Varför håller inte hästarna?

Sv: Varför håller inte hästarna?

Vi är inne på samma linje. Synd bara att det ska vara så svårt att hitta vettiga tömkörningskurser inom räckhåll!Fullärd blir man väl adrig - som tur är för det hade varit rätt trist:)

Ser att du bor i Skåne. Bo Jenå brukar hålla kurser i tömkörning, han håller även privatlektioner, men då får man själv köra till Flyinge. BJ kommer till min hemmaklubb typ var tredje månad och håller lektioner. Jag tycker att det är helt suveränt!

En liten parantes från ämnet, som är mycket intressant. En sammanställning av vad som sagt är väl:
*vila hästarna mer, både under ridpassen och i längre perioder så att de får återhämta sig fysist och mentalt.
*ryttarna behöver mer självinsikt hur deras ridning påverkar.
*varierad ridning!
*skynda långsamt, men börja i tid och bygg upp hästen för framtiden.

Det finns inget rätt eller fel hos en häst, men det finns människor som inte tar hänsyn till hur hästen ser ut eller hur den mår, som applicerar sina drömmar och sitt kontrollbehov utan att hänsyn till dom förutsättnignar som hästen har.

Vem är det som i dag tar hänsyn till hästens livsenergi och förvaltar denna, istället för att bara stirra sig blind på "sjukdomar" och "fel"?

Nu kan inte jag uttala mig om att de hästmänniskor jag känner inte tar hänsyn till deras hästar.

Med fel syftade jag på just att de inte håller för det man begär av dem. Att de går sönder på olika sätt eller just har en skada som gör att de inte kan användas på det sätt som ryttaren vill. Sedan om det kan kallas fel på hästen kan man ju diskutera. Men det var inte i den bemärkelsen som jag använde ordet.

Med den här tråden tycker inte jag att jag stirrar mig blind på hästens sjukdomar eller fel. Utan jag ville mest ta upp anledningen till att så många hästar i dag går sönder. Och att vi ändå fortsätter på samma gamla vanliga sätt. Eftersom att det är allt från fritidshästar, hobbyhästar till tävlingshästar som "går sönder" så tycker jag att det är underligt. Men för den sakens skull tycker inte jag att jag försummar hästens livsenergi och glädje på något sätt. Det är därför jag tar upp ämnet, därför att jag vill göra det så bra för "min" häst som möjligt! jag vill att hon ska hålla i hundra år.

Då kan man väl lika gärna tömköra?

Måste säga att jag inte förstår meningen med longering i tränings/motionssyfte. Mycket bättre med tömkörning tycker jag!

Tömkörning är bra....

Jag har kommit så långt att jag ringt och hört mig för om de kurser som hålls på Flyinge, nu ska jag bara komma över den här tröskeln och tro på att jag duger att åka dit på kurs:crazy:

De har en kurs i sommar, ja det var nog ett par stycken och sist jag kollade fanns det platser kvar. Två dagars och inte så fasligt dyrt, strax över tusenlappen så KANSKE vi bonnläppar vågar oss dit då:o

Hmm, När dom bli äldre (säg tre år) så är det väl lämpligt att kräva form o sånt av dom, jag kan ärligt inte "sån" tömkörning"..det jag mer menar är att röra på unghästarna ( i min värld är unhästarna 1,5 år :D) så leder , organ, skelett osv blir förbrett bättre än att gå o skrota i en hage...

Självklart är det bra om man kan arbeta hästen bättre med tömmarna och dom blir ju automatiskt mycket lättare att rida in då dom fått lära sig från ung ålder att "underställa" sig oss och lära sig hjälperna.

Jag förstår dilemmat med inkörning , det är inget man ska försöka sig på om man inte vet vad man gör

Klart du duger :bump: :bump:

Varför skulle det hållas kurs om alla visste hur man gör:D. ALLA på kursen var fullärda

Hmm, När dom bli äldre (säg tre år) så är det väl lämpligt att kräva form o sånt av dom, jag kan ärligt inte "sån" tömkörning"..det jag mer menar är att röra på unghästarna ( i min värld är unhästarna 1,5 år :D) så leder , organ, skelett osv blir förbrett bättre än att gå o skrota i en hage...

Självklart är det bra om man kan arbeta hästen bättre med tömmarna och dom blir ju automatiskt mycket lättare att rida in då dom fått lära sig från ung ålder att "underställa" sig oss och lära sig hjälperna.

Jag förstår dilemmat med inkörning , det är inget man ska försöka sig på om man inte vet vad man gör

Jo men självklart. I början får man ju bara "gå runt" med dem för att de ska vänja sig vid utrustningen o så också. Och att ut o traska i skogen kan man ju göra osv..men jag vill iaf inte bege mig utanför ridbanan/huset när jag tömör. Verkar farligt!

:D
Farligt :rofl:

Jag "söker" upp det som är farligt, tar med mig de vilda hundarna som hoppar ut o in ur skogen, det prasslar och låter....traktorer och bilar...ALLT detta vänjer dom sig vid som små paltar...det är enklare att ha dom i schack som ettåringar än när om blir äldre...Ibörjan har man ju med sig en hjälpreda, när hästen fattar själv (3-5 dagar) så går jag ensam och då är det viktigaste man lär dom.....Ptrooo....Det ska sitta som gångertabellen på dom , ialla lägen.

Väldigt sällan dom bråkar faktiskt...så ut med dig :bump:, ta med nån som håller hästen i en longerlina om du är osäker....UTGÅ från att allt går bra :bow:

Jag läser och ser din inställning till hästen, kritiserar inte heller dina val utan är tacksam för att du ifrågasätter människans ansvar.
För det är väl vad det handlar om, ansvar?

Många människor i dag inte ser vad dom och förvaltar detta så att hälsan inte bryts ner?

Läser så Marthas svar om tömkörning. Håller med henne och ser det samtidigt som att vi skapar våra problem själva.
Jag tror att man lurar sig själv genom att enbart vistas i ett ridhus med sin unghäst/ridhäst. Då blir det farligt när man kommer ut ur sin skyddade verkstad.

Hästen är ett djur som mår bra av att vistas i naturen. Ridhus är inte naturliga. Redan där så tror jag att det kan uppstå en rubbning, genom att inte låta hästen vistas i en mijö som för den är sund och hälsosam, utan bara andvända hästen som om den vore en leksak som ska lekas med inne i ett specifikt hus. :)

Just det, alla sinnen skall aktiveras, en häst måste lära sig att lita/lyda även när nåt "händer"...att ta det i "framtiden" skapar bara problem, en äldre , starkare, osäker och livrädd häst skulle inte jag vilja ta i :D

Människan får genom sitt sätt att tänka det naturliga att bli onaturligt och ifrågasätter så varför hästens hälsa vacklar. Att se sig själv och vad man skapar kräver viss insikt.

Obligatorisk skogsmulleskola för alla hästägare för att lära sig naturens kraft och balans löser problemet med att få hästen frisk och naturlig. Det största problem många i dag verkar ha! :D

Bara för att många människor i dag lever i sina huvuden och har glömt att dom har ett hjärta och en kropp, så formar man hästen efter samma principer. Det kan bara innebära att hästen blir som ägaren. Balans i kropp, själ och tanke behövs för harmoni hos både häst och människa.

Senast ändrad av en moderator:

Jag har kommit så långt att jag ringt och hört mig för om de kurser som hålls på Flyinge, nu ska jag bara komma över den här tröskeln och tro på att jag duger att åka dit på kurs:crazy:

De har en kurs i sommar, ja det var nog ett par stycken och sist jag kollade fanns det platser kvar. Två dagars och inte så fasligt dyrt, strax över tusenlappen så KANSKE vi bonnläppar vågar oss dit då:o

Sälvklart duger ni för att åka på kurs!! Ni är ju där för att lära och Bo är jättebra!

Jag har gått flera tömkörningskurser för BJ och GL på Flyinge. Har även fått hjälp med både ridning och tömkörning privat av GL under ett par års tid.
Jag gick tvådagarskursen för BJ och GL förra året, i år är jag anmäld till tre dagars ridning och tömkörning i augusti.
Klart du ska gå en kurs:idea:
Om fler tog vara på den kunskap som faktiskt fins så skulle hästar hålla bättre.

Jag läser och ser din inställning till hästen, kritiserar inte heller dina val utan är tacksam för att du ifrågasätter människans ansvar.
För det är väl vad det handlar om, ansvar?

Många människor i dag inte ser vad dom och förvaltar detta så att hälsan inte bryts ner?

Läser så Marthas svar om tömkörning. Håller med henne och ser det samtidigt som att vi skapar våra problem själva.
Jag tror att man lurar sig själv genom att enbart vistas i ett ridhus med sin unghäst/ridhäst. Då blir det farligt när man kommer ut ur sin skyddade verkstad.

Hästen är ett djur som mår bra av att vistas i naturen. Ridhus är inte naturliga. Redan där så tror jag att det kan uppstå en rubbning, genom att inte låta hästen vistas i en mijö som för den är sund och hälsosam, utan bara andvända hästen som om den vore en leksak som ska lekas med inne i ett specifikt hus. :)

Absolut! hästen och naturen hör ju ihop!
Hade jag kunnat, dvs att "min" häst velat gå när vi red ut så hade jag nog varit där hela tiden. Det är vi nästan nu också, och har inte varit i ridhuset sedan det blev varmt.

Jag tror att både det, att man rider för mycket i ridhuset, har hästen stående på box för många timmar och det att man har för små hagar har en väldigt stor inverkan eller vad man ska säga på hur hästarna håller. På de ställen där hästarna står under sådana förhållanden så hör jag bara om kotledsinflammationer och hältor. Jag blir ledsen över att höra sådant. Men är glad att iallafall jag har fattat varför och vet bättre! :(

Mja.. jag tycker som sagt hästarna går för hårt i ung ålder. jag köpte min som 5 åring och knapt grundriden, och han har *pepparpeppar* inte haft så mkt som ett svullent ben....

Blir mörkrädd när jag hör om 5-6 åringar som står med kotledsinflammationer och pålagringar..

Jag tror på att skynda långsamt, ge hästen tid att bygga sig upp i lugn och ro. Men för många är pengarna och tävlingarna viktigare än hästens hälsa verkar det som.

Bra skrivet! Islandshästar tar man det lugnt med, de växer så sakta säger man men jag tror ärligt talat det där egentligen gäller alla hästar! De grovnar till de är 5-6 år gamla o innan dess tycker jag det är ganska förkastligt att belasta hårt. Ok, träna dem försiktigt o lära dem en massa saker, miljöträning, markarbete osv... men vänta med att verkligen belasta!

Människan får genom sitt sätt att tänka det naturliga att bli onaturligt och ifrågasätter så varför hästens hälsa vacklar. Att se sig själv och vad man skapar kräver viss insikt.

Obligatorisk skogsmulleskola för alla hästägare för att lära sig naturens kraft och balans löser problemet med att få hästen frisk och naturlig. Det största problem många i dag verkar ha! :D

Bara för att många människor i dag lever i sina huvuden och har glömt att dom har ett hjärta och en kropp, så formar man hästen efter samma principer. Det kan bara innebära att hästen blir som ägaren. Balans i kropp, själ och tanke behövs för harmoni hos både häst och människa.

Obligatorisk skogsmulleskola :bow::bow: Det där stämmer!! Variera träningen!! Ut i skog o mark o NJUT!! Inte bara "ranta runt i ringen" o sikta på nästa tävling... hästintresset ska väl va roligt..!

Jag tycker det är tråkigt att det finns en sådan syn på våra svenska ridskolor som för övrigt utklassar utländska "ridskolor" med hästlängder. Tyvärr finns det ridskolor med dålig ekonomi där man försöker dra ned på kostnaderna genom att anställa outbildad personal och köpa billiga hästar som man inte vet var de kommer ifrån och ibland är unga och outbildade. Det kan ge ett sämre resultat i längden. Men överlag så är den svenska ridskolan mycket bra, som ger alla en möjlighet att rida.

Jag tycker det är tråkigt att det finns en sådan syn på våra svenska ridskolor som för övrigt utklassar utländska "ridskolor" med hästlängder. Tyvärr finns det ridskolor med dålig ekonomi där man försöker dra ned på kostnaderna genom att anställa outbildad personal och köpa billiga hästar som man inte vet var de kommer ifrån och ibland är unga och outbildade. Det kan ge ett sämre resultat i längden. Men överlag så är den svenska ridskolan mycket bra, som ger alla en möjlighet att rida.

Ja, det kanske stämmer att alla får rida men det är lite där som felet sitter! Alla slängs upp lite hipp som happ, inga specialla sits- o balansutbildningar. Jag vet att i tex tyskland är det ofta otänkbart att rida "själv" det första året... där blir man longerad o sits- o balanstränad. Mycket snällare mot hästarna! Tänk alla flaxande händer o alla som håller balansen i tyglar o stigbyglar! Sånt förstör hästarna massor!

HAr också haft hästar som skadat sig, beror nog på att hästen egentligen inte är gjord för att rida på:crazy: men min nuvarande häst (mahogny:love:) har aldrig varit skada i hela sitt liv, inte en endå gång, så det bror nog på tur, foder, och ridning/körningen helt enkelt.

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 590
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 753
Senast: Ceta
·
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 892
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 265
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka