Varför har du din häst?

H

Helenea

Jag vet inte riktigt om jag postar tråden i rätt forum, annars kan väl någon vara så snäll att flytta på den. :)

Jag undrar om någon här inne har sin häst för att det är kul? Alla de jag känner som har häst säljer den när de inte längre kan tävla tillsammans. Inte någon (förutom en) har haft sin häst längre än fem år. Är detta ett så invant mönster så att man inte ens tänker på att det faktiskt är sin kompis man säljer? Jag älskar i alla fall min häst över allt annat och jag skulle inte ens tänkt tanken på att sälja henne. Jag visste redan när jag köpte henne att jag aldrig skulle kunna rida riktigt på henne eftersom att jag är för stor, men kan man inte anpassa träningen? Jag har till och med hört några som kallar det för djurplågeri, att inte sälja hästen om jag är för stor.

Jag vill veta om några mer har hästar för att det är kul och inte för att ni ska sälja dom när vi har tävlat klart.

(Detta är inget hat-inlägg mot dom som säljer sina hästar. Alla är vi olika och alla tar sina egna val)

Sv: Varför har du din häst?

Ett av de största målen med min häst är att hon ska komma till start på travet, men det är långt ifrån syftet med mitt hästägande. Hon är min bästa vän och ska stanna hos mig livet ut, sedan skiter jag faktiskt i om hon aldrig kommer tävla eller till och med skulle bli så skadad att hon blev oanvändbar till den enklaste promenadridning.

Detsamma kommer för övrigt gälla samtliga av mina framtida hästar.
Umgänge och relation går i min värld före prestation, alla dagar i veckan.
Jag orkar inte lägga mig i hur andra gör och tycker inte illa om folk som säljer hästar som inte håller måttet (med undantag för extremfallen), men en sådan inställning skulle aldrig kunna fungera för mig.

Jag har min häst bara för att jag tycker om hästar. Vi tävlar inte alls. Har min pojke bara för att jag gillar hästar och att rida. Tänker inte sälja honom överhuvudtaget. Ska han bort är det om han blir dålig och inte kommer att leva ett bra liv eller när han blir gammal och inte orkar mer.

Alla har väl sina hästar för att det är kul. För att det är kul att "bara" ha, för att det är kul att träna, för att det är kul att tävla osv. Vissa ser ingen mening med att ha häst om man inte kan tävla - för de tycker inte det är kul annars. De tävlar ju knappast "bara för att", utan för att de tycker att det är roligt.

Jag har häst för att jag älskar det, jag har MIN häst för att jag föll för henne och älskar henne. Hon kommer aldrig bli någon tävlingshäst, och det är OK med mig. Jag vill däremot träna för tränare, det vet jag inte om jag skulle kunna klara mig utan. Jag skulle aldrig sälja min häst, pga. flera olika anledningar, men skulle jag köpa en häst nu skulle det bli en tränings- och tävlingshäst.

Jag har enbart häst för att det är kul! :D Tävlar inte överhuvudtaget, men kanske kan komma att göra det någon gång i framtiden - en klubbtävling eller så ;) Så självklart har jag häst för att det är kul.. vad annars? ;)

Jag har min häst för att jag älskar honom, för att han är min bästa vän helt enkelt. Och för att det är kul såklart. Har fått massor med kommentarer om att jag slösar bort mina ponnyår på att rida stor häst när jag är så ung, att jag borde ha en hopponny som jag kan tävla :eek: Vadå slösar?
Jag har inte min häst för att tävla, passar inte hoppning honom så hoppar vi inte, lämpar han sig inte för körning så kör jag honom inte. Triangelmärks han så går jag promenader med honom i skogen. Så är det bara ;)
Sedan är det inte så att jag tycker att det är fel att tävla, det är säkert jättekul, och det kommer vi nog att göra också lite senare när vi blir lite duktigare, men jag skulle aldrig kunna sälja min häst för att kunna tävla, och jag skulle aldrig kunna offra något, riskera hans förtroende eller pressa honom för att vinna en tävling.

:idea: - lampa

min gamla ponny har jag nu haft i 9 år och även fast jag inte längre får tävla henne både pga av min ålder och hennes skada så kommer hon förbli min! Sen tycker jag att det e kul att tävla men det har jag andra hästar till!

Att ha häst ska vara kul och jag ser dom inte som en förbrukningsvara! Sen får förnuftet styra hurvida hästarna säljs eller inte, men vissa hästar har en speciell plast i hjärtat och dom blir kvar!

Jag "har" häst bara för att det är kul och det min fritid:)
Inte min men hon är som min, just nu känns det som jag aldrig skulle kunna lämna henne, bara för att jag rider en annan häst till eller om hon blir triangelmärkt elle så gör inte det att jag lämnar henne:) Hon är ju min bästa vän och jag älskar henne för den hon är:love: håller med Cummine, passar inte för nått gör jag det inte:smirk:

jag har min häst för att jag älskar henne. och för att hon är min bästa vän:)
skulle aldrig kunna sälja henne bara för att vi kanske aldrig kommer ut på tävlingsbanorna.
det går väl inte sälja ens bästa vän bara för att den inte levar upp till ens krav? vissa kan nog men inte jag. jag rider hällre i skogen resten av mitt liv bara hästen är nöjd och jag får vara med henne:)

jag har mina hästar för att livet skulle inte fungera utan dem. Helst valacken, han har hjälpt mig genom många svåra stunder.
Jag älskar honom över allt annat.

Hade inte tänkt köpa dessa hästar, hade tänkt ngt "finare" jag kunde tävla på, och komma längre i min ridning med...
Men livet blir inte alltid som man tänkt sig, och mina hästar ger mig så mycket tillbaka så jag vill inte byta dem mot NÅGON annan häst.

jag har enbart mina hästar för att det är så som jag vill leva.
tycker att det är en prioriterings fråga. skulle aldrig sälja dem om det inte handlade om nått värre med mig el familjen ell så. Tävlar inte och kommer knappast göra det heller. har aldrig ens satt in min fot på en tävling.

Jag har häst för att det alltid varit en stor del i mitt liv. Mina hästar stannar till sista levnadsdag. Jag tränar och tävlar också;)...för att det är kul att se var träningen leder till och om vi utvecklas på ett bra sätt. Jag har haft häst i snart 40 år och tröttnar aldrig.

Jag har haft min häst i 15 år. jag red min första distans pp i augusti förra året.
Jag har häst för jag gillar hästar, tycker om att få härliga naturupplevelser ( inte 4 väggar i ex ridhus), träffar mycket trevligt folk, motion, "lägger inte pengarna på hög" m.m.

Jag tror det beror mycket på ålder också, kanske..?? och hästbakgrund... ;)

Jag har min häst enbart för att det är mysigt att ha en häst att åka till, spenderar mycket tid till att mysa och borsta osv, ridning är inte allt! Är man för stor för sin häst kan man ju alltid köra ;)

Jag tycker precis som du, det är en kompis, inte ett redskap!

Jag har mina hästar för att jag inte klarar av att leva utan dom.

Har lite olika ändamål med dom.
#1 är avelssto och hon kommer aldrig lämna gården levandes.
#2 fungerade inte som avelssto så hon ska säljas.
#3 är en åring, egen uppfödning som ska bli kör- och ridhäst när han blir "stor"
#4 är en åring som ska köras in, ridas in, tränas, tävlas och avlas på. Kommer troligen heller aldrig lämna gården.
#5 är ett sto som inte heller fungerar i avel, är ej heller körbar så ska därför bli enbart ridhäst.
#6 är en konvalescent som ska bli frisk och sen bli skogsmulle eller gå som sällskapshäst
#7 är min guldklimp som jag tränar och tävlar med och som aldrig någonsin kommer bli till salu. Han är min bästa vän.

Hade jag bara haft en häst så hade jag haft den för att den varit min vän och en vän vill i alla fall JAG inte sälja bara för att den inte längre går att tävla med.

/M

Ooh...det är vad jag går omkring och funderar på en hel del det du skriver om.
Har många bekanta som jämt pratar om att när hästen är för liten eller inte kan tävlas med längre så ska dom sälja den vidare.
Men därinemellan så påstår dom att deras häst är deras allra bästa kompis...och det går inte riktigt ihop i mina tankar.
För som du säger så borde man väl inte kunna sälja sin bästa kompis eller ersättas när det inte passar längre.:confused:
Iaf...min bästa kompis på fyra ben...har jag haft i 5 år och jag hoppas att kunna ha honom i åtminstone 30 år till. :D
När jag skaffade honom var jag ganska okunnig kunskapsmässigt med hästar om rutiner och vad som skulle göras och så.
Men jag hade folk omkring mig som kunde hjälpa mig men för det mesta så var det faktiskt Glenn...min häst som lärde mig det mesta.
Speciell som han är...så är och var han ganska tydlig med det han tycker och tänker om.
Passar det inte honom...då får man kompromissa med honom så vi möts halva vägen var.
Och det är det av allt jag älskar min häst för.
Är att han säger vad han tycker och tänker. :)
Min häst är mitt allt. När jag flyttade hem till min kille...så fanns det en plats för Glenn med som var det första min kille såg till att tala om för mig. För ingen Rachel utan Glenn.
Och Glenn för mig är inte riktigt en häst för han är någon som verkligen förstår och älskar mig för den jag är.
Framför allt har han varit det största stödet genom dessa 5 år vi har hängt ihop. Han har alltid funnits där.
Visst är vi ute och tävlar...och det går som det går...åt pipan för det mesta...men det bryr jag mig inte om.
Jag är bara ute efter att få ha kul med min bästa kompis. :)
Och den dagen han inte kan tävla mer eller ens bli riden så kommer han inte bli såld vidare eller gå till dom gröna ängarna...för då ska han få njuta av dom åren här hemma på gården och bara få finnas till. För min bästa vän på fyra ben, honom skulle jag inte kunna leva utan. En häst som honom kommer bara en gång i livet.
Och jag älskar honom av hela mitt hjärta och han fyller mina dagar glädje.
*Förlåt för det långa inlägget.
Mvh Xoya.

Tja jag rider inte mina hästar alls utan jag håller mig enbart till avel. Jag har inget emot att sälja en häst som inte riktigt blev det jag tänkt mig eller lämnar det jag hoppats. Kan även tänka mig sälja individer jag tycker mycket om till rätt pris.

För mig handlar det inte om att jag inte värdesätter mina hästar känslomässigt. jag tycker jättemycket om mina hästar och älskar att hålla på med dem, se nya föl födas osv. Men jag skulle aldrig ha råd att föda upp häst efter häst och behålla alla.

En del av det roliga i att föda upp tycker jag är att så småningom få se sina uppfödningar komma till en ny ägare som värdesätter och tycker om dem. Förhoppningsvis en ägare som kan visa fram dem på ett bra sätt också.

Sen har jag en häst här hemma som inte är till salu, han går inte att rida och inte att avla på men jag har haft honom halva mitt liv och han kommer att få stanna hos mig tills den dagen han inte längre mår bra av att gå i hagen med kompisarna. Ekonomiskt inte så smart men där låter jag såklart känslorna styra eftersom jag vet att det inte går att hitta ett vettigt hem åt en oridbar gammal häst.

Jag har häst för att jag älskar hästar och älskar att rida. Jag är rätt ambitiös på ridbanan men det allra bästa med att ha häst är ändå en ridtur i skogen och över ängarna på den egna älsklingen!!!:love: Eller att stå och kramas en stund efter rykten i stallgången...

Jag hör väl till den mindre vanliga kategorin som diggar att mocka också. Det är som meditation för mig. Man tänker bra, det är avslappnande och så luktar det häst samtidigt! Rena hälsokuren!!!:)

Och tävlat - det har jag faktiskt aldrig gjort!

Jag har mina hästar för att det är kul.

Till ex min valack skulle jag aldrig klara av att sälja, han är min allra bästa vän, mitt livs kärlek och den dag han inte håller för den träning jag vill uppnå, då ska han få gå och skrota i hagen med ungpållan och kanske en till häst och bara få vara häst :)
Sen kommer han att få begravas bredvid sin bästa vän ute på våran täkt med en riktig gravsten och allt. För min pojke förtjänar det bästa, och därför tänker jag inte sälja bara för att han inte håller för att gå SM eller liknande.

Jag har hellre en hållbar häst som jag känner utan och innan, en som jag kan göra vad som helst med än flera hästar som jag knappt hinner lära känna innan jag säljer.

KL.
Jag håller på med hästar för att det är roligt och för att det ger mig något tillbaka..

Jag köpte min första häst för två år sen. En oinriden treåring. Han är nu min bästa vän. Han är min nästa tävlingshäst (efter sin pappa som jag tävlar nu) och målet är SM. Om det nu visar sig att han inte håller för den nivån som jag vill så kommer jag antingen ha kvar honom och köpa mig en ny ung lovande häst, men endast om min ekonomi kommer att tillåta det.
Annars kommer han troligtvis att åka på foder eller liknande, beroende på hur min livssituation ser ut. Men jag skulle aldrig kunna sälja honom.. Han är det bästa jag har och utan honom är ingenting värt.

Nu är det ju ett x antal år innan jag ens behöver börja fundera på sådana beslut men ja ..
Hans pappa som jag tävlar nu (ägs av mamma) säljs aldrig. Han är en del av familjen. Nu uppnår han iofs mina mål med tävlandet men även om han inte skulle gjort det så hade han stannat i familjen.

Liknande trådar

Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
9 026
Senast: Ponsa
·
Ridning Hejsan! Har en hopphäst som jag inte passar alls i hoppningen med. Hon blir osäker och jag med. Jag tycker bara det är otäckt.. så...
Svar
16
· Visningar
2 145
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 135
Senast: Tualma
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 096

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka