Varför har du din häst?

Sv: Varför har du din häst?

Självklart har jag häst för att jag tycker det är kul (trots att jag tävlar), såvida man inte blir tvingad har väl alla det av den anledningen!

Däremot har jag mycket svårt att förstå hur du tänker. Min första häst var en liten b-ponny. Jag älskade henne verkligen, men precis som alltid med de där små växte jag ur henne. Jag red så länge det var möjligt, men när hon pga min längd började stanna på hinder insåg jag att jag var tvungen att sälja henne.

Om jag behöll henne skulle vi kunna göra mindre och mindre tillsammans, vi hade redan förlorat hoppningen som vi båda två tyckte var roligast. Min sits blev dessutom sämre och sämre vilket inte var bra för någon av oss. Än så länge var jag inte för tung, men självklart skulle även den dagen komma.

Så vad skulle jag göra? Se en tioårig ponny som älskar att bli riden bara gå i en hage och bli tjock, samtidigt som jag tappade all ridning? Två hästar har vi inte råd med, så det var inget alternativ.

Jag valde att sälja henne till en familj med en ny liten tjej som älskar henne. Hon har fått ett föl och är jättenöjd med livet. Själv grät jag varje dag i nästan ett år efter att vi sålt henne, och det händer fortfarande att tårarna bara börjar rinna när jag tänker på vår tid tillsammans, trots att jag köpte en ny ponny direkt.

Jag älskar min förra ponny minst lika mycket som någon här på buke älskar sin häst, men ibland måste man se till vad som är bäst för alla.

If you love something, let it go.

Målet med mitt inlägg var absolut inte att klaga på någon, ursäkta om du uppfattade det så. Målet var att hitta fler som bara hade häst utan någon egentlig anledning.
Man vet alltid själv vad som är bäst för sig och sin egen häst, därför säger jag inte att du gjorde fel i att sälja din häst, jag säger bara att jag själv aldrig skulle gjort det. Jag skulle hittat någon annan som skulle kunnat rida och själv skulle jag kanske bara ridit ut någon gång i veckan. Det finns så mycket mer an kan göra än att rida, det är så jag tänker.
Som sagt, du gör hur du vill och jag är säker på att du tog det bästa beslutet för båda dig och din häst. :)

Kul att läsa om alla andra som har tänkt ha kvar sina hästar! :) Jag hade nästan slutat att leta vid det här lagret.

Jag vill gärna förtydliga det jag skrev i början. Jag tycker självklart att det är okej att tävla, det är mer det att man säljer sin häst när man inte kan tävla mera som jag syftade på.

jag köpte min häst när jag blev amatörtränare på jägersro. fick en häst som sedan bröt benet när vi galopperade. och köpte den jag har nu. men ska sälja henne för jag har små barn och hon vill utbilda sig och bli använd . har ej den tiden nu . och för att hon vet hur hon ska göra för att jag ska bli en mes och vinna över mig ,behöver en annan som inte känner henne . hon har blivit riden ca 1 år av 3 så hon börjar tycka jag är dum . har ej gått på banan på 4 år vi flyttade från malmö.:confused::p:love:

Jag har min lilla ponnyplutt för att jag älskar hästar , och jag älskar honom mest i hela stora världen . Han är ett litet lyckopiller som piggar upp när man är nere och busar till lite ibland så man blir glad :) Finns där och gör mig till världens stoltaste ibland , och ibland retar han mig tills jag tror jag dör :> Han behöver inte vinna tävlingar för att göra mig glad , men det gör han faktiskt ändå ;P Älskade bubben <3

jag tycker det inte ens är roligt att ha häst, jag brinner inte för häst, hästhållning eller ridning men jag kan inte se ett liv utan hästar.
jag älskar min häst över allt annat på jorden och djur i allmänhet.
trots sviktande intresse och ekonomisk svårighet har Colewind funnits i familjen i 15år och han kommer att få sluta sina dagar här också förhoppningsvis inte inom de närmsta åren, han är 24 år.

nästa häst jag skaffar kommer jag att satsa mer på i ridning/träning men inte tävling, jag kommer att utmanna mig själv att utvecklas tillsammans med den nya hästen och kanske får den en plats brevid Colewind i mitt hjärta, nästa häst kommer också att bli den sista om inget oförutsett händer för vi ska ha ett långt och spännande liv tillsammans.

Jag har häst för att jag älskar hästar.Jag ägnar all min uppmärksamhet åt mina ponnysar :) Juni första hästen är den jag aldrig lämnar någonsin inte heller fölisen som hon fått.Jag kommer aldrig klara av och sälja varken Juni eller fölis tyvärr min andra lär jag sälja .Lillshettisen men han är ung och jag ahr itne tid och utbilda vidare ;) Jag har häst för det är min livssti, min dröm, mitt öde, min hobby och dem är mina bästa vän ! :love:

Mina hästar är mina bästa vänner! jag har inte häst för att komma så högt upp i klasserna som möjligt, på tävlingar. jag tränar med dem och vi har kul ihop. :) min äldsta har jag haft i snart 8 år. att sälja finns inte i mitt huvud. sedan vet man ju inte vad som kan hända i livet. jag kanske skulle vara tvungen att flytta från min gård och inte längre ha råd, jag kanske skulle skadas och inte längre kunna ta hand om hästarna, man vet aldrig. men den dan jag inte kan ta hand om mina älsklingar pga skada, ekonomi, vad som, då säljer jag. då vill jag inte vara ego o tänka på mig själv när någon annan skulle kunna ge dem något bättre.

Jag har min pålle för att ha kul med! Han är min allra BÄSTA vän:love:

Men jo jag kan tänka mej att tävla lite när vi är redo för det men just nu så rider och tränar vi bara för att det är kul! :banana:

Och han kommer inte att lämna mej i första taget!!! Han ska var hos mej så länge han "orkar leva"!! Som sagt kan endast tas ifrån mej om han är gammal eller väldigt sjuk!!

De som tävlar tycker antagligen att det är kul att tävla. Alltså har de sin häst för att ha kul med.

Jag har min ena för att jag vill hålla på med trav, min andra för att hon är min ängel. Jag kan tänka mig att sälja valacken om det skulle krisa, men lillpållan säljer jag aldrig. Hon betyder allt.

Jag har ett ridsto (häst) och en Shettis.
Stoet rids för att det är roligt och om vi kommer ut o tävlar om några år så är även det bara för skoj skull. Skulle aldrig säjla henne.

Om någon anser att det är djurplågeri att ha en ponny som är för liten tkr jag att den borde fråga sig vad folk hittar på med sina små Shettisar, Falabellor och miniatyrhästar m.fl!
Mitt syskon kan fortfarande rida vår Shettis, men det är inte så ofta. Så jag promenerar, springer och vi hoppar i skogen och i paddocken och vi kör en del.
Självklart anpassar jag mig efter honom, han har iaf gett mig bra kondition :P
Ridning är inte allt!

Tävlar med min,men om han skulle bli skadad så skulle jag inte sälja,han är en familjemedlem och familjemedlemmar säljer man inte.Det är iaf min åsikt

Jag har min häst för att jag älskar henne. Hon är meningen i mitt liv och det jag lever för.
Jag har haft henne i drygt 16 år och dyrkar marken hon sätter sina dasslock till fötter på.

Jag har två halvblod hemma på gården den ene valacken är 19 år och det andra stoet är 16. Vi ska ta föl på stoet så snart som möjligt. Jag har tidigare haft häst som liten och han blev 31 år (var min pappas älskling och hästen fostrade pappa sååå bra):rofl:

Jag älskar hästar och vi trivs väldigt bra i varandras närhet. Att gå ner till stallet och pyssla är det bästa sättet att stressa av tycker jag. De är alltid i mina tankar och de kommer i full galopp då jag visslar när jag kommer hem. Det är framförallt min dotter som nu är 22 som bidragit till att de finns här eftersom hon tävlat mycket under åren men jag är starkt bidragande till att köpen blev av. Jag "tantrider" men trivs nog allra bäst med att sköta och planera för dem.

Efter att ha hållit uppe med ridningen då "annat" blev mer intressant under en ca femton år kändes det som att komma hem då vi åkte till stallet med barnen för första ridlektionen, Efter det är det som ett gift i mina ådror, jag vill bara ha mer och mer av hästlivet! Vi bor nu på hästgård och barnen har flyttat till studieorter (även om de kommer hem ganska ofta) men jag skulle aldrig drömma om att sälja mina guldklimpar. Till vår gård kommer alla möjliga från närområdet för att rida för olika tränare (vi har egen ridbana) och det är så roligt. Jag fattade nog aldrig att jag hade saknat hästlivet så mycket. Och jag har under åren märkt att det är mest mammor och pappor som bidrar till att hästintresset lever hos telningarna så det här om att det bara är en fjotissport kan alla glömma.;)

Jag hr min häst för att det är "kul". Hon är min absoluta bästa vän, som jag inte kan leva utan! Hon ger mig så mycket tillbaka som ingen annan kan.

Jag köpte henne för lite mer än ett år sedan, men hon kom till mig den sista maj 07. Då var hon rädd om huvudet, rumpan ja om hela sig, men vad kan man förvänta sig av ett 2årigt arabiskt fullblod?:) Hon är inte ens inriden nu utan det håller vi på o tränar inför, tänkt att jag ska sitta på henne innan hon går på bete nu i slutet av Juni:). men hon är min bästa vän och jag kan inte leva utan henne. hon kommer få stanna hos mig tills den sista dagen hon lever, även om hon kanske inte kommer kunna gå höga klasser o så, vem vet innan man prövat?:D

Har min häst för att jag älskar henne över allt annat.
Jag har haft henne sen jag var 12- i 11 år nu och hon är lika roligt idag som då.
Skulle inte sälja för en miljon.
Vi tävlade mycket dressyr men då jag blev arton slutade vi med det men jag ville inte byta ut henne mot storhäst. Hon är min bästis.

:love:Jag har min ponny för att hon är underbar och jag kan inte komma mig för att sälja henne, trots att det gått några år sedan ponnytiden "tog slut".. Funderar kanske på att tävla lite med henne i hästklasser snart.. men sälja det kan jag inte. Hon kommer vara hos mig så länge hon lever.

Jag vet inte riktigt om jag postar tråden i rätt forum, annars kan väl någon vara så snäll att flytta på den. :)

Jag undrar om någon här inne har sin häst för att det är kul? Alla de jag känner som har häst säljer den när de inte längre kan tävla tillsammans. Inte någon (förutom en) har haft sin häst längre än fem år. Är detta ett så invant mönster så att man inte ens tänker på att det faktiskt är sin kompis man säljer? Jag älskar i alla fall min häst över allt annat och jag skulle inte ens tänkt tanken på att sälja henne. Jag visste redan när jag köpte henne att jag aldrig skulle kunna rida riktigt på henne eftersom att jag är för stor, men kan man inte anpassa träningen? Jag har till och med hört några som kallar det för djurplågeri, att inte sälja hästen om jag är för stor.

Jag vill veta om några mer har hästar för att det är kul och inte för att ni ska sälja dom när vi har tävlat klart.

(Detta är inget hat-inlägg mot dom som säljer sina hästar. Alla är vi olika och alla tar sina egna val)

Jag har helt klart min häst för att det är kul. Jag blev kär, i helt fel häst, det var inte en sån som jag skulle ha.
Nu har jag tre :o
Ingen tävlar jag med, vi bara roar oss på vårat egna lilla vis. Njuter av varandra och vad hästen kan lära oss människor :bow:

Hon är en treårig maxad C-ponny och jag är 17 år, 160cm lång. Problemet är väl i så fall min längd som jag skrev men jag väger 50kg och det har hon inga problem med att bära. Nu rids hon 1-2 gånger i veckan 10-30min varje gång men när hon ska ridas mer kommer det vara någon annan som rider henne. Jag rider henne såklart inte mer än vad hon orkar, hennes behov ska alltid gå i första hand. Istället för att rida kommer jag på nya saker som att tömköra, miljöträna och klättra i backar. Hon trivs jättebra med sitt liv även om hon inte rids så mycket och även om jag är förstor. Jag förstår inte riktigt dom som kallar det för djurplågeri men alla har väl sin egen uppfattning.

Men, jag har också maxad c-ponny och jag är 159-160 cm lång, och jag väger ca 62-63 kg :O Jag är absolut inte för stor min, han passar perfekt i både skötsel och ridning.
Visserligen är han en grov new forest, så han både känns och ser större ut och han är ju rätt viktbärande.. Men ändå! :)

jag köptemitt halvblod när ja var 13 år. Hon fick stå i hagen bakom vårt hus där vi hade vattenhink och lite gräs. det varnära en bilväg där hon stod och njöt.
vi köpte henne va en hästhandlare (jag kommer inte ihåg vem) men iaf. så kostade hon 80.000 kr. hästhandlaren sade att hon ihade tävlat 1o0 och lätt a regionalt men så kändes hon inte. Jag hade före det ridit 2 år en gång i veckan på ridskola och var ganska duktig jämfört med andra men jag fick inte hästen att lyssna. en gång prövade jag att hoppa med henne. Hon hoppade bra första gången men efter det hoppa hon inte..:( Till sist var hon arg och sur när jag red henne så ja ska sälja henne nu!!

Ja tänkte köpa en 5 årig häst som tävlats upp till 130 och lätt a. kostar 130 000 men pappa min har nog råd :D
jag fundera på att laga en plan på vår gård! går vanlig sandvägsand lr?

en annan fråga: kan jag köpa den där bruna sadeln från hööks till in kära nya äst och testa den sjäkv eftersom jag troligen har öga till de?

Hälsningar: Ida

Jag har mina hästar för att det är mitt intresse. Mina ponnyer är pensionerade från tävlande så dom agerar gräsklippare nu för tiden. Mitt hbl- sto har precis fått föl och hon skadade sig för några år sedan så tävlandet tog slut på henne. tyvärr. Har en hbl- valack som jag köpte billigt för att jag tyckte synd om honom. Då var han 4 och gick ensam med 5 hingstar hos en hästhandlare. Han är bråkig att rida men har jätte fina gångarter och kan hoppa. Ska börja tävla med honom lite, och fölet är en blivande stjärna, iaf enligt härstamningen. Får se men ingen av dom kommer någonsin att lämna mig. Även om dom inte går att rida på så kan man borsta och lina dom lite. Det är trevligt att säga hej och dom svarar. Tycker man om dom så visar dom att dom tycker samma sak om dig.

Liknande trådar

Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
9 026
Senast: Ponsa
·
Ridning Hejsan! Har en hopphäst som jag inte passar alls i hoppningen med. Hon blir osäker och jag med. Jag tycker bara det är otäckt.. så...
Svar
16
· Visningar
2 145
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 135
Senast: Tualma
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 096

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka