Varför inte driva med sätet i skritt?

Sv: Varför inte driva med sätet i skritt?

Jag brukar blunda och känna hur ryggen rör sig och jag definierar det som att man är ute och går med sittbenen medans andra kallar det att cykla baklänges. Jag kan använda att "cykla baklänges" rörelsen när jag samlar medans när jag enbart travar är ute och går :rofl::rofl:

Jag minns inte exakt, men det handlar ju om att bli tilrläckligt läös i höftleden så man släpper igenom hästens rörelser, och inte hämmar ryggen.

Jag har svårt med liknelsen cykla baklänges för det hästen gör är ju att den lyfter en bäckenhalva i taget framåt / uppåt (om den swingar med ryggen) jag vet inte hur man skall få det till bakåt :confused:

KL

Jag hittade bara en film på Ulla - som verkligen är fördömlig i detta avseeende, men det var med Rustys knyckande ( vilket skymmer sikten)

Lägger in en film på en annan ryttare som är bra på att swinga med.

Kom jag ens i närheten av ryttarens losgelassenheit i bäckenet så vore jag glad i alla fall

http://www.youtube.com/watch?v=eaKmUBcMGyI&NR=1

Hon öppnar sin höftled hon

Jag minns inte exakt, men det handlar ju om att bli tilrläckligt läös i höftleden så man släpper igenom hästens rörelser, och inte hämmar ryggen.

Jag har svårt med liknelsen cykla baklänges för det hästen gör är ju att den lyfter en bäckenhalva i taget framåt / uppåt (om den swingar med ryggen) jag vet inte hur man skall få det till bakåt :confused:

nej jag tycker det blir fel i tänket, var det jag menade.KL

Jag hittade bara en film på Ulla - som verkligen är fördömlig i detta avseeende, men det var med Rustys knyckande ( vilket skymmer sikten)

Lägger in en film på en annan ryttare som är bra på att swinga med.

Kom jag ens i närheten av ryttarens losgelassenheit i bäckenet så vore jag glad i alla fall

http://www.youtube.com/watch?v=eaKmUBcMGyI&NR=1

Hon öppnar sin höftled hon

Ska titta om ett tag hinner inte just nu.

Det blir ju betydligt enklare att sitta ner om man öppnar upp höftleden annars blir man ju oerhört spänd i sin sits= spänd rygg

- det går inte att rida som man cyklar framåt

eller uppåt-framåt--uppåt-framåt

Nej inte som man cyklar framåt, men visst är rörelsen framåt. :confused: Det blir den ju även om man cyklar baklänges fast det handlar mest hur man tänker. Jag blir förvirrad av att tänka cykla baklänges, det kan ha att göra med att jag associerar till att cykla med hela benet baklänges, och då blir det cirkuscyklande :cool: och det ger i alla fall mej helt fel bilder i huvudet:cool: Även om man kan tänka neråt- framåt- uppåt- bakåt också men man får ha mindre livlig fantasi än jag i så fall....

Jag ser inte annat än att hon rör höfterna/sittbenen jag försöker se att hon cyklar baklänges men det kan jag inte få till det:confused:

Men jag cyklar med fötterna....

jag ser hellre liknelsen med den där grejen som driver hjulen på ett ånglok

svarta mojängen på hjulen - den runda rörelsen måste till på insidan för att galoppen skall bli rund :D och då måste man vara lös i höftleden...

http://www.gbbj.nu/images/127.jpg

I galopp är jag med på att det är baklänges

Så då borde det ju vara så i trav också :p (åt mig själv)

( jag tror att det kan bli baklänges i och med att ena rygghalvan åker bakåt - när den andra bakbenent förs fram... :confused . måste klura)

Senast ändrad av en moderator:

Om det nu skulle vara så att ryttaren guppade från sittben till sittben skulle det synas på resten av sitsen.
däremot i piaff- om hästen lyfter med kadens- visst.

Passgång däremot

Men man skall inte guppa
- om man följer med sittbenen och är loss i sitt eget bäcken så kan man ju ha ett silkespapper under rumpan och det ligger kvar...

Det är ju som ett par som dansar, man skall vara synkade höftrörelserna

Är man synkade häst och ryttare - så syns ju inget utåt eftersom man är ETT med hsäten - man rör sig ju som en enhet

Hmm.
Har du ändrat dig:confused:
Du skrev förrut att det var som att vara lindansare:rofl:

Men jag cyklar med fötterna....

jag ser hellre liknelsen med den där grejen som driver hjulen på ett ånglok

svarta mojängen på hjulen - den runda rörelsen måste till på insidan för att galoppen skall bli rund :D och då måste man vara lös i höftleden...

http://www.gbbj.nu/images/127.jpg

I galopp är jag med på att det är baklänges

Så då borde det ju vara så i trav också :p (åt mig själv)

( jag tror att det kan bli baklänges i och med att ena rygghalvan åker bakåt - när den andra bakbenent förs fram... :confused . måste klura)

Fast visst kan man få det att kännas så om man tänker sej det, som jag skrev innan du kan känna rörelsen som neråt- framåt- uppåt- bakåt eller uppåt-bakåt-neråt-framåt i vilken ände man nu vill börja. Eller hur det nu blir, får känna efter idag:confused: Det känns fortfarande långsökt att sitta och tänka så för mej, att det skulle vara en hjälp:confused:

Tillbaks från kräftfisket...
Har tittat på filmerna, och i skritten måste man väl säga att ryttarna verkligen rör sig mycket - om det ska kallas juck eller följsamhet är inte jag mannen att bedöma, men jag undrar om det finns ngt speciellt syfte i att göra så mycket?
En annan sak som jag ofta tänker på är hur pass bakåtlutade de blir med detta öppnade bäcken! Kanske en naturlig följd morotstänket?

Jag tycker att i true Blues film, med sexåringen från Oldenburg, se ser man ju att ryttaren försöker knuffa på hästen framåt, och står de emot i ryggen kanske man inte har nåt annat val :crazy:jag vet inte.

I filmen från prisutdelningen ( som jag rårkade ladda ned först :crazy: så passade den...)

Men i mina första snuttar så tycker jag att ryttaren swingar _med_ hästen ( tror jag om jag minns rätt)

Hästar som är rörliga och rör sig mycket i kroppen blir det ju en väldigt stor skrittrörelse på. Man blri ju lite omruskad sas.
Jag minns min Nordis i hans ungdom - det var inte behagligt - det var som att sitta på en älg...

Det är många som beundrar Isabell att hon kan _swinga med_ tom i den ökade traven - utan att börja luta sig bakåt.

För lutar man sig bakåt så säger ju tyngdlagen att för att inte falla så måste man ju hålla i sig någonstans...

En annan som har en väldigt oberoende sits/hand enligt ovan är just Ulla som fio nämnde. Skall länka.

Bortse från bakbenet

http://www.youtube.com/watch?v=1BkG-DI_jB4

Jag kan inte se ngt cyklande någonstans,. däremot rider hon o ger signaler med sätet.
Är ett med hästen.
hon använder handen ganska mkt i bytena oxå för att få de att inte bli flacka.

Briar reds - iallafall i början med en gungande Jan i sidled.
inte för att hästen satte honom så utan för att vara tydlig o o lätta på resp. ryggfilé.

Briar reds - iallafall i början med en gungande Jan i sidled.
inte för att hästen satte honom så utan för att vara tydlig o o lätta på resp. ryggfilé.

Dåså då har du ju oxå sett :idea: Sedan beror det nog på hur stor gång hästen har hur mkt det syns , Briar har ju inte så stor gång utan mer gång uppåt och då blir det nog som du har sett det, jag känner igen det på min Hille , Ullas häst har ju mer stor gång framåt så då tror jag det syns mer faktiskt eftersom höftrörelsen måste bli större syntes ju tydligt framifrån i den ökade traven . Även på Isabell

Något cyklande lär du nog inte få se , lite svårt när hästarna inte har trampdynor :rofl:

Senast ändrad:

Fast det var när han skulle piaffa- glömde skriva det:angel:

Glömde säga att jag tycker det ser väldigt fint ut då Isabelle rider.
Det där att luta sig bakåt har jag sett många gånger och tänkt att det måste vara starka magmuskler på de ryttarna, att kunna vara följsam i bäckenet och ändå orka sitta så där...
Fråga; när dessa ryttare gör så stora höftrörelser - är det att driva?

generellt NEJ Det är detta som tyskarna kallar att SWINGA med ryggen, När höftleden öppnas böjs ryggen en anning bak och när den stängs igen så går den lite mer mot svank.

Korrekt så sker det när bäckenet tippas fram och tillbaka.( medan överkoppen fortfarande är rak (altså iten lutar bakåt)
Vissa "andra' som int swingar är stela i torson och låter hela överkroppen gunga fram och tillbaka.

Detta är alltså något som skapas va hästens ryggswingande. utan ryttarswing - inget hästswing :D

Därifrån - när du lärt dig följa i denna rörelse - så kan du ju trycka på mer - vara starkare mer bestämd i rörelsen - tex. när hästen står emot - för att få fram den igen.
Antingen i en konstant "morot" några steg i trav = flytta bollen framför dig igen.

Eller i galopp swinga lite tydligare .
Om du swingar istället för att gunga överkroppen bakåt så kan du ju göra detta helt utan att hålla kraftigare i tygeln - du kan ju tom lätta ur i handen ( vilket är en bra ide :angel: om man vill att hästen skall ta för sig mer framåt)

Likaså ökar du galoppen främst på detta visg genom en längre kraftigare torkning av sadeln med din rumpa
Och att du liksom öppnar din egen höftled med mer styrka

Då driver du med den swingande ryggen.

Används i det klassiska systemt när hästen tänker bakåt ( med nacken - står emot)
och när du skall öka i galoppen ffa.

Min fröken tror att det funkar för att man masserar hästens rygg.

Gungar du med hela överkroppen lutandes dig bakåt hållandes i tyglarna, så trycker du undan ryggen.

(hjälpgivning utifrån det tyska systemet)

Vissa "andra' som int swingar är stela i torson och låter hela överkroppen gunga fram och tillbaka.

Ja Isabell sitter väldigt bra, man blir minst sagt avundsjuk:cool:

Min fröken tror att det funkar för att man masserar hästens rygg.

Men det undrar jag, (utan att ifrågsätta din fröken) masserar man ryggen:confused: Rumpan är ju still mot ryggen eller rättare rör sig med ryggen även om man lägger mer tryck det är ju inte så att rumpan glider i sadeln:confused: (inte min i alla fall:confused:)

Så jag har svårt att se hur det blir masserande men jag kan ju tänka fel.....Man öppnar höftleden och släpper fram, tänker jag mej.

Liknande trådar

Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första...
2
Svar
24
· Visningar
2 484
Senast: valy
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 489
Senast: ako
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 296
Senast: Sasse
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 346
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar