Varför försöker hanhundar så gärna rida på kastrerade hanar?

purity_666

Trådstartare
Jag har märkt det både med min förra hund och min nuvarande. Många hanhundar försöker rida och jucka på dom. De är mer ihärdiga mot hanhundarna är de någonsin varit med min tik.

Vad tror ni de kastrerade hundarna signalerar som tar fram det här beteendet? Min kastrerade hund träffade sin brorsa och det enda brodern försökte göra var att jucka. Så fort min hund slutade springa så började brorsan klättra. Jag hade med min tik också men hon var inte alls intressant. Brorsan bor dessutom med en kastrerad hanhund så han borde vara van.

Jag har aldrig varit med om att en tik försökt klättra på dom. Enbart hanhundar.

Tycker det bara är vissa hanar som gör sånt, hanar som är stressade, understimulerade,ouppfostrade,översexuella..
Min okastrerade hane har aldrig ridit på kastrerade hanar ex, men jag har sett beteender ofta i rastgårdar och hälsa i koppel på allt och alla hundar.

Tycker det bara är vissa hanar som gör sånt, hanar som är stressade, understimulerade,ouppfostrade,översexuella..
Min okastrerade hane har aldrig ridit på kastrerade hanar ex, men jag har sett beteender ofta i rastgårdar och hälsa i koppel på allt och alla hundar.
Njae, det där tror jag inte på. Vet om flertalet lugna sansade och trygga hanhundar som ändå blir lite till sig (men ändå sansat) över just kastrerade hanar. Men det syns på hela kroppsspråketatt det är samma typ av uppvaktning som om det hade varit en trevligt luktande tik.

En av mina tikar däremot tycker dom är lika lite värda som tikar - små tikar och små kastrerade hanhundar är värda en smäll enligt henne....:banghead:

Njae, det där tror jag inte på. Vet om flertalet lugna sansade och trygga hanhundar som ändå blir lite till sig (men ändå sansat) över just kastrerade hanar. Men det syns på hela kroppsspråketatt det är samma typ av uppvaktning som om det hade varit en trevligt luktande tik.

En av mina tikar däremot tycker dom är lika lite värda som tikar - små tikar och små kastrerade hanhundar är värda en smäll enligt henne....:banghead:
Nu skrev jag inte att normala hanar inte kan reagera.... utan att de inte juckar helt enkelt.
En kastrerad hane luktar ju ofta tik,.men.att reagera och lukta lite är otrolig skillnad från de äckliga juckmonster jag sett .

Nu skrev jag inte att normala hanar inte kan reagera.... utan att de inte juckar helt enkelt.
En kastrerad hane luktar ju ofta tik,.men.att reagera och lukta lite är otrolig skillnad från de äckliga juckmonster jag sett .
Ja hoppa på och börja rida är en annan sak - här snackar jag mer uppvaktning :D
Min unghane börjar pipa lite efter vissa kastrerade hanhundar nu och tycker dom är jättegulliga - helst om dom är lite fluffiga :cautious:

Jag tror det handlar om att de inte luktar hanhund, vilket gör att hanhundar tycker att det borde vara tikar, och kastraterna har i sin tur inte ett naturligt förekommande beteende för att avvisa hanhundars närmanden, så som tikar har. Det är min teori iallafall.

Jag tror att kastrerade hanar bara är lite svårare att definiera och placera för en intakt hanhund. Det gör dem "intressanta", men det gör det inte att hanhunden tror att det är en tik.

Min intakta hane har två kastrerade hanhundar i sin närhet som är särskilt härliga och som han inte kan släppa fokus på - oavsett om det handlar om en hel flock som sällskap. Han lever däremot med en kastrat och den är inte alls särskilt intressant, precis som majoriteten av de kastrerade hundar vi har träffat hittills.

Jag tror att kastrerade hanar bara är lite svårare att definiera och placera för en intakt hanhund. Det gör dem "intressanta", men det gör det inte att hanhunden tror att det är en tik.

Min intakta hane har två kastrerade hanhundar i sin närhet som är särskilt härliga och som han inte kan släppa fokus på - oavsett om det handlar om en hel flock som sällskap. Han lever däremot med en kastrat och den är inte alls särskilt intressant, precis som majoriteten av de kastrerade hundar vi har träffat hittills.
Mycket intressant är att beskåda en bekants hundar när dom haft cavalierträff. En av hanarna är avelshane och vet alltså mycket väl när en tik ska paras och vilka dagar. Han har många gånger gått tillsammans med mina tikar på promenader under hela löpen och är bara intresserad när det är höglöp. På cavalierträffarna är det med intakta hanar, kastrerade hanar och tikar.....och avelshanen börjar ofelbart alltid uppvakta någon av dom kastrerade hanhundarna på samma sätt som han uppvaktar en löptik. Har sett detta beteende så många gånger mellan intakta hanar i möte med kastrerade hannar. hela kroppshållningen hos den intakta hanen visar på uppvaktning - från öronhållningen till svansspetsen, så någon måste ju kastrerade hanar sända ut i form av dofter :)

Fast tik kan han inte lukta. Jag har ju en tik också och har jag med båda så är det aldrig någon som ens ser ut som att de skulle vilja rida på tiken, men stackars hanen blir uppvaktad. Och löptik borde de väl absolut inte lukta.

Jag förstår att en kastrerad hund blir en "det", att de inte vet vad det är och vad de ska göra. Men varför ska de rida på dom?
2 valpar har börjat klättra och jucka på honom t.o.m.

Mycket intressant är att beskåda en bekants hundar när dom haft cavalierträff. En av hanarna är avelshane och vet alltså mycket väl när en tik ska paras och vilka dagar. Han har många gånger gått tillsammans med mina tikar på promenader under hela löpen och är bara intresserad när det är höglöp. På cavalierträffarna är det med intakta hanar, kastrerade hanar och tikar.....och avelshanen börjar ofelbart alltid uppvakta någon av dom kastrerade hanhundarna på samma sätt som han uppvaktar en löptik. Har sett detta beteende så många gånger mellan intakta hanar i möte med kastrerade hannar. hela kroppshållningen hos den intakta hanen visar på uppvaktning - från öronhållningen till svansspetsen, så någon måste ju kastrerade hanar sända ut i form av dofter :)
JA det är samma här. Hanarna blir på alerten, lägger huvudet över ryggen och ska sen upp och rida. Min stackars hanhund fredar sig väl så gott han kan, men de där tröga hanarna brukar inte fatta vinken.

Min förra hunds bästis var en labrador. De växte upp tillsammans så labradoren kände min hund innan kastreringen. Vi sågs hyfsat ofta. Efter kastreringen blev labradoren skitjobbig och skulle rida på min. Min hane morrade ifrån gång, på gång, på gång, men labradoren låtsades som ingenting och klättrade igen. Så länge vi rörde oss, promenerade eller hundarna lekte så gick det bra. Så fort det blev paus och vi var stilla så skulle han klättra.

Varför skulle.en kastrerad hane inte kunna lukta tik?
Man tar bort det som gör en hanhund till hanhund när man kastrerar, så.jag tror inte alls det är omöjligt att vissa luktar tik.
Dom blir uppvaktade precis som tikar av vissa hanhundar.
Vet inte varför en hanhund skulle uppvakta en det... nej jag tror att en kastrerad kan lukta tik, tror dock det är mycket olika från hund till hund.

Varför skulle.en kastrerad hane inte kunna lukta tik?
Man tar bort det som gör en hanhund till hanhund när man kastrerar, så.jag tror inte alls det är omöjligt att vissa luktar tik.
Dom blir uppvaktade precis som tikar av vissa hanhundar.
Vet inte varför en hanhund skulle uppvakta en det... nej jag tror att en kastrerad kan lukta tik, tror dock det är mycket olika från hund till hund.
Det manliga könshormonet minskar, men det kvinnliga ökar ju inte. Man tillsätter ju inget som gör hunden mer tik.
En kastrerad hane bör ju inte lukta mer än en tik, ändå väljer många hanhundar att uppvakta den kastrerade hanhunden framför tiken i gruppen. Skulle en kastrat lukta löptik då? Låter hemskt långsökt

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
827
Senast: animalasia
·
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 855
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 311
Senast: Tonto
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
820
Senast: ryujaneiro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka