Varför håller inte hästarna?

Sv: Varför håller inte hästarna?

Om du tar en ryttare som aldrig kunnat rida med sätet, så kan denna ryttare aldrig lära ut att rida med sätet.

Jag är ledsen, du kan inte få mig att tro annat.

svar utan att läst hela tråden : kanske det beror på att hästarna inte är skapta till att bli ridna? :angel:

svar utan att läst hela tråden : kanske det beror på att hästarna inte är skapta till att bli ridna? :angel:

fast de var väl inte mer skapta för det för 30 år sen och då var det mindre skador... det är ju det tråden tar upp mest...... :D

Jag tror det handlar om orutin hos ryttarna, elelr dom som kör hästarna. Det finns ju sådana som tror att hästar är lika tåliga som stora, men det är ju lite fel. Jag tycker det egentligen två saker som hästar blir skadade av, att ryttarna itne vet hur dom ska rida så dom går sönder av det, och de hästar som helt enkelt inte klarar av ridning/körning på normal träningsnivå. Får problem med ben/rygg och allt vad det nu kan vara. Är lite som människor, alla kan ju inte ligga på topp! :) //Ellinor

Jag tror det är mest arrogans och ignorans hos ryttare. Folk tror att dem kan rida jätte bra så fort dem lärt sig att galoppera på ridskola och därför skaffar sig hästar. Och detta har jag upplevt själv- jag var sådan. I ridskolan efter tre år harvade vi bara runt och gjorde volter och körde repetitioner på allt vi redan kunde- lärde oss inget nytt alls (lovar!). Så alla i min grupp satt och skröt och sa att de säkert kunde skaffa häst redan nu så duktiga som de var. Började sedan på en annan ridskola och fick rida en ponny mer privat med ridskolechefen- då märkte jag precis hur lite jag kunde. Efter det överskattar jag aldrig mina ridkunskaper och anser att jag aldrig kommer att bli klar med dem som jag gjorde då.
Man sliter på hästarna i längden om man inte har någon aning om vad man gör. En tjej köpte sig en travare- hon lyckades träna hästen så dåligt att tre månader senare fick den gallor på alla fyra... Finns andra idioter som tycker det är helt ok att skena över asfalt. Jösses.

När det gäller unghästar- varför rida in dem så pass tidigt? Om man väntade till minst 4-5 års ålder så skulle väll kroppen få större chans att växa till sig och hästarna skulle bli mer tåliga? Eller? Man kan väll köra dem och aktivera dem på annat sätt men att rida in dem vid 2,5-3 års ålder när de växer tills de är åtta är väll att ta i?

Sen att unghästar+ oerfarna ägare är en dålig combo är inte nödvändigtvis sant. Om man tar tränarhjälp och har kunnigt folk alltid till hands så tror jag inte nödvändigtvis att det går fel. Hästen och ryttaren kan utbilda varandra.

Senast ändrad:

Jag är också en som har funderat på alla skador som verkar drabba så många hästar. Själv var jag ägare av en gatukorsning som hade en exteriör som nästan kan göra en mörkrädd :smirk: han var mycket överbyggd och hade tendens till hjorthals och så var han ju då mullig också :smirk: liten och tjock och sågs väl inte som en stjärna direkt. Jag hade honom i fem år och på den tiden var han aldrig halt, de andra som hade "fina" hästar hade mycket mer skador på sina hästar, vissa blev dessutom avlivade på grund av utslitningar i benen...Jag tror att min häst blev hållbar eftersom att jag var väldigt noga med att känna efter när han var trött, och visserligen tävlade jag inte men jag red minst lika mkt på hemmapla som de som tävlade gjorde...jag vill absolut inte utnämna mig till en expert men jag tror (som många redan nämnt) att det ligger i känslan för djuren, att läsa av dem och förstå när de behöver vila.

Jag är visserligen inte ägare av min gamla kompis längre, men jag får då och då brev ifrån honom och han mår fortfarande bra, nu 15 år :) trots sin katastrofala exteriör :smirk:

*kl*
Ärligt ni som har tillgång till ridhus och ridbanor, hur många timmar per vecka rider ni ut i skog och mark där hästarna får lyfta på benen och gå i kuperad terräng och hur många timmar sitter ni och harvar runt i ridhuset/på ridbanan? :angel: Jag har haft medryttare som jag nästan fått jaga ut i skogen med hästen och gett dem ridförbud på ridbanan för all annan ridning än för instruktör. Det var inte populärt kan jag lova hos en! :devil:

*kl*
Ärligt ni som har tillgång till ridhus och ridbanor, hur många timmar per vecka rider ni ut i skog och mark där hästarna får lyfta på benen och gå i kuperad terräng och hur många timmar sitter ni och harvar runt i ridhuset/på ridbanan? :angel: Jag har haft medryttare som jag nästan fått jaga ut i skogen med hästen och gett dem ridförbud på ridbanan för all annan ridning än för instruktör. Det var inte populärt kan jag lova hos en! :devil:

Jag rider MAX 3 ggr/vecka på ridbana/ridhus. ofta är ett av dessa pass tömkörning dressyrarbete.
resten rider jag ut. rider mycket planerat och varierat även ute, har alltid en plan med varför jag rider som jag rider - inklusive entimmars skrittpass i skog och mark någon dag i veckan.

:D

Jag har fått den uppfattningen att nästan inga hästar verkar hålla för ridning. Det känns som om att de flesta hästarna går sönder på olika sätt och vis hela tiden. Inflammationer, ryggont, knäskador.. Ja, allt möjligt.

Beror detta på att man inte rider dem korrekt från början? Tex för hårt och för mycket. Eller att man använder fel avelsmaterial? Eller beror det på att hästarna inte bär upp ryttaren i rätt form från början, utan går och belastar sig fel?

Förr i tiden så verkade hästarna hålla tills de var uppemot trettio år gamla. Men nu håller de ju inte alls lika länge?

beror detta på att det är mer hemmaavel nu än tidigare, en mer utbredd okunskap? Det vore trevlig om man kunde få igång en seriös diskussion om detta! för jag är faktiskt uppriktigt fundersam över varför?

/Loobah

Jag tror att det mest beror på hur man rider. Om man rider hästen i en bra, avslappnad form, så att den får bästa möjligheten att bära upp sin ryttare så håller den ju mycket längre:idea: :bow:
Om man däremot pressar ihop hästen eller på något annat sätt rider den "fel" sänker den kanske yggen eller arbetar fel och får ont.

Men självklart finns det ju en miljon andra anledningar till att hästarna får ont(illa passande utrustning, dåligt underlag, ovarierande träning m.m)

Träningen nu för tiden är alldeles för ovarierande. De flesta tragglar ju runt i ridhus dag efter dag...

men min kompis rider en russ-arab på snart 29 år! Full fart flera dagar i veckan! :) Så än finns det hopp! ;)

Det är alldeles för lätt att köpa häst men desto svårare att ta hand om dom. Många köper häst utan att veta vad man ger sig in i. Att ha egen häst är så glorifierat. Tänk om det fanns nån obligatorisk hästkurs som man ska gå innan man köper häst. Där man måste ha godkända kunskaper i ridning, hästvård, hantering, hästägaransvaret, stallmiljö och annat nyttigt att kunna. Då skulle man nog slippa vanvårdade hästar

*kl*

Jag har tillgång till både ridhus och ridbana.
Har varit i ridhuset 2 ggr på 4 år och rider i paddocken högst nån gång i halvåret. Det du! ;)

Till både dig och mackan, jag tror att era hästar kommer att hålla bra! :bow: :D

Men OJ säger jag bara - så många experter på ridkonsten vi har här!

Eftersom många har så otroligt hårda ord om alla andra, SIS m m så måste detta betyda att ni själva för det första har friska hästar och för det andra behärskar ridkonsten till fullo?

Inte red vi bättre förr! Jag vet inte vad orsaken är till att hästarna går sönder men de verkar inte vara gjorda för ridning längre...och om en häst kanske i genomsnitt håller sig fräsch till den är 15 år och man inte kan rida den fullt ut när den är 5, är det lönt att ens köpa hästen då?

Förr såg planen ut så här för oss hobbyryttare; om man hade ett fölsto hemma och hade för avsikt att behålla avkomman så började man med longering och tömkörning vid två, la på sadeln och satt upp vid tre, red ut året mellan 3-4, därefter började man hopp och dressyrträna för ortens lokala instruktör. Ytterst sällan man hade hältor på hästarna och ingen hade hört talas om kotledsinflammationer.

Nu för tiden ska alla vara elitryttare, delta i treårstester etc etc, alla ska ha ett MÅL med sin ridning annars är man inte vatten värd. Varför ska alla låtsas som om de är elitryttare eller aspirera på att bli en? Mycket märkligt. Alla kategoriska åsikter om att den och den är inte rutinerad nog att ha unghäst etc etc, jag skulle vilja säga att det beror helt och hållet på individen, både häst och ryttare.

Jag vet inte men personligen tror jag att den dåliga hållbarheten beror på de individer man väljer att avla på ingenting annat. Vi har schabblat bort det goda vi hade här i form av gott temperament och god hållbarhet. Högst personlig och ovetenskaplig åsikt.

fast de var väl inte mer skapta för det för 30 år sen och då var det mindre skador... det är ju det tråden tar upp mest...... :D

Sen är det ju också så att hästarna kollas oftare idag än för 30 år sedan. Idag upptäcker man med andra ord skador, som man inte hade märkt för 30 år sedan.

nog märkte man skador även för 30 år sedan, även om beh. blivit bättre/effektivare i många fall ;) mina hästar kollades lika ofta av vet. för "hälsokontroll" som dom gör idag :angel: på den tiden hade vi tom. veterinär för att avmaska :p

Nu för tiden ska alla vara elitryttare, delta i treårstester etc etc, alla ska ha ett MÅL med sin ridning annars är man inte vatten värd. Varför ska alla låtsas som om de är elitryttare eller aspirera på att bli en? Mycket märkligt. Alla kategoriska åsikter om att den och den är inte rutinerad nog att ha unghäst etc etc, jag skulle vilja säga att det beror helt och hållet på individen, både häst och ryttare.

hmm, det finns en poäng i det du skriver :) hobbyryttare anser iallafall jag att alla är som inte kan leva på sina hästar/ridning :p

jag har reagerat på att det har blivit så "negativ" klang i "hobbyhäst/ridning". jag gjorde för ett antal år sedan ett medvetet val att hålla hästeriet på just hobbynivå. tycker att det har blivit till så mycket mer glädje för både mig och mina hästar :love:

om man ska generallisera så tycker jag att ryttare över lag blivit mindre "ödmjuka" inför sina egna fel och brister, hör allt för ofta att "felen" beor på hästen. när samma ryttare byter häst ofta, men alla dessa hästar har samma "fel" kanske man ska söka "felet" hos sig själv :angel:

håller med "min" gamla tränare när han sa - när man tror att man kan som mest, kan man som minst. det är först när man inser hur LITE man egentligen kan som man kan börja utvecklas :bow:

Jag tror inte heller att det beror på att vi red bättre förr, snarare tvärtom. Idag finns det så stort urval av tränare att välja på osv. man tycker att budskapet om god ridning borde ha spridit sig.

Men jag anser att ridskolorna borde ha en mycket större bredd, förbundet borde ha hårdare krav så att man fick en bättre standard på hästarna osv. T.ex. borde det vara krav på att det skulle finnas vissa hästar utbildade på minst "den och den nivån". Instruktörerna borde ha genomgått någon form utav utbildning. Utbildningen för eleverna borde struktureras upp mera , så det skulle finnas mer riktlinjer att gå efter att eleverna ska genomföra "det och det" .

Det borde vara så att man skulle ha ett visst antal timmar med teori och praktik utöver själva ridningen. T.ex. borde det innefatta mer sitsträning, och sitsens inverkan eftersom det är det mest grundläggande. Men även mer allmänt horsemanship mer en bara säkerhetsprinciper, hästens exteriör, anatomi, sjukdomar, foderlära, tömkörning osv osv .

Men jag är överhuvudtaget trött på sverige och ridningen här och mångas inställning, i tyskland t.ex. kan någon på läktaren komma och ge en ryttare tips för att bli bättre (någon helt utifrån alltså) , ryttaren säger tack och rider vidare. Hur tror ni en ryttare på en tävling i sverige skulle reagera om jag gav lite förslag på hur denne skulle göra? Klart det finns gränser och att man inte ska lägga sig i för mycket , men förmodligen skulle de flesta svenskar vara snorkiga och jaha "som om att du vet bäst kanske .." det känns typiskt svenskt faktiskt ... tyvärr ....

Senast ändrad:

*kl*

Jag tror att ridskolebarnen idag får för lite teori om hur och varför hästen fungerar som den gör. Andas man ordet teori idag på en ridskola så blir föräldrarna förbannade för de har minsann betalat för att ungarna ska rida! Det är redan där kunskapen måste präntas in, men den gör inte det på samma sätt som förr. Idag är bara ungarna i stallet den dagen i veckan de rider för alla andra dagar ska de göra annat. Det finns inte en ridskoleunge-generation som är ivriga att lära sig längre. Och hur ska vi då begära att dessa människor vet hur de ska göra när deras föräldrar köper häst? De har inte den blekaste aning och inom ett halvår är de första gången på kliniken...

Jag tror inte att det är fel att rida in hästarna vid 2,5 års ålder. Men man måste låta hästa vila i perioder så de får smälta alla intryck! Jag har lärt mig att hästen får inte arbetas fler månade än de är år. Alltså en treåring ska ridas i tre månaders perioder, en fyraåring i fyramånadersperioder osv till de är 6 år. Vila är något som kraftigt underskattas!

Jag är också helt övertygad om att det är får dålig ridning och känsla som står för 70% av söndriga hästar, 20% genetiska faktorer och 10% yttre faktorer. Helt ovetenskapliga siffror!

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 590
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 753
Senast: Ceta
·
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 892
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 265
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka