappna av när jag kom dit - liksom, ja just det, där är tapeterna, det går enligt planen.

Men jag vet inte om jag tycker gula tapeter är bättre än röda eller gröna. Det var bara det att jag visste att de var gula.

Jag förstår dig väldigt bra :D.

Jag har en bekant som var övertygad om att hon väntade en pojke. Inte så att hon ville ha en sådan hellre, men hennes magkänsla sa pojke. När bebisen föddes var det dock en flicka, och även fast hon blev glad och älskade flickan över allt annat så sörjde hon pojken som skulle varit - hon sa att det kändes som om hon fick två barn och förlorade det ena. Hennes mentala bild var en pojke och ett tag blev hon verkligen deprimerad. Det gick över, men hon tog verkligen reda på könet nästa gång. Då var det en flicka till, och hon var jättelycklig över det :).

Alltså det är klart det är skillnad på könen. Därmed behöver man ju inte välja att behandla barnet annorlunda för att det är en pojke eller flicka.

Man skulle kanske kunna se det som att det faktiskt är en ny person som ska flytta in i ens hem. Även om man gått och förberett sig i 9 månader och ofta längre så kan det för vissa vara skönt att veta om det är en pojke eller flicka som flyttar in.

Säg att du skulle välja att ge hem till en utbytesstudent tex. Även om du inte skulle måla om gästrummet i knallrosa alternativt blått/grönt så skulle du kanske tycka det var skönt att veta om det var en pojke eller flicka som skulle komma och bo hos dej. Inte för att du skulle behandla din utbytesstudent något annorlunda utan just för att ta bort ett överaskningsmoment på Arlanda när du hämtar denne som du väntat på i 9 månader. Eller tänker jag helt galet?

Sen är det så att det finns mycket oförutsägbart i en förlossning och omhändertagandet av en ny familjemedelm. Själva förlossningen är bara en del men just den lilla människan är en stor annan del. Visst vet man att det inte blir en hundvalp men man har ju ingen aning om HUR den lilla personen är. Om det är en humörstark, lugn, trygg, lessen, orolig. Det finns en massa saker man inte har en aning om och att då veta NÅNTING kanske kan bli en trygghet i sig även om man inte gör en skillnad.

Mvh Miks

Mycket lulllull och allt måste sitta på kläderna för vi är synnerligen hårlösa som bebisar hela familjen!

*kl*

Rosa är galet snyggt, går icke att förneka. Jag älskar det, alltså får bebis rosa. Syrénlila är tokfult, alltså inte syrénlila bebis.

Vilken lam diskussion.

Håller med rosa är fantastiskt (kollar på mitt rosa underställ).
Syrenlila är gräsligt, man ser likblek ut i det. fint på blomman men den som kom på att färga tyger i den färgen borde skämmas :D

Jag vill inte ge mig in i något färg-tjafs. Vi vill veta könet för att vi ska kunna välja namn och för att jag VILL veta för jag såååååå nyfiken (hade jag varit katt hade jag dött för länge sen om man tror raderna: curiosity killed the cat.)

*kl*

När jag väntade första barnet ville inte min man ta reda på könet men jag ville veta och min man gick med på det. Jag visste redan att jag väntade en pojke och hade redan köpt pojkkläder så för mig var det mest en bekräftelse.
Min man trodde det var en flicka och även resten av släkten.
Jag ville veta av nyfikenhet och av andra psykiska skäl då den graviditet var ett helvete, så det hjälpte att veta.

När jag väntade andra barnet så blev det lite annorlunda eftersom sonen då utreddes för autism (och har fått diagnos) så då kände jag mig väldigt orolig för att barnet i magen också skulle ha det. risken att få ett syskon med autism ökar med 5% om det finns syskon som har det, samt att av 5 pojkar så har bara 1 tjej det. Så det var dels för den anledningen samt min nyfikenhet (igen) som gjorde att vi tog reda på könet även denna gången.
Så man kan ju säga att jag lyckades slappna av mycket mer eftersom det var en tjej jag väntade.
Jag fick ingen riktig känsla denna gången vad jag väntade för kön, ena dagen kändes det som en pojk och andra som en flicka.

Ja, visst var vi intresserade av att veta vilket kön bebisen var (är). Hade detta inte erbjudits eller inte varit lov så hade det knappast spelat någon roll. Jag ville veta vem jag ska samarbeta med i magen i mina månader. Ett namn gjorde det hela enklare helt enkelt .....

Men att antyda att man anser att det måste vara skillnad mellan könen just därför är att bygga en höna av en fjäder ...

Vi kollade könet på rutin-UL, mest för att jag var så himla nyfiken och för att det skulle bli mer verkligt att det faktiskt var en person där inne. Men se, det fick jag äta upp! I v.32 var vi på UL nr två pga föreliggande moderkaka och då hade bebisen bytt kön. Jobbigt blev det i mitt huvud när jag var så inställd i 13 veckor på att det skulle vara den andra sorten (barnmorskan var 95 % säker första gången).

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 147
Senast: lizzie
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 641
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 349
Senast: cirkus
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 373
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka