Sv: Varför islandshäst?
Har bara ridit "raggsockor" i ca 1,5 år nu.
Red först på ridskola på ågesta och red då på dom små ponnyerna, då dom flesta var trygga, men busiga, gotlandruss och en och en annan welsh och connemara.
Red sedan en termin på stora häst, dom flesta var halvblod med kanske ngt inslag av andra raser, en t.e.x. vid namn Hillman var Hbl/lippizanare. Lite rolig blandning
"Tröttnade" sedan på hela ågesta och hästarna där då jag inte kom längre i min ridning och var nog inte så himla fäst vid dom där stora, tunga, tråkiga och "lättridna" halvbloden.
Började då rida på Sundby, första terminen red jag ofta en ponny vid namn Konjak, en pigg kille men inte så mkt mer. Andra terminen red jag en unghäst som hette Empire P. Han var jättebusig "på den tiden" och han fick mig att tycka att "vanliga" hästar var okej igen. (hade dock inte ridit isis ännu)
Den första gången jag red en raggsocka (som jag kommer ihåg) var en tur på fors gård. Minns tyvärr inte vilken häst jag red
.
Mamma började sedan på ridskolan där och vi började rida som turledare och ankare.
Har ofta fått höra att isisar är "ut och lulla i skogen"- hästar.
Men när jag började rida med på turerna fick jag ofta dom lite mer svårjobbade/busiga hästarna och fick då bevisat för mig att man måste jobba dom på samma sätt, om inte mer, som dom mer vanliga hästarna.
Vet inte vad det var som fick mig att bara älska den här rasen ,men helt förälskad blev jag.
Och när jag för första gången tävlade islandshäst så bara visste jag att jag inte ska hålla på med annat.
Visst finns det dom isisarna som är tråkiga att rida också, men dom som jag rider, är helt underbara.
Skulle nog inte kunna tänka mig att hålla på med andra raser.
Skulle väl vara en Lusitano dårå.
En blandning av jambo/impe/zida/U-2 ;P
haha.
Bättre ras än isisarna, tänk bara att det skulle ta så lång tid för mig att inse det