Varför gör man så? *AVEL*

Sablar22

Trådstartare
En kompis har just bokat valp från finland,
men så fick hon höra att dom ska para med
två olika hanar. :confused:
Jag blev väldans nyfiken, varför gör man så?

Rasen är staff. bullterrier btw
 
Sv: Varför gör man så? *AVEL*

För att man är uppfödare och då vet man bäst?
 
Sv: Varför gör man så? *AVEL*

Alla tre hundarna är alltså av samma ras, dvs bullterrier? Vet faktiskt inte, har inte hört talas om att man parar med två olika samtidigt :confused:
 
Sv: Varför gör man så? *AVEL*

Har inte heller hört om det, det verkar bökigt att behöva blodtypa valparna efteråt - så man vet vem som far till vem.Dessutom kan de tju bli 1 hane av en och 4 av den andra...
Kanske för att man vill ha valpar efter bägge hanar men bara ta en kull?
Låter välidigt knepigt
 
Sv: Varför gör man så? *AVEL*

Så vitt jag vet så kan en tik bli dräktig med i princip hur många hannar som helst vid ett löp. Dvs att paras hon med tio hannar och får tio valpar kan alla valparna ha olika pappor. Jag är inte säker men det verkar otroligt att de skulle kunna gå att få valparna registrerade som rasrena när man inte kan intyga/garantera vem som är pappan. Ett vidare avelsarbete på valparna verkar heller inte troligt eftersom inte inte går att säkerställa inavelsgrad med ev framtida avelspartner.

Jag tycker det låter skitkorkat!
 
Sv: Varför gör man så? *AVEL*

Det har jag också funderat på som alternativ,
men det låter ju som sagt krångligt.
Kompisen blev lite mojnad i humöret eftersom
hon ville ha just en röd/vit valp.
Tiken är det samt den ena hanen, den andre är
svart.. så ja hon blev som sagt lite fundersam.
 
Sv: Varför gör man så? *AVEL*

Är det en kennel som gör så? Vad jag vet så skulle de ha mycket svårt att få regga kullen hos SKK i alla fall. Borde ju vara samma regler hos finska kennelklubben. Men kör man inte med reggade valpar så kan man ju göra som man vill. (:devil: )
 
Sv: Varför gör man så? *AVEL*

Vet inte om det är kennel,
men jag vet däremot att kompisen är ute
efter en hund att ställa ut och avla på.
 
Sv: Varför gör man så? *AVEL*

Jag skulle se det som väldigt oseriöst faktiskt... ingen kennel jag skulle köpa valp ifrån.... och som någon sa, tror inte man får regga valpar efter en tik som parats med två olika hanar...

Hon har inte missförståt det hela då? Typ att de har den andra i reserv ifall det t ex inte uppstår tycke mellan tiken och den första hanen? Vet många som gör så.
 
Sv: Varför gör man så? *AVEL*

Man kan dnatesta valpara - då är man säker på vem som är pappa till vem.
Men det är nog ganska dyrt...
 
Sv: Varför gör man så? *AVEL*

I USA gör man så ibland. Då gör dom DNA test, för att se vem som är efter vem. Då får du två olika kombinationer. Dom gör liknande på hästar också. Fast tvärtom. Eller hur man ska säga. Dom tar ägg från ett bra sto och befruktar. Stoppar sedan i dom i andra ston. Ungefär så gör dom, vet inte exakt. Dom kanske befruktar efter införandet av ägget. Är inte så bra på sånt där. När dom ska visa stoet för någon kan dom samtidigt visa tex 5 avkommor efter det stoet. Avkommorna är lika gamla.
 
Sv: Varför gör man så? *AVEL*

I Finland och USA är det tillåtet att para tiken med 2 olika hanar. Valparna DNA-testas och registreras med rätt far i stamtavlan.
 
Sv: Varför gör man så? *AVEL*

jepp.. har hört ungefär samma sak. orsaken till detta nämdes i förbifarten, men tyvärr har det farit från mitt minne:o . själv så kan jag ju tycka det känns "lite" bakvända världen:confused: , men,men... man gör olika i olika kommuner:crazy:
 
Sv: Varför gör man så? *AVEL*

Jag har förstått att man gör detta för att få en större genvariation på ovanliga raser eller raser med stora kullar. Man kan i en och samma kull få valpar med olika hanar. Dubbelparningen måste(har jag för mig) godkännas av finska kennelklubben och valparna dna-testas.
 
Sv: Varför gör man så? *AVEL*

Så vitt jag vet så kan en tik bli dräktig med i princip hur många hannar som helst vid ett löp. Dvs att paras hon med tio hannar och får tio valpar kan alla valparna ha olika pappor. Jag är inte säker men det verkar otroligt att de skulle kunna gå att få valparna registrerade som rasrena när man inte kan intyga/garantera vem som är pappan. Ett vidare avelsarbete på valparna verkar heller inte troligt eftersom inte inte går att säkerställa inavelsgrad med ev framtida avelspartner.

Jag tycker det låter skitkorkat!

Håller med om att det är inte riktigt ok, men!

Tänk tanken såhär, jag har parat min tik med en hanne borta, åker hem, två dagar senare blir hon tjuvparad med min hanne (alla samma ras). sådant har hänt, och kommer att hända, det du då gör är att blodtypa valparna, dvs tar blod från båda hannarna och mamman och jämför, och ja du får då regga dom, men frågan är vad fkk gör, får dom en varning?
 
Sv: Varför gör man så? *AVEL*

Verkar i mina ögon oseriöst!


Godkänner verkligen FKK detta?

Skulle nog tveka att köpa en valp.
 
Sv: Varför gör man så? *AVEL*

Verkar i mina ögon oseriöst!


Godkänner verkligen FKK detta?

Skulle nog tveka att köpa en valp.

Ja det är godänt av FKK.
Saxat från SKK avelskomittés möte 4/2005
"§ 115 Parning med fler än en hane
Förelåg förfrågan gällande SKKs syn på att låta två svenska hanar para en finsk tik under samma löp. Den Finska Kennelklubbens styrelse tog 2005-06-16 beslutet att det inom landet är tillåtet att para alternativt inseminera tik med fler än en hane. För registrering av valpkull krävs härstamningskontroll.
Konstaterade AK att förfarandesättet inte är tillämpbart i Sverige, men då tikägaren i det aktuella fallet är finsk och valpkullen registreras i Finland gäller det finska regelverket. "
 

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
10 11 12
Svar
228
· Visningar
12 244
Senast: MML
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
979
Senast: Myrten
·
R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 155
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hundavel & Ras Jag sitter och gottar mig i allt som är hund tillsammans med en vän som också planerar valp inom kort. I min familj har planerna...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 934

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp