Varför islandshäst?

Sv: Varför islandshäst?

_moa_ skrev:
Tack :) !! Jo han kan vara söt vissa dagar.. Tyvärr.. :angel:

Låter ledsamt att du givit upp ridningen. Men det är säkert klokast att hålla upp lite nu, om du är less. Är problemet det att han blandar?
Hoppas att du får lust att försöka igen längre fram, och att någon kan komma hem till dej och hjälpa dej! Håller tummarna för er!

glömde några ord där i mitt slut på meddelandet :S

Det ska stå;
Bättre ras än isisarna finns inte, tänk att det skulle ta så många år för mig att inse det.

knasan skrev:
Låter ledsamt att du givit upp ridningen. Men det är säkert klokast att hålla upp lite nu, om du är less. Är problemet det att han blandar?
Hoppas att du får lust att försöka igen längre fram, och att någon kan komma hem till dej och hjälpa dej! Håller tummarna för er!

Jo, men om inget funkar just nu så är det nog bäst att dra ner på tempot lite iaf och kanske bara rida 2 gånger i veckan.

Att han blandar? Antar att du menar gångarterna? Haha.. (kan inte låta bli att skratta åt min "åsna"). Om du tänker dig en häst som ska galoppera, men som inte galopperar helt rent (snällt sagt) utan försöker galoppera rent, passa, trava fram eller bak och dessutom lägger du på korsgalopp på det. Sen tänker du dig en ryttare på hästen som ska försöka med liv och lust få hästen att gå rent.

Nej, men nu får jag sluta att vara så himmla negativ! Islandshästen är en helt underbar häst, om man bara köper rätt häst (inte för att den är söt) och egentligen ångrar jag mig inte att jag köpte islandshäst. Men jag tror att islandshästmänniskorna måste lära sig att det finns så mycket mer än tölt och att alla inte har dom kraven på sig och sin häst.

Jag köpte islandshäst för att det är en av dom typer av hästar jag vågar rida. Nu skulle jag aldrig ens tänka mig tanken att sätta mig på en stor häst..

Din beskrivning låter rätt obekväm!

Tror det var Rikke M Schultz som skrev att när en häst gärna blandar gångarterna så beror det ofta på rotationer någonstans längs ryggraden. Andra skäl jag uppfattat kan vara opassande utrustning eller ömma hovar/ben, t ex pga skada. Eller så har han spänningar av något annat skäl. Om du inte redan gjort allt du kunnat för att utesluta dessa orsaker så gör det! Kanske finns en enkel förklaring!

Överhuvudtaget tycker jag att erfarenheten har överbevisat mej om att man ska anlita kiropraktor, sadelutprovare, equiterapeut, veterinär, hovslagare, vad du tror på, för att gå igenom en häst ordentligt INNAN man börjar träna den. För att slippa felinlärningar, felbelastningar, lidande och inte minst för att veta att det verkligen är hästens sanna jag man tränar på.

Sagt med all ödmjukhet att du kanske redan har gått igenom honom!

Och visst ska man väl köpa en häst för att den är gullig? :p Mulen är ju det bästa på hela hästen?

baskirens 6e gångart säjs ju vara foxtrot där benen går som i 8or typ har ni inte hört om det?.

Gullan86 skrev:
baskirens 6e gångart säjs ju vara foxtrot där benen går som i 8or typ har ni inte hört om det?.
Jo, men få har sett. Ska visst användas på typ myrmark o blött. Enligt en basjkirägare, men hon hade inte sett foxtrotten än.

Korven skrev:
Jo, men få har sett. Ska visst användas på typ myrmark o blött. Enligt en basjkirägare, men hon hade inte sett foxtrotten än.

Hur lägger man in den växeln? Fem gångarter kan man ju förstå, men detta...?
(Nyfiken som attan!)

knasan skrev:
Hur lägger man in den växeln? Fem gångarter kan man ju förstå, men detta...?
(Nyfiken som attan!)
Vi kanske inte har såna stora mossar och myrmarker som därborta. Det är väl en gångart med lite fart för att dom inte ska sjunka ner för mycket. OBS bara en ren spekulation.

För att isisar är så genom myyyysiiiiga :love: !
Sen så tycker jag mycket om små hästar (dom dära på 170 cm e inget för mig *huga*). Jag är mer en "ponny människa" men börjar bli lite väl stor för ponny nu :/ Därför blev det islänningar, dom är inte så stora & även om man själv är rätt så lång så känner man sig (oftast) inte stor på dem. Sen så är det ju roligt med tölten också + att hela familjen (oftast) kan rida en isis :)
För mig är det bara Islandshästar som gäller (just nu i allafall) men tidigare hade jag kunnat tänka mig både Tinkrar & nordsvenskar för jag tyckte (och tycker fortfarande) att de är fina och trevliga hästar.

För att dom är bäst!! :love:

Allvarligt talat; det är så mycket häst i lagom förpackning. Oftast är dom stabila men kan ändå ha massor av go. Oftast inte så stirriga som många halvblod och så känns dom som starkare personligheter med ideer och påfund. Tölten är ju en bonus... Dom är så allsidiga. Och när jag klev in i hagen till min häst första gången jag var och tittade på henne kände jag det att det var rätt. Och underbarare häst skulle jag knappt kunna hitta. :banana:

det var mitt hjärta som valde. jag blev kär och jag hade inte pysslat så mycket med isisar förut. han är så go! :love:
skulle kunna tänka mig en hannoveranare :love: en stor, mörkbrun!

Kynnet och gångarterna . Har man en gång snöat in på det så...
däremot äger jag också en bruksnordis och älskar henne också, mest som körhäst.
Den stora skillnaden som jag har märkt på mina är att har jag en gång i grunden diskuterat igenom en sak med någon av islänningarna och vunnit, så är vi färdiga med det. Bruksnordisen kollar hela tiden menade du att jag inte ska gnaga på väggen i dag heller? Eller, ok jag vet att du inte vill att jag ska stå och ¨krabba¨ på stallgången så jag väntar tills du är 10 steg bort! :crazy:

Jag valde Islandshäst för att jag är lat, snål och bekväm av mig.
Efter att ha trasslat med halvblod och deras skador, bandage och fnattighet länge nog.
Jag hade i.o.f.s. en 87% Trakhener.
Och massor av dyr mat behövde den.

I samma stall fanns en Islandshäst, och ägaren till den red i stället för att lägga bandage.
Hade halva foderkostnaden och ställde bara upp hästen i transporten själv när hon skulle åka iväg på aktiviteter.
Så när jag fick låna den där Islandshästen på foder när ägaren åkte utomlands, så tackade jag tacksamt ja.
När ägaren efter 2 år borta, verkade att åka till ett nytt borta, så fick jag köpa hästen.
Och det tackade jag också tacksamt ja till.

Nu är den hästen 27år och vi har levt ihop i 19år.
Känt varandra i 20.
Mitt längsta förhållande någonsin.
Jag undrar hur jag skall överleva när han inte finns mera?

knasan skrev:
Hej allihopa! ;)
Varför har ni, liksom jag, valt just islandshästen? Kan ni tänka er att rida/sköta/äga andra hästar också, isåfall när, vilka och varför?

:love: :love: :love: isisar e spesiella! :love: lungna, söta, gångarterna, helt underbara!!!! :love: dom har nåt som anndra inte har! :idea: :love:

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 531
Senast: Raderad medlem 149793
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 140
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 017
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 148
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar