Varför håller inte hästarna?

Sv: Varför håller inte hästarna?

Men protest! Jag har lärt mig rida på ridskola. red där i 15 år, sen har jag ridit själv, men jag har aldrig haft en hälta på mina hästar (förutom vid hovböld) Inga inflammationer så långt ögat når. Jag tränar med hästens bästa i fokus, mycket varierad träning och på varierat underlag. Hästarna går också ute hela dagarna (även nätterna sommartid) Det ger friska hästar även om jag lärt mig rida på ridskola. för övrigt för duktiga, kompetenta instruktörer.
Skyll inte på ridskolorna. Det är hästägarens ansvar att lära sig hur en häst ska tränas och skötas om för att må bra.

Men protest! Jag har lärt mig rida på ridskola. red där i 15 år, sen har jag ridit själv, men jag har aldrig haft en hälta på mina hästar (förutom vid hovböld) Inga inflammationer så långt ögat når. Jag tränar med hästens bästa i fokus, mycket varierad träning och på varierat underlag. Hästarna går också ute hela dagarna (även nätterna sommartid) Det ger friska hästar även om jag lärt mig rida på ridskola. för övrigt för duktiga, kompetenta instruktörer.
Skyll inte på ridskolorna. Det är hästägarens ansvar att lära sig hur en häst ska tränas och skötas om för att må bra.

Men vad otroligt roligt att höra att du faktiskt har fått med dig mycket från just din ridskola. Tyvärr är det många andra ridskolor smo har stora brister, jag vet för jag har ridit på en samt varit på ridläger osv . där de normalt sett haft lektionsverksamhet + att jag har besökt flera ridskolor. Så jag tror att man måste bearbeta och ta tag i problemet redan i grunden, hur ska man annars veta hur man ska agera som alldeles nybliven hästägare?

Håller för övrigt med någon som också förespråkade vila, vila är mycket bra och läker oftast mycket. Både psyiskt och fysiskt..

Knapplån

Många verkar tro att rida i skogen är undergörande. Jag tror det kan vara en stor skadeorsak också. Många som rider ut rider på dåligt underlag. Har man ett bra ridhus med bra svikt så är det oftast ett bättre underlag.
Ute rider man oftast fortare, och som George Morris sade "Fart dödar" (och då syftade han på leder och ben).

Jag undrar också hur hagarna och hagvistelse såg ut förr?
Många här menar att hagvistelse är lösningen på problemet.

Jag gillar hagvistelse och anser att hästen är gjord för att röra på sig. Men de flesta hagar är ju för leriga och mjuka.
Hur många trådar i detta forum handlar om fläkningar, sparkar och omkullgående i hagen?
När jag tittar på mina egna och på mina bekantas hästar så är största delen av hästar som skadats eller som skadats och fått tas bort just hästar som skadats i hagen.
Jag börjar helt klart överväga att ha en häst i varje hage för att undvika skador.

Kl

Några av andledningarna tror jag kan vara att vi avlar på fel ston för det finns ju många som avlar på dom hästarna som inte håller för ridning.

Även fel uppväxt tror jag kan vara en stor bov i dramat då jag kan se många unghästar som går i små plata hagar.
Men även utblidningen tror jag kan vara en stor faktor då den skall gå så himmla fort och ofta skall det gå på ett halvår att få en häst som gått i hagen tills den skall börja tävla.
Finns det några nu mera som börjar med att bygga upp musklerna på hästen genom att låta den gå som handhäst eller köra in den innan den rids in, här tror jag att vi kan lära mycket av distans"folket".

Men även ridningen kan volla problem då många rider för informigt, mycket korta och explosiva pass på 30min men få långa och långsama.

Men oxå hur en del vårdar hästarna i så som fel foder, utevistelse men även så enkla saker som att värma upp och skritta av hästen innan och efter ansträngning.

Någar av andledningarna till varför jag tror att hästarna inte håller så bar.
/karm

Jag är också en som har funderat på alla skador som verkar drabba så många hästar. Själv var jag ägare av en gatukorsning som hade en exteriör som nästan kan göra en mörkrädd :smirk: han var mycket överbyggd och hade tendens till hjorthals och så var han ju då mullig också :smirk: liten och tjock och sågs väl inte som en stjärna direkt. Jag hade honom i fem år och på den tiden var han aldrig halt, de andra som hade "fina" hästar hade mycket mer skador på sina hästar, vissa blev dessutom avlivade på grund av utslitningar i benen...Jag tror att min häst blev hållbar eftersom att jag var väldigt noga med att känna efter när han var trött, och visserligen tävlade jag inte men jag red minst lika mkt på hemmapla som de som tävlade gjorde...jag vill absolut inte utnämna mig till en expert men jag tror (som många redan nämnt) att det ligger i känslan för djuren, att läsa av dem och förstå när de behöver vila.

Jag är visserligen inte ägare av min gamla kompis längre, men jag får då och då brev ifrån honom och han mår fortfarande bra, nu 15 år :) trots sin katastrofala exteriör :smirk:

Folk kräver olika mycket av sina hästar. Folk med "fina" hästar behöver inte rida sämre än vad du gör, men de kanske rider på ett annat sätt, vilket kanske inte alltid är bra, men det har inget att göra med att man rider dåligt (inte alltid i alla fall). Det går inte att jämföra en ryttare som rider ut 5 ggr per vecka med sin häst, med en som tränar och tävlar hela tiden. Självklart så borde skogshästen vara mindre skadad, den belastas ju inte lika hårt.

Hej!

Jag tror det beror på att fler lyssnar på vad hästarna signalerar och många fler med ambitioner rider hästarna på vad dom tror är rätt sätt, men som hästarna tar skada av.

Vet själv att när jag började på ridskola för typ 20 år sen, då stog hästarna max nån dag vid hälta, nuförtiden utreds och behandlas dom. Upplever det som att förr gick fler hästar runt med en mindre hälta hela tiden och det var normalt, medan nu åker dom till klinik, utreds och blir utdömda från ridning.

Sen kan säkert ridhusen spela in, men jag tror mest det beror på människornas attityder.

/ Lavinia, vars häst går att rida om jag anpassar mina ambitioner till hennes förutsättningar..

Tror det beror på för hård träning i ung ålder och för mkt träning på dåliga underlag...

Det tro jag oxå:crazy: och

För enformig och fel träning, allt ska gå så fort idag, säger sig självt att dem inte håller:cry:

Det tro jag oxå:crazy: och

För enformig och fel träning, allt ska gå så fort idag, säger sig självt att dem inte håller:cry:

:bow: :bow: :bow: fort, fort ska det gå. helst ska hästen vara färdigutbildad för msv redan som 5 åring:(

Jag har hört (Är inte hundra säker men jag tror att det var från en clinic med typ jens fredricsson och Susan Gielen) att INGEN häst som har gått breeders har nått Grand Prix.

ohhh, värt att tänka på iaf!

Peder fredricsson sa också att man får välja om man vill tävla hästen innan den är 7 år, eller efter, för den håller inte till att göra båda!
:)

Kl

Några av andledningarna tror jag kan vara att vi avlar på fel ston för det finns ju många som avlar på dom hästarna som inte håller för ridning.
/karm

När det gäller avel på ston som inte hållit för ridning är det inte så enkelt tycker jag. Det jag dock tycker är viktigt är att man analyserar varför hästen inte håller och därefter tar ett beslut om stoet kan tillföra något i aveln. Sedan bör man också välja hingst med stor omsorg för att förbättra hållbarheten hos avkomman och gärna välja en hingst med bra dokumenterad förärvning. Tyvärr mycket ovanligt idag enligt min egen erfarenhet då mode och snabba generationsväxlingar är starkare drivkrafter. Det jag tycker är mycket värre är dom ston som har bristande ridbarhet och delvis pga det får problem med hållbarheten och därmed sätts dom i aveln. Har sett tyvärr många resultat av detta och min personliga erfarenhet är att det har i större utsträckning påverkat hållbarheten i det långa loppet hos avkommorna.

Kl
Även fel uppväxt tror jag kan vara en stor bov i dramat då jag kan se många unghästar som går i små plata hagar.
Men även utblidningen tror jag kan vara en stor faktor då den skall gå så himmla fort och ofta skall det gå på ett halvår att få en häst som gått i hagen tills den skall börja tävla.
Finns det några nu mera som börjar med att bygga upp musklerna på hästen genom att låta den gå som handhäst eller köra in den innan den rids in, här tror jag att vi kan lära mycket av distans"folket".
/karm

Det är inte något exklusivt för distansfolket att ha handhästar. Dock ses man kanske som något excentrisk idag om man gör det i andra omgivningar. Jag har min unghäst som är under inridning som handhäst regelbundet och denna häst är inte den första som jag gjort så med. Jag har också kört in mina unghästar innan inridning vilket kanske heller inte är så vanligt när man sysslar med hoppning mm. Detta var dock inget konstigt när jag växte upp och många äldre människor som jag hade förmånen att ha omkring mig gjorde på samma sätt. Ingen av dom hästarna som jag gjort det med har haft hållbarhetsproblem. Dock har dom hästarna haft föräldrar som har hållt för ridning och tävling vilket kanske gett dom en fördel från starten. Sedan har jag aldrig av många anledningar startat en tävling med en häst före 5 års ålder. Har med några planerat kvalitet mm men pga växtperioder mm har det aldrig blivit av att starta dom då jag har som huvudmål med mina hästar att vi skall ha ett långt roligt samarbete.

Kl
Men även ridningen kan volla problem då många rider för informigt, mycket korta och explosiva pass på 30min men få långa och långsama.

Men oxå hur en del vårdar hästarna i så som fel foder, utevistelse men även så enkla saker som att värma upp och skritta av hästen innan och efter ansträngning.

Någar av andledningarna till varför jag tror att hästarna inte håller så bar.
/karm

Tror att kunskapen idag är mycket större när det gäller mycket av det som handlar om omvårdnaden av hästen men har en stark känsla av att det som fanns när jag var ung, riktiga hästmänniskor, försvunnit. Dessa människor hade en gedigen känsla för hästar och jag fick tidigt lära mig att lyssna på hästen. En sak som jag upplever var bättre förr var faktiskt hur man fodrade hästarna!!! Nu får jag väl hela buke på mig... Det fanns inga uträknade foderstater på den tiden men kolik och andra problem med magen var för mig okänt i väldigt många år. Jag fick lära mig att man ger hö så mycket dom äter och sedan kompletterar man med kraftfoder om det behövs (väldigt sällan). Vi gav också mineraler som även användes till kossorna. När det gäller höet sa dom gamla att detta är kossehö och detta är hästhö. Måste ju säga att jag fortfarande utfodrar mina hästar enligt den principen och det har fungerat bra i alla år. Dock använder jag mordernare mineraler och på mina gamlingar +25 har jag använt moderna blandningar för äldre hästar.

Jag är ju lite äldre och min reflektion när det gäller hållbarheten är att det är massor av anledningar som sammantaget gör att vi idag har mycket flera utdömningar av hästar. Synpunkter som att man för inte brydde sig om sina hästar och att man red dom även om dom var ofräscha är för mig helt främmande. Jag upplever det tyvärr helt tvärt om. Har aldrig sett så mycket hästar med oregelbundenhet & låsningar som dom senaste 10 - 15 åren. Allt var inte bättre förr och allt är inte bättre idag men en sak som slår mig hela tiden är bristen på känsla för hästen idag. Idag ger många sina hästar alla möjliga tillskott och har klippkort hos veterinär, kiropraktor mm pga omsorg av hästen. Den omsorgen fanns också tidigare men då i kombination med känsla. Jag lärde mig tidigt tex att ta det lugnt under hårfällning och att snabbt med unghästar lära mig att se deras varningssignaler för växtperiod och att respektera dessa signaler. Två kanske dåliga exempel men det jag vill få fram är att det förr fanns en möjlighet att ta del av andras erfarenhet och kunskapen gick från generation till generation där man också var snabb att ta till sig nymodigheter. Var lär man sig sådant idag? Jag lärde mig mycket av detta på ridskolan och senare av tränare. Den tränare som jag har allt att tacka för finns idag inte bland oss längre och han var inte den mest populära tränaren. Hans utgångsläge var att det var alltid ryttarens fel. Svar som man kunde ge på ridskolan i stadiet "tonåring som kan allt" bemöttes bara med att vad gjorde du för att det skulle bli så?
Jag upplevde det väldigt tydligt för ca 20 år sedan att det skedde en attitydförändring och respekten för den kunskap som finns hos äldre/mer erfarna människor försvann. Tycker jag ser det mycket tydligt här på forumet också så det verkar inte försvunnit precis... snarare tvärtom.... Erfarenhet/kuskap tilsammans med förmåga och intresse att tillgodogöra sig ny kunskap och forskning tror jag är nyckeln till en god hästhållning.
Typexemplet är för mig när produkten NH kom till Sverige och jag ofta fick frågan om jag sysslade med det pga mina hästars uppförande. Det gjorde jag inte och dom första gångerna visste jag inte ens vad det var!!! Pinsamt jag vet.... Kollade snabbt upp vad det var och insåg snabbt att det var "bara" normal hästhantering som jag fick lära mig för länge sedan av hästmänniskor i Sverige. Dvs kunskapen fanns lätt tillgänglig i Sverige om man bara var intresserad.

Detta blev jättelångt men detta är en fråga som jag och mina vänner diskuterar hela tiden och jag ville bara förmedla lite av mina tankar. Hoppas någon förstår vad jag försöker säga!!!

/Jolene

Som så många andra sagt så tror jag det största felet är SIS, däremot så tror jag inte alls på att folk skulle vara bättre på att rida nu än för 30 år sedan eller att aveln är sämre. Sent tagna hästar, enformig ridning, lite eller ingen hagvistelse är stora bovar. Ingen inbillar sig väl att man blir elitgymnast om man inte gjort ett skit hela livet och sen satsar på OS när man är 30? :smirk: Förr visste folk att man börjar tidigt för att stärka leder, senor och skelett men man tog det lugnt! Remonterna kördes många gånger in innan de reds in och de gick i flock i stora hagar, reds omväxlande och inte en :devil: satt och nötte på sina hästar på ridbanan dag ut och dag in.

Nä, för mycket prylar att dölja sin egen dåliga ridning, för mycket nötande på ridbanan, för lite utevistelse, lite eller ingen ridning i skog och mark, felaktiga foderstater och som sagt, dåliga ryttare! Nu kan man gå på ridskola och "lära" sig rida, men hur många lär sig att ta hand om en häst? :angel:

Instämmer fullständigt!

När det gäller avel på ston som inte hållit för ridning är det inte så enkelt tycker jag. Det jag dock tycker är viktigt är att man analyserar varför hästen inte håller och därefter tar ett beslut om stoet kan tillföra något i aveln. Sedan bör man också välja hingst med stor omsorg för att förbättra hållbarheten hos avkomman och gärna välja en hingst med bra dokumenterad förärvning. Tyvärr mycket ovanligt idag enligt min egen erfarenhet då mode och snabba generationsväxlingar är starkare drivkrafter. Det jag tycker är mycket värre är dom ston som har bristande ridbarhet och delvis pga det får problem med hållbarheten och därmed sätts dom i aveln. Har sett tyvärr många resultat av detta och min personliga erfarenhet är att det har i större utsträckning påverkat hållbarheten i det långa loppet hos avkommorna.

Nä änkelt är det inte men vissa är ganska skälvklara. Har sjäv fött upp en häst vars mor skaddade sig i hagen.

Det är inte något exklusivt för distansfolket att ha handhästar. Dock ses man kanske som något excentrisk idag om man gör det i andra omgivningar.

Menade inte just det med handhäst när jag skrev distansfolk utan att dom bygger upp sina hästar under lång tid innan dom börjar tävla

Jag har min unghäst som är under inridning som handhäst regelbundet och denna häst är inte den första som jag gjort så med. Jag har också kört in mina unghästar innan inridning vilket kanske heller inte är så vanligt när man sysslar med hoppning mm. Detta var dock inget konstigt när jag växte upp och många äldre människor som jag hade förmånen att ha omkring mig gjorde på samma sätt.

Nä för var det inte konstigt att ha handhäste eller köra in dom som en del av grundutbildningen men nu mera är det sorligt (tycker jag) det. Många fattade inte alls varför jag körde in min häst då det ju inte var nån travare eller att jag inte skulle sattsa på körtävlingar

Tror att kunskapen idag är mycket större när det gäller mycket av det som handlar om omvårdnaden av hästen men har en stark känsla av att det som fanns när jag var ung, riktiga hästmänniskor, försvunnit.

Tror oxå att kunskapen är störe med tanke på forskningen men jag ser inte många som anvender sig av vad forsningen visar. Och ett stort tack till dem dom två gammla hästgubbarna som har lärt mij mycket om hästar och jag hoppas att en av dom kan lära mej mycket mer.

Dessa människor hade en gedigen känsla för hästar och jag fick tidigt lära mig att lyssna på hästen. En sak som jag upplever var bättre förr var faktiskt hur man fodrade hästarna!!! Nu får jag väl hela buke på mig... Det fanns inga uträknade foderstater på den tiden men kolik och andra problem med magen var för mig okänt i väldigt många år. Jag fick lära mig att man ger hö så mycket dom äter och sedan kompletterar man med kraftfoder om det behövs (väldigt sällan). Vi gav också mineraler som även användes till kossorna. När det gäller höet sa dom gamla att detta är kossehö och detta är hästhö. Måste ju säga att jag fortfarande utfodrar mina hästar enligt den principen och det har fungerat bra i alla år. Dock använder jag mordernare mineraler och på mina gamlingar +25 har jag använt moderna blandningar för äldre hästar.

Jag är ju lite äldre och min reflektion när det gäller hållbarheten är att det är massor av anledningar som sammantaget gör att vi idag har mycket flera utdömningar av hästar. Synpunkter som att man för inte brydde sig om sina hästar och att man red dom även om dom var ofräscha är för mig helt främmande. Jag upplever det tyvärr helt tvärt om. Har aldrig sett så mycket hästar med oregelbundenhet & låsningar som dom senaste 10 - 15 åren. Allt var inte bättre förr och allt är inte bättre idag men en sak som slår mig hela tiden är bristen på känsla för hästen idag. Idag ger många sina hästar alla möjliga tillskott och har klippkort hos veterinär, kiropraktor mm pga omsorg av hästen. Den omsorgen fanns också tidigare men då i kombination med känsla. Jag lärde mig tidigt tex att ta det lugnt under hårfällning och att snabbt med unghästar lära mig att se deras varningssignaler för växtperiod och att respektera dessa signaler. Två kanske dåliga exempel men det jag vill få fram är att det förr fanns en möjlighet att ta del av andras erfarenhet och kunskapen gick från generation till generation där man också var snabb att ta till sig nymodigheter. Var lär man sig sådant idag? Jag lärde mig mycket av detta på ridskolan och senare av tränare. Den tränare som jag har allt att tacka för finns idag inte bland oss längre och han var inte den mest populära tränaren. Hans utgångsläge var att det var alltid ryttarens fel. Svar som man kunde ge på ridskolan i stadiet "tonåring som kan allt" bemöttes bara med att vad gjorde du för att det skulle bli så?
Jag upplevde det väldigt tydligt för ca 20 år sedan att det skedde en attitydförändring och respekten för den kunskap som finns hos äldre/mer erfarna människor försvann. Tycker jag ser det mycket tydligt här på forumet också så det verkar inte försvunnit precis... snarare tvärtom.... Erfarenhet/kuskap tilsammans med förmåga och intresse att tillgodogöra sig ny kunskap och forskning tror jag är nyckeln till en god hästhållning.
Typexemplet är för mig när produkten NH kom till Sverige och jag ofta fick frågan om jag sysslade med det pga mina hästars uppförande. Det gjorde jag inte och dom första gångerna visste jag inte ens vad det var!!! Pinsamt jag vet.... Kollade snabbt upp vad det var och insåg snabbt att det var "bara" normal hästhantering som jag fick lära mig för länge sedan av hästmänniskor i Sverige. Dvs kunskapen fanns lätt tillgänglig i Sverige om man bara var intresserad.

Detta blev jättelångt men detta är en fråga som jag och mina vänner diskuterar hela tiden och jag ville bara förmedla lite av mina tankar. Hoppas någon förstår vad jag försöker säga!!!

/Jolene

Kan bara skriva att jag håller med dej och att mycket av den gammla läran går förlorad snart eller kommer som en nymodighet som tex NH

Kram

Jag har hört (Är inte hundra säker men jag tror att det var från en clinic med typ jens fredricsson och Susan Gielen) att INGEN häst som har gått breeders har nått Grand Prix.

Biggles & ev. Don Charly? går väl grand prix även om Biggles tagit ett steg ner o går lilla rundan nu. DC är iallafall utbildad gp så vitt jag vet och är hittills så gott som obesegrad i nästan alla starter.
Men det stämmer nog till stor del, alla dessa stjärnskott som man ser och hör så mycket om försvinner relativt fort. Min tanke är främst förslitningar p.g.a. för hårt arbete för tidigt innan hästen ens vuxit klart.
Har en vän med en 3 åring som växer mycket och rel långsamt, tror den är enbart tömkörd. Vet att den inte är klängd och hängd på men har haft sadel m.m. Ska bli spännande att följa den.
I det fallet fick dock mamman triangelmärkas som 9-10 åring, en stor häst på alla sätt och vis, 173 cm hög och grov. Hon gick 130 som 6åring och går nu som avels samt promenadhäst om jag inte missminner mig, f. 95. Hemskt sorgligt.

Ganska tänkvärt... :crazy: Det sorgliga är att det stämmer till 90%, alla dessa unga stjärnskott som vinner Breeders och går massa unghästklassar, dom försvinner helt från tävlingsbanan innan dom är 10 år....

Det är ju inte naturligt att hästen ska gå msv som 5-åring, den är ju inte ens utväxt. Särskilt inte dom stora halvbloden som dominerar nu. Jag är jätteglad att min häst knapt var grundriden som 5-åring.. det tråkiga är att man känner att man måste komma med ursäkter, varför han är så sent tagen. Väldigt få som ser det som positivt.. Men jag hoppas ha min häst i mååånga år, inte rida sönder honom och köpa en ny.

Kan bara skriva att jag håller med dej och att mycket av den gammla läran går förlorad snart eller kommer som en nymodighet som tex NH

Kram

det har jag tänkt på många ggr. :angel: att den "gamla läran" som förut kallades "sunt handhavande av häst" har kommit som "något nytt" som kallas N.H ;) i mångt och mycket samma sak :angel:

ohhh, värt att tänka på iaf!

Peder fredricsson sa också att man får välja om man vill tävla hästen innan den är 7 år, eller efter, för den håller inte till att göra båda!
:)

Nu är du verkligen ute och cyklar. Tvärtom verkar det vara, att många som placerat sig i breeders också blivit topphästar.
Det är enkelt att kolla de senaste årens resultat:
http://www.swedehorse.com/Pages.aspx?/swh/history/

Här syns hästar som: Maddick, Thunderbird, Biggles, Classic Lady, Necoll, Mister Pooh, Isidor, Don Charly och många fler bekanta från de högsta klasserna.

Jag tror inte att de hästarna som placerar sig väl där skulle vara så dyra om hållbarheten var låg.

"jag är inte helt säker"..:angel:

Jag kan mycket väl ha tagit fel på detaljerna, MEN jag är helt säker på att jag hört just de citaten av väldigt kända ryttare, men jag har aldrig brytt mej om att leta så mycket fakta som dej, så det kanske inte stämmer i teorin. Men jag tycker det låter sunt iaf, och det är så jag tänker personligen!:)

Vad jag har hört så har vi börjat avla våra hästar fel idag. Dem är liksom avlade för att gå sönder. Självklart kan det ju bero på att man ridit hästen fel under en längre tid också, men våra hästar idag är inte gjorda för att rida på på de sätt vi gör idag. Vi vill ju hela tiden förbättra våra hästar, få finare hästar, smäckrare hästar o.s.v. Tror att det är därför det har blivit som det har blivit.

& Breccia,

Ja, de citaten verkade ju inte stämma till 100%, men vi slår fast vid 90% då!:)

Fick höra senast för någon vecka sedan från en bekant som tyckte det var vääääldigt märkligt att inte min tränare hade börjat låta min häst träna galoppombyten än. Hon menade att hon är ju faktiskt 6 år snart...

Man blir ju mörkrädd, personen i fråga har inte sett min häst galoppera, och kan omöjligt veta att hon har stooor galopp, kort kropp, något överbyggd= svårt att sätta under sej. Jag tränar fortfarande på att få henne att galoppera samlat och bli stark liksom :crazy:

Skrämmande hur personer bedömmer moment som man borde kunna, enbart genom att veta en hästs ålder...:mad:

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 590
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 753
Senast: Ceta
·
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 892
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 265
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka