Varför gör min häst så?

Casteloro

Trådstartare
Jag tror egentligen inte att det är något fel på min häst, men jag är ändå orolig över hennes beteende när jag rider henne. Fick hem henne för ca 2 ½ vecka sedan, en häst som tidigare varit min egen. Hon såldes fullt musklad, och var i väldigt fin, och nu när hon kom tillbaka fanns ingenting kvar av henne. Hon var bara tjock, och såg sliten ut.

Hon är 20 år gammal, så visst, hon börjar bli till åren, men hon är så fruktansvärt pigg och alert, precis som tidigare när jag ägt henne.

I vilket fall som helst, så oroar jag mig säkert i onödan, men det känns liksom som hon bara ska lägga sig ner och dö när som helst.. Varför jag reagerar lite är att hon skrittar på i sitt tempo, och rätt vad det är så stannar hon, vänder huvudet mot min fot och puffar lite. Alldeles som om att hon inte vill fortsätta... Sen pustar hon, och fortsätter, flera gånger händer detta när jag rider!

Tror ni att det är för att hon är lat och tycker att det är bekvämast att stå i hagen och äta hö, eller för att det kan bero på något annat? :( Hon beter sig fullt normalt både i stall och hage.

Sv: Varför gör min häst så?

"och rätt vad det är så stannar hon, vänder huvudet mot min fot och puffar lite."

Hon kanske har saknat dej ? Å e glad för att hon är med dej igen ? =D

Åhh, vad glad jag blev när jag läste det där! Hoppas det är så! :) :D

Tror att den som ridit henne gjort halt och gett henne godis...

Låte rätt logiskt, så gjorde jag nån enstaka gång, förrut. Kan mycket väl vara så :)

så gör min åxå när han tycker det är dax att kliva av. så vitt jag vet är han inte döende=) säkert inget att oroa sig för=)

kl
Min är också så på hemvägen, han stannar o frågar om jag inte ska stiga av nu.
På utvägen vänder han huvudet mot mig och frågar om vi inte ska byta gångart, eller om vi inte skulle ta en annan stig idag.
Han är 18 år bara och inte närheten av att vara döende.
Till strindlund, hon kan ju ha lite sämre kondis nu och bara behöver hämta sig lite. Hon kanske bara vill ha lite kontakt med dig också.

Liknande trådar

Gnägg Min häst är rätt så mager och har svårt att gå upp i vikt, och nu har stallchefen tagit bort all hö i dagsgivan i hennes hage och påstår...
Svar
10
· Visningar
2 184
Senast: lizzie
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 164
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 964
Senast: Takire
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 163
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar