Varför har du din häst?

Sv: Varför har du din häst?

Jag har sålt mina eftersom att jag har vuxit och blivit förstor helt enkelt.
Jag vill kunna rida liksom, och gärna tävla;).
Min ena ponny hade jag för övrigt i 5år, tills jag blev för stor;).
men hade dom vart i pensionsåldern så hade jag nog inte sålt dom, nu har dom endå vart unga och haft talang så då tycker jag att det har varit bättre att sälja dom till någon som kan ta vara på den, dom ska ju inte behöva gå ock skrota i en hage bara för att jag inte kan rida dom..

Min sköthäst var en hoppare och dressyrare på ganska hög nivå tills han fick problem med hovarna och tappade skor var och varannan dag... Vi hämtade honom nere i skåne (typ 50 mil) och hoppades på att han skulle gå att "rädda", vi hade bara sett honom på kort och pratat med ägaren via email och telefon. Av ren chansning åkte vi hela vägen ner med hästtransport och allt för att hämta en häst vi aldrig sett i verkligheten... Han var även triangelmärkt för han hade rullat in i en eltråd för inte så länge sedan och skurit upp hela insidan av låret...:(

När vi kom fram såg vi att han var VÄRLDENS GOASTE KILLE som bryr sig om människor!!!! Vi tog hem honom (så klart) och röck av honom skorna (då han hade bara ett par kvar) och har sedan dess (3 år) hållit på med hans hovar och han har gått barfota hela tiden... Hans hovar är nu bra och han lever ett bra liv med två st ponnytanter som också är "räddade" från missöden.

En av dem skulle bli korv, hade problem med hovar och var en riktig pissmärr när hon stod hos sin förra ägare. Hon lever nu, är 19 år, lever ett underbart liv då hon är ledarstoet i hagen och har dessutom fått ett föl för en vecka sen!!!!!:D

Det sista stoet skulle också bli korv... Hon var triangelmärkt och innan hade hon hoppat på en ganska hög nivå inom ponnyhoppning. Hon har varit ranglägst sen hon kommit till oss men har klarat det bra... Nu tyvär har hon precis fått fång men börjar bli bättre då hon får bli varkad i hovarna ungefär en gång i veckan.

Jo just det, alla hästar/ponnier skulle kanske ha blivit korv eller sålda till någon som inte vet hur dom fungerar...:( Alla går barfota, på lösdrift och lever ett så naturligt liv som möjligt...:D:rofl:

jag har min häst för att ja älskar hästar helt enkelt och kan inte leva utan dom, speciellt inte utan min egen.

skulle de hända att han blev så skadad eller så att de inte gick att rida honom alls mera så vet ja inte hur ja hade gjort eftersom att jag inte har råd att ha en häst bara ståendes som inte är ridbar för ridningen är endå viktig för mej.

men självklart hade ja vart hypernoga med vart han då skulle komma och de skulle isåfall få ta den tiden de tar att hitta ett bra hem åt honom även om de skulle ta 1 eller 2 eller 3 år.

hade ja haft råd att ha fler hästar hade ja aldrig nånsin sålt honom oavsett.

sen tycker inte ja de är något fel egentligen att sälja hästarna när folk vill upp i klasserna eller vill lära sej mer i ridningen o så, sålänge man är noga med vart hästen kommer och tar sej tid att leta bra hem...för jag tror att hästarna inte bryr sej så fruktansvärt mycket om vem dom är hos sålänge dom har de bra.

Jag visste redan när jag köpte henne att jag aldrig skulle kunna rida riktigt på henne eftersom att jag är för stor, men kan man inte anpassa träningen? Jag har till och med hört några som kallar det för djurplågeri, att inte sälja hästen om jag är för stor.

Om du är alldeles för stor för hästen och den far illa av att du rider håller jag med om att det är djurplågeri. Men om du bara är för gammal att tävla, eller kanske för stor för att rida men kör hästen istället, eller "stor" (ser "fult" ut på tävling) men varken för tung eller för lång för hästen så spelar det ingen roll ju. Men allt beror på hur man definerar stor- så länge hästen inte lider så gör det inget.

Jag vet inte riktigt om jag postar tråden i rätt forum, annars kan väl någon vara så snäll att flytta på den.

Jag undrar om någon här inne har sin häst för att det är kul? Alla de jag känner som har häst säljer den när de inte längre kan tävla tillsammans. Inte någon (förutom en) har haft sin häst längre än fem år. Är detta ett så invant mönster så att man inte ens tänker på att det faktiskt är sin kompis man säljer? Jag älskar i alla fall min häst över allt annat och jag skulle inte ens tänkt tanken på att sälja henne. Jag visste redan när jag köpte henne att jag aldrig skulle kunna rida riktigt på henne eftersom att jag är för stor, men kan man inte anpassa träningen? Jag har till och med hört några som kallar det för djurplågeri, att inte sälja hästen om jag är för stor.

Jag vill veta om några mer har hästar för att det är kul och inte för att ni ska sälja dom när vi har tävlat klart.

(Detta är inget hat-inlägg mot dom som säljer sina hästar. Alla är vi olika och alla tar sina egna val)

Nej jag har mina älsklingar för att det är så KUL =D mina kompisar. Mina egna hästar då är Tuffis en shettis och han har jag haft i 13 år nu och sedan Peewee varmblod som jag haft i 9 år. Ingen av dom vet ens vad tävla är.
Tuffis va en present från min faster. Jag fick honom när jag va 5 år och han va bara 6 månaders hingstföl. Fick göra allt från grunden, köra in och rida in själv ja allt. Skulle aldrig kunna sälja honom. Jag växte ur honom för många år sedan men herregud att köra en runda, ta en promenad eller bada på sommaren är ju så underbart!
Peewee fick jag när jag va 9 år från ett stort travstuteri som tänkte avliva honom när han mamma dog. Så han kom som två månaders hingst till mig. Så han har jag ju också fått göra allt med från grunden. Vi rider, promenerar, tömkör, badar och allt man kan hitta på :D Ingen av dessa killar skulle säljas för att de inte "duger" längre (menar inget illa mot de som säljer sina hästar, tävlar man så gör man och det är även många av dom man ser som har ångest över att sälja sin kompis).
Så jo här äe en som bara har dom för nöjes skull. Vi har så kul Ihop...
Bild bomb!

Tuffis:
18098401.jpg

När han kom till mig =)
20104328.jpg

ute och kör =)
20103785.jpg

Trick träning=)

Peewee:
17847655.jpg

när han kom till mig=/
17847727.jpg

Kelgris =D
17847732.jpg

Hoppa för det tycker vi båda är så kul =D

Jag har häst, för det är en livsstil. Jag är uppfödd med hästar, och vet inget annat..så för mej skulle det nog kännas konstigt att inte ha någon...
Och så har jag häst för att motionera och känna välbefinnande med mitt liv...det ger livet mening..
Jag tävlar inte värst mycket, och skulle jag sluta tävla, så blir hon kvar i mitt liv iallafall...hon är en kompis

Jag har min pålle bara för min egen skull...hennes mål är att få mig att må bra och mitt mål är att ge henne ett underbart sista hem...

Min och hela min familjs inställning har alltid varit att djur är individer och personer som man tar till sig för att man tycker om dem. De fyller inget annat syfte än ren och skär glädje och ska bemötas och hanteras med samma respekt och känsla som människor. Det finns ingenting som kan göra att man säljer en vän förutom om man inte skulle trivas tillsammans. Man skaffar ett djur med vetskapen om att det är ett livslångt ansvar man tar på sig (livslångt, dvs hela djurets liv). Det gäller hundar, katter, fåglar, marsvin, hästar, etc.

Jag har häst för att jag älskar närheten av hästar och andra djur. Syftet för min del är ren njutning av att få spendera tid med djuren, HUR jag gör det är ovesentligt. Däremot tycker jag att det är hemskt kul att vara ute i skogen, rida dressyr eller träna från marken men det är ju bara olika sätt att umgås på. När min häst inte längre bär ryttare kommer han fortfarande att tas lika väl hand om som nu, sålänge han har viljan kvar att stanna i livet. Och jag kommer aldrig att vilja göra mig av med en individ som står mig så nära bara för att han åldras fortare än jag.

Min häst är ju en person för mig. Jag skulle inte lämna min sambo heller om han miste båda benen eller slutade prata. Detta är ju individer som jag älskar som person, inte för vad de kan göra.

Jag är enbart hobbyryttare. Rider och tar hand om mina hästar varje dag. Varför? - Jo, för det är skitroligt!!!

Jag har mina hästar enbart för avkoppling, träning och utveckling av både hästar och mig själv men inget som helst mål att tävla någon av dem. För mig är det känslan av samhörighet, samarbete och den där lilla nanosekunden av att vara ett med hästen, i just det där momentet vi har filat på i månader, som betyder ngt. Eller när man bara lufsar runt på skogsstigarna och lyssnar på fågelkvitter, stannar upp och tittar på rådjuren som betar i gläntan.

Lite knäpp är man väl:angel:men så funkar jag som hästägare. Jag har svårt att förstå de som enbart ser hästen som ett tävlingsredskap men respekterar att de är funtade på ett annat vis än jag.

Jag har sålt en och annan häst, antingen för att man växt ur den eller för att kemin inte har stämt fullt ut. Jag vill kunna koppla av på hästryggen och känna glädje inför och under ridpassen.
Sen har vi haft ett par dåliga år med sjukdomar och skador på hästarna, vilket gör att det känns kämpigt emellanåt. Vill tro att vi kommer ur svackan förr eller senare och det är det som gör att man vill fortsätta i a f.

*kl*

Det är en del av vad jag är.

Har inga ambitioner sådär men tycker det är kul att åka iväg, utställningar, kurser osv.

Och som idag, titta på henne i hagen bara :love:

håller med lil-sis om att i bland räcker det med att titta på dem i hagen :love: eller sitta inne i hagen och filosofera med dem..
ibland får hon följa med en varm sommardag och bada, så visst finns det fler användningsområden än tävling..

Senast ändrad:

Hittade min häst för 6 år sen och har inga planer på att sälja, trots att tävlingskarriären inte blev som jag hade tänkt! Mycket beroende på att jag upptäckte att varken jag ELLER hästen var så tävlingsinriktade.Men han är mysig :-)

Jag har min ponny bara för att det är kul :) En kompis jag har blev nästan arg på mig när jag sa att jag vill ha kvar min c-ponny istället för att köpa en ny, stor häst sen :P Hon tog för givet att jag skulle sälja min lilla ponny snart (är 16) eftersom "ALLA börjar ju med stor häst i den här åldern" xD

Men nää, det kan jag ju inte göra. Jag tävlar inte, men jag har kul ändå. Visst, någon klubbis någon gång är väl kul men ja :) Och min ponny passar mig så bra, både i storlek och i personlighet, så varför ska jag börja med en stor häst nu?
Sen tycker jag det är lite jobbigt, jag är liksom liten, det är ju jättesvårt att rida och sköta en stor bjässe som jag ändå inte ska tävla med :P

Jag såg ett citat på Hippson för ett tag sen, det var om tävlingsponnyer;

"Ni får tycka om dem så mycket ni vill, men älska dem inte!"

Men, det tycker jag låter lite känslokallt :( Men men, satsar man så satsar man ;)

Jag har häst för att jag älskar hästar och för att jag har valt att leva så gott det går utan traktor på gården. (Ibland ber man nån snäll granne:p)

Jag kör o rider o blir det nån klubbtävling är det bara för att det är lite kul. Mitt liv utan hästar är ett tomt liv.

Jag föder upp på liten skala och köper unghästar o vanvårdade/problemhästar ibland för att fixa till dem. Många gånger handlar det om ordentlig hovvård, rätt mat o träning o vips har man en frisk o glad häst igen. Sådana hästar har passerat några här bara för att jag älskar att lösa problem och ge en individ en ny chans.

Jag tycker inte det är fel att sälja en häst. Ibland kan det vara så att man köper en häst för ett syfte/mål. Har man sedan nått målet o känner för nåt nytt varför låsa fast sig o inte sälja? Lika de som kämpar o kämpar, blod svett o tårar men personkemin mellan häst o människa bara vägrar stämma, de tycker jag gör rätt i att sälja. Det finns så himla många hästar så nån annan häst passar säkert bättre.

Därför att det är roligt & jag mår så mkt bättre som hästägare;) Den förra hästen jag hade köpte jag för att tävla, men det blev inte många starter.. jag hade henne i 10år tills hon plötsligt dog:cry:. Efter det skulle jag inte ha någon häst, men det är bara att inse det är inget roligt liv utan slit & släp i stallet & med hästen, så du har jag en ny häst sen 2år tillbaka. Det är roligt att umgås med sin häst, komma ut i naturen, träna, tävla & träffa andra hästmänniskor:banana:

Jag har min häst för att jag ÄLSKAR honom!
När jag köpte honom, skulle jag tävla, men vi fick en tuff start och nu vet jag inte ens om han håller för ridning!:crazy:
Men jag tänker behålla honom så länge han inte lider.
Och det är enbart för att jag älskar honom.
Skulle vara mycket smartare att "göra mig av med honom", men det kan jag bara inte.

Jag har min häst för att det är min absolut bästa vän. Jag dyrkar marken hon går på och jag vet att hon gör det samma. Jag kan inte påstå att jag tycker det är så roligt att gå upp tidigt varje morgon, mocka varje dag, ut i regn och snö osv osv. Men jag gör det för att jag vet att hon skulle göra det samma för mig, om det vore tvärt om.

Självklart har jag häst för att jag tycker det är kul (trots att jag tävlar), såvida man inte blir tvingad har väl alla det av den anledningen!

Däremot har jag mycket svårt att förstå hur du tänker. Min första häst var en liten b-ponny. Jag älskade henne verkligen, men precis som alltid med de där små växte jag ur henne. Jag red så länge det var möjligt, men när hon pga min längd började stanna på hinder insåg jag att jag var tvungen att sälja henne.

Om jag behöll henne skulle vi kunna göra mindre och mindre tillsammans, vi hade redan förlorat hoppningen som vi båda två tyckte var roligast. Min sits blev dessutom sämre och sämre vilket inte var bra för någon av oss. Än så länge var jag inte för tung, men självklart skulle även den dagen komma.

Så vad skulle jag göra? Se en tioårig ponny som älskar att bli riden bara gå i en hage och bli tjock, samtidigt som jag tappade all ridning? Två hästar har vi inte råd med, så det var inget alternativ.

Jag valde att sälja henne till en familj med en ny liten tjej som älskar henne. Hon har fått ett föl och är jättenöjd med livet. Själv grät jag varje dag i nästan ett år efter att vi sålt henne, och det händer fortfarande att tårarna bara börjar rinna när jag tänker på vår tid tillsammans, trots att jag köpte en ny ponny direkt.

Jag älskar min förra ponny minst lika mycket som någon här på buke älskar sin häst, men ibland måste man se till vad som är bäst för alla.

If you love something, let it go.

Om du är alldeles för stor för hästen och den far illa av att du rider håller jag med om att det är djurplågeri. Men om du bara är för gammal att tävla, eller kanske för stor för att rida men kör hästen istället, eller "stor" (ser "fult" ut på tävling) men varken för tung eller för lång för hästen så spelar det ingen roll ju. Men allt beror på hur man definerar stor- så länge hästen inte lider så gör det inget.

Hon är en treårig maxad C-ponny och jag är 17 år, 160cm lång. Problemet är väl i så fall min längd som jag skrev men jag väger 50kg och det har hon inga problem med att bära. Nu rids hon 1-2 gånger i veckan 10-30min varje gång men när hon ska ridas mer kommer det vara någon annan som rider henne. Jag rider henne såklart inte mer än vad hon orkar, hennes behov ska alltid gå i första hand. Istället för att rida kommer jag på nya saker som att tömköra, miljöträna och klättra i backar. Hon trivs jättebra med sitt liv även om hon inte rids så mycket och även om jag är förstor. Jag förstår inte riktigt dom som kallar det för djurplågeri men alla har väl sin egen uppfattning.

Liknande trådar

Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
9 032
Senast: Ponsa
·
Ridning Hejsan! Har en hopphäst som jag inte passar alls i hoppningen med. Hon blir osäker och jag med. Jag tycker bara det är otäckt.. så...
Svar
16
· Visningar
2 145
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 138
Senast: Tualma
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 096

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix
  • Vi som letar häst II