Varför kolla könet?

Minna86

Trådstartare
Jag och min kompis satt och diskutera detta i helgen och vi kunde inte komma på en enda anledning.
Hon har en dotter och jag har inga barn så det verkade inte spela så stor roll. Vi resonerade som att det är lite som att öppna julklapparna innan julafton...

Så varför kollar man könet på sin bebis? Eller är det så att så många gör det bara för att kunna förbereda i "rätt" färg?

Jag skulle verkligen INTE vilja veta könet och hade nog blivit riktigt förbannad om BM antydde något speciellt kön.

Sv: Varför kolla könet?

jag skulle inte heller vilja veta i förväg, men som relativt nyfiken person kan jag förstå att just nyfikenheten skenar iväg med vissa? Eller sen somsagt om man vill "förberdea" sig med färgval eller namn innan :laugh:

Jag var nyfiken helt enkelt och eftersom min graviditet inte var helt okomplicerad till att börja med kände jag att jag ville veta om det var en Ella eller Viktor som fanns i min mage.

Jag vet inte hur pass mer jag kan förklara eftersom känslorna just då spelade en stor roll.

Hade inte alls att göra med hurvida vi skulle kunna förbereda sig med "rätt" färg! Mitt barn använder i princip alla färger ( som jag tycker är fina ) utan någon tanke bakom mer än att det iaf i mina ögon ska vara matchande och snyggt ;)

Det var roligt att veta. Vi berättade dock inte för någon att vi visste

Kläder och sådant köper jag utefter vad som är snyggt och praktiskt. Sen om det är rosa, blått, grönt eller blommigt spelar ingen roll.
Fast det är ju bra att veta typ att hon inte kommer meka med cyklar eller sånt, utan mer vara mammas lilla hjälpreda hemma.

Senast ändrad:

Förra gången vill jag veta men inte min man. Så då tog vi inte reda på könet. Men jag hade velat veta av den enkla anledningen att jag tycker inte om överaskningar och vill vara förberedd för vad det är som kommer.
Sen hade det varit skönt att kunna få alla gissningar om könet från släkt och vänner att upphöra.

Den här gången var det min man som tog upp att han vill veta könet, för han vill inte vänta hela 40 veckor på att få en "namngiven" relation till barnet. Jag blev jätteglad över det. För mig är det ju en mental förberedelse.

For att det var nagot jag kunde veta som jag inte visste.

Jag ar nyfiken av mig helt enkelt.

Nyfiken rätt och slätt. Vad spelar det för roll om vi vet det nu eller sen? Det var ju en lika stor överraskning när vi fick reda på det!

Fast det är ju bra att veta typ att hon inte kommer meka med cyklar eller sånt, utan mer vara mammas lilla hjälpreda hemma.

Hur vet du att hon inte kommer att meka? För att det är en tjej behöver det ju nödvändigtvis inte bli Mammas lilla hjälpreda......;)
Min guddotter mekar värre än killarna, och gör det BRA!
Hennes bror viker gärna tvätt och lagar mat....:bow:

* Jenny *

Jag tog reda på det. Fast de sa att det var en kille men det var en tjej ;). Helt enkelt, jag var nyfiken och ville veta om jag skulle kalla magen han eller hon, typ. Och jag längtade så och det kändes som jag fick en liten extraförsmak då.

Jag fick kommentaren att 'då blir det ingen överraskning sen'... herregud, som om inte en helt ny människa är nog liksom, jag har ju inte förstört något genom att kika lite :D.
Skulle jag ha turen att bli gravid igen skulle jag ta reda på könet igen.

Har en pojke och en flicka, har kollat könet med den ena och inte den andra.

Det var absolut ingen skillnad och den där "överaskningen" förstördes inte alls, eftersom jag med Rasmus visste att han var en pojke fast vi inte kollat, fanns inte i min värld att de var en tjej där inne.

Kläder har jag handlat efteråt, när man vet hur bebis ser ut och vilken stil de har ;)

Hur vet du att hon inte kommer att meka? För att det är en tjej behöver det ju nödvändigtvis inte bli Mammas lilla hjälpreda......;)
Min guddotter mekar värre än killarna, och gör det BRA!
Hennes bror viker gärna tvätt och lagar mat....:bow:

* Jenny *

Det vet väl alla att tjejer inte gör? De har klänning och är söta, pojkar har jeans och är tuffa.

*host*

Vi ville veta helt enkelt. Mest för nyfikenheten, men också för att "underlätta" när vi skulle handla bebiskläder och annat.

Tyckte det kändes rätt att veta och jag tyckte att jag, redan innan Martin föddes, kunde känna en djupare relation då jag visste "vem han var". :love:

Blir jag gravid igen så kommer vi nog också att ta reda på könet, men bara om det känns rätt just då!!!

Vi tog reda på könet. Det var jag som absolut ville. Jag har nämligen i hela mitt liv sett mej själv som en tjej-mamma och vill bara ha en tjej. Ville därför ta reda på könet för att kunna förbereda mej mentalt om det skulle vara en kille. Vi fick reda på att det var en liten kille och jag kunde börja bearbeta mina känslor. Hade en ganska tuff graviditet och stark förlossningsrädsla som jag gick och fick hjälp med. Att ta reda på könet och på så vis kunna förbereda mej tror jag hjälpte ganska mycket. Hade nog fått en smärre chock om jag efter förlossningen skulle börja hantera en "förlust" av "min flicka".

Förstå mej rätt nu, jag älskar min lille son över allt annat och skulle aldrig vilja byta ut honom nu. Men jag är oerhört glad att vi gjorde som vi gjorde. Sambon har hela tiden vetat hur jag tänkt och han har hjälpt till mycket i mina orostankar.

Allt det här är ju tabu att känna och erkänna så det gör det väll extra svårt.

Nu kanske jag spred ett annat ljus över "nyfikenheten".

Mvh Miks

Glömde skriva att jag tyckte det såg ut som en tjej när vi var på ultraljud och frågade barnmorskan sen vad hon trodde. Vart för nyfiken och ville ha det bekräftat. Sen gjorde vi 3D UL oxå ;)

Har handlat kläder till Tilde för 50 kr :D Hon har samma nyfödd kläder som Rasmus hade.

Jag kollade med min första och kommer kolla den här gången oxå. Tycker inte det är som att öppna paketen innan julafton, snarare att jag fick två julaftonar... :)

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 147
Senast: lizzie
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 642
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 349
Senast: cirkus
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 373
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka