Varför inte driva med sätet i skritt?

Sv: Varför inte driva med sätet i skritt?

Ja där behövde hon inte jucka inte, men kanske se upp så hon inte stryper den.

Jag gillade hästen. Men lättriden såg den ju inte ut.

KL

Tänkte på skritten idag när jag dressyrade. Ibland är det svårt att sitta här framför datorn och veta hur man eg gör.:o

Jag reglerar steglängden med sätet, men "driver" inte med sätet. Finns inte eget driv framåt - lite sporre i så fall. Men annars reglerar med mina höfter, som när man går (axel - tror faktiskt cykla är travrörelsen enligt Sally eller minns jag fel:confused: i skritt är det ju inte sväv och inte cykla då utan mer fram och tillbaka som gå - som du säger)

Hästen följer min minsta rörelse och ändrar steglängd, som jag skrev förrut, det behövs så otroligt lite för att inverka i skritt.
Men det är olika på olika hästar, en del behöver större signaler. :cool: Då känner man att man i ivern kan börja jucka fast det oftast får motsatt resultat -:crazy: hästen står emot och blir irriterad. Då är lite kort sporre bättre.

Jag reglerar steglängden med sätet, men "driver" inte med sätet. Finns inte eget driv framåt - lite sporre i så fall. Men annars reglerar med mina höfter, som när man går (axel - tror faktiskt cykla är travrörelsen enligt Sally eller minns jag fel:confused: i skritt är det ju inte sväv och inte cykla då utan mer fram och tillbaka som gå - som du säger)

Hästen följer min minsta rörelse och ändrar steglängd, som jag skrev förrut, det behövs så otroligt lite för att inverka i skritt.
Men det är olika på olika hästar, en del behöver större signaler. :cool:

jag har följt diskussionen med intresse och måste vid detta laget konstatera att jag inte kan uttala mig vidare i frågan därför att jag aldrig haft en häst som behövts drivas i skritten ens :o. Måste haft tur, alltid haft hästar som bjuder och har mkt ledig skritt, alltid fått 8 : or på skritt med kommentar "ledigt", "bra energi" osv. Utan att behövt agera i princip.
Om ngt så har jag samma upplevelse som du att jag möjligen behövt korrigera en lite för energisk skritt, dvs sitta tillbaks lite med magparti, och reglera steglängden ngt.
alternativt sitta mkt avvägt, för att det INTE ska uppfattas som pådrivande, men samtidigt ej reglerande, - på häst som snarare isåfall haft tendens att på egen hand bli FÖR energisk.
:o

jag har följt diskussionen med intresse och måste vid detta laget konstatera att jag inte kan uttala mig vidare i frågan därför att jag aldrig haft en häst som behövts drivas i skritten ens :o. Måste haft tur, alltid haft hästar som bjuder och har mkt ledig skritt, alltid fått 8 : or på skritt med kommentar "ledigt", "bra energi" osv. Utan att behövt agera i princip.
Om ngt så har jag samma upplevelse som du att jag möjligen behövt korrigera en lite för energisk skritt, dvs sitta tillbaks lite med magparti, och reglera steglängden ngt.
alternativt sitta mkt avvägt, för att det INTE ska uppfattas som pådrivande, men samtidigt ej reglerande, - på häst som snarare isåfall haft tendens att på egen hand bli FÖR energisk.
:o

Du rider ju också fullblod:bow: då behöver man inte driva i skritten:rofl::rofl:

Sorry lite OT kunde inte låta bli. :o

Men jag var glad över skrittdelarna i programmen för där visste jag att vi skulle få bra poäng i alla fall:D:o

Fast jag vet som sagt en valack som kan kännas mkt seg så att man vill jucka:o nästan, innan han får igång sin lilla motor och börjar jobba framåt.

*kl*
min ena häst är väldigt ivrig och snabb i skritten så den måste man reglera med sätet i en lite bromsande rörelse annars kan hon passa.
Det händer i början av ridpasset om hon är spänd och på tårna sedan lugnar hon ner sig och blir "normal"

så ingen missförstår nu :angel:

- jag är glad att jag inte har en häst med FÖR bra gångarter, det är tillräckligt svårt som det är.

Tyckte den såg oerhört lättriden ut :confused:

Du ja:D Jag såg för mej att sitta och få koll på all den kraften och energin den såg ut att ha. Lätt på ett sätt, men jag tänkte på mej själv :crazy:

Ämnesbyte:angel:

Tror ni att han sitter o cyklar baklänges i traven:confused::rofl:

Självklart:D

KL
Kan förtydliga att det var traven jag menade i förra inlägget, inte galoppen, eller skritten som vi pratar om här.

Ämnesbyte:angel:

Tror ni att han sitter o cyklar baklänges i traven:confused::rofl:

Nu blir jag lite förvirrad, flash svarade på filmen med Fürst Gadow, som reds av en kvinna som red lätt i traven...

I all fall är det den länken i hennes citat

Vad han som rider Sansisco gör är det svårt att se tycker jag

Ja det stämmer att det var den traven jag föreställde mej att försöka inverka i :crazy:

Jag tror att axel helt enkelt bytte ämne o film med. Kanske blev lite sammanblandat i i mitt svar där första delen var ang mannen och andra delen ang F G. :D

Det var filmen på Sancisco som visades i trav under nedsittning.

Ulla Salzgeber gör det iallafall, det syns rätt tydligt ibland.

Det där är väl en fråga om hur man definierar en känsla, hur hästens rygg och mina höfter rör sig. Jag tycker det blir bakvänt att tänka så, och har svårt att förstå hur man kommer fram till den liknelsen men jag kan ju förstå att man kan få det till den känslan om man vill och om man nu ska sitta och tänka på rörelsen. :confused:

Vet inte vad jag hellre skulle kalla det, får känna efter idag och komma på nåt.
För mej är det väldigt knepigt om man ska sitta och tänka på det sättet. Men jag tror Sally säger det i samband med att man ska blunda och känna efter om man har svårt att hitta känslan i traven om jag inte minns fel. Som en grund. Det kanske är en fråga om hur man tänker sej saker helt enkelt.

Liknande trådar

Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första...
2
Svar
24
· Visningar
2 484
Senast: valy
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 489
Senast: ako
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 296
Senast: Sasse
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 346
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar