Varför islandshäst?

Sv: Varför islandshäst?

Mampas skrev:
Oj; naturligtvis för att islandshästen är speciell i sitt sinnelag och för att den har extra gångarter! :) Älskar de robusta, men ändå smidiga, hästarna.
Nordsvensk brukshäst ger mig en liknande wow-upplevelse som islandshästarna gör. Kraft, brukbarhet och en vilja att vara till lags.
Annars har jag träffat så många otroligt trevliga hästar genom åren av alla de slag; fjording, arab, kallblodstravare, nordlandshäst, korsningar...

Den enda ras jag egentligen inte skulle vilja ha är svenskt halvblod av dagens typ, fy för den lede vad vi människor kan göra inom aveln på så kort tid! De som var så MYSIGA förut! (Fast lite rosaskimmer är det också med tanke på barndomsminnen ;) Men bara lite.) Rekorderliga, tåliga...är det verkligen med samma bedömningsgrund dagens halvblod plockas fram? De ser ju inte ut som de gjorde; inte ens nästan!? :eek: Vad hände egentligen? :crazy:

Man avlade först bara på exteriör utan att ta hänsyn till lynne och prestation. Sedan avlade man på exteriör och prestation. Lite smått har man nu börjat tänka på lynnet, men det finns fortfarande alltför många tokiga halvblod och danskarna skrattar och undrar hur vi står ut med våra halvblodshästar. Där tänker man mer på lynnet och det är inte underligt att de har mer gott om familjehästar av alla raser, inklusive islandshästen.

Anette

knasan skrev:
Ingen som tänkt på Basjkir? Enligt en artikel i Stallmagasinet (tror jag det var) har de sex gångarter, vad det nu månne betyda... Är f.ö. vilda, robusta, smarta men något större än islänningen, har jag fattat det som.
Vem vet?
Nordlandshästen, är det sant att de inte får föras ur Norge? Annars lär de också påminna mycket om isisarna.
Vissa travare lär kunna tölta och gå i pass hur bra som helst, någon som rider gångarter på sin travare?

Vi har haft en travnordis som kunde tölta. Tyvärr fick vi avliva honom efter en olycka i hagen där han vred hoven ur led. Fruktansvärt! Det var makens ögonsten och han tog det jättehårt. Den hästen är nog det vackraste vi haft på gården!

Anette

knasan skrev:
Ingen som tänkt på Basjkir? Enligt en artikel i Stallmagasinet (tror jag det var) har de sex gångarter, vad det nu månne betyda... Är f.ö. vilda, robusta, smarta men något större än islänningen, har jag fattat det som.
Vem vet?
Nordlandshästen, är det sant att de inte får föras ur Norge? Annars lär de också påminna mycket om isisarna.
Vissa travare lär kunna tölta och gå i pass hur bra som helst, någon som rider gångarter på sin travare?

De har delat upp tölten ungefär som kort tölt osv och så kan de ju grisepassa också... Så de har inte fler gångarter än islandshästen! Allt beror ju på vad man kallar saker och ting...

Anette

sleepy skrev:
Lynnet!!!!!!!!!!!!!

Men jeg ble lei av grisepass i dressurprogrammet, så nå har jeg ett kallblod også :crazy:

:rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:

Rida dressyr i grisepass, det låter väldigt roligt att titta på!!! Hahaha!

Anette

Menar du basjkirerna och/eller nordlandshästarna?
Om Basjkirerna stod att läsa att den sjätte gångarten var kosacktrav! Hm! Men ofta när hästar sägs ha olika gångarter brukar det ju mest visa sej att man bara har olika namn och ideal, fast det är samma gångarter som går igen. Kanske är kosacktraven travtölt...
Men är islänningen ensam om att vara bäst på renodlade gångarter?

Ja det är min ögonsten... :love: :love:
Såå liten är hon dock inte..för när jag blev RIKTIGT kär, då blev det i denna goding på 1,39 meter över havet, grovt byggd och..ja REJÄL, på nåt vis. Mycket häst liksom... Och eftersom jag inte är den minsta ryttaren :crazy: :angel: så passade en rejäl häst bra.. Tur hon är så otroligt BÄST :love: :love: :love:

Snusmumrik

Basjkiren har såvitt jag vet bara 4 gångarter jämfört med islandshästen. Har inte hört något om flygande pass utan som du nämner är det olika namn på gångarterna beroende på tempo. westernjogg är ju en kort mjuk trav tex. Kosacktrav är ju fortfarande trav och kort tölt är tölt precis som ökad tölt... osv. Däremot kan de tydligen grisepassa, om nu det skall räknas som gångart!

Anette

sambaengi skrev:
Däremot kan de tydligen grisepassa, om nu det skall räknas som gångart!

Anette

:rofl: :rofl: :rofl:
Ja, vill man ståta med många gångarter så finns det nog många hästar som har fyra!
Ska grispass räknas har islänningen 6. :p

snusmumrik skrev:
Ja det är min ögonsten... :love: :love:
Tur hon är så otroligt BÄST :love: :love: :love:

Snusmumrik

Jaha, man ska tycka att sin egen häst är bäst... så är det bara, härligt att höra... tänk om alla hästar fick det ödet, ändå...

Ja, vad fräckt med en så stor töltande häst! Det måtte ha dundrat i marken när han for fram... kanske som asagudens Tors åska...

knasan skrev:
:rofl: :rofl: :rofl:
Ja, vill man ståta med många gångarter så finns det nog många hästar som har fyra!
Ska grispass räknas har islänningen 6. :p
Bara 6 ;) det finns många fler :banana:
Travtölt, passtölt, passgalopp, galopptölt, passkritt, töltroll, fler- och mergång och... you name it :p Ja och så får vi inte glömma fyragången, dvs en gångart per ben :angel:

knasan skrev:
Hej allihopa! ;)
Varför har ni, liksom jag, valt just islandshästen? Kan ni tänka er att rida/sköta/äga andra hästar också, isåfall när, vilka och varför?

Själv vill jag att en häst i min ägo ska vara härdig och töltande, med formatet ca 130-155 cm. Och är supernöjd med min islänning, förstås! :love: :love: :love:

Har sysslat med islandshästar vid sidan av "vanliga" ett par år och när jag äntligen fick möjlighet att köpa egen häst förra året så var islandshästen mitt självklara val. Dock kan jag ibland längta ihjäl mig efter att rida storhäst (tur att min kompis har en så jag ibland får en dos riktig dressyr i blodet, det kan jag leva på i månader! :D ).

Om jag skulle köpa en vanlig häst så skulle det bli en kallblodstravare, de är en helt otroligt fin hästtyp!!

knasan skrev:
Hej allihopa! ;)
Varför har ni, liksom jag, valt just islandshästen? Kan ni tänka er att rida/sköta/äga andra hästar också, isåfall när, vilka och varför?

Själv vill jag att en häst i min ägo ska vara härdig och töltande, med formatet ca 130-155 cm. Och är supernöjd med min islänning, förstås! :love: :love: :love:

Hallå du.. :d
Det blev bara så.. hade en basjkir innan.. men sen köpte mamma en islandshäst å så blev jag sååå kääär i min bubbis (Krati) så det blev bara så.. var nog itne meningen egentligen.. men kärlek övervinner ju allt!
Jaa, det tycker jag e jätte kul å variera häst ras.. tjaa.. andalusier, arab, travare.. jaa, vad som hellst egentligen :D

knasan skrev:
Ja, vad fräckt med en så stor töltande häst! Det måtte ha dundrat i marken när han for fram... kanske som asagudens Tors åska...

Han kom aldrig upp i det tempot, tyvärr, vi förlorade honom i en olycka i hagen innan han kommit så långt i töltträningen. Men det finns ju travare som töltar utå bara den och klarar sig utmärkt i tölttävlingar i USA! Eyjolfur Isolfsson kallar travaren för världens snabbaste töltare! Titta i slowmotion på travet så ser ni att det är fyrtaktigt! Renodla fyrtakten genom rätt träning så wow...

Har lekt med tanken att betäcka ett femgångsto med en nordsvensk travare med gott lynne o se vad det blev. Kunde bli häftigt resultat kanske. Dessutom är ju den nordsvenska travaren den ypperligaste för barockridning och samling, även för skolor ovan marken, så det kunde ju kanske bli en riktig kalashäst!

Anette

Dolores_88 skrev:
Har sysslat med islandshästar vid sidan av "vanliga" ett par år och när jag äntligen fick möjlighet att köpa egen häst förra året så var islandshästen mitt självklara val. Dock kan jag ibland längta ihjäl mig efter att rida storhäst (tur att min kompis har en så jag ibland får en dos riktig dressyr i blodet, det kan jag leva på i månader! :D ).

Om jag skulle köpa en vanlig häst så skulle det bli en kallblodstravare, de är en helt otroligt fin hästtyp!!

Håller med! Jag vill ha en kallblodstravare igen någon gång! De är ju så otroligt vackra också, välresta, väl välvda nackar, högbenta, viktbärande, rejäla och robusta osv. Som en stor och vacker islänning faktiskt. Men också här gillar jag den lite grövre typen och inte den allra lättbyggdaste varianten.

Anette

Krati_Gutti skrev:
Hallå du.. :d
Det blev bara så.. hade en basjkir innan.. men sen köpte mamma en islandshäst å så blev jag sååå kääär i min bubbis (Krati) så det blev bara så.. var nog itne meningen egentligen.. men kärlek övervinner ju allt!
Jaa, det tycker jag e jätte kul å variera häst ras.. tjaa.. andalusier, arab, travare.. jaa, vad som hellst egentligen :D

Du kan kanske förklara basjkirens gångartsindelning bättre. Vad fick dig att gå över till islandshäst? Vad ser du för för- och nackdelar när det gäller en jämförelse mellan dessa raser?

Anette

sambaengi skrev:
Du kan kanske förklara basjkirens gångartsindelning bättre. Vad fick dig att gå över till islandshäst? Vad ser du för för- och nackdelar när det gäller en jämförelse mellan dessa raser?

Anette

Ja, jag har tittat på basjkir och ibland funderat på att köpa en sådan :p

sambaengi skrev:

Anette

Vet inte hur jag ska förklara. Kan du utveckla frågan lite mer?
Det var väl att jag blev så kär i Krati. Sen blev jag sugen för min mamma hade islandshäst. Och så hade jag ridit på ridskola med islandshästar nåra år innan. Innan var jag väldigt rädd för att galoppera å hoppa. Men sen jag köpte Krati och när jag hade basjkiren då..så har det gått över helt. Både basjkir å islandshäst är välsigt lugna och trygga, fast det beror ju oxå på hur dem blivit behandlade innan. Min basjkir var väldigt osäker men snäll som.. jag vet inte vad.. han ville verkligen inte skada mig. Men sen var jag nio är oxå, å min mamma tyckte han var så stark.. :cry:
Men sen fick jag ju Krati.. :love:

Du skulle inte göra ett misstag utav att köpa en.. dem e helt underbara! :)

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 531
Senast: Raderad medlem 149793
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 140
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 017
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 148
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar