Varför islandshäst?

Sv: Varför islandshäst?

Mitt Irish cob sto kan gå i pass i bland, eller kunde det när man kunde rida henne!!! nu går det inte!!! :cry: :cry:

Dessie skrev:
Mitt Irish cob sto kan gå i pass i bland, eller kunde det när man kunde rida henne!!! nu går det inte!!! :cry: :cry:

Vad har hänt? Var det grisepass, passtölt eller flygande pass, fast det sistnämna låter inte så troligt, men vem vet!

Anette

Lånar knapp. Vad är det för pass som passtravarna i bl.a USA går i ? Är det flygande pass? I ett par km? Tror inte det va. Är det då grisepass? För när våra isisar inte går i flygande säger alla att då är det bara grisepass, med ett hånleende. Bara undrar....

Det jag sett av pacers som tävlas i USA är det minsann flygande pass de går. Hade ett sto på hästskötarskolan som jämt sprang i pass när vi heatade och travtränaren var sååå irriterad på henne. Men snabb som f*n var hon. Hon såldes till USA sedan faktiskt, men vet inte om hon tävlades nått.

/Malin

Korven skrev:
Lånar knapp. Vad är det för pass som passtravarna i bl.a USA går i ? Är det flygande pass? I ett par km? Tror inte det va. Är det då grisepass? För när våra isisar inte går i flygande säger alla att då är det bara grisepass, med ett hånleende. Bara undrar....

Jo det är flygande pass. Det är "travare" (egentligen passare) ur dessa blodslinjer som har lättast för tölt och kan få riktigt spektakulär sådan med höga lyft.

Anette

Korven skrev:
Oj då, lite längre än våra 250 m.

Ja fast det finns islänningar som kan ligga i pass bra mycket längre också. Dessutom går det ju med full fart på islandshästen de här korta och passtävlingarna framför vagn håller inte högsta tempo hela tiden även om det går väldigt fort!

Anette

Jag köpte islandshäst för att stallägaren ville att jag skulle göra det. Ångrar mig att jag köpte denna hästen (för bådas skull hade det vart bäst att låta bli), men han är ju så söt min häst så jag vill inte sälja han heller.

Det var ju ett intressant svar, nu vet du ju till en annan gång att man skall lyssna på sig själv och inte ta beslut enbart utifrån vad andra tycker.

Det bara blev så, faktiskt. Nu skulle jag inte kunna tänka mig att rida någon annan ras. :)

Jag hade först fd travare, sen köpte jag en tävlingsponny som jag tränade msv hoppning och dressyr på. Sen skadade jag mig första gången och fick motvilligt sälja henne.
När jag ett år senare skulle köpa ny häst tittade jag på några isisar men hade inte råd med någon.
Så det blev ett hbl sto e: Wildvogel xx som är min favorit hingst bland stora bruna istället. Sen tränade jag upp henne till L:A dressyr och 1,30 hoppning, tog föl på henne och försökte fortsätta fram med henne.
Men efter ytterligare 3 olyckor där jag skadade ryggen igen så kunde jag inte rida henne.
Så jag provred min kompis ena isis en dag.
Kände inte av så mycket i ryggen. Så jag red denna Askja kontinuerligt för att se hur det funkade och det funkade mycke bättre än med min egna häst.
Så jag sålde mitt hbl sto och hennes 1-åriga stoföl och köpte mig min första islandshäst, det är nu 3 år sedan och jag ångrar mig inte en sekund. :love:

Har faktiskt gjort det jag trodde var omöjligt. Sålt islänningarna och köpt en kallblodstravare!! Känner ibland ett sug efter att få samla upp hästen och rida in i en härlig tölt! (Då är det bra att ändå känna lite isis folk att låna lite tölt av!) Blev mer och mer intresserad av körning och då kändes det bättre med en 3 gångare.

Har bara ridit "raggsockor" i ca 1,5 år nu.

Red först på ridskola på ågesta och red då på dom små ponnyerna, då dom flesta var trygga, men busiga, gotlandruss och en och en annan welsh och connemara.
Red sedan en termin på stora häst, dom flesta var halvblod med kanske ngt inslag av andra raser, en t.e.x. vid namn Hillman var Hbl/lippizanare. Lite rolig blandning :angel:
"Tröttnade" sedan på hela ågesta och hästarna där då jag inte kom längre i min ridning och var nog inte så himla fäst vid dom där stora, tunga, tråkiga och "lättridna" halvbloden.
Började då rida på Sundby, första terminen red jag ofta en ponny vid namn Konjak, en pigg kille men inte så mkt mer. Andra terminen red jag en unghäst som hette Empire P. Han var jättebusig "på den tiden" och han fick mig att tycka att "vanliga" hästar var okej igen. (hade dock inte ridit isis ännu)

Den första gången jag red en raggsocka (som jag kommer ihåg) var en tur på fors gård. Minns tyvärr inte vilken häst jag red :confused: .
Mamma började sedan på ridskolan där och vi började rida som turledare och ankare.
Har ofta fått höra att isisar är "ut och lulla i skogen"- hästar.
Men när jag började rida med på turerna fick jag ofta dom lite mer svårjobbade/busiga hästarna och fick då bevisat för mig att man måste jobba dom på samma sätt, om inte mer, som dom mer vanliga hästarna.

Vet inte vad det var som fick mig att bara älska den här rasen ,men helt förälskad blev jag.
Och när jag för första gången tävlade islandshäst så bara visste jag att jag inte ska hålla på med annat.
Visst finns det dom isisarna som är tråkiga att rida också, men dom som jag rider, är helt underbara.
Skulle nog inte kunna tänka mig att hålla på med andra raser.
Skulle väl vara en Lusitano dårå.
En blandning av jambo/impe/zida/U-2 ;P
haha.

Bättre ras än isisarna, tänk bara att det skulle ta så lång tid för mig att inse det ;)

Ja, det vet jag. Visst jag ville nog ha islandshäst också, men inte helt säkert utan jag ville gärna ha något kallblod.

Men jag ångrar mig ju inte att jag köpte Kjarni utan bara att han var islandshäst. Fanns han i modell ardenner så hade det vart perfekt ;)

Sen kan jag ju rekomendera alla andra att inte köpa häst för att han hade gullig mule :angel:.

Hade lite bråttom när jag skrev det, men man kan sammanfatta det med att det inte är hästen som är problemet utan jag. Jag anser att jag inte klarar av att träna han så som han behöver. Han behöver åka på kurser (men jag vill inte, får ångest och vill bara dö), gå lektioner (jag hinner inte rida en massa lektioner). Så vi kan väl sammanfatta det att jag ska sluta rida och helt enkelt köra :D för sedan jag fick honom har det bara varit motgångar så jag tycker inte att det är kul att rida längre för det går nästan aldrig bra. Har haft en ardenner på foder och det var aldrig dom kraven på oss som det är nu. Hästen ska kunna tölta, gå i form blabla annars är det inte bra. Med ardenner var dom glada bara att hon gick framåt (och dte gjorde hon lite för mycket). Har aldrig upplevt något kul med min häst bara för att han inte kan tölta eller gå i form helt ok. Och det beror ju på att jag inte har erfarenhten till att utveckla honom. För att jag ska vara intresserad så krävs det att det ska vara kul att göra nått med hästen, det är det inte nu.. Just pga att islandshästen tyvärr har två extra gångarter.. :(

Så kanske det inte är islandshästen jag är trött på utan bara min häst :angel: ;)

Angående Paso Fino: JO, de kan tölta...hehe - första gången i livet jag töltade var på en Paso Fino i Dominikanska Republiken, Karibien. Men jag som inte visste om det DÅ undrade vad det var för nåt mysko "småspringande" de tvingade sina hästar att gå i - de latmaskarna (ryttarna alltså)... Så jag tvingade "min häst" till galopp osv... istället för att bara låta mig njuta av den superbekväma tölten. För den var verkligen bekväm. :rofl:

3 år senare red jag Islänning för första gången - blev helsåld - :love: köpte min Geisli 2 månader senare. Gångarterna, lynnet, charmen, storleken - allt! :bow:

Ja, det egentliga skälet är att jag som vuxen fick återuppleva den otroliga glädje och lycka jag kände när jag som barn red shettis... :love: För mig är Islänningen en shettis för vuxna! (Jag har också en shettis - den som jag en gång i tiden red som barn)

Gångarterna, i all ära, men det är ju andra saker som lockar speciellt: De har ju ett sånt fantastiskt humör... härligt envisa, medgörliga, bjuder på allt och inget... det är så otroligt personliga hästar!

jag började min bana på ridskola, slutade där och red hemma på nordsvensken, som knappt var inriden, och på äldre kompisars fullblod. Jag åkte sällan av, men var ute o sprang en del, om man säger så... Allt det där gjorde att jag blev osäker, trodde ju att hästen skulle sticka så fort jag hoppat upp.
Av någon anledning började ändå mamma leta häst till mig, förmodligen tyckte hon att en ponny skulle passa mig bättre än de där stora. Hur det nu var så red hon på tur, på islänningar, och blev helfrälst. "det är så mycket häst i de där små"
Så vi gav oss ut tillsammans med bekanta som hade två islänningar, och provred. Jag, som då var 10 tyckte det var jätteläskigt, eftersom det var mkt motor i dem vi provade, en var dessutom knappt inriden, därför lite vinglig... men så uppenbarade sig Fafnir, det snällaste man någonsin kunde se på en stallbacke! Jag blev störtkär! Så åkte jag på läger hos Jenny och Hreggi, vilket definitivt botade min rädsla för fart; i slutet på veckan hade vi kapplöpning runt en äng!

På den vägen är det. Förutom Fafnir, som tyvärr har fått spatt, står nu en hel drös små ulltussar i hagen därhemma och väntar!

Varför islandshäst?
1) Jag gillar islandshästens lynne. Min häst kan stå och sova i stallgången medan min dotter (4 år) borstar honom (eller kramar hans framben eller pussar honom på mulen...hmmm....), samtidigt som han en kvart senare, när jag sitter på, har en enorm vilja och framåtanda. Islandshästen har, tycker jag, en unik förmåga att kunna vara framåt, pigg och villig med kapacitet för tävling UTAN att bli hispig och nervig.
2) Gångartsridningen är rolig, både träningen med att hitta rätt bland gångarterna, och tävlingsformen.
3) Det är lättare att med islandshäst få till den hästhållning jag vill ha, med mycket utevistelse i flock. Jag tror inte att jag hade kunnat ha t.ex. ett halvblod på samma sätt som min islandshäst, för att de andra hästägarna antagligen inte gått med på att ha femton hästar ihop....(ja, det var rätt många poäng på fördomsskalan...)

Andra hästar:
Ja, det finns andra hästraser jag skulle kunna tänka mig. Det vore väldigt kul att prova stora hästar med tölt, typ americal saddlebred. Skulle nog också kunna tänka mig en PRE (andalusier) eller arab. Eller en shettis till dottern....

Kan ju berätta hur jag kom in på islandshästar. Lite ovanlig historia, verkar det som.

På sjuttiotalet när jag var barn red jag som alla andra på vanlig ridskola och tänkte inte så mycket på det. Var säkert skolans sämsta elev. Men hade ett par hästböcker för barn som jag lusläste. Den ena hette "Hästar - det bästa som finns". De som har den hemma kan leta upp sidan med islandshästar. Världens fulaste bild på hästen! I texten stod det bland annat att hästen var mycket härdig och kunde alltid hitta hem själv. Jag som tyckte att cowboy och indian och överlevnad och friluftsliv och annat friskt och äventyrligt var spännande tyckte att det lät som en mycket bra egenskap, och bestämde mej för att jag ville ha en sådan häst. Det stod även att Höglandsponnyn var härdig och alltid kunde hitta hem, så jag tyckte att den var lika bra.

I början av åttiotalet flyttade vi ut på landet och skaffade djur, och mamma tyckte då att jag skulle ha en häst. (Tack och lov. Jag var ju en oerhört snäll och passiv unge för övrigt. Sade aldrig något.) Så hon körde iväg med mej till en av de få som sysslade med islandshästar då, och så köpte vi den första vi tittade på. Jag trodde tyvärr inte att jag skulle våga be om att se på fler.

Hästen var mycket personlig. Borde inte köpt just den, den skenade med mej och slängde ständigt av mej hela det första halvåret. Jag var livrädd. Hade aldrig ridit hästar utanför ridskolans manege. Hade ingen att fråga om hjälp. Hade läst att man som hästägare alltid måste vara den envisaste och att man alltid måste hoppa upp igen direkt när man trillat av, annars kanske man aldrig vågar rida igen. Så jag var envisast, åkte av, hoppade upp, var skräckslagen när han skenade hem över stock och sten, gav mej av ut igen och höll på i timmar. Förmodligen livsfarligt. En gång bestämde han sej för att inte gå ut genom en grind när vi skulle hemifrån. Hade läst någonstans att då ska man sysselsätta hästen så den glömmer av att vara envis, så jag red runt i åttor och cirklar en hel timme, och sedan hade han glömt av det och gick igenom som ingenting.

Att mitt hästintresse överlevde! Men på vintern när jag nästan haft honom ett år så började jag med att hoppa upp på ryggen när jag skulle leda honom till stallet från hagen. Han var världens snällaste. På det viset kom jag att rida honom barbacka mer och mer, och faktum är att han ALDRIG krånglade med mej när jag red barbacka! Sedan red vi ut i ur och skur i skogen i flera långa år, och den känslan har jag sedan dess alltid önskat att få återuppleva.

Han hade sommareksem och var ofördelaktigt byggd och kunde bara tölta långsamt. Så jag tänkte att nästa häst ska ha fem bra gångarter och vara svenskfödd och inte kasta av, men ändå vara pigg. Och så blev det! Men - i gengäld är hon rädd för att gå hemifrån, så de där härliga långa skogsritterna har jag fått lägga på hyllan iallafall... ;)

Så tänk så det kan bli!

Om det är hästen på bilden så förstår jag att du föll för honom, han ser ju fruktansvärt söt ut! :p

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 531
Senast: Raderad medlem 149793
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 140
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 017
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 148
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Autistisk bror
  • Hemmasittare