Sv: Varför håller inte hästarna?
Kanske beror på hur vi rider och sköter våra hästar...
Kanske beror på hur vi rider och sköter våra hästar...
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ridskolehästarna förr höll en måttlig mankhöjd jämfört med dagens hästar. 160 räknades som stort... Ridhusen funkade bra för dessa och de var förhållandevis lätta att forma till bärighet tack vare att de inte var så stora. Idag är de flestahästarna 170 och över, endast ett fåtal representanter är under. De är långa och svåra att rida ihop och ridhusen är inte anpassade för dessa stora hästar. Det krävs mycket kunniga ryttare för att kunna få en så pass stor häst att bära sig korrekt på den lilla ytan som ett standardridhus är idag...och på ridskolor är inte alla ryttare så kunniga. Det finns enorma ridhus som skulle kunna utnyttjas bättre för just dessa men ska en verksamhet gå med vinst väljer man ofta att dela av ridhuset i två så man kan köra två grupper samtidigt...Så du menar att aveln trots allt går frammåt och avlar på hästar med hållbarhet? Och att man helt enkelt förstör dem efteråt?
Kan ju ej uttala mig om det förstnämda.. då jag nog inte ens fanns på den tiden! Men om det var så, varför höll de bättre förr. Eller gjorde de det?
Vet ju ridskolehästar uppemot trettio år som fortfarande är verksamma.
Ridskolehästarna förr höll en måttlig mankhöjd jämfört med dagens hästar. 160 räknades som stort... Ridhusen funkade bra för dessa och de var förhållandevis lätta att forma till bärighet tack vare att de inte var så stora. Idag är de flestahästarna 170 och över, endast ett fåtal representanter är under. De är långa och svåra att rida ihop och ridhusen är inte anpassade för dessa stora hästar. Det krävs mycket kunniga ryttare för att kunna få en så pass stor häst att bära sig korrekt på den lilla ytan som ett standardridhus är idag...och på ridskolor är inte alla ryttare så kunniga. Det finns enorma ridhus som skulle kunna utnyttjas bättre för just dessa men ska en verksamhet gå med vinst väljer man ofta att dela av ridhuset i två så man kan köra två grupper samtidigt...
Problemet vidare är bl.a. att när en ung ryttare ska köpa häst väljs ofta den enormt stora hästen med kanonprestationsstam och ryttaren måste ta till hjälpmedel för att kunna klara av att få ihop den lite åtminstone...och märker inte att hästen bara knäcker av och inte bär sig alls...då kommer det skador.
Jag tror således att det är en kombination avel och användning som ger skadorna. Sen måste vi ha siffror för att kunna avgöra om det verkligen förhåller sig på detta viset. Jämför antal hästar "förr" och hur stor procentdel som "gick sönder" med dagens antal hästar och procentdel "skadade"...Det är kanske så att det,rent procentuellt, inte skiljer sig alls
KL
Jag tror det beror på främst 2 olika faktorer.
a) tävlingssporten är mer utbredd än för 30 år sen, och hästarna pressas hårdare på tidigare nivå.
b) samtidigt är sporten generellt så mkt större än för 30 år sen - hobby nivån är utspridd på väldigt väldigt många fler, och okunskapen har ökat därför att var och varannan person i dag har häst, vilket ej är ett likhetstecken med att ha rutin och erfarenhet eller vara kunnig runt hur en häst ska skötas och ridas.
Jag tror att MÅNGA skador uppstår inte bara inom tävlings sporten, utan bland hobby ryttare som helt enkelt saknar kunskapen att rida sina hästar ändamålsenligt och varierat nog.
ang. avels faktorn så vågar jag inte svara då jag inte är särskilt insatt, men rent generellt så riskerar ju ALL fokuserad avel att få försvagningar i kvalitet efter hand. Tycker främst man ser detta på den svenska halvblodshästen som helt klart är mindre hållbar än för 30 år sen. Men återigen - huruvida det är rena aveln eller ovan faktorer inblandade, eller en kombination av alla tre, låter jag vara osagt.
Jag tror som några andra här att man inte lyssnar ordentligt på sin häst, och ev. tar dem för hårt i början. Men att det är så många fler hästar som åker till klinik för diverse problem tror jag även beror på att hästägarna är mer insatta och rädda om sina hästar. "hellre en tur till veterinären för mycket än för lite" Så tänker jag. Min farfar, som för övrigt är gammal tävlingsryttare, sa till mig att innan var det inte så mycket tal om att hästen hade ont i ryggen eller likn. Min häst känns över av massör och vet.med jämna mellanrum. Hur ofta tog man ut massör för några är sen? Alltså, fler hästar toar jag inte bara beor på dålig ridning, utan även vi som är hönsmammor till våra hästar!
KL
Jag tror det beror på främst 2 olika faktorer.
a) tävlingssporten är mer utbredd än för 30 år sen, och hästarna pressas hårdare på tidigare nivå.
b) samtidigt är sporten generellt så mkt större än för 30 år sen - hobby nivån är utspridd på väldigt väldigt många fler, och okunskapen har ökat därför att var och varannan person i dag har häst, vilket ej är ett likhetstecken med att ha rutin och erfarenhet eller vara kunnig runt hur en häst ska skötas och ridas.
Jag tror att MÅNGA skador uppstår inte bara inom tävlings sporten, utan bland hobby ryttare som helt enkelt saknar kunskapen att rida sina hästar ändamålsenligt och varierat nog.
ang. avels faktorn så vågar jag inte svara då jag inte är särskilt insatt, men rent generellt så riskerar ju ALL fokuserad avel att få försvagningar i kvalitet efter hand. Tycker främst man ser detta på den svenska halvblodshästen som helt klart är mindre hållbar än för 30 år sen. Men återigen - huruvida det är rena aveln eller ovan faktorer inblandade, eller en kombination av alla tre, låter jag vara osagt.