Varför inte driva med sätet i skritt?

Sv: Varför inte driva med sätet i skritt?

Alla hästar bjuder inte- det får man fixa till först- genom att kanske inte sitta o skritta för länge i taget- variera.
Sen krävs det en bra hand med känsla- vilket inte alla har- därav behovet att driva.

tycker att det är bra att variera skritten- ökad. mellan o samlad där man ej behöver driva- den ska gå av sig själv.
Får man en taktstörning kan man rida lite öppna.

Man måste ju lära hästen vad man vill med t.ex mellanskritt. att den fortfarande ska gå på o trampa över o använda hela kroppen, men om ryttaren hämmar hästen kan den driva sig blå utan att få till en bra skritt.

jag driver ALDRIG med skänklar i skritten?? aldrig ens hört hur ska jag kunna bestämma takt i skritten med skänklarna? om jag vill hästen ska ta kortare eller längre steg reglerar jag ju det med sätet!
De var bland det dummaste jag hört att man inte ska rida med sätet det är ju det viktigaste vi HAR!!! :crazy:

jag driver ALDRIG med skänklar i skritten?? aldrig ens hört hur ska jag kunna bestämma takt i skritten med skänklarna? om jag vill hästen ska ta kortare eller längre steg reglerar jag ju det med sätet!
De var bland det dummaste jag hört att man inte ska rida med sätet det är ju det viktigaste vi HAR!!! :crazy:

Hur använder du sätet att driva med i skritt då som frågan var:confused: Eller samla?

Bra med beskrivning så vi inte pratar om olika saker här och missförstår varandra.

Hm.. ja gungar med i hästens takt och vill jag att han ska korta steget sitter jag till lite mera, det är ju jag som bestämmer längden på stegen med sätet...

Det här är intressant.
Finns det olika skolor i den här frågan?
Att tex akademiska ryttare gör si, medan dressyrare eller isisryttare gör så?
Man måste ju utgå från att störa hästen så lite som möjligt, men det gäller väl alltid?
Och att hjälperna blir så effektiva som möjligt är ju eftersträvansvärt.
Är det inte alltid en balansgång mellan dessa två?
Att gunga med, att cykla bakåt, att trycka till, sitta till, hålla emot, spänna magen osv, de är ju olika sätt att påverka hästens gång.

Om man skulle anta att man är så pass i balans som ryttare att man lyckas hålla sin tyngdpunkt på rätt ställe och att man inte stör hästens gång i ngn större utsträckning - är det då OK för er som inte tycker att man ska driva med sätet i skritten?

Det är klart att det är bra om man inte behöver driva alls, utan att hästen läser av ens tankar hela tiden, och att den flyttar åt sidan då man tänker detta etc, men jag vill ändå känna att jag gör någorlunda rätt med mitt känsliga sto...

Det farbror bürger säger...(sic)
är att under underskänkel (obs vaden, m anm) så finns ffa allt den ytter sneda magmuskeln ( och hudryckningsmuskeln - vet inte vilken det är ) han menar att tryck här får den musklen att dra ihop sig - varpå hästen böjer höftleden och träder mer under sig. Det han poängterar är att hjälpen skal ges då den sidas ben är i luften.

Boken är skriven 1839...Att enbart böja höftleden skapar ingen samling :angel:

MEN - Detta handlar ju om timing av hjälpen, inte så stor vits att ge hjälpen när respektive ben är belastat :idea:

I andra sidan så skriver han att först måste hästen svara på båda skänklarna, och det han beskriver berör ju mest samling typ passage och piaff, för han skriver om att detta växelvisa användande av underskänkeln får hästen att träda mer under sig.

Men det förutsätter ju då en ryttare som sitter A/ mitt på tyngdpunkten B/ släpper upp ryggen,

Vad som sker annars med denna sporrande växlevisa hälpgivning kan ses på Dressyren på tv.

Sedan är detta _ett_ sätt att samla hästeni piaff, Fransoserna har ett annat - mycket snyggare.

Hur detta appelerar till ökad skritt vet jag inte.

Själv; angående hjälpgiving så delar jag upp det - skänkeln säger aktivitet i bakbenen ( alltså dra ihop dig muskel :angel: )

Sätet sägger upp med ryggen

(detta ovan enligt den klassiska dressyren då...)

drivandet med överskänkeln säger öka steglängden.

men det är ju som att baka en kaka - det blir bäst med rätt avvägda ingredienser

MAO Lätt som en plätt - eller pankaka :angel:

OCH JA.. Många olika hjälpgivninsgsystem finns det ...utanför sundbyberg ( enl. gammal lorrysketch)

Senast ändrad av en moderator:

Sätet säger mer -NER med ryggen.

Kyra puffar upp ryggen med undersk (blåser upp ballongen)o har igång bakbenen,

Hm, det kanske är Obliquus e abd?
Kommer samlingen av halvhalterna?

Men jag får för mig att jag ökar steglängden med underskänklarna, fast jag är dålig på bruket av överskänklar (det kanske blir nästa kurs). Ska prova i morgon.

Axel - ibland säger sätet tyvärr ned med ryggen, men det var inte meningen... Det är när jag hamnar för långt fram på bollen.

Om man skulle anta att man är så pass i balans som ryttare att man lyckas hålla sin tyngdpunkt på rätt ställe och att man inte stör hästens gång i ngn större utsträckning - är det då OK för er som inte tycker att man ska driva med sätet i skritten?

Det är klart att det är bra om man inte behöver driva alls, utan att hästen läser av ens tankar hela tiden, och att den flyttar åt sidan då man tänker detta etc, men jag vill ändå känna att jag gör någorlunda rätt med mitt känsliga sto...

I skritten påverkar du så oerhört lätt och som majola skrev du har inte svävmomentet och därför fungerar inte sätesridningen likadant som i trav och galopp. Det är svårt att rida bra skritt med bra ryggverksamhet.

Du kan flytta sittbenen om du rider skolor i skritt tex, men att aktivt DRIVA med sätet kommer att trycka ner ryggen samt störa hästen i skritten. Särskilt på ett känsligt sto skulle jag gissa. Du måste släppa fram skritten. Man inverkar nog en del även med sätet men jag tror inte att man ska TÄNKA på det för då blir det troligen för mycket. Det allra viktigaste är tänket framåt!

Att hästen inte behöver "drivas" betyder inte att den är tankeläsare alls, utan att du har just ett tänk framåt i hästen. Sen reglerar du steglängd och samlingsgrad tex. Det är enligt min mening nödvändigt för att kunna arbeta i skritt att hästen jobbar framåt. (Eller alla gångarter, men absolut nödvändigt i skritt) Om man inte har det måste man först få det tänket framåt, annars är det ingen idé att samla tex. Sen känner man vad man behöver göra för att reglera, men så fort man tänker inverka/driva med sätet tror i alla fall jag att det blir för mycket dvs för starkt och man har förstört skritten istället.

Charles de kunffy säger att man måste få hästen i en "sådan hållning" att den _tillåter_ dig driva-

Alltså hästen måste gå i jämnvikt med pänd pilbåge - då fungerar skänkeln = med mer aktivitet i bakbenen.

Före det vill hästen gärna svara på skänkeln med att gå fortare , eller i värsta fall falla isär och slå upp huvudet om du har en känslig häst.

Men allt har ju att göra med vilket system du rider.

jag har citerar Kottas 100 ggr :angel:

Huvudet upp - driv med sätet
huvudet bakom - driv med skänkeln

Huvudet upp = sänkt rygg

Altså du får upp ryggen - med att driva med sätet - du hämtar in bakdelen ( förutsatt att du gör rätt :D då )

Kom på i diskussionen - vad min tränare säger.
Hon säger att du skall skritta med sittbenen i skritt, trava med sittbenen i trav, och galoppera med sittbenen i galopp.

Med det menar hon ju följa hästens rörelser, och göra samma sak som hästen.

Det är nog bra att vara medveten om hästens rörelser o skritt och verkligen kunna skritta med sitbenen.

Hästar som passar i skritten tex. - gör det ju för att sitbenen till vardags (även i trav och galopp ) inte gör 'som hästen gör'.
Det är ju en hsät med låst rygg som passar.

Alltså kan man då med en medveten bäckenrörelse plocka bort passartade skritten på en gång ( om inte hästen gått så i hundra år förståss)

Nu badet igen :D

Det är ju du som upprepade ggr skrivit att man inte får hindra den.
Om man inte gör det så är den självgående.

Den drivning du pratar är samlande- allena.

Om en häst passar är det som regel en som har stor skritt o ryttaren försöker att korta den eller att den blir för ivrig o tappar kollen på kroppen.

jag pratar om flera olika sorters driving...

Olika sätt att reglera hästen, reglera är att tillföra det som fattas

Hur driver du med sätet - eftersom du menar att det sänker ryggen?

Jag antar att du refererar till skyfflande (Shoving) att försöka knuffa fram hästen med sätet, och det är ju alla överens med om att det inte funkar i skritten ( eller i någon gångart alls)

Nu har inte jag läst hela tråden (eller ju men bara skummat) så mitt inlägg kanske blir mal place.

På en välskolad häst är det ju så att nackens punkt bestämmer längden på skritten. Fri skritt - ökadskritt - mellanskritt - samladskritt (-piaff). Och visst driver man med skänkeln i skitten, börjar man driva med sittsen är det lätt att man lyfter hästen (krävs inte särskillt mkt för det) så att skritten rör sig mer uppåt än framåt. Däremot krävs jätte mkt rörelse i höft/bäckenparti för att inte hämma hästens rörelser och få spänningar i dess rygg!

Kom på i diskussionen - vad min tränare säger.
Hon säger att du skall skritta med sittbenen i skritt, trava med sittbenen i trav, och galoppera med sittbenen i galopp.

Med det menar hon ju följa hästens rörelser, och göra samma sak som hästen.

Ja det är vad Jacko skrev om "cykling" men det betyder ju att man följer hästens rörelser vilket väl är rätt självklart egentligen. Sen kommer inverka och det är väl som det handlar om - hur man inverkar med sätet i skritt.

Men frågan gällde att "driva" med sätet - eller ej, menar du att man gör det och i så fall hur:confused: Jag fattade inte riktigt där?

Hästar som passar i skritten tex. - gör det ju för att sitbenen till vardags (även i trav och galopp ) inte gör 'som hästen gör'.
Det är ju en hsät med låst rygg som passar.

Alltså kan man då med en medveten bäckenrörelse plocka bort passartade skritten på en gång ( om inte hästen gått så i hundra år förståss)

Har du suttit på en häst som har pass som rörelse mönster i skritt? Det är ju inte riktigt så enkelt att man "vips borta" genom att endast ändra rörlserna i sitt bäcken...:confused:

Men det var intressant det där som din tränare sa om att galoppera i galopp och trava i trav osv. Om man rider en häst som ex.vis inte vill rulla över i trav efter galoppen är det mkt användbart att kunna visa hästen tydligare genom att i övergången från galopp till trav förstärka hjälperna genom att "börja trava" med sittbenen.

OT - jag vet! Men det passade typ ändå:D

Nja

jag försöker tillföra det som saknas, alltså gör jag olika på beroende på hur hästen beter sig just för stunden.

Men jag skyfflar inte...

Och ökad skritt är inte mitt paradnummer.

Vädkigt svårt att få till allt rätt tycker jag

Föresten cristo - var det inte du som pratade om detta med axlarna för att få igång sittbenen

men nu börjar det bli kallt - vattnet :D

auf wiedersehen

Men absolut Ja

I det klassiska systemet så ingår sittbenen i hjälpgivningen :)

Ja faktiskt så har jag suttit på en häst som börjar passa vid för kraftig/fel inverkan, och det har varit lätt att åtgärda.

Men jag skrev - det funkar inte på en häst som varit felriden länge.

Det är ju koefficient på skritten för att den förstörs lätt av felaktig ridning/trääning

Ja, tänkte också på det ang övergångar:idea: Det fungerar bra!

Fredrik: håller med om att det är jättesvårt :o Skritt är en svår gångart att rida med kvalité. Ändå har jag varit bortskämd med hästar med mkt bra skritt och t o m fått rätt höga poäng förr på just skritten. Men det berodde mer på hästen.:o:crazy: Jag tycker det är svårt.

Det kan så vara om de tar till pass som ett litet försvar. men hästar som naturligt passar (D-day hästar ex.!!) är nästintill omöjligt att rätta till och kommer inte av felaktigridning.

Men okej, I see you´re point!

Är det verkligen därför det är koffecient på skritten? Det har jag lite svårt att tro, men jag håller med om att den är lätt att förstöra...

Jag vet att sittbenen ingår i det klassiska systemet men det var inte det jag menade, jag pratade om att förstärka takten med sittbenen i just övergången. Annars får man vara försiktig med att sätta takten för mkt med sittbenen om man inte är jäkligt säker på vad man gör tycker jag, där av kommer mången otakt! Folk tror att de sitter i takt men det enda de gör är att med en mkt stark sitts ändra hästens naturliga takt i stället för att förstärka den.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första...
2
Svar
24
· Visningar
2 485
Senast: valy
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 489
Senast: ako
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 296
Senast: Sasse
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 346
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?