Varför har du din häst?

Sv: Varför har du din häst?

har ju inte häst nu men när jag hade det så var det
för att jag älskar hästar och ridning helt enkelt.
Inte för att vinna massa priser

Hej!

Jag köpte min häst för tävling och träning, tyvärr har hon varit den mest otursdrabbade häst jag nånsin träffat (tom vet säjer att värre har hon aldrig mött), så jag har fått tänka om. Vi har tränat när hon känts ok, tävlat ett fåtal gånger och annars tömkört mycket och gjort annat roligt.

Jag har haft henne i 7 år, hela tiden fått anpasa mej efter hennes hälsotillstånd (ibland har hon varit superfin, ibland jättehalt). Nu har vi kommit till slutet, där hennes gamla skador stör och skapar nya skador, så nu får det räcka- tyvärr, för hon är världens mysigaste häst..

Min nya häst köps in med samma tränings och tävlings-ambition, så får vi se om det är hästen som är otursförföljd eller jag..

/ Lavinia, som har häst för att det är roligt ffa

Jag har min häst för att kunna ha kul, vi rider mycket i skog o mark med andra vänner men även en del på banan..

mitt mål detta år är att få honom att trava i form

jag har inga planer på att tävla.. kanske en 60 cm bana nästa år.. men det är inte så viktigt.. jag vill att alla grunder skall sitta först iaf.

jag är inte för tung, men jag är ganska lång (jag är 165 cm, hästen 145) och vi ser inte helt proportionella, men vad gör det? då maxikten på honom är ca 90 kg och jag väger 55...

nu har jag bara haft min häst i 10 månader.. men om jag får bestämma så skall han stanna hos mej tills någon a oss dör :love:

man vill ju inte direkt sälja bort en del av sitt hjärta ;)

Jag har inte min häst för att tävla, passar inte hoppning honom så hoppar vi inte, lämpar han sig inte för körning så kör jag honom inte. Triangelmärks han så går jag promenader med honom i skogen. Så är det bara ;)
Sedan är det inte så att jag tycker att det är fel att tävla, det är säkert jättekul, och det kommer vi nog att göra också lite senare när vi blir lite duktigare, men jag skulle aldrig kunna sälja min häst för att kunna tävla, och jag skulle aldrig kunna offra något, riskera hans förtroende eller pressa honom för att vinna en tävling.

:bow: :bow:

Jag har bara häst för att jag tycker att det är kul, tävlar aldrig eller så, nordisen går inte ens i närheten av en transport :grin:

Och shettisen jag har, henne tänker jag ALDRGI sälja, även om hon inte gör något speciellt, henne har jag haft i snart 12 år :) :love:

Så, nä, jag har enbart häst för att jag älskar dess djur, och älskar friheten man har när man rider helt ensam i skogen på ryggen av en nordsvensk, dom hör liksom ihop med dom svenska skogarna.

"Lyckan på jorden, finner jag på en häst från norden." :D

Jag har en c-ponny som jag tävlar aktivt med, är själv 17 år och vi har haft honom i vår ägo sedan jag var 12.
Han är min bästa vän och jag älskar honom minst lika mycket som
alla andra älskar sina hästar.
Trots detta kommer vi att sälja honom hösten efter att jag fyllt 18 om han fortfarande är frisk och glad.
Ja, jag kommer att gråta blod och sakna honom oerhört, dock är tävlandet en stor del av mitt liv och motivation.
Under vinterns alla kalla, ruskiga och päkliga dagar med isande vindar, duggregn och halka
så är det tävlingarna som får mig att rida 6 dagar i veckan á 45 min per ridpass. Med de så har jag ett mål och
någonting att se fram emot.

Skulle våran familj ha det ställt så att vi kunde ha 2 hästar skulle jag utan tveka inte sälja.
Men med våran ekonomi så måsta jag sälja ponnyn för att ha råd med en stor häst.
Självfallet kommer jag att sälja våran guldklimp till någon som kan ta hand och älska
honom på samma sätt som vår familj har gjort.
Dessutom är han värd att få visa upp sig på tävlingsbanorna eftersom det är de han älskar och är bra på!

Hur menar du att du är för stor ?
Finns det nån annan som kan hjälpa dig att rida då en medryttare kanske ?

Jag är fritidsryttare och rider mest i skogen. Varför jag
älskar hästar vill vara med mina hästar och ha kul och bara vara.
Det är också motion och naturupplevelse.

Just mina hästar trivs jag väldigt bra med och älskar dom.

Jag och min mor har hästar som våra livskamrater. Vi betäckte grannens sto och fick fölet, fölet är i år 18 år gammal och mammas älskade ridhäst och hon kommer inte lämna gården annat än på väg till sin dödsdom.

Min fick vi hem september 2006 och köpte honom i april 2007. Han kommer stannar här hela sitt liv om inget oförutsett händer (flyttar o inte kan ha häst alls typ).

Tidigare har vi haft ett gäng olika ponnyer till mig eftersom vi lånat dem. Då har ägarna antingen avlivat (några gamla krakar) dem, eller så skulle de till andra hem av olika anledningar.

Jag trodde inte heller att jag någonsin skulle behöva, eller ens klara av, att sälja mina hästar. Nu har jag dock både behövt och även klarat av att sälja min ridhäst pga förändrad livsstil (som det så fint heter). Hade henne i sex år sen blev jag vuxen. Kan säga att det är inge kul att vara vuxen...

Det sved så oerhört mycket i mitt hjärta att se morotshinken bli tom och inse att det är dags att säga hejdå. Ge en sista kram och vända ryggen till en skriande madam, min madam:cry:

Och jag blir så arg över att vissa kan sälja sina hästar för att hästen inte längre passar ens mål och förhoppningar - när jag var tvungen att säga hejdå åt en vän där minsta problemet var att hon inte ens klarade av en LC i dressyr... Det var inte ens ett problem.

(För att undvika missförstånd; folk får sälja sina hästar hejdvilt - köpa och sälja nya varje dag om dom så vill. Just nu känns det bara så fruktansvärt orättvist, och det gör mig arg...)

Jag har häst för att det är kul. Och tävla är kul!
Jag tror inte jag skulle vara den bästa att ha en promenadhäst el likn, för jag tycker inte det är lika roligt om jag inte kan träna/tävla och får svårt att motivera mig att rida då. Så överlåter gärna det åt andra som föredrar den ridningen, för att göra det bästa för hästen!
Om jag någon gång får egen gård och möjlighet att behålla en gammal häst tänker jag säkert annorlunda.

Jag har haft min häst i 8 år, köpte honom som nykastrerad nyfylld 6-åring. Han är nu 14 år gammal, och min allra bästa vän! Älskar honom mer än nåt annat på jorden, och han går alltid före allt. Jag kommer behålla honom hela hans liv, och han är INTE utbytbar! :love:

Jaaa, jag vet inte riktigt vilket ben jag ska stå på. Jag högaktar dem som hittar en häst som passar dem, och som har kvar dem hela livet.

Samtidigt så kan det finnas baksidor med.T ex: Om hästen du köper inte är en häst för dig, du blir rädd för den och vågar inte rida. I stället får den stå i sin box, och självklart hage, men kanske inte i en så stor hage som en häst som aldrig rids behöver, bara för att man är så kääär i sin häst, för att den är så snäll att gosa med..
Jag tror på att hästen är ett arbetsdjur, med otroligt behov av rörelse. Om man inte har tid och mod eller kunskap att ge hästen detta, är det faktiskt bäst att se sig om efter en annan kompis som passar en bättre..

Den enda häst jag har sålt var min ponny, som helt enkelt blev alldeles för liten för mig.. De andra har haft sådana skador att de har fått somna in. Den jag har nu hoppas jag ska vara en häst som verkligen passar mig, och att vi ska få många långa år tillsammans.

Jag har min häst för att det är kul!!
Det är kul att tävla. Om jag inte kan tävla mer, kommer jag sälja henne. Jag älskar min häst och trivs jättebra med och omkring henne, men anledningen till att jag har henne är för att vi ska utvecklas tillsammans, och förbättra oss. Och det får jag bevis för på tävling.

I höstas sålde jag min andra häst, som jag haft sedan han var 1, min ögonsten. Han var då 6 år, hade massor av kapacitet, men vi passade ändå inte riktigt varandra, trots att vi lärt oss varann utan och innan. Jag valde att sälja honom för hans egen skull, till någon som kunde ta till vara på hans kapacitet och få ut maximalt med glädje ur honom.

Jag har inget emot folk som inte kan sälja sina hästar, det är upp till varochen. Även om jag inte alltid förstår syftet med att ha en häst som skulle kunna ha det roligare hos någon annan. Många gånger behålls hästen enbart för ens egen skull, inte för hästens.

Jag har oxå svårt att förstå de som vill ha ut mer av hästen är den är kapabel till, som nöter och nöter, ljuger för sig själva och påstår att hästen har ju så mycket kapacitet, trots att nästan alla omkring den kan se att den inte räcker till vad ryttaren vill ha.
Men personen KAN ändå inte sälja hästen och köpa en ny.

Tänk om alla människor skulle tänka likadant, att jag ska aldrig sälja min häst. Då skulle ingen kunna köpa en ny häst heller. Någongång har ju alla köpt sin häst, alltså har någon sålt den.

Och jag blir så arg över att vissa kan sälja sina hästar för att hästen inte längre passar ens mål och förhoppningar - när jag var tvungen att säga hejdå åt en vän där minsta problemet var att hon inte ens klarade av en LC i dressyr... Det var inte ens ett problem.

(För att undvika missförstånd; folk får sälja sina hästar hejdvilt - köpa och sälja nya varje dag om dom så vill. Just nu känns det bara så fruktansvärt orättvist, och det gör mig arg...)

Är det inte bättre för hästen att komma till någon som passar bättre tillsammans med den och är nöjd med vad den klarar av än att vara kvar hos hos en ägare som älskar den, men är missnöjd med den?

Hade det varit bättre om den fått vara kvar, ägaren köper en till häst som motsvarar personens krav, och sen inte har råd att ge hästarna samma levnadsstandard?

Jag förstår inte vad som är orättvist med att ge hästen ett bättre hem än vad man själv kan erbjuda...

Har min häst för att det är kul! Älskar honom mer än nånting annat:love: Han är verkligen hästen för mig och han ska få stanna hos mig hela livet!:banana:
Vi tävlar lite då o då bara för det är kul men det är inte allt och när han inte kan/vill tävla längre så struntar vi helt enkelt i det:cool:

Jag har min häst för att hon är underbar, min, go, ger mig lugn och för att jag älskar henne otroligt mycket. Har haft henne i snart 6 år och hon är min trygga tillvara i mångt och mycket.

När jag hamna på hjärtkliniken och vart utbränd så var det min snutta som sakta sakta fick mig att njuta av livet. Givetvis var det flera andra oxå som maken och barn m.fl. Men med R fick jag bara vara kravlös, vi red barbacka långa stunder ingen stress och fria tankar. Under alla dessa dagar på R`s rygg så kom min ork och min livslust tillbaka.

Hon är en del av vår familj precis som övriga djur är med i vår familj så får jag erkänna att just R betyder mest för mig (av våra djur).

Hur menar du att du är för stor ?
Finns det nån annan som kan hjälpa dig att rida då en medryttare kanske ?

Jag är för lång för att det ska se "fint" ut, däremot skadar det inte henne på något sätt.
Ja, jag ska ha en medryttare till hösten. :)

Jag har mina hästar för att det är kul, det är en vän och familjemedlem. Har dem även som avkoppling.... (:p fast ibland kan man ju undra hur mkt avkoppling det är när man går där o sliter på foder och mockar... hehe :grin:)

Jag har absolut inga tävlingsambitioner, utan uppskattar hellre en mysig skogstur med picnic.... Så mina hästar får väl dras med mig i många år... :rofl:

Har häst för att det är kul, men vill gärna tävla ändå!:D Har en D ponny valack på 6 år som jag haft sen han var 1,5 år och en arab valack på 3 år som jag haft sen han var 1 år. Båda kommer att användas till distans om inget oförutbestämt händer.
Och kommer även att tävla i dressyr och hoppning!
Gör allt möjligt med dem och ponnyn är även inkörd vilket även araben ska bli om det går som jag tänkt;).
Och ingen av dem tror jag kommer att säljas.
Ett par bilder på dem

araben
http://archive1.pixbox.se/arkivet/synligt_25/18320000-18329999/640x480/18323985.jpg?0

ponnyn
http://archive11.pixbox.se/arkivet/synligt_25/19600000-19609999/640x480/19600058.jpg?0
http://archive11.pixbox.se/arkivet/synligt_25/19600000-19609999/640x480/19600056.jpg?0

Jag har inte min häst för att tävla, men jag har min häst för att träna och ha roligt.

Om jag inte kan ha roligt med hästen (att vi absolut inte passar ihop, om jag skulle bli rädd för den, eller absolut inte kan göra det JAG vill) så absolut, då finns det risk att jag skulle sälja och skaffa en annan. Om jag var tävlingsmänniska skulle jag nog resonera på samma sätt men gällande tävling, men så högt värderar jag bevisligen inte tävling.

Jag tycker om hästen för hästen. Så målet är med nuvarande iaf att ha kvar den livet ut. Men kanske skaffa en till om jag får ha den tills den blir såpass gammal att vi inte kan träna och om jag har möjlighet att ha två hästar. För absolut, kan jag inte träna blir det mycket arbete och pengar för väldigt lite, hur högt jag än värderar hästen - får träningsabstinens! :rofl: men det finns ju andra alternativ också, kanske bli medryttare under tiden.

Så nej, enbart för att ha roligt är det inte. Jag tycker strategiskt tänkande, att lägga upp träning och utveckling - mål - är bland det roligaste med att ha häst.

Liknande trådar

Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
9 026
Senast: Ponsa
·
Ridning Hejsan! Har en hopphäst som jag inte passar alls i hoppningen med. Hon blir osäker och jag med. Jag tycker bara det är otäckt.. så...
Svar
16
· Visningar
2 145
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 135
Senast: Tualma
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 096

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka