Sv: Varför håller inte hästarna?
*knapplån*
Jag har funderat mycket över detta, då jag själv har en häst som varit sjuk, skadad och haft muskelproblem under en stor del av den tid jag haft honom i min ägo.
Skit i sadeln tror jag är en stor anledning, visserligen rider jag inte sämre nu än när jag hade tidigare hästar (och aldrig hade en hälta), men antagligen rider jag såpass lite bättre att de ökade kraven gör mer skada än nytta?
Dessutom kan jag iaf vad gäller min häst slå hål på teorierna om uteritter och att det är för mycket harvande på ridbanan som ställer till det. Han reds knappt på ridbana och gick sönder gång efter annan. Klarade egentligen inte en enda igångsättning (på "klassiskt" vis med skritt på lång tygel rakt fram) utan att få en ny hälta på något annat ben trots att vi tog det hur lugnt som helst och jag gav honom all tid i världen.
Inte förrän vi helt lade om taktik och höjde aktivitetsnivån både vad gäller antal riddagar och krav och intensitet under ridpassen, drog ner på utepassen och harvade mer i ridhus/paddock och tog igångsättningarna så kvickt som möjligt, med skritt i veckor utan krav på form på "Förbjudet-listan" började han hålla.
Han har inte varit skadefri för det (herregud, det finns ju boxar att rulla fast i, glasbitar att trampa in i hoven och staket att skada sig på när man rymmer) - men numer är andelen ledinflammationer mycket låg bland våra fortfarande ganska frekventa veterinärbesök.
Både veterinärer, tränare, equiterapeuter osv har spekulerat i vad som är problemet och vad gäller den hästen lutade det åt för dålig kroppskontroll (sprang i princip sönder sig själv genom att "smälla ut" frambenen och drog på sig överansträngningar i framknäna som inte klarade av att hålla igen då muskler inte fanns runt leder osv), för lite aktivitet och för dålig ridning.
Jag försökte ta min unghäst långsamt och försiktigt, utan större krav och skyndade Verkligen långsamt.
Verkar vara många halvblod som är skadade Mycket under sina unghästår, men som sedan liksom växer ikapp sig själva. Även sådana som min, som är "små" (1,63cm) och inte går sönder pga att de växer för fort och för mycket.
Jag tror faktiskt att många gånger behandlar vi skador som inte ens "uppkommit" än. Flera ggr har jag tänkt att "nu är det klippt, nu är han halt igen" och låtit min tränare titta och rida. "RID PÅ" har varit vad jag mötts av - och nej, det har inte blivit något mer än så och istället försvunnit. Att börja peta i stelheter och knackigheter vilket vi kanske är mer benägna att göra idag är kanske inte alltid av godo, en hel del går ju att rida bort med kompetent hjälp - vilket fler och fler veterinärer verkar ha insett.
Två ggr nu relativt nyligen har jag blivit hemskickad med en häst som jag tycker ser bedrövlig ut på lina med ett enkelt recept i handen där det står "rid loss det".
Kanske är aveln sämre, men jag tror inte det är nyckeln till allt heller. Har sett mängder av trasiga hästar av annan ras än halvblodstyp. Tinkrar som inte håller, araber, islänningar, connemaror, quartrar för att bara nämna några ytterligare.
Jag har dessutom bara stått i stall med hyfsade hagar och relativt sett långa dagar ute för att vara stall i storstad. Inga fyratimmars pass i frimärkshagar alltså och inga högpresterande hästar heller för den delen. Ändå håller de inte ens för lättare dressyrridning på under LC-nivå?
Är våra marker så undermåliga att kosten blir för dålig för dem?
Har vi tappat - eller hinner vi inte med - grundläggande hästhållningskunskap? Förr vet jag att det var bannlyst där jag lärde mig hålla häst att låta hästen stå mer än en dag i rad. Vilodagar promenerades den vid hand, trots hagvistelse. Idag rationaliseras det bort - och ja, jag gör det också. Övrigt liv pockar på tid och vips! så har hästen gått i hagen och lullat i två dagar för att sedan ridas "som vanligt" dag tre.
Ja, jag vet inte, men tror det är fler och fler som har häst som inte har kunskap, och numer är de inte i sådan minoritet att resten av stallet kan hjälpa till. Försöker de så lyssnas det säkert inte ändå, verkar som alla idag "kan allt" med hjälp av tusen och en böcker och tips från internet.
När jag som okunnig tonåring fick häst hade jag hästtanter runt mig som haft häst hela sina liv och visserligen var stränga och "elaka" men lärde mig massor - och kanske tack och lov fanns inte miljoner andra åsikter att ta ställning till och sålla bland för mig som okunnig och helt ny.
Det kan jag roa mig med idag när jag förhoppningsvis har lite mer koll och lättare kan avgöra vad som är rena galenskaper och inte.