Varför håller inte hästarna?

Sv: Varför håller inte hästarna?

Då ska du se reaktionerna jag får när jag berättar att min 9åring minsann inte byter än :angel:
Vi har förvisso börjat med bytena och ibland funkar det men det är så j*vla svårt tycker jag så jag mesar ur.
Ponnyn däremot försöker lära sig att byta själv, när han är pigg byter han i varje när vi värmer upp, väldigt spännande ;)

Näe jag håller med, folk tar över lag unghästar alldeles för hårt.

Det är väl många hästar som aldrig lär sig byta, det är väl inget konstigt med det :crazy:

Många hårda ord i den här tråden som sagt.
Något som slagit mig är att "förr" hadde vi inte möjligheten att diagnostisera alla åkommor som i dag.Hästarna hadde nog både det ena och det andra utan att man visste om det.Och jag tror oxå att det är därför som det upplevs att hästarna var mycket friskare förr.

har inte läst alla inlägg men varför avla på höghus? Tillväxten sker ju i raketfart upp till 1,5 års ålder och rent logiskt borde man ju fatta att den tillväxten har en del av förklaringen....som snabbväxande träd..sen tycker nog jag ( min högst personliga åsikt) att man börjar FÖRSENT med hästarna...tömkör och kör in hästarna så dom får röra på sig som unga och stärka skelett , leder och få lite muskler under tiden innan uppsittning...man har så mycket att vinna på det...man kan ju skritta 30-40 min om dagen och det dör ingen häst av..det stärks dom av. INGEN, absolut ingen longering innan tre års ålder...minst...longering i motionssyfte är döden för lederna.

Sen har ju uppfödningen också en stor del i det, att ha unghästarna i flock, att fodra dom rätt, att verka dom rätt osv osv....

Visst är ridskolor olika men jag blir lite ledsen när jag läser att man ger dem skulden för dålig ridning och dålig hästhantering. alla ridskolor är ju inte så.

Men jag tror att du har dina citat från Peder helt fel.
I en tv-intervju säger han att Maloubet de Pleville är hans mest lovande häst och att han skyndar långsamt med honom för att han ska hålla. Han tävlar definitivt Maloubet de Pleville som unghäst eftersom att den vann 6-års-championatet i hoppning 2006. Och jag tror nog att han planerar att tävla honom även efter 7 års ålder.
Det är lätt att säga att en toppryttare sa si och så, men det är också lätt att kolla upp fakta:
http://www.swedehorse.com/Pages.aspx?/swh/history/winners2006/

Jag vet inte om någon har skrivit det..
Med våra hästar är sönderavlade, spec svenska halvblod.
Man borde göra som man gjorde förut i Sverige med någon ras. minns inte om det var ardenner eller nordsvensk.
De tog bort varje dålig hingst för att försöka få bort allt dåligt

Ridhästar avlas på utseende i första hand och inte prestation. Dom går kvalitéts tester för att bedömma hur vacker en gångart är. Inte hur energisnålt och lätt hästen rör sig. Sen är inte hästar gjorda för att ridas, men det är ju en ganska trevlig upplevelse.

..sen tycker nog jag ( min högst personliga åsikt) att man börjar FÖRSENT med hästarna...tömkör och kör in hästarna så dom får röra på sig som unga och stärka skelett , leder och få lite muskler under tiden innan uppsittning...man har så mycket att vinna på det...man kan ju skritta 30-40 min om dagen och det dör ingen häst av..det stärks dom av. INGEN, absolut ingen longering innan tre års ålder...minst...longering i motionssyfte är döden för lederna.

Sen har ju uppfödningen också en stor del i det, att ha unghästarna i flock, att fodra dom rätt, att verka dom rätt osv osv....

Hmm, jag tror du slår huvudet på spiken ang. exakt en del av det som gör det hela komplext och orsakar hela syndromet Martha....
för visst är det så, att vi i MÅNGA fall som du skriver, tar hästarna för sent. Detta är du inte ensam om att notera, det är även en del av den internationella kritiken mot svenska hästar, dvs att de går och slår dank i ngn platt hage tills 4 års ålder, och då knappt haft grimma på sig, dvs aldrig rört sig omväxlande och kuperat eller utsatts för ngn som helst belastning för den delen, för att stärka senor, leder och främja muskulaturen.

MEN: konstaterandet ovan, är ju dock beroende av att OM man ska jobba sin häst tidigare, så krävs det KUNSKAP om HUR. Där tror jag "den andra hälften" av hästarna som inte håller faller. för som jag skrev i mitt första inlägg så har okunskapen och bredden på vilka som har häst, ökat lavinartat, och kunskap och erfarenheten finns helt enkelt inte gällande HUR man isåfall belastar och tränar sin häst på ett tidigare stadium.

så vi har två typer av problem just gällande detta: a) folk väntar för länge, ELLER de som EJ gör det, har ej kunskapen att då träna RÄTT. Lite tankar.

mvh/m

Tack till både dig o Mackan :D

Jag har dessutom "hört" ( jag som inte är inne i ridbranchen) att vissa större ryttare anammat tömkörning o inkörning just för att förbereda hästarna för att bli mer hållbara...nån som vet?

Men jag tror att du har dina citat från Peder helt fel.
I en tv-intervju säger han att Maloubet de Pleville är hans mest lovande häst och att han skyndar långsamt med honom för att han ska hålla. Han tävlar definitivt Maloubet de Pleville som unghäst eftersom att den vann 6-års-championatet i hoppning 2006. Och jag tror nog att han planerar att tävla honom även efter 7 års ålder.
Det är lätt att säga att en toppryttare sa si och så, men det är också lätt att kolla upp fakta:
http://www.swedehorse.com/Pages.aspx?/swh/history/winners2006/

Ja, visst har jag nog det. Men jag tror inte han menade "tävla" som att tävla några årgångstälingar, utan "tävla" som i att satsa gärnet. Det är ju lätt så det blir, om det går bra kanske man skyndar framåt i klasserna och vill tävla mycket och varje helg.

Det är ju skillnad på tävla och tävla liksom!:)

Håller med som någon annan skrev tidigare, att förr gick nog hästarna med lite skavanker utan att man visste om det på samma sätt som idag! Får man problem med ridning en idag åker man hällre till veteriären än till en tränare!

Tack till både dig o Mackan :D

Jag har dessutom "hört" ( jag som inte är inne i ridbranchen) att vissa större ryttare anammat tömkörning o inkörning just för att förbereda hästarna för att bli mer hållbara...nån som vet?

Ja bland annat så har Flyinge gått tillbaka till att tömköra/köra in sin unghästar vid 2 års ålder. Den så kallade Flyingemetoden tror jag det kallas för.

Det säger sig själv att en häst som är riktigt tömkörd bättre kan bära upp sin ryttare än en som bara gått i hagen och slagit dank.

Läste får något år sedan en forskningsrapport (tror det var SLU) att leder och ben stärks när man utsätter de för anstränging. Många gånger så har jag hört kommentaren att "Mina unghästar går i så kupperade marker att de härdas naturligt alltså behöver jag inte träna mina unghästar". Men vad är det då för arbete de förbereds för? Att gå i ännu mer kupperade hagar? Fördelen med körning är att hästen på ett mycket skonsamt sätt förbereds för sin blivande uppgift som rid/kör häst.

Man körde in de flesta unghästar "förr i tiden". Man hade helt enkelt inte råd att ha en häst gåendes i 4 år utan att kunna använda den för arbete. Alltså så körda man in den och kunnde på det sättet börja använda den lite försiktigt redan vid 2,5 års ålder.

Sen tror jag också att vi har mycket bättre statistik över vad som händer med hästarna idag och att man åker in till veterinären mer än vad man gjorde förr.

Mvh

Tora

Problemet är väl bara att dagens "sporthästar" ofta inte har ett passande temperament för körning...Min förra häst med topp dressyrstam hade jag aldrig i livet satt framför en vagn, det hade slutat illa.

Jag är annars absolut för det här med tömkörning och inkörning innan inridning, det stärker och gör det lättare att rida in när det är dags. Lite försiktighet dock med att råda alla att köra in sina hästar eftersom temperamentet inte alltid är lämpligt. Förr, med den gamla stammens halvblod så fungerade modellen säkerligen mkt bra men i dag, med sprättiga sk sporthästar vete sjutton.

Man måste ju veta vad man sysslar med. Kan man inte själv så vänder man sig till någon som kan. Känner man sig osäker att spänna för vagnen så kan man ju bara hålla sig till tömkörning.

Min kompis brukar harva paddocken med sin. Det är lite kul att se unghästen efter Olympic Ferro harva paddocken som vilken gammal arbetshäst som helst.

Mvh

Tora

ÄVEN de som "vet vad de sysslar med" kan bedöma en häst som icke lämplig att sätta vagn bakom så visst finns det hästar med olämpligt temperament för körning. Jag har sett ett antal och vad konsekvenserna kan bli om man inte tar hänsyn till lämpligheten utan prompt ska köra in den ändå...

Sen finns det säkert moderna sporthästar som funkar för vagn men långt ifrån alla. Jag har en här hemma som jag hade planerat att köra in men allt eftersom tiden går så blir jag tveksam till om det är rätt, vi får väl se, mycket kan ju hända efter betesperioden, mognar förhoppningsvis ngt.

Jag tror många unga hästar rids för hårt i tidig ålder. Dessutom funderar jag på vad för mkt foder av alla dess slag har för påverkan. En häst som växer för fort pga av massa foder hinner kanske inte med. Man kanske skyndar på unghästarna för mkt och har för stora krav. Jag tror att det lönar sig med bra underlag, mjukstart av utbildning, lite vila, bra avelsmaterial etc. Att börja försiktigt i god tid och bygga upp hästen är rätt för mig.

Senast ändrad av en moderator:

oftast tar vi dem för hårt och för tidigt nu för tiden tror jag

förr var svaret på allt -VILA-;) och sen sätta i gång igen å blev de lite skrangliga så lite vila igen och några påsar butta som man hade hemma;)

ridhästen såg annorlund ut förr oxå, nu avlar vi mer för en generellt bra ridhästmodell, på gott och ont

okunniga ryttare som inte kan sköta sin häst som den bör, tyvärr, kanske.. de tror de kan men tar inte hjjälp vid problem..

Det stämmer ju inte alls!

Förr i tiden så tävlade man även på 3åringar och 4åringar fick gå hur högt som helst i klasserna.

Orsaken till dagens problem är ju att man idag har betydligt större möjligheter att upptäcka fel på hästarna. Man var inte alls så observant förr

Tror det beror på för hård träning i ung ålder och för mkt träning på dåliga underlag...

Sen så var väl hästarna grövre och mer solida tidigare. Tålde väl lite mer.

Tvärtom.

Man utbildar hästarna för sent och för kort tid. Rider in dem som 4åringar och klavar sedan till championaten som 5åringar.

det hade varit betydligt bättre med en grundutbildning i yngre år.

Och nej hästarna var inte grövre förr i tiden, snarare tvärtom det var mer fullblod i dem då.

En tyngre häst är oftast den som går sönder fortast

fast om man tittar på de hästar som går i två/fyr/sex spann så är dom ju allt annat än "lugna"...dom är ju mer taggade än travarna MEN signalkänsliga och inlärda på rätt sätt...dom vet säkert skillnad på tagg o inte taggade situationer...men hade jag sett en sån häst och inte vetat att den var inkörd så vete fasiken :D

Inkörning ÄR väldigt fostrande och speciellt på dom lite snurriga hästarna, dom får helt enkelt lära sig hur man ska föra sig....men det krävs ju nån som kan och har varit med förut för klantar man sig kan man förstöra hästen för all framtid om man har otur.

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 590
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 753
Senast: Ceta
·
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 892
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 265
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka