Varför har du döpt ditt barn?

Nikki o Fabian

Trådstartare
Ja som rubriken lyder, varför har du valt att döpa ditt barn?

Jag har försökt hitta lite info om varför man döper sitt barn och vad jag fattar det som så leds barnet in i en församling och religion typ....(rätta mej om jag har fel för jag är inte hundra på att jag fattat det hela rätt).

Varför jag har börjat tänka på det här är för att jag och min sambo har lite olika synpunkter på det hela.

Han tycker typ att det ska göras för "så gör man" och jag tycker det är fel att bestämma över en annan människas val i livet.

Jag är inte döpt just pga den anledningen och jag vill heller inte döpas för jag tror inte på någon specifik gud, att jag skulle döpa mej eller gifta mej i kyrkan känns falskt. Så jag kan ju även säga att vi delar olika meningar ang kyrkligt bröllop. Jag vill gärna gifta mej för att det underlättar med det juridiska, inte som ett tecken på kärlek för jag älskar min sambo lika mycket gift som ogift.

Kanske det finns någon som även har tankar om hur och varför man ska gifta sej.

Sv: Varför har du döpt ditt barn?

Vi hade ett borgligt bröllop, med stor fest, på ett slott med övernattning. Vigselförättaren vigde oss ute i trädgården. Jättefint! Jag tror många tror att man inte kan ta ett traditionellt bröllop för att det är borgligt, men jag hade vit klänning, brudbukett, allt man 'brukar' ha fast en borglig vigsel. Vi valde det just för att ingen av oss är troende.

Du kan också ha 'borgligt dop', en namngivning, så kan ni ha allt 'traditionellt' fast utan religiös inblandning (och barnet blir inte medlem i svenska kyrkan). Så valet är ju inte kristet eller inget liksom, gör det till ert eget istället :).

Giftemål och dop i kyrkan är en religiös akt och varken mitt bröllop eller ett eventuellt barn har något med gud eller kyrkan att göra eftersom jag inte tror på gud.

Jag tycker det är ett hån mot dom religiösa att ha sin högtid (dop, vigsel, begravning osv) i kyrkan om man inte tror på gud.
Har varit på dop och bröllop några gånger i kyrkan och jag får lust att spy när prästen står och predikar om gud när jag vet att de som är i centrum för högtiden inte tror ett dugg på gud och inte alls t ex kommer uppfostra sitt barn efter guds ord (eller vad det nu är dom säger).

Se igenom dopceremonin innan ni bestämmer er. På de kyrkliga dop jag varit på har de givit barnet till gud/upptas i församlingen på olika sätt. Själv har jag svårt för den biten, speciellt när jag vet att föräldrarna inte tror på sagda gud.

Namngivningsceremonier är söta.

Vi kommer inte döpa vårt barn, just eftersom man under dopet lovar att uppfostra barnet i den kristna tron. Eftersom jag tror på gud, så vill jag inte lova saker inför gud som jag inte vet att jag kan hålla. Och det är inte troligt att barnet kommer uppfostras i den kristna tron, särskilt eftersom min man är ateist.

Vi gifte oss borgerligt mycket av samma skäl - gifter du dig i kyrkan så lovar du gud att vara gifta med varandra resten av livet. Och jag kan ju inte till 100% garantera att vi aldrig kommer skilja oss, no matter what. Dessutom känns det förljuget att stå där när jag vet att min man inte tror. Vi gifte oss inför lagen istället (vigda av en domare), det kändes betydligt bättre att gifta sig inför något vi bägge tror på (rättssamhället, alltså), och då har man inte samma vigsellöften.

Vigseln var nog betydligt mer än bara en juridisk formsak för mig, det har stor symbolisk betydelse också: med denna människa vill jag sammanlänka mitt liv.

Ja som rubriken lyder, varför har du valt att döpa ditt barn?

Jag har försökt hitta lite info om varför man döper sitt barn och vad jag fattar det som så leds barnet in i en församling och religion typ....(rätta mej om jag har fel för jag är inte hundra på att jag fattat det hela rätt).

Varför jag har börjat tänka på det här är för att jag och min sambo har lite olika synpunkter på det hela.

Han tycker typ att det ska göras för "så gör man" och jag tycker det är fel att bestämma över en annan människas val i livet.

Jag är inte döpt just pga den anledningen och jag vill heller inte döpas för jag tror inte på någon specifik gud, att jag skulle döpa mej eller gifta mej i kyrkan känns falskt. Så jag kan ju även säga att vi delar olika meningar ang kyrkligt bröllop. Jag vill gärna gifta mej för att det underlättar med det juridiska, inte som ett tecken på kärlek för jag älskar min sambo lika mycket gift som ogift.

Kanske det finns någon som även har tankar om hur och varför man ska gifta sej.

Lite nyfiken på om du firar jul och påsk?

*delvis kl*

Fast du kan bestämma vad som skall sägas på dopet.

Vi hade dop i kyrkan inte för att vi är religiösa utan för att vi tyckte det skulle vara en fin upplevelse, liksom jag går på adventsgudstjänst för att jag tycker det är vackert.

Ser inget fel i det alls. Vi valde vad som skulle sägas helt och hållet själv och psalmerna vi valde handlade alla om julen eftersom det var andra advent som vi döpte vår son.

Och det är ju fritt att gå ur och in i Kyrkan som man vill så jag anser inte heller att jag styr in honom på något religiöst spår direkt.

Vi gjorde det helt enkelt för "att så skall man göra" och jag skäms inte ett dugg för det :D

Nja, det där med att uppfostra i den kristna tron och upptas i den kristna gemenskapen är alltid med, såvitt jag vet.

Det handlar inte om att jag inte vill styra in barnet på något religiöst spår, det handlar om att jag inte kan lova att jag kommer göra det. Och eftersom jag inte vet 100% att barnet kommer bli troende, så vill jag inte heller lova det. Jag tar väldigt allvarligt på löften inför gud.

Jag tror det är enklare att döpa bara för att "så ska man göra" om man inte tror alls, för då är ju hela den religiösa delen meningslös och betyder ingenting. Om man är troende så betyder den däremot en hel del.

Fira jul och gå på adventsgudstjänst är något helt annat, då lovar man ju inget.

Lite ot till stora diskussionen:

Inte på vårat dop, vi lovade inte gud att uppfostra våran dotter i den kristna tron :)

Men hela dopet är ju jättetydligt kristet, det handlar ju om att uppta barnet i den kristna tron? Strök ni hela doptexten då, eller hur gjorde ni?

Såhär står det, bl a, i dopordningen:

"Genom dopet har NN/ditt/dina/ert/era barn
blivit upptagen/upptaget/upptagna i Kristi kyrka.
Det är nu er uppgift som föräldrar (och faddrar)
att vara förebilder och förebedjare för honom/henne/dem
och tillsammans med församlingen leda honom/henne/dem
på trons väg genom livet."

Och själva dopet är såhär:

"P Låt oss tillsammans bekänna den tro, som vi döps till i Kristi kyrka.

Församlingen ställer sig upp. Gemensamt läser man trosbekännelsen.

Prästen kan därefter fråga barnets föräldrar:

P Vill ni/du att ert/ditt barn skall döpas till denna tro och leva med församlingen i Kristi gemenskap?"

Vad sa prästen istället på ert dop?

Vi har döpt vårt ena och kommer att döpa det andra barnet också. Min man är katolik och tillräckligt troende för att vilja döpa dem. Mej kvittar det, det kommer nog inte påverka mina barns personligheter tror jag. Jag tycker det finns många vettiga budskap i bibeln även om jag inte tror på gud.

Tydligt kristet var det, har inte sagt annat heller ( men det har jag inte alls något problem med ).

Jag citerar dig och svara med fet stil:

Såhär står det, bl a, i dopordningen:

"Genom dopet har NN/ditt/dina/ert/era barn
blivit upptagen/upptaget/upptagna i Kristi kyrka.
Det är nu er uppgift som föräldrar (och faddrar)
att vara förebilder och förebedjare för honom/henne/dem
och tillsammans med församlingen leda honom/henne/dem
på trons väg genom livet."

Prästen nämde inte mer än att det är vår uppgift som förälder att vägleda vårat barn genom livet.

Och själva dopet är såhär:

"P Låt oss tillsammans bekänna den tro, som vi döps till i Kristi kyrka.

Församlingen ställer sig upp. Gemensamt läser man trosbekännelsen.

Prästen kan därefter fråga barnets föräldrar:

P Vill ni/du att ert/ditt barn skall döpas till denna tro och leva med församlingen i Kristi gemenskap?"

Prästen frågade aldrig oss det

Jag har inte döpt något av barnen. Och ibland skänker de mig en tacksamhetens tanke för detta. Nu blev de medlemmar i svenska kyrkan iallafall eftersom de är födda innan delning av stat och kyrka.

Största förvirringen verkar vara att många tror att dop=namngivning, vilket är helt fel. Dop är just att man döps in i den kristna tron - att barnet är fött i synd och måste genast frälsas. Sen hur mycket eller lite prästen frågar är ju rätt ointressant, ställningstagandet finns ju där ändå och är oåterkalleligt.

Jag kan inte sätta likhetstecken mellan traditionen jul/påsk och dopet/vigsel (i kyrka) som många vill göra, dvs att det är lika mycket hyckleri att fira jul som att döpa sina barn/gifta sig i kyrka om man inte är troende. För mig är det en väsentlig skillnad, jag gör inget val åt någon annan i och med att jag firar jul (vilket familjen gör ibland, men vi har också struntat i jul) eller påsk, som firas ungefär lika mycket som midsommar eller vilken röd dag som helst, fast kanske lite mer fokuserat på ägg.

Jag har inte döpt något av barnen. Och ibland skänker de mig en tacksamhetens tanke för detta. Nu blev de medlemmar i svenska kyrkan iallafall eftersom de är födda innan delning av stat och kyrka.

Största förvirringen verkar vara att många tror att dop=namngivning, vilket är helt fel. Dop är just att man döps in i den kristna tron - att barnet är fött i synd och måste genast frälsas. Sen hur mycket eller lite prästen frågar är ju rätt ointressant, ställningstagandet finns ju där ändå och är oåterkalleligt.

Jag kan inte sätta likhetstecken mellan traditionen jul/påsk och dopet/vigsel (i kyrka) som många vill göra, dvs att det är lika mycket hyckleri att fira jul som att döpa sina barn/gifta sig i kyrka om man inte är troende. För mig är det en väsentlig skillnad, jag gör inget val åt någon annan i och med att jag firar jul (vilket familjen gör ibland, men vi har också struntat i jul) eller påsk, som firas ungefär lika mycket som midsommar eller vilken röd dag som helst, fast kanske lite mer fokuserat på ägg.

Varför gör man skillnad?? det är ju i princip precis lika mycket hyckleri.

Dessutom så gör du val hela tiden åt dina barn, när du väljer att vaccinera, när du väljer förskola, var du skall bo etc etc.

Tycker inte att dop är något konstigare faktiskt

Dessutom så gör du val hela tiden åt dina barn, när du väljer att vaccinera, när du väljer förskola, var du skall bo etc etc.

Dop är väl milsvidd skillnad från att välja förskola :eek: Att välja religion åt ungen och att se till så hen får en bra förskola hen trivs på är ju som att jämföra äpplen och en elefant. Religion, såsom politik, tycker jag barnen ska få välja själva när de blir tillräckligt gamla att förstå vad de själva tycker.

Själv är jag ateist och odöpt men åker till farsan på jul och påsk, för att få träffa familjen och ha det trevligt.

Hyckleri?

Vad gör du när du firar jul och påsk?

På jul äter jag skinka, ger julklappar, klär julgran, ser på Kalle Anka och dricker glögg. På påsk äter jag ägg och pyntar huset med fjädrar. Våldsamt kristna ritualer, eller? :grin:

Både påsk och jul grundar sig i gamla hedninska ritualer (vinter solståndet och vårdagjämningen), bland annat.

Firar du midsommar? Det är en av få hedniska helger som inte de krista lyckade göra om. Är det inte hyckleri att fira midsommar då?

Till TS;
Vi är inte kristna, så har således inte döpt våra barn eller gift oss i kyrskan. Mina barn får välja tro själva och döpa/konfirmera sig när de är mogna nog att ta det beslutet själva.

Jag är emot att bevara traditioner med motiveringen "för så gör man".
Med en sådan motivering kan man försvara ganska otäcka traditioner också (typ omskärelse), och även om jag inte drar likhetstecken mellan omskärelse och dop, så krävs alltid en bättre motivering för en tradition än ; "så gör man". Annars är man på hal is.

Senast ändrad:

Hyckleri?

Vad gör du när du firar jul och påsk?

På jul äter jag skinka, ger julklappar, klär julgran, ser på Kalle Anka och dricker glögg. På påsk äter jag ägg och pyntar huset med fjädrar. Våldsamt kristna ritualer, eller? :grin:

Både påsk och jul grundar sig i gamla hedninska ritualer (vinter solståndet och vårdagjämningen), bland annat.

Firar du midsommar? Det är en av få hedniska helger som inte de krista lyckade göra om. Är det inte hyckleri att fira midsommar då?

Till TS;
Vi är inte kristna, så har således inte döpt våra barn eller gift oss i kyrskan. Mina barn får välja tro själva och döpa/konfirmera sig när de är mogna nog att ta det beslutet själva.

Jag är emot att bevara traditioner med motiveringen "för så gör man".
Med en sådan motivering kan man försvara ganska otäcka traditioner också (typ omskärelse), och även om jag inte drar likhetstecken mellan omskärelse och dop, så krävs alltid en bättre motivering för en tradition än ; "så gör man". Annars är man på hal is.

Nu har du missat en punkt i det hela :grin: Jag tycker inte att det är fel. Men som flera här tycker att dop är kristet så är likaväl julen och påsk extremt kristet eftersom man "firar" Jesus död och uppståndelse

Påsk:

påsk, den största högtiden i det kristna kyrkoåret.

Kristen påsk firas till minne av Jesu lidande, död och uppståndelse under den judiska påsken i Jerusalem. Den omfattar palmsöndagen (Jesu intåg i Jerusalem), skärtorsdagen (Jesu sista måltid med lärjungarna) och långfredagen (Jesu död). Det egentliga påskfirandet sker under påsknatten och på påskdagen (Jesu uppståndelse). Gudstjänst på påsknatten firas i katolska och ortodoxa kyrkor och numera på sina håll i Svenska kyrkan. Påsktiden är en glädjetid som firas i sju veckor fram till pingst.

Vid kyrkomötet i Nicaea 325 fastställdes den regel enligt vilken påskdagen firas första söndagen efter första metonska fullmåne efter 20 mars – oavsett när astronomisk fullmåne eller vårdagjämning inträffar. Den metonska fullmånen är fullmånen beräknad efter Metons cykel, och dess datum sammanfaller inte alltid med den astronomiska fullmånens. Påskdagen kan enligt denna regel inträffa i intervallet 22 mars–25 april.

Inget hedniskt i detta!! Var har du fått det ifrån?

jul, den kristna högtid som firas 25 december till minne av Jesu födelse.

Jag ser inte kopplingen med jul/påsk och dop. Jag lovar ingening på jul och påsk inför en högre makt jag inte tror på. Det är den delen av dopet (plus upptagningen i församlingen) jag är emot. Min dotter har ingen synd som behöver tvättas bort, för jag tror inte att hon är född i synd. Jag kommer inte uppfostra henne i den kristna tron - förmodligen med kristna värderingar, eftersom vi har mycket sådant kvar, men inte i den kristna tron.

För mig handlar det om att lova saker man inte håller, lova saker inför någon man inte tror på. Det känns inte rätt, helt enkelt. För mig. Men om andra vill döpa sina barn har jag såklart inget emot det.

Fanns det inte julblot och sådant innan, som inträffade typ runt jul? Sedan när vi "blev kristna" så blev det jul istället.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 841
Senast: Anonymisten
·
  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
45 361
Senast: Mineur
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 399
Senast: Grazing
·
Fritid Hej alla. Det är så att vi funderar på att gifta oss jag och sambon om typ två år. Våra barn är då troligen 6 och snart 4 år. Vi klurar...
2
Svar
25
· Visningar
3 292
Senast: Anna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar