Varför håller inte hästarna?

Sv: Varför håller inte hästarna?

Oförmåga att läsa hästens signaler ser jag ett lysande exempel på i stort sett varje dag, 5-6 år gammal häst som behandlats i oändlighet nu, sen fixade dom till en hov i tro om att det var den som spökade.
I mina ögon är hästen nu mer än någonsin helt oren. Men den rids och ffa tränas, hur kan en tränare inte se detta? *sliter mitt hår*

Jag har också funderat mycket på det där!
Vi har ju aldrig förut hållit på lika mycket med behandlingar av olika slag förutom "klassisk" vetrinärmedicin; akupunktur, massage, kiropraktik osv. Och vi har heller aldrig förut haft sadelutprovare, bettutprovare så att våra hästar inte ska få ont. Men ändå är de sjukare än nånsin? hur går det ihop?

Visst kan jag hålla med om att många inte sköter och rider sina hästar som de borde men samtidigt är de allra flesta noggranna och lyhörda hästägare som bara vill sina hästars bästa! vi har våra hästar på en stor anläggning med hästar och människor av alla slag och även om vi inte behandlar våra hästar på samma sätt så är det inte många som kör med slag, skarpa bett och liknande... de som gör på det sättet måste vara så få att de inte kan orskaka alla skadade och sjuka hästar.
Och det är ju inte bara tävlinghästar som skadar sig utan även hobbyhästar som inte tränas jättehårt.
Avlar man på fel hästar eller föds de upp på fel sätt då redan unga hästar får problem?

KL

Jag tror det beror på främst 2 olika faktorer.

a) tävlingssporten är mer utbredd än för 30 år sen, och hästarna pressas hårdare på tidigare nivå.

b) samtidigt är sporten generellt så mkt större än för 30 år sen - hobby nivån är utspridd på väldigt väldigt många fler, och okunskapen har ökat därför att var och varannan person i dag har häst, vilket ej är ett likhetstecken med att ha rutin och erfarenhet eller vara kunnig runt hur en häst ska skötas och ridas.
Jag tror att MÅNGA skador uppstår inte bara inom tävlings sporten, utan bland hobby ryttare som helt enkelt saknar kunskapen att rida sina hästar ändamålsenligt och varierat nog.

ang. avels faktorn så vågar jag inte svara då jag inte är särskilt insatt, men rent generellt så riskerar ju ALL fokuserad avel att få försvagningar i kvalitet efter hand. Tycker främst man ser detta på den svenska halvblodshästen som helt klart är mindre hållbar än för 30 år sen. Men återigen - huruvida det är rena aveln eller ovan faktorer inblandade, eller en kombination av alla tre, låter jag vara osagt.

vet ni jag tror att det är en blandning av alltihop som ts skrev..man rider in dom alldeles för tidigt och fort..aveln är nog en stor del tror jag många har ju tyvärr den uppfattningen att finns där en livmoder eller kulor så ska det ju avlas, kavlite´n på fölet är det ju inte så många med den inställningen som bryr sig om..sen finns det ju seriös personer som ser mer till kvalitet och dom brukar ju få bra hästar oftast ..men sen tror jag att vissa tyvärr har otur..men det är ju likadant med människor vi är ju sjukare idag än förr :confused:

Jag tror som några andra här att man inte lyssnar ordentligt på sin häst, och ev. tar dem för hårt i början. Men att det är så många fler hästar som åker till klinik för diverse problem tror jag även beror på att hästägarna är mer insatta och rädda om sina hästar. "hellre en tur till veterinären för mycket än för lite" Så tänker jag. Min farfar, som för övrigt är gammal tävlingsryttare, sa till mig att innan var det inte så mycket tal om att hästen hade ont i ryggen eller likn. Min häst känns över av massör och vet.med jämna mellanrum. Hur ofta tog man ut massör för några är sen? Alltså, fler hästar toar jag inte bara beor på dålig ridning, utan även vi som är hönsmammor till våra hästar!

Så du menar att aveln trots allt går frammåt och avlar på hästar med hållbarhet? Och att man helt enkelt förstör dem efteråt?

Kan ju ej uttala mig om det förstnämda.. då jag nog inte ens fanns på den tiden! :o Men om det var så, varför höll de bättre förr. Eller gjorde de det?
Vet ju ridskolehästar uppemot trettio år som fortfarande är verksamma.
Ridskolehästarna förr höll en måttlig mankhöjd jämfört med dagens hästar. 160 räknades som stort... Ridhusen funkade bra för dessa och de var förhållandevis lätta att forma till bärighet tack vare att de inte var så stora. Idag är de flestahästarna 170 och över, endast ett fåtal representanter är under. De är långa och svåra att rida ihop och ridhusen är inte anpassade för dessa stora hästar. Det krävs mycket kunniga ryttare för att kunna få en så pass stor häst att bära sig korrekt på den lilla ytan som ett standardridhus är idag...och på ridskolor är inte alla ryttare så kunniga. Det finns enorma ridhus som skulle kunna utnyttjas bättre för just dessa men ska en verksamhet gå med vinst väljer man ofta att dela av ridhuset i två så man kan köra två grupper samtidigt...

Problemet vidare är bl.a. att när en ung ryttare ska köpa häst väljs ofta den enormt stora hästen med kanonprestationsstam och ryttaren måste ta till hjälpmedel för att kunna klara av att få ihop den lite åtminstone...och märker inte att hästen bara knäcker av och inte bär sig alls...då kommer det skador.

Jag tror således att det är en kombination avel och användning som ger skadorna. Sen måste vi ha siffror för att kunna avgöra om det verkligen förhåller sig på detta viset. Jämför antal hästar "förr" och hur stor procentdel som "gick sönder" med dagens antal hästar och procentdel "skadade"...Det är kanske så att det,rent procentuellt, inte skiljer sig alls:cool:

Ridskolehästarna förr höll en måttlig mankhöjd jämfört med dagens hästar. 160 räknades som stort... Ridhusen funkade bra för dessa och de var förhållandevis lätta att forma till bärighet tack vare att de inte var så stora. Idag är de flestahästarna 170 och över, endast ett fåtal representanter är under. De är långa och svåra att rida ihop och ridhusen är inte anpassade för dessa stora hästar. Det krävs mycket kunniga ryttare för att kunna få en så pass stor häst att bära sig korrekt på den lilla ytan som ett standardridhus är idag...och på ridskolor är inte alla ryttare så kunniga. Det finns enorma ridhus som skulle kunna utnyttjas bättre för just dessa men ska en verksamhet gå med vinst väljer man ofta att dela av ridhuset i två så man kan köra två grupper samtidigt...

Problemet vidare är bl.a. att när en ung ryttare ska köpa häst väljs ofta den enormt stora hästen med kanonprestationsstam och ryttaren måste ta till hjälpmedel för att kunna klara av att få ihop den lite åtminstone...och märker inte att hästen bara knäcker av och inte bär sig alls...då kommer det skador.

Jag tror således att det är en kombination avel och användning som ger skadorna. Sen måste vi ha siffror för att kunna avgöra om det verkligen förhåller sig på detta viset. Jämför antal hästar "förr" och hur stor procentdel som "gick sönder" med dagens antal hästar och procentdel "skadade"...Det är kanske så att det,rent procentuellt, inte skiljer sig alls:cool:

:bow: :bow:

har förstått lite på helst yngre tjejer som ska få sin första häst att större är bättre:confused:

har även märkt av att ridskolorna har enorma hästar på som du sa över 170cm mkh förstår inte riktigt varför då det är små barn som ska ta sig upp på dom..de flesta som rider på ridskolan är ju faktiskt barn och tonåringar..

Känner inte alls igen det där med vrålstora ridskolehästar. Om du frågar en ridskola hur deras ideal lektions häst ser ut så säger de att den ligger på 160-165 cm som max. Detta tycker jag stämmer ypperligt bra om man ser sig omkring dessutom. Det finns tillochmed statistik på detta, dvs hur den typiska ridskolehästen ser ut och vilken typ det är. 170 är på tok för stort och är inte gynnsamt i lektionsverksamhet då många ryttare ska lära sig rida och det blir svårt på en för stor häst.

KL

a) tävlingssporten är mer utbredd än för 30 år sen, och hästarna pressas hårdare på tidigare nivå.

b) samtidigt är sporten generellt så mkt större än för 30 år sen - hobby nivån är utspridd på väldigt väldigt många fler, och okunskapen har ökat därför att var och varannan person i dag har häst, vilket ej är ett likhetstecken med att ha rutin och erfarenhet eller vara kunnig runt hur en häst ska skötas och ridas.
Jag tror att MÅNGA skador uppstår inte bara inom tävlings sporten, utan bland hobby ryttare som helt enkelt saknar kunskapen att rida sina hästar ändamålsenligt och varierat nog.

ang. avels faktorn så vågar jag inte svara då jag inte är särskilt insatt, men rent generellt så riskerar ju ALL fokuserad avel att få försvagningar i kvalitet efter hand. Tycker främst man ser detta på den svenska halvblodshästen som helt klart är mindre hållbar än för 30 år sen. Men återigen - huruvida det är rena aveln eller ovan faktorer inblandade, eller en kombination av alla tre, låter jag vara osagt.

håller med dig i allt ;) tycker du formulerade det jättebra :)

Min häst på 22 år har dåliga framknän och bakkotor, hon är inte sönder men hon är numer pensionär med max 4 dagar lätt motion i veckan för att hålla vikten rätt och grundkondisen uppe.
Hon har varit promenadhäst i hela sitt liv men gått väldigt mycket på asfalt och även tyvärr blivit riden en hel del i felaktig form.
Hon är också en ganska tung häst i sig själv så det beror nog på lite av varje.

Då har vi olika erfarenheter. Jag har erfarenheten från 3 ridskolor med övervägande 170 hästar och ett par med lägre mkh. Det rimmar rätt väl med dagens halvblodsavel där mkh drar uppåt och det är idag svårt att hitta just halvblodshästar med lägre mkh.

Jag tror som några andra här att man inte lyssnar ordentligt på sin häst, och ev. tar dem för hårt i början. Men att det är så många fler hästar som åker till klinik för diverse problem tror jag även beror på att hästägarna är mer insatta och rädda om sina hästar. "hellre en tur till veterinären för mycket än för lite" Så tänker jag. Min farfar, som för övrigt är gammal tävlingsryttare, sa till mig att innan var det inte så mycket tal om att hästen hade ont i ryggen eller likn. Min häst känns över av massör och vet.med jämna mellanrum. Hur ofta tog man ut massör för några är sen? Alltså, fler hästar toar jag inte bara beor på dålig ridning, utan även vi som är hönsmammor till våra hästar!

Jag tror texas har en del av sanningen i sitt inlägg. Vi har blivit så mkt petigare med våra hästar. Så nyligen som för 15 år sedan var det inte alls lika noga, massage, utprovare, tandläkare...? Oftast inte. Talar vi om de flesta vanliga fritidsryttare så var hästarna nog sjuka/skadade lika ofta men det la man inte märke till, eller så fick hästarna vila.

Dock så håller jag med många andra att hästarna går för hårt i ung ålder. Den stora faran tror jag är att hästarna bara går i en hage fram tills de är 2½, sedan rids de in på ett par månader. Jag tror att hästarna behöver röra på sig tidigt utan att för den skull belastas, för att bli hållbara individer!

Hört talas om SIS?! Mycket tror jag beror på just detta, det hävdar även huvuddelen av den svenska veterinärkåren. Var på en föreläsning för ett tag sedan, föreläsaren (en känd svensk veterinär) påpekade just detta med SIS att många hästar lider av det. Tror iofs att aveln har ett finger med i spelet också men i stora drag så tror jag som sagt tidigare att det beror till stor del på SIS.

(SIS = en förkortning på Skit-I-Sadeln för er som inte vet...)

JAG tror att det till stor del är okunskap som är felet.
Tävlingshetsen är stor och unga hästar pressas för att gå championaten, alla är inte reda för det mentalt/fysiskt men kunskap fattas och ryttaren märker inte det.
Så SIS ( skit i sadeln) tycker jag är största boven.
Mackans förklaring skriver jag helt under på.

Håller med tidigare inlägg om att många hästar pressas för hårt i ung ålder, men det kan ju inte bara bero på detta. Tror faktiskt att det finns fler skickliga ryttare idag än förr, men vi har ju blivit så många fler än för 20-30 år sedan. Fler hästar & ryttare, fler skador (det är logiskt).

Att sedan aveln ser annorlunda ut idag är ju inte så konstigt, de flesta vill ha en ridhäst och inte en arbetshäst. Tror nog att kallbloden håller lika bra idag som de gjorde i början av seklet.

fast jag ser inte det "gamla halvblodet" som "arbetshäst" utan en ypperlig allroundhäst ;) :angel:

:bow:
KL

Håller med till fullo :bow:

Kan även passa på att redogöra för några andra infallsvinklar, som jag fick när jag hade den här diskussionen med en veterinär/uppfödare. Han menade att:
1. Hästarna rids för LITE/rör sig för lite
(inget är mer belastande för hästens skelett än att stå stilla)

2. Hästarna rids FEL
(Många hästar rids i statisk form som ryttaren tror är rätt.)

3. Hästarna rids för enformigt
(Runt, runt på bana. Samma ryttare sitter och gör samma fel. Han menar också att det är därför lektionshästar generellt sett håller längre, eftersom dom inte har samma fel hel tiden)

4. Avel och träning fokuserar mer på "flashighet" än hållbarhet och bärkraft.

Har inte funderat så mkt hur mkt jag håller med, men det var intressanta tankegångar i alla fall...

Här kommer det:

1. Avel på utdömda ston. När försäkringen är uttagen kan man ju alltid ha hästen till avel tycker en del.

2. För tidig och för pressande ridning. En del måste ju till treårstest!

3. För guds skull, varför harvar många runt i paddock och manege dag ut och dag in? Rid ut!!!

4. Låt hästen ha viloperioder.

Jag tror att den största boven är fel ridning och träning. Ryttare som inte rider sina hästar i form och "bara flänger runt i skogen", vilket mång yngre gör, har sällan halta hästar. Medans dom som tävlar och tränar får halta hästar emmellanåt. Jag tror det dels beror på felaktig arbetsform, fel och framförallt ensidigt underlag, för hårda krav på hästen...

Förr fick ju hästarna arbeta mycket hårdare än idag och sen stå i en spilta på natten. Men man var beroende av hästen så man fick anpassa sig så att den höll sig frisk. Idag köper man en ny om den inte "håller måttet" istället för att försöka få den man har att hålla...

Om det inte fanns några tävlingar med häst så skulle nog fler hästar må bra, tror jag.

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 590
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 753
Senast: Ceta
·
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 892
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 265
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka