Varför håller inte hästarna?

Sv: Varför håller inte hästarna?

Fortfarande samma otrevliga ton ser jag? Tydligen kan du inte kommunicera på annat sätt.

Min kunskap om tömkörning och annat vet du ingenting om så det kan du knappast uttala något vettigt om och min häst har du inte sett så uttalande om honom betackar jag mig för.

Jag vidhåller att det är alltför många som "traskar bakom" sina hästar och kallar det för arbete på töm, vilket det knappast är. Var någonstans har jag sagt att man inte ska arbeta hästen i skritt??

Tömköra har blivit en fluga och många missar vikten av säkerhet, rätt utrustning, rätt inspänning/tömsättning etc etc.

Sen tror jag inte att tömkörning är något slags mirakelmedel för hästens hållbarhet, bara ytterligare ett led i hästens utbildning och en bra förberedelse för inkörning/inridning.

I fortsättningen kommer jag att ignorera dina inlägg eftersom jag tycker att du förefaller osaklig och allmänt otrevlig.

*knapplån*

Jag har funderat mycket över detta, då jag själv har en häst som varit sjuk, skadad och haft muskelproblem under en stor del av den tid jag haft honom i min ägo.

Skit i sadeln tror jag är en stor anledning, visserligen rider jag inte sämre nu än när jag hade tidigare hästar (och aldrig hade en hälta), men antagligen rider jag såpass lite bättre att de ökade kraven gör mer skada än nytta?
Dessutom kan jag iaf vad gäller min häst slå hål på teorierna om uteritter och att det är för mycket harvande på ridbanan som ställer till det. Han reds knappt på ridbana och gick sönder gång efter annan. Klarade egentligen inte en enda igångsättning (på "klassiskt" vis med skritt på lång tygel rakt fram) utan att få en ny hälta på något annat ben trots att vi tog det hur lugnt som helst och jag gav honom all tid i världen.

Inte förrän vi helt lade om taktik och höjde aktivitetsnivån både vad gäller antal riddagar och krav och intensitet under ridpassen, drog ner på utepassen och harvade mer i ridhus/paddock och tog igångsättningarna så kvickt som möjligt, med skritt i veckor utan krav på form på "Förbjudet-listan" började han hålla.
Han har inte varit skadefri för det (herregud, det finns ju boxar att rulla fast i, glasbitar att trampa in i hoven och staket att skada sig på när man rymmer) - men numer är andelen ledinflammationer mycket låg bland våra fortfarande ganska frekventa veterinärbesök.

Både veterinärer, tränare, equiterapeuter osv har spekulerat i vad som är problemet och vad gäller den hästen lutade det åt för dålig kroppskontroll (sprang i princip sönder sig själv genom att "smälla ut" frambenen och drog på sig överansträngningar i framknäna som inte klarade av att hålla igen då muskler inte fanns runt leder osv), för lite aktivitet och för dålig ridning.

Jag försökte ta min unghäst långsamt och försiktigt, utan större krav och skyndade Verkligen långsamt.

Verkar vara många halvblod som är skadade Mycket under sina unghästår, men som sedan liksom växer ikapp sig själva. Även sådana som min, som är "små" (1,63cm) och inte går sönder pga att de växer för fort och för mycket.

Jag tror faktiskt att många gånger behandlar vi skador som inte ens "uppkommit" än. Flera ggr har jag tänkt att "nu är det klippt, nu är han halt igen" och låtit min tränare titta och rida. "RID PÅ" har varit vad jag mötts av - och nej, det har inte blivit något mer än så och istället försvunnit. Att börja peta i stelheter och knackigheter vilket vi kanske är mer benägna att göra idag är kanske inte alltid av godo, en hel del går ju att rida bort med kompetent hjälp - vilket fler och fler veterinärer verkar ha insett.

Två ggr nu relativt nyligen har jag blivit hemskickad med en häst som jag tycker ser bedrövlig ut på lina med ett enkelt recept i handen där det står "rid loss det". :o

Kanske är aveln sämre, men jag tror inte det är nyckeln till allt heller. Har sett mängder av trasiga hästar av annan ras än halvblodstyp. Tinkrar som inte håller, araber, islänningar, connemaror, quartrar för att bara nämna några ytterligare.
Jag har dessutom bara stått i stall med hyfsade hagar och relativt sett långa dagar ute för att vara stall i storstad. Inga fyratimmars pass i frimärkshagar alltså och inga högpresterande hästar heller för den delen. Ändå håller de inte ens för lättare dressyrridning på under LC-nivå?

Är våra marker så undermåliga att kosten blir för dålig för dem?
Har vi tappat - eller hinner vi inte med - grundläggande hästhållningskunskap? Förr vet jag att det var bannlyst där jag lärde mig hålla häst att låta hästen stå mer än en dag i rad. Vilodagar promenerades den vid hand, trots hagvistelse. Idag rationaliseras det bort - och ja, jag gör det också. Övrigt liv pockar på tid och vips! så har hästen gått i hagen och lullat i två dagar för att sedan ridas "som vanligt" dag tre.

Ja, jag vet inte, men tror det är fler och fler som har häst som inte har kunskap, och numer är de inte i sådan minoritet att resten av stallet kan hjälpa till. Försöker de så lyssnas det säkert inte ändå, verkar som alla idag "kan allt" med hjälp av tusen och en böcker och tips från internet.
När jag som okunnig tonåring fick häst hade jag hästtanter runt mig som haft häst hela sina liv och visserligen var stränga och "elaka" men lärde mig massor - och kanske tack och lov fanns inte miljoner andra åsikter att ta ställning till och sålla bland för mig som okunnig och helt ny.
Det kan jag roa mig med idag när jag förhoppningsvis har lite mer koll och lättare kan avgöra vad som är rena galenskaper och inte.

Tömkörning på en ung häst ÄR bra, men inkörning är ÄNNU bättre, det ska inte spännas in o dravlas, utan det är motionen och att hästen rör sig effektivt och inte bara går o drönar i en hage i flera år.
Läs SaraMaras inlägg, där har du facit på vad motion ger en häst....din häst kommer att vara väl förberedd inför uppsittning och det är upp til 2,5 år som den viktigaste tiden för din hästs hållbarhet skall grundläggas...

Träning under anpassning..... hjärta. lungor, senor, leder, muskler stärker man..longering är som jag sa tidigare helt förbjudet i motionssyfte.

Det behöver väl inte ens forskas i det :eek:

Det säger sig självt, motion på en liten volt ...motionsyfte är ju inte skritt direkt....spring själv runt på samma yta så ser du ju hur dina leder vrids i varenda steg du tar, det är säkert nyttigt för en häst...

Jag tog mest upp frågan då jag själv både är intresserad av den, och att de flesta hästar jag känner har något "fel" på sig som antingen inte går att åtgärda eller så är det lindrigt. Men de funkar som ridhästar iallafall..
Det finns inget rätt eller fel hos en häst, men det finns människor som inte tar hänsyn till hur hästen ser ut eller hur den mår, som applicerar sina drömmar och sitt kontrollbehov utan att hänsyn till dom förutsättnignar som hästen har.

Vem är det som i dag tar hänsyn till hästens livsenergi och förvaltar denna, istället för att bara stirra sig blind på "sjukdomar" och "fel"?

Senast ändrad av en moderator:

*knapplån*

Tänkte på en sak om unghästar oxå. De flesta jag sett rida in unghästar har börjat sitta på dem och väldigt snart därefter börjat trava, galoppera och kräva form... Men en häst som man sätter igång efter vila tar man det lugnt med och skrittar länge... Varför skrittar man inte unghästar längre? Vet en som skrittade sin unghäst i flera månader innan hon började med något mer. Hästen fick muskler och kondition av det... Och än så länge har hon vad jag vet aldrig varit halt. Tror hon är 6-7 år nu kanske...

"spännas in och dravlas", du är rolig du. Korrekt tömsättning, att hästen arbetar i rätt form på töm är lika viktigt som under ryttare.

Mina hästar går inte och dräller i flera år i en hage heller, de promeneras, löshoppas, tömkörs, longeras sparsamt men dock,kort sagt förbereds inför den kommande inridningen.

Promenaderna börjar vid ett års åldern och resterande från två års åldern beroende på varje individ.

Många vettiga tankar kring ämnet!

Det behöver väl inte ens forskas i det :eek:

Det säger sig självt, motion på en liten volt ...motionsyfte är ju inte skritt direkt....spring själv runt på samma yta så ser du ju hur dina leder vrids i varenda steg du tar, det är säkert nyttigt för en häst...

Hmm...liten volt? Det går att longera på stora ytor och utnyttja en normal ridbanas storlek...när man longerar följer man ju själv med hästen genom att röra sig själv. Funkar bra att ha hästen på fyrkanten och "longera". Då vrids inte lederna mer än när du rider på spåret.

Håller inte med alls. Har ca 13 islandshästar i verksamhet med mycket ridning och väldigt sällan några speciella problem med hälsan.

Det gäller att hålla hästarna tränade för det man vill ha dem till, låta dem vila i perioder och få både fysisk och mental återhämtning. Sedan tycker jag att ETT stort problem är undermåliga stallmiljöer. Har man ett "dåligt" stall orsakar det många följdproblem, betydligt enklare att ordna en riktigt bra lösdrift som ger mer hållbara hästar.

Många rider dessutom sönder hästarna genom att rida på EXAKT samma sätt vid varje tillfälle, en mentalt trött häst är resultatet och så småningom sätter det sig på fysiken, tror jag. Variation i träningen och aktivt arbetande för att behålla hästarnas gnista tror jag spelar stor roll. Låt även hästarna få vara hästar tillsammans i större flockar.

Hmm...liten volt? Det går att longera på stora ytor och utnyttja en normal ridbanas storlek...när man longerar följer man ju själv med hästen genom att röra sig själv. Funkar bra att ha hästen på fyrkanten och "longera". Då vrids inte lederna mer än när du rider på spåret.

Det är ändå alldeles för litet, travarna körs knappt på rundbana alls, dom motioneras på slingor och de flesta jobben körs på raka banor.
Du får gärna longera din häst för mig, men om du tänker logiskt så förstår du att svängarna ( även om du tycker volten är stor) sliter på hästen...Under uppväxten är det helt vansinnigt att longera en häst. När dom är fädrigväxta...ok, men inte ens då är det nyttigt.

Där har du också en poäng, det är mycket som ska hålla ihop för att pusslet ska bli komplett

"spännas in och dravlas", du är rolig du. Korrekt tömsättning, att hästen arbetar i rätt form på töm är lika viktigt som under ryttare.

Mina hästar går inte och dräller i flera år i en hage heller, de promeneras, löshoppas, tömkörs, longeras sparsamt men dock,kort sagt förbereds inför den kommande inridningen.

Promenaderna börjar vid ett års åldern och resterande från två års åldern beroende på varje individ.

Nej, men då kanske du har hållbara hästar också...Att vara flexibel och läsa hästar vad dom klarar och inte är ju också viktigt

de vrids betydligt mer i longering tycker jag. för du har inte en stabiliserande faktor som håller hästen rakriktad på alls samma sätt som via tömkörning eller under ryttare. enbart linan i sig själv via sin tyngd inbjuder till snedbelastning, oavsett om det för det mänskliga tycket kan verka vara en marginell skillnad.

Då kan man väl lika gärna tömköra?

Måste säga att jag inte förstår meningen med longering i tränings/motionssyfte. Mycket bättre med tömkörning tycker jag!

Jag håller med helt. När jag tömkör försöker jag hela tiden vara noga med att hästen arbetar med hela kroppen och vill absolut inte ha någon tyngd alls i tyglarna utan precis samma "lätta" kontakt man strävar efter i ridning. Jag tror att precis som vid ridning är det viktigt att träna för någon ibland och att inte tömköra "bara för att hästen ska få röra på sig". Tömkör jag gör jag det för att jag vill åstadkomma något-alltid! Har aldrig förstått mig på detta fenomen där hästar "tömkörs" runt runt på en volt (longeras?) men att föraren(?) står o håller i de bägge tömmarna. Precis som vid ridning blir man aldrig fullärd i tömkörning heller. Det är en konst som är svår(tycker jag). Allt ska hållas på plats: en häst i samling o lösgjordhet, smör i munnen-och allt detta genom ett par långa tyglar! Man har inte sätets hjälp. Endast händer o piska.

Tack till både dig o Mackan :D

Jag har dessutom "hört" ( jag som inte är inne i ridbranchen) att vissa större ryttare anammat tömkörning o inkörning just för att förbereda hästarna för att bli mer hållbara...nån som vet?

Ägaren till min medryttarhäst kände en farbror som började tömköra sin häst vid tre års ålder. Vid fem års åldern (aldrig riden..dock sutten på) började den ridas och att lära den hjälperna från ryggen gick i ilfart. Jag tror att det var en väldigt bra plan hade hade gjort. Hästen hinner bygga muskler och vet hur den ska samla sig och när den kan detta så lär den vara riktigt mogen att ha något på ryggen!:idea:

Vi är inne på samma linje. Synd bara att det ska vara så svårt att hitta vettiga tömkörningskurser inom räckhåll!

Fullärd blir man väl adrig - som tur är för det hade varit rätt trist:)

Vi är inne på samma linje. Synd bara att det ska vara så svårt att hitta vettiga tömkörningskurser inom räckhåll!

Fullärd blir man väl adrig - som tur är för det hade varit rätt trist:)

Ja..eller att det finns för få tränare eller i detta fall..Ingen egen häst :mad: Men nu är Ander Eriksson på G lite här o var tycker jag..och ngn som också är duktig men som jag helt glömt bort vad hon heter..

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 590
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 753
Senast: Ceta
·
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 892
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 265
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka