S
sambaengi
Sv: Varför islandshäst?
Man avlade först bara på exteriör utan att ta hänsyn till lynne och prestation. Sedan avlade man på exteriör och prestation. Lite smått har man nu börjat tänka på lynnet, men det finns fortfarande alltför många tokiga halvblod och danskarna skrattar och undrar hur vi står ut med våra halvblodshästar. Där tänker man mer på lynnet och det är inte underligt att de har mer gott om familjehästar av alla raser, inklusive islandshästen.
Anette
Mampas skrev:Oj; naturligtvis för att islandshästen är speciell i sitt sinnelag och för att den har extra gångarter! Älskar de robusta, men ändå smidiga, hästarna.
Nordsvensk brukshäst ger mig en liknande wow-upplevelse som islandshästarna gör. Kraft, brukbarhet och en vilja att vara till lags.
Annars har jag träffat så många otroligt trevliga hästar genom åren av alla de slag; fjording, arab, kallblodstravare, nordlandshäst, korsningar...
Den enda ras jag egentligen inte skulle vilja ha är svenskt halvblod av dagens typ, fy för den lede vad vi människor kan göra inom aveln på så kort tid! De som var så MYSIGA förut! (Fast lite rosaskimmer är det också med tanke på barndomsminnen Men bara lite.) Rekorderliga, tåliga...är det verkligen med samma bedömningsgrund dagens halvblod plockas fram? De ser ju inte ut som de gjorde; inte ens nästan!? Vad hände egentligen?
Man avlade först bara på exteriör utan att ta hänsyn till lynne och prestation. Sedan avlade man på exteriör och prestation. Lite smått har man nu börjat tänka på lynnet, men det finns fortfarande alltför många tokiga halvblod och danskarna skrattar och undrar hur vi står ut med våra halvblodshästar. Där tänker man mer på lynnet och det är inte underligt att de har mer gott om familjehästar av alla raser, inklusive islandshästen.
Anette