Varför inte insemination?

Piffpuffen

Trådstartare
Varför får inte ett fbl-sto insemineras om avkomman ska räknas som "äkta" fullblod dvs kunna reg. som engelskt fullblod och starta i galopp?

Sv: Varför inte insemination?

Utdrag ur Weatherbys CONDITIONS OF ENTRY TO THE GENERAL STUD BOOK
"any progeny resulting from artificial breeding involving a Thoroughbred, cannot be registered as a foal in the General Stud Book.
It is the proprietors’ policy that, notwithstanding that a registered Stallion or Mare may be used for artificial breeding, any Thoroughbred foal which they may produce by service, gestation and delivery which are all natural, should be acceptable for registration as a foal in the General Stud Book.
However, because of the doubt which arises when horses are used for artificial breeding as well as natural breeding, the Proprietors look to owners and breeders to maintain full and accurate records of the breeding activities of such Stallions and Mares, and to produce these records if required, if necessary under special attestation. For the avoidance of doubt it is also specified that if a mare is inseminated both naturally and artificially by the same stallion in the same breeding season, any resulting foal will not be accepted for registration unless it was born less than 9 months or more than 13 months after the mare received artificial insemination."

Här är ett paper som diskuterar detta ämne http://www.equine-reproduction.com/articles/aitb.htm.
Ursäktar på förhand att båda är på engelska men de kanske hjälper dig med svar på frågan.

Det är ur gamla regler som säger att det inte är tillåtet.

För min del gör det inte så mycket men jag tycker det är märkligt att man inte ens får registrera sitt semin tillverkade rena fullblod hos någon av galoppföreningarna.
De borde ju kunna ha nåt "B/slask" register där dessa får reggas men att dom inte får starta eller deras avkommor då.

SG hänvisar till ASVH för registrering

Om jag förstår det hela rätt så handlar det om att det inte ska gå att "fuska", alltså uppge falsk stam?

Men är det verkligen ett problem för alla andra raser som tillåter insemination?

Verkar verkligen vara omoderna regler!

Fullblodsaveln är en enorm industri. Ingen annan hästnäring är i närheten av att omsätta dessa belopp.
Enorma summor har investerats i stuterier på flera kontinenter med hingstar som flygs från södra till norra halvklotet. Från Europa till USA mm.
Ett företag som Coolmore har 1400 anställda. Det är big business!

De som driver dessa verksamheter vill givetvis skydda sina investeringar.

Tänk också på att i galoppens stora länder (UK, Irland, Australien) är galoppen extremt dominant. Man har ingen AI-kultur eller vana från andra raser som vi har från hbl och trav t ex. Hade t ex Frankrike och USA bestämt hade det nog sett annorlunda ut,

OBS: Bland araber och Quarterhästar är det dock både tillåtet och vanligt med semin även i galopp.

Kan ju vara sant men det känns ändå som att det någon gång borde omprövas.

Skulle ju underlätta tyckes det.

Dock är det så - om jag förstått allting rätt - att du får starta med vilken ras som helst i galopplöp.
Det var inte helt ovanligt med hbl i hindersporten förr (och är det väl än idag i Frankrike.

Så man kan ju leka med tanken på att seminera fram ett fbl men starta det som "annan ras".

Men sedan hade man ju haft hela världen emot sig...

Tanken på omprövning läggs väl fram då och då.
Precis som man då och då funderar på att införa republik i UK...

Jo det är klart att man skulle kunna göra men det skulle kännas väldigt sur att veta att jag har ett fbl med (förhoppningsvis) bra stam och så räknas det inte som ett fbl:mad:

Jaja det är ju bara att gilla läget:smirk:

Är det inte i point-to-point som man får starta med andra raser men inte i de vanliga hinder och steeple löpningarna eller har jag fått det om bakfoten?

I Frankrike är det så att det finns speciella löp för halvblod där dem kan gå i både över hinder som på slätt. Precis som araber har sin egna löp.
Men det finns också löp över hinder där både fullblod och "halvblod" springer mot varandra.
Men det flesta så kallade halvbloden, har mer än 75% fullblod i sig.

Jag vet inte vad som gäller i andra länder, men i Sverige tror jag att nästan vilken ras som helst kan ställa upp i point to point.

Point-to-Point löp.
Hästen måste ha registrerats hos Weatherbys när den föddes.
Dessutom måste man ha ett Hunter Certificate (HC) registrerat hos Weatherbys och hästen måste kvalificera sig genom att delta i minst fyra jakt-ritter före point-to-point löpet.
Man får bara starta i Hunt Members Races om inte hästen blev registrerad hos Weatherbys samt om man inte har HC.

Men detta gäller väl i GB och på Irland, där det är mer seriöst.Antog att du syftade på dem länderna, hört att det är väldigt seriöst där.
I Sverige finns det ju egentligen bara ett riktigt, Falsterbo eller? och i Frankrike finns det inte.

Ja det var det jag tänkte på. Korpen hade ju skrivit om Frankrike.
Visste faktiskt inte att man hade Point-to-Points i Sverige. Steeplechase har jag ju sett i Sverige förut.
Här finns en länk till en relativt ny hemsida för Point-to-Points här i England http://www.pointtopoint.co.uk/ om någon undrar vad det är.

Det finns ju den i Falsterbo. Men det är väl den enda riktiga i Sverige.

Jag är nästan säker på att man får starta med t e x ett hbl i Sverige.
Även i ett vanligt lopp.

I hinderlopp får man dessutom lättnad. Gammalt militärarv.

Ska undersöka..

Det stämmer att man får starta med i princip vilken ras som helst sålänge den är registrering hos Svensk Galopp eller erkänd utländsk galopporganisation och har namngivits. Alla hästraser har rätt att på ägarens begäran bli registrerad hos svensk galopp.

se: RegRG 2 kap och RG 3kap 1 och13§§

Så visst är det möjligt att inseminera fullbloden, frågan är ju
som sagt hur poppis man skulle bli :angel:

Jag mailade Svenska Galopp här om veckan och frågade om jag kunde registrera ett semintillverkat föl där som var rent fullblod.
Skrev att jag gissade på att det inte skulle gå att starta i lopp och därmed inte hamna i A-registret eller vad de kallar det nu för tiden.

Jag fick till svar att de registrerar INTE semintillverkade fullblod utan att jag skulle kontakta ASVH istället.

Ska läsa paragrafterna du tipsade om, Intressant, för jag vet att Weatherbys har registrerat ett antal semintillverkade hästar i nåt "slask" -register, så då borde man ju få regga även i SG.
Ska läsa och återkomma.. :)

Tittade i RegRG igen och såg att jag missat en paragraf: :o

4 § Hästar som avlats genom insemination, embryotransfer,
äggtransplantation eller likartade metoder kan
inte registreras.

För övrigt så har man i alla fall rätt att registrera alla raser och därmed får dessa teoretiskt sätt även starta starta i löp. Inte för att det någonsin skulle hända :crazy:

Lägger en länk till RegRG för det funkar inte att se den i från galoppsporst hemsida.

https://www.galoppsport.se/appImage/regrg2007pdf.pdf

Senast ändrad av en moderator:

Så med andra ord kan jag registrera en fölunge av vilka raser som helst så länge den är "naturligt" tillverkad"?

Skumt att man kan det men inte kan regga ett rasrent fullblod egentligen :angel:

Precis, du har rätt att registrera vilken ras som helst, förutsatt att du följer de allmänna bestämmelserna för registrering.

Sen kan man fråga sig vad det finns för anledning att registrera en annan ras :confused:

Att man inte få regga inseminationer är säkert för att de just vill undvika att folk börjar att inseminera fullbloden, för om det hade varit tillåtet så skulle det säkerligen vara någon som gjorde det och sen blir det lätt för andra att följa efter.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 077
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 618
Senast: Mabuse
·
R
Tjatter Hej! 🌺 Jag är ny här på bukefalos, så ville bara presentera mig. ☺️ Av privata skäl så kan jag inte skriva nåt som kan avslöja vem jag...
2 3
Svar
58
· Visningar
3 108
Senast: Raderad medlem 149639
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
6 893
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar