Varför inte driva med sätet i skritt?

Sv: Varför inte driva med sätet i skritt?

f;rs;ker med mitt tangentbord....

Jag ser det som att b';r man inverkar mer i sadeln / driber med s'tet / s[ [ste det ju k'\nnas p[ hs'tens rygg, den v'lver ju ryggen upp d[...

F[r se om jag f[pr still p[ detta...

Hajjade du n[t fr[getecken....

Ha :D- att läsa det där är som då jag, med mina ringa erfarenheter ska tolka min förträffliga tränare, som inte alltid kommer ihåg vilken nivå jag är på...:p
b´;r, hm vilken kod?

Senast ändrad:

Jag tror jag förstod....:D Jo det måste kännas men frågan är hur, mej gav det en känsla av att man gnider i sadeln men det gör man ju inte utan man är ju still i sadeln så att säga, men jag måste fundera på hur det eg kan kännas:confused:
Att strama till är bromsande att öppna höften är att öppna framåt tänker jag, känslan blir att det är det man gör, men får fundera hur det kan kännas på hästen.....:confused:

Jo:
Det kanske är smuts i tangentbordet, då kan det bli sådär. :confused: Brödsmulor och annat, lätt hänt....Elller har du kommit åt nåt skumt kommando?

Senast ändrad av en moderator:

Jag åker inte heller runt i sadeln eller gnider:mad:
Att ta med sig sadel o därmed hästen är ju ngt annat- som bara används v.b.

Jag måset ha kommti åt nån tangent igår :angel:

Brödsmulor :o vad mumsar du på :D

Cristobal, Här kommer dechiffrerat...

Jag ser det som att när man inverkar mer i sadeln - driver med sätet - så måste det ju kännas på hästens rygg, den välver ju ryggen upp då.

Saly swift har ju lite teckningar på det i sin första bok...

Ibland frukosten:angel: Eller nån onyttig snabblunch :o Eller nåt ännu mer onyttigt nån gång.....Imorse hårt bröd:angel:

Cristobal, Här kommer dechiffrerat...

Jag ser det som att när man inverkar mer i sadeln - driver med sätet - så måste det ju kännas på hästens rygg, den välver ju ryggen upp då.

Saly swift har ju lite teckningar på det i sin första bok...
Att driva rätt med sätet gör man inte bara med hjälp av en bok.

Man måste ge den plats o inte bara trycka ner ryggen.
Om man dessutom har en för hästen/ ryttaren för liten sadel eller är tung- måste finnas med i kalkylen.

Läste lite Sally i går, och hon skriver att en del har svårt med att se cyklandet som metafor, och ist kan föreställa sig ett löpande band, men det viktiga är rörelsen framåt, så att man följer hästens rörelse där.
Axel; i min kalkyl måste jag ta med detta, jag är ganska tung, och med kort hästrygg har jag en ganska kort sadel, så jag får försöka fokusera mest på att inte trycka ned, eller störa hästen i onödan.
Det kanske hade varit lättare med en häst som bjuder mera än vad min gör, men jag jobbar med problemet, och det blir bättre o bättre, både med mer muskler (tyvärr bara hos hästen) och övningar för bättre framåtanda.
Jag dammsög nyss tangentbordet - kan man inte jköra det i diskmaskin?

Jag tror det viktigaste i skritten är att släppa fram innan man kan jobba. Glömde det idag (på träning) och fick höra att jag gör för mycket - för mycket ambitioner:o jag som knappt tycker jag gör nåt:o
Det är himla lätt att det blir fel i skritten.

Red framåt först, sen gick det bättre...

Jag tror det viktigaste i skritten är att släppa fram innan man kan jobba. Glömde det idag (på träning) och fick höra att jag gör för mycket - för mycket ambitioner:o jag som knappt tycker jag gör nåt:o
Det är himla lätt att det blir fel i skritten.

Red framåt först, sen gick det bättre...

Det är så lätt att hamna där...:crazy:

Skönt på sätt o vis att du skrev det, ska minnas i morgon!:p

Jag tycker att i true Blues film, med sexåringen från Oldenburg, se ser man ju att ryttaren försöker knuffa på hästen framåt, och står de emot i ryggen kanske man inte har nåt annat val jag vet inte.
Ryggen är ju avhängig av hur mkt bakbenen rör sig.
Är den spänd bak- spänning i ryggen.
Den står emot en gnutta i sin bjudning

Domaren det e ju hon du ska få poäng på inte tränaren?

Red igår o kom på att min val. inte gärna vill skritta fortare, utan börjar hellre att trava- har alltid varit så.
Där måste jag nog förstärka med sitsen för att få en större/ mer aktiv ökad skritt.
Den andra har ju ofta bråttom o skrittar då sämre( inget som händer på en ridbana dock).
Där måste jag först ta tillbaka till ren skritt o sen visa takten med sätet alt. rida öppna, men om jag går ur öppnan måste jag ju öka för att få ökad skritt.

Ett vilkor för det- är att det går o rida in den mellan tyglarna o att den söker sig framåt/ neråt.

Samlad skritt blir bra utan om man har bjudning. Sackar den- Ett putt med EN skänkel o sen stilla.
Kan även tänka trampa ner i stigbyglarna. eller trycka ner rumpan en gång( tror jag- länge sen:angel:)
Spänner jag magen= trav

Det spelar ju ingen roll om du har ridit i 26 år, eller om du har ridit i 1 år, hästens ryggrörelser går ändå åt sidan, INTE fram och bak. Man driver egentligen med sätet även om man rör sig och sidan, och inte framåt-bakååt, så jag förstår inte riktigt problemet?

Liknande trådar

Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första...
2
Svar
24
· Visningar
2 484
Senast: valy
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 489
Senast: ako
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 296
Senast: Sasse
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 346
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar