Varför inte driva med sätet i skritt?

Sv: Varför inte driva med sätet i skritt?

Det farbror bürger säger...(sic)
är att under underskänkel (obs vaden, m anm) så finns ffa allt den ytter sneda magmuskeln (och hudryckningsmuskeln - vet inte vilken det är ) han menar att tryck här får den musklen att dra ihop sig - varpå hästen böjer höftleden och träder mer under sig. Det han poängterar är att hjälpen skal ges då den sidas ben är i luften.

Boken är skriven 1839...Att enbart böja höftleden skapar ingen samling :angel:

Nej Tant Fredrik. Han skriver att visserligen är det så att man triggar muskeln med skänkel eller sporre, men han skriver också att det inte fungerar per automatik eller mekaniskt.

"Die Anregung dieser Muskeln durch den Schenkeldruck oder Sporenstich hat als Reaktion deren Kontraktion zur Folge, die sich darin auswirkt, dass der Hinterschenkel vorgeholt und das Hüftgelenk gebeugt wird. Wäre nun diese Reaktion unabhängig vom Willen des PFerdes, dann wäre die Anregung der Hinterhand und letzen Endes die Versammlung nur eine - sagen wir - maschinenmäßige Angelegenheit. So einfach ist das jedoch nicht. Wohl wird beim jungen Pferd durch Schenkel- oder Sporeneinwirkung die Reaktion immer in Tätigkeit gesetzt, aber in Form eines Schüttelns der Haut als einer Abwehrbewegung gegen die Berührung wie bei einem Fliegenstich."

Och boken gavs ut första gången 1939.

Senast ändrad:

Det här påminner om hur fel det kan bli ang. hovars verkning
Att översättningen inte blir korrekt.

Lite OT:angel:

Det var en Grand Prix dommare nyligen som menade att egentligen kan man bedömma utbidlningen av hästen, utifrån skritten och övergångar piaff/passage. För de avslöjar så mycket.

Jag håller med om det du skriver, sedan. Jag tror vi har olika bilder för ögonen.

Utifrån min bakgrund så kommer sig takten av att hästen är i balans, Hästen kommer i balans, när ryttaren och hästen är raka, det sker inte med en stark sits, utan är mer ett inkännande - var och hur vill hästen ha mig. Och när hästen kommer i en optimal balans, blir takten mer markerad ( Mer Dressyrhäst - mindre ponny...)

Givetvis finns det fler ingredienser - hästen måste trampa på mot handen tex, men det är detta att ryttaren placerar sig på hästens tyngdpunkt som är den förlösande faktorn...

I hela denna diskussion är jag mer för Kyras sparkstöttning liknelse, än att ideligen ge samma hjälp (i varje steg).

Inverka bara för att få tag i den ingrediens som fattas.

Att skritta med sittbenen ser jag mest som - att tillåta hästen skritta mina sittben dvs att vara fri från onödig spänning i bäcken överskänkel.

Att driva fram och tillbaka med sätet ( överdrivet swingande) i varje steg - skapar spänning i ryttarens kropp och i hästens..
Och det är rätt omöjligt att hela tiden använda underskänkeln och samtidigt vara helt lös i höften.

ff;a om man hela tiden inverkar - finns inte så mycket utrymme för att lyssna och känna efter.

Svammel

Senast ändrad av en moderator:

Jo jag läste det, att skänkelhjälpen ger impulsen, men att det måste mer till (inlärning :angel: ) för att få mer aktivitet i bakbenen.

Men poängen är ju alla fall, att ge impulsen när benet är i luften - inte när det står på marken. och det är ju klokt.

Jag tänker inte såga Bürger på något vis, han gör ju en mycket intelligent tolkning utifrån dåtidens kunskap.

När böcker ges ut flera gånger så brukar de omarbetas / revideras.
Men på försättsbladet står att att boken är ett omtryck av första upplagan från 1939.

Det är en mycket intelligent bok tycker jag - och budskapet är jag helt enig i. men jag tycker inte den funkar som bibel.
(En veterinär intresserad av biomekanik, menade att tyskar i allmänhet är lite dåliga på att ta till sig nya rön... )

Det var också en viss oenighet mellan det Heuschman sa om ryggen ( baserat på Bürger) på sin föreläsning och den moderna ryggforskningen. Det händer ju mycket där nu faktiskt...

Bara appropå skritten
Jag såg en ökad skrittfilm .... för ett tag sedan och kunde inte förstå varför hästens rörde sig så konstigt.

Den enda rörelse som ryggen hade var denna växelvisa böjning höger vänster, den såg ut som en fisk som simmade fram, och ryttaren försökte mildra det genom tygeln, men skapade det med drivning med sporrarna...

Det kan ju blir lite fel om man bara förstärker en av ryggens rörelser på bekostnad av de andra...

Mycket att tänka på...
Lutar nog åt att försöka låta bli att tänka så mycket det går, enl flash, och
"skänkeln säger aktivitet i bakbenen ( alltså dra ihop dig muskel )

Sätet sägger upp med ryggen

(detta ovan enligt den klassiska dressyren då...)

drivandet med överskänkeln säger öka steglängden
"
enl Fredag

och visst kan man reglera en passtaktig häst med hur man inverkar på takten, det är nödvändigt på islandshästar med fallenhet för grisepass. Men för svårt för mig, tyvärr. Än så länge - får man hoppas.

Jag har också provat att använda specifika sätesmuskler (vad de nu kan heta), alltså tex bara den som får mitt vänstra sittben att lyfta från stolen i detta nu. Nackdelen med att trycka till med denna lilla sak, borde väl vara att den rörelsen är riktad nedåt, inte uppåt, och detta borde väl påverka hästen att sänka ryggen?

Vid dagens lektion funkade det bäst att använda metaforer i st f att fundera på vilka hjälper jag skulle använda, alltså tex tänk framåt/uppåt, eller rulla bollen bakåt etc.

Utifrån min bakgrund så kommer sig takten av att hästen är i balans, Hästen kommer i balans, när ryttaren och hästen är raka, det sker inte med en stark sits, utan är mer ett inkännande - var och hur vill hästen ha mig. Och när hästen kommer i en optimal balans, blir takten mer markerad ( Mer Dressyrhäst - mindre ponny...)

Givetvis finns det fler ingredienser - hästen måste trampa på mot handen tex, men det är detta att ryttaren placerar sig på hästens tyngdpunkt som är den förlösande faktorn...

I hela denna diskussion är jag mer för Kyras sparkstöttning liknelse, än att ideligen ge samma hjälp (i varje steg).

Inverka bara för att få tag i den ingrediens som fattas.

Att skritta med sittbenen ser jag mest som - att tillåta hästen skritta mina sittben dvs att vara fri från onödig spänning i bäcken överskänkel.

Att driva fram och tillbaka med sätet ( överdrivet swingande) i varje steg - skapar spänning i ryttarens kropp och i hästens..
Och det är rätt omöjligt att hela tiden använda underskänkeln och samtidigt vara helt lös i höften.

ff;a om man hela tiden inverkar - finns inte så mycket utrymme för att lyssna och känna efter.

Svammel

Detta tar jag med mig...

*KL*
Skrittade på riktigt:banana: igår o försökte förnimma känslan.

inte tyckte jag att det var som att cykla inte eller baklänges dito.

Däremot som att gå eller närmare bestämt som man åker långfärdsskidor.
Tittade oxå på bägge hästarnas rygg vid promenad.

Iom att rumpan rör sig mkt på en häst som har stor skritt kommer sig ryggrörelsen av det iom förlängningen av ryggraden.

Kunde heller inte se att ryggmusklerna rörde sig om vartannat, utan att hela ryggen rörde sig- mest mot länden.
Däremot att magen åkte ngt i sidled.

Uppsuttet så påverkar det iallafalla mig mest i korsryggen ända upp till bröstryggen iom att bäckenet följer med hästen rörelse.
Ju större rörelse som hästen har( a la hela havet stormar) desto mer måste min kropp fjädra sig.
Driver gör jag inte, utan den går av egen maskin, även om jag kortar tygeln o rider mellan eller samlad skritt- vilket jag ej gjorde igår.

Driver gör jag bara om det behövs o det ska ej behövas om man inte skickar felaktiga signaler läs. tar för mkt i handen eller om hästen missuppfattar.

Om en häst passar- minska skritten o rid sen i öppna.

Säkert massor som har svarat redan, men den motivering jag hört/lärt mig är att skritten riskerar att få mer passtendenser. Och bli mer spänd (men det är ju därför den blir passaktig :p ).
Rent allmänt så är väl många dressyrryttare försiktiga med skritten för att inte "förstöra kvaliteten", jag tror inte det är någon risk så länge man använder fina hjälper, inte låser hästen - framförallt med handen, och låter hästen gå fritt och avslappnat.

Apropå att driva i skritten...

Inte snyggt som det görs här, på filmen. Ändå en väldigt bra bedömning.

I första hand - anser jag - skall ryttaren följa rörelsen i hästens rygg. Så småningom, med utbildning av häst och ryttare, kan inverkan ske...

mvh/:cool:

Driver gör jag bara om det behövs o det ska ej behövas om man inte skickar felaktiga signaler läs. tar för mkt i handen eller om hästen missuppfattar.

Eller om ryttaren trycker ner sätet för att driva:crazy::angel:

Var på sidan? Var så mycket att leta bland.

Vet inte , men det såg ur som att hon var väldigt "vippig" med skänklarna överlag.
Det var inte medveten drivning hela tiden.
Den reagerade knappt heller.

Om den inte går på själv- vad skulle hon ha gjort i det läget tycker du!

Inbillar mig att den med åren blir mer självgående

Filmen om Devereaux, sexårschampion.

Såg den nu, ja :eek: det kan man ju kalla jucka. Öht lämnade hennes hjälper en del att önska men kanske är hästen svår att få igång:confused: Kanske var den spänd. Eller trodde det var över..., man ser i början av skritten att den såsar lite.

Jaha, var det skritten vi pratade om:angel:

Ja visst gungar hon på, men hästen rör sig mkt oxå.

Vad är ryttaren till för om att inte få ekipaget till att visa sin bästa sida o inte bara gå bra hemma.
Jag kan inte påstå att jag rider bättre, för att jag sitter mer stilla.
Det är ju att rörelsen utförs så korrekt som möjligt- som är ändamålet.

Skulle hellre göra så om jag visste att det blev en 6:a annars.

Fast just när hon vänder upp juckar hon verkligen fram hästen -troligen för den såsar innan, men sen går den fram lite bättre - trodde nog den var klar:idea:.

Det ÄR svårt om den inte kliver fram själv i skritten och man inte vill
få travsteg om man lägger till sporren. Vet en fblkille som är just så seg trots stor skritt, lätt att börja jucka då:o

Liknande trådar

Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första...
2
Svar
24
· Visningar
2 485
Senast: valy
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 489
Senast: ako
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 296
Senast: Sasse
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 346
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar