Varför håller inte hästarna?

Sv: Varför håller inte hästarna?

Jag måste säga att jag inte riktigt förstår vart du vill komma? Menar du att om hästen inte går att sätta för vagn så är det ingen idé att tömköra den heller? Eller är din så skuttig att du inte ens kan tömköra den?

Jag skrev i mitt tidigare svar till dig att man inte skall sätta hästen i vagn om man känner sig osäker. Men det betyder inte att man inte skall tömköra den. Tömkörning är ju så mycket mer än bara förberedelse för körning med vagn.

Jag har aldrig förespråkat att man skall sätta alla hästarna för vagn men att jag absolut tror att det påverkar hållbarheten på hästen positivt. Jag tror också stark på att tömköra alla unghästarna och hittills har det gått att göra med alla individer även om vissa har mer temprament än andra.

Kan vara så att jag inte uttryckte mig tillräckligt klart i mitt första inlägg. Jag menade inte att man skall sätta alla hästarna framför vagn, även om det är en mycket bra förberedelse. Bara en sån sak som att alla inte har tillgång till vagn sätter ju en del käppar i hjulet. Men man kan fortfarande tömköra hästen. Du kan ju göra allt från marken som man kan göra ridandes på hästen (möjligtvis undantag från att hoppa hinder med höga stöd). Om då hästen är tömkörd 1-1,5 år innan man sätter sig på den så har man ju en häst som är bra mycket mer förberedd för sin uppgift som ridhäst än en som bara gått och skrotat i hagen i 3,5 år. Hur kuperad hagen än är.

Ganska tänkvärt... :crazy: Det sorgliga är att det stämmer till 90%, alla dessa unga stjärnskott som vinner Breeders och går massa unghästklassar, dom försvinner helt från tävlingsbanan innan dom är 10 år....

Det är ju inte naturligt att hästen ska gå msv som 5-åring, den är ju inte ens utväxt. Särskilt inte dom stora halvbloden som dominerar nu. Jag är jätteglad att min häst knapt var grundriden som 5-åring.. det tråkiga är att man känner att man måste komma med ursäkter, varför han är så sent tagen. Väldigt få som ser det som positivt.. Men jag hoppas ha min häst i mååånga år, inte rida sönder honom och köpa en ny.

Då kan man fråga sig varför detta påstående inte gäller för fälttävlanshästarna???

De flesta som vunnit breeders etc är idag i världsklass och går och går år efter år.

Jag körde in ett hblsto som var enl ägaren helt kokko...det gick inte ens att verka henne, hon var helt outspacad...Hon fick en smärre chock när jag började ställa krav på henne och tömköra, det var nästan att hon bara ramlade i en hög...INGEN hade ställt krav på henne innan och hon fick göra som hon viljat....denna hästen efter första dagen var helt underbar...inga problem att sätta i vagn eller nåt...hennes hovslagare kom o skulle verka hemma hos mig och han trodde inte det var samma häst...hon uppförde sig exemplariskt ( hon slapp en hysterisk matte som trodde allt skulle gå åt h-e :D )

Att hon sedemera efter inkörningen gick ut på bete och blev illa spakad på hasen av en annan häst och var tvungen att åka hem...dom höll på i 2 timmar att försöka lasta henne, när dom inte orkade längre ringde dom till mig o bad om hjälp...jag åkte dit, tog med mig 2 linor, satt fast en i vare ring på grimman, smällde henne i röven och "körde" in henne i finkan :rofl: Det tog ung 30 sekunder :D

Där ser man vad töm/in körnings fostran är en till gagn.....:bump:

Jag har hört (Är inte hundra säker men jag tror att det var från en clinic med typ jens fredricsson och Susan Gielen) att INGEN häst som har gått breeders har nått Grand Prix.

ohhh, värt att tänka på iaf!

Peder fredricsson sa också att man får välja om man vill tävla hästen innan den är 7 år, eller efter, för den håller inte till att göra båda!
:)

Det finns ju jättemånga championatsvinnare som går GP eller tom högre.

Däremot så säger Jens att det bara är ca 5st av de som går championaten som kommer att nå GP men det har med ryttarna att göra

Om jag bortser från din otrevliga ton så visst kan man tömköra, även mitt kvicksilver funkar bra på töm eftersom jag är tillräckligt rutinerad vid det här laget att klara ut det. Sen kan man ju ifrågasätta om det gynnar hållbarheten att, som vissa ägnar sig åt, bara traska runt bakom hästen. Då kan nog man lika gärna gå på en promenad med hästen istället.

Jag fick intrycket att du förespråkade inkörning av alla unghästar, det var väl någon bekant som t o m hade satt harv bakom sin?

Men det var kanske en missuppfattning från min sida...

F ö tycker jag att kuperade hagar är utmärkt för alla hästar - bort med alla platta sockerbitshagar!

Antagligen därför att fälttävlanshästarna med all sannolik har en mkt gynnsammare träning, allsidig och varierad sådan. Det måste ju vara det ultimata för hållbarheten. Sen kanske det är andra blodslinjer? Fullblod i många av dem?

Då kan man fråga sig varför detta påstående inte gäller för fälttävlanshästarna???

De flesta som vunnit breeders etc är idag i världsklass och går och går år efter år.

Min equiterapeut säger att de är de absolut fräschaste hästarna. Så det ligger nog något i deras uppfödning/träning som övriga grenar missat kanske?

Antagligen därför att fälttävlanshästarna med all sannolik har en mkt gynnsammare träning, allsidig och varierad sådan. Det måste ju vara det ultimata för hållbarheten. Sen kanske det är andra blodslinjer? Fullblod i många av dem?

Jag tror att det absolut måste ha med en gynnsammare och mer varierad träning att göra.
Samma gäller distanshästarna (som jag har mer erfarenhet av) som även de, tävlas och håller år efter år trots att man rider på underlag som "vanliga" ryttare anser som snudd på oridbara.

Distansryttarna är medvetna om att hästen måste vänjas vid de olika underlagen långsamt och systematiskt. Hästen går sällan på böjda spår och enbart för djupt/för hårt underlag. Tävlingsåldrarna är flyttade ett år senare, d v s man får inte starta Clear round förrän hästen är 5 år och tävla förrän hästen är 6 år.

En renodlad dressyr- eller hopphäst är ju ute och gör ganska avancerade övningar mycket tidigare än så, och dessutom är det en del hästar som knappt rids ute alls, bara på volten. Lägger man till att de inte får längre utevistelse än några ynka timmar varje dygn... Som gjort för att de ska krascha.

Jag tror att de olika riddisciplinerna skulle ha nytta av att snegla på varandra litegrann och att hästarna skulle få en allsidig unghästutbildning - att specialiceringen skulle komma senare, när hästen vuxit klar och kroppen fått hållbarhetsträning.

Senast ändrad:

Många nu förtiden rider sina hästar på helgerna och kanske någon gång i veckan ofta så tränas det nästan bara på ridbana eller i ridhus.
Det är ingen som undrar varför det nu förtiden är en merit att det går att rida ut kanske till och med ensam?
Det går inte att bygga en hållbar häst på det viset.
Nu menar jag inte att alla rider på detta vis men det är ju inte alla som går sönder heller.

Om jag bortser från din otrevliga ton så visst kan man tömköra, även mitt kvicksilver funkar bra på töm eftersom jag är tillräckligt rutinerad vid det här laget att klara ut det. Sen kan man ju ifrågasätta om det gynnar hållbarheten att, som vissa ägnar sig åt, bara traska runt bakom hästen. Då kan nog man lika gärna gå på en promenad med hästen istället.

Jag fick intrycket att du förespråkade inkörning av alla unghästar, det var väl någon bekant som t o m hade satt harv bakom sin?

Men det var kanske en missuppfattning från min sida...

F ö tycker jag att kuperade hagar är utmärkt för alla hästar - bort med alla platta sockerbitshagar!

Otrevlig? Jag skriver bara att jag inte riktigt hänger med i ditt resonemang.

Nu vet jag inte riktigt vad du menar med att traska runt bakom? Är det bara att gå ut på en promenad i skogen eller vad menar du? Att tömköra hästen på töm ger alltid mer än att bara gå på en promenad. Det är bla svårt att arbeta en häst i ändamålsenlig form om man bara går och promenerar med den. Många tror tyvärr att man bara arbetar hästen när man travar och galloperar. Skritten glöms oftast helt bort. Sen är det så att även om man "bara" traskar runt bakom hästen i skogen så tränas den väldigt mycket i huvudet. Man går till nya ställen, träffar på konstiga saker, möter bilar, hundar osv. Då kanske man slipper hoppiga och tossiga hästar som din som överreagerar på allt och inte ens går att köra in. Om då hästen dessutom jobbar ordentligt så tränar man hästen på ett mycket skonsamt och allsidigt sätt. Att som du föraktfull uttrycka dig "traska bakom hästen" visar att du har en hel del att lära när det kommer till tömkörning.

Jag skrev att förr i tiden så körde man in de flesta hästarna. Därav tror jag att man fick en bättre hållbarhet.

Sen förespråkar jag tömkörning av alla unghästarna gärna att det slutar men inkörning så att man även kan köra hästen men det måste inte vara huvudmålet.

Att min kompis harvade paddocken men sin Ferro Olympic avkomma var mest för att visa det roliga i att en unghäst med en såpass modern stam harvar en paddock som en "vanlig" arbetshäst.

Jag tycker också att kuperade hagar är bra. Men jag tror inte att der räcker till på långa vägar.

Mvh

Tora

Ridskolehästarna förr höll en måttlig mankhöjd jämfört med dagens hästar. 160 räknades som stort... Ridhusen funkade bra för dessa och de var förhållandevis lätta att forma till bärighet tack vare att de inte var så stora. Idag är de flestahästarna 170 och över, endast ett fåtal representanter är under. De är långa och svåra att rida ihop och ridhusen är inte anpassade för dessa stora hästar. Det krävs mycket kunniga ryttare för att kunna få en så pass stor häst att bära sig korrekt på den lilla ytan som ett standardridhus är idag...och på ridskolor är inte alla ryttare så kunniga. Det finns enorma ridhus som skulle kunna utnyttjas bättre för just dessa men ska en verksamhet gå med vinst väljer man ofta att dela av ridhuset i två så man kan köra två grupper samtidigt...

Problemet vidare är bl.a. att när en ung ryttare ska köpa häst väljs ofta den enormt stora hästen med kanonprestationsstam och ryttaren måste ta till hjälpmedel för att kunna klara av att få ihop den lite åtminstone...och märker inte att hästen bara knäcker av och inte bär sig alls...då kommer det skador.

Jag tror således att det är en kombination avel och användning som ger skadorna. Sen måste vi ha siffror för att kunna avgöra om det verkligen förhåller sig på detta viset. Jämför antal hästar "förr" och hur stor procentdel som "gick sönder" med dagens antal hästar och procentdel "skadade"...Det är kanske så att det,rent procentuellt, inte skiljer sig alls:cool:

Varför är stora hästar svårare att rida ihop än mindre hästar då? Det ska väl inte handla om styrka...? Visst kan det bli svårt att använda hjälperna rätt om man inte når nedanför sadeln, men det gör väl ändå de flesta?

*kl*

Jag håller med om det som många andra skrivit. Dessa treårstester och allt vad det heter gör att hästarna pressas för hårt (okej, det är väl inte själva testernas fel men...) Alltför många hästar går i för små hagar och de tränas ofta väldigt ensidigt. Det finns folk som har häst som "inte tycker om att rida ut". Då ska man väl inte ha häst??

Jag har fått den uppfattningen att nästan inga hästar verkar hålla för ridning. Det känns som om att de flesta hästarna går sönder på olika sätt och vis hela tiden. Inflammationer, ryggont, knäskador.. Ja, allt möjligt.

Beror detta på att man inte rider dem korrekt från början? Tex för hårt och för mycket. Eller att man använder fel avelsmaterial? Eller beror det på att hästarna inte bär upp ryttaren i rätt form från början, utan går och belastar sig fel?

Förr i tiden så verkade hästarna hålla tills de var uppemot trettio år gamla. Men nu håller de ju inte alls lika länge?

beror detta på att det är mer hemmaavel nu än tidigare, en mer utbredd okunskap? Det vore trevlig om man kunde få igång en seriös diskussion om detta! för jag är faktiskt uppriktigt fundersam över varför?

jag vill bara säga att anledningen till att många hästar inte håller att rida på är att de inte är skapta till att rida på. De är ett stäpp levande hovdjur som naturligt INTE släpar runt på människor eller andra djur på sina ryggar. Dessutom glömmer folk att om man nu tvunget skall rida på en häst är det sååååå viktigt att man bygger upp dem ordentligt och rider dem på rätt sätt. Annars är det bara så att de inte håller.

Min equiterapeut säger att de är de absolut fräschaste hästarna. Så det ligger nog något i deras uppfödning/träning som övriga grenar missat kanske?

Orsaken är nog att dessa hästar tränas i alla grenarna från början dvs de rids inte enbart i dressyr eller hoppas på bana. De tränas även i terräng och så är det oftast mkt fullblod i dem vilket gör att det är lättare typ av hästar

Ridskolehästarna förr höll en måttlig mankhöjd jämfört med dagens hästar. 160 räknades som stort...

Hur länge sedan är detta?? Min mamma som red på 40-talet har många bilder från den tiden och inte var det 160cm hästar inte :crazy: Tror att de flesta låg på 168+

Den hästen hon red och tävlade mest var ca 170cm. MEN de flesta var väldigt väldigt lätta hästar med långa ben.

Ridhusen funkade bra för dessa och de var förhållandevis lätta att forma till bärighet tack vare att de inte var så stora. Idag är de flestahästarna 170 och över, endast ett fåtal representanter är under. De är långa och svåra att rida ihop och ridhusen är inte anpassade för dessa stora hästar. Det krävs mycket kunniga ryttare för att kunna få en så pass stor häst att bära sig korrekt på den lilla ytan som ett standardridhus är idag...och på ridskolor är inte alla ryttare så kunniga. Det finns enorma ridhus som skulle kunna utnyttjas bättre för just dessa men ska en verksamhet gå med vinst väljer man ofta att dela av ridhuset i två så man kan köra två grupper samtidigt...

Jag kan inte svara för ridskolehästar,men dock tävlingshästar och nej jag tycker inte att de som är 170cm är speciellt svåra att rida ihop idag. Ridbarheten har blivit betydligt bättre och den enda av mina som jag tävlar som är svår att rida ihop är en häst på ca 157cm.

Att en häst är svår att rida ihop har med utbildning att göra och i ridskoleverksamhet hamnar oftast inte de hästar som är stora och som är ämnen och således så kanske det är lite sämre ridbarhet på dessa

Problemet vidare är bl.a. att när en ung ryttare ska köpa häst väljs ofta den enormt stora hästen med kanonprestationsstam och ryttaren måste ta till hjälpmedel för att kunna klara av att få ihop den lite åtminstone...och märker inte att hästen bara knäcker av och inte bär sig alls...då kommer det skador.

Som ovan så är dagens tävlingshästar betydligt bättre att rida även fast de är stora. Om man däremot pratar om tunga hästar är det en annan sak men det kan ju även en häst på 160cm vara

Jag tror således att det är en kombination avel och användning som ger skadorna. Sen måste vi ha siffror för att kunna avgöra om det verkligen förhåller sig på detta viset. Jämför antal hästar "förr" och hur stor procentdel som "gick sönder" med dagens antal hästar och procentdel "skadade"...Det är kanske så att det,rent procentuellt, inte skiljer sig alls:cool:

Jag tror inte att det skiljer sig alls, det är bara det att det är betydligt lättare idag att upptäcka skador på hästarna

Varför är stora hästar svårare att rida ihop än mindre hästar då? Det ska väl inte handla om styrka...? Visst kan det bli svårt att använda hjälperna rätt om man inte når nedanför sadeln, men det gör väl ändå de flesta?

*kl*

Jag håller med om det som många andra skrivit. Dessa treårstester och allt vad det heter gör att hästarna pressas för hårt (okej, det är väl inte själva testernas fel men...) Alltför många hästar går i för små hagar och de tränas ofta väldigt ensidigt. Det finns folk som har häst som "inte tycker om att rida ut". Då ska man väl inte ha häst??

Där tror jag du har en poäng :idea: det är den största orsaken till skador.

Dessutom så ger inte många sina hästar 5min pauser i sina ridpass så musklerna hinner inte vila ut innan de får mjölksyra och när de får det så börjar de slita på senor/leder istället för att musklerna inte orkar bära upp.

Jag skrittar alltid hästarna på lång tygel ett par gånger under ett ridpass för att de inte skall bli trötta i musklerna

Orsaken är nog att dessa hästar tränas i alla grenarna från början dvs de rids inte enbart i dressyr eller hoppas på bana. De tränas även i terräng och så är det oftast mkt fullblod i dem vilket gör att det är lättare typ av hästar

Har sett filmen "Rörelse utan gränser". De sa i den att många fälttävlanshästar skrittas mycket på hårt underlag. Det är ett väldigt bra sätt att bygga upp överarmsmuskulaturen och då sliter inte ridningen lika mycket på benen sen. Kommer tyvärr inte ihåg vad ryttare/tränare hette.

Tiden. Vi lever i en tid där människan inte längre har kontakt med det naturliga. Och grunden till hästens bristande hälsa är männikans oförmåga att se det naturliga i sig själv och även i hästen.
Kan man själv inte se eller förstå vad hälsa är så kan man heller inte se detta hos hästen. Frånvaro av sjukdom leder inte till automatisk hälsa. Hälsa betyder hel. ;) Hur många söker i dag efter sin egen helhet, hälsa?

Senast ändrad av en moderator:

Jag har hört (Är inte hundra säker men jag tror att det var från en clinic med typ jens fredricsson och Susan Gielen) att INGEN häst som har gått breeders har nått Grand Prix.

ohhh, värt att tänka på iaf!

Peder fredricsson sa också att man får välja om man vill tävla hästen innan den är 7 år, eller efter, för den håller inte till att göra båda!
:)

Vad är Breeders? :o

*delvis knapplån*

Vad jag inte fattar är varför folk inte letar fel hos sig själva när ridningen inte fungerar, får man inte längre lära sig att det till stor del är ryttarfel när något inte funkar? Varför skyller man istället på hästen som tyvärr allt för många gör? Som jag skrev tidigare i tråden så borde man se över sin egen ridning om man har klippkort hos veterinären och ständigt återkommande problem med sina hästar istället för att skylla på dålig avel! Möjligen att man bör se över hela sin hästhållning även om jag vet att det ibland går troll i det hela vad man än gör.

olgaklara skrev:
Man utbildar hästarna för sent och för kort tid. Rider in dem som 4åringar och klavar sedan till championaten som 5åringar. Det hade varit betydligt bättre med en grundutbildning i yngre år.
Som sagt, vem inbillar sig att man blir en toppidrottsman om man inte gjort ett skit förrän man är 30? Långsiktiga mål och anpassad och allsidig träning efter individens förutsättningar ger hållbarhet.

Kan inte annat än att hålla med. Fast att jag tog upp aveln var inte för att skylla på den. Utan för att se om det kan ha med hållbarheten att göra. Just hur hästarna ser ut, och hur länge de håller. Sedan så tror jag själv att det först och främst är ridningen som orsakar klippkortet hos veterinären som du säger.

Jag tog mest upp frågan då jag själv både är intresserad av den, och att de flesta hästar jag känner har något "fel" på sig som antingen inte går att åtgärda eller så är det lindrigt. Men de funkar som ridhästar iallafall..

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 590
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 753
Senast: Ceta
·
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 892
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 265
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka