VARFÖR gnäggar de så?????

Hos oss är det valacken ( = skrikaren) som är ledarhäst. Våra låter aldrig annars. När man öppnar stalldörren på morgonen så mullrar de och i hagen när vi är hemma så skriker de. Har faktiskt lagt märke till att när bilen är borta och de tror att ingen är hemma så knallar de runt i hagen och säjer inte ett ljud.

Vi har broddmärken på bron, fjanthästen tänkte följa med in. :) Skulle inte farsan vara så rädd om parketten så skulle jag ta in dem. :banana:

Spännande.. ledaren hos dig med. Då skulle det kunna vara så att det på något vis handlar om att få ihop flocken på plats? Dvs du borde hålla dig på din plats i flocken och betraktas som en avvikare. Den som för tillfället är högst rangad tar på sig ansvaret för att ordningen skall återställas.

För samtidigt är det så här att om jag rider ut på stoet och vallacken är kvar i hagen så skriker vallacken när vi kommer hem igen och om jag är ute på honom och stoet är i hagen så skriker hon när vi kommer hem. ALDRIG att hästen jag sitter på (om vi bortser från den märkliga transformatorn och torpet) skriker tillbaka i det läget.

Kokopelli Mana

-knapplåneri-

Det här var minsann en intressant tråd. :d
Jag tycker iofs att det bara är mysigt när hästen gnäggar på mig, men hela tiden kan ju var lite jobbigt... :crazy:
Har inte en aning om varför de gör på detta viset, men om båda skriarna är ledare... -hmm-
Det skulle kunna ha något med ett alarm som typ "det kommer/går någon" att göra..?

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 115
Senast: Juli0a
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 952
Senast: Mia_R
·
Hästvård Sly, bark ,löv, mossa, lingonris, blåbärsris, hallonris etc. Finns det någon forskning/kunskap om vad andra växter än gräs innehåller...
Svar
1
· Visningar
2 353
Senast: Noak
·
Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara...
2 3
Svar
52
· Visningar
14 954
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar