Varför får vissa stanna men andra inte?

Jo om skatteverket gör fel. Jag har en kompis som bott i Amerika i många år och fick en kalldusch när han flyttade tillbaka och fick höra att han inte längre är svensk medborgare.
Ngn på skatteverket hade gjort fel och det är inget att göra så nu är han invandrare med uppehållstillstånd.

Fast om "nagon" pa skatteverket gjort fel sa finns det tillrackligt mycket documentation for att ratta till det. Har vannen daremot avsagt sig sitt Svenska medborgarskap kommer saken i ett annat lage.

Jobbar han här i Sverige? Tänkte om han är sjukskriven, så kanske inte det räknas som okej försörjning för en invandrad fru?

Jobbar han här i Sverige? Tänkte om han är sjukskriven, så kanske inte det räknas som okej försörjning för en invandrad fru?

Menar du min pappa? Han har varit jättesjuk men har inte kunnat vara sjukskriven för då hade han fått leva på gatan eftersom han inte fick några pengar. Så han har hankat sig fram genom att handla med saker (han är en helt otroligt bra affärsman) det 1,5året han har varit hemma. Hans fru har supergott om pengar har han sagt så pengar borde inte ha varit ett problem eftersom hon var tvungen att bevisa att hon hade pengar innan hon fick komma in i landet.

Pappa hade varit utanför Sverige i över ett år innan han kom tillbaka men han är svensk medborgare vad jag vet.

Nu har de åkt till Vietnam för ett år framåt

De sista tva gangerna jag flugit in i Sverige (med Svenskt pass) har mitt pass dragits och jag formodar att man darfor borjat registrera hur folk reser. EU-pass bor alltsa registreras numera.
Du reser väl från Kanada eller USA? Inom Schengen behöver man väl inte alltid visa pass eller nationellt ID vid gränsen om man är EU-medborgare, man behöver bara ha det med sig. Sen är det väl olika beroende på om man flyger eller åker landvägen, flygbolagen vill veta vilka som åker med dem. De som åker med bil (ex.vis EU-migranter) behöver inte registreras nånstans = ingen vet när de kom hit.

@Linda8142 Om man flyger in till en international flygplats maste man visa pass i 'immigration' vare sig man ar Svensk medborgare eller inte. Jag har fatt mitt Svenska pass "draget" och formodligen registrerats i datorn de sista 2-3 aren nar jag kommit hit. (Antagandet kommer sig av att de flesta lander registrerar de som reser in och ut ur landet) Sist stannade jag faktiskt pa andra sidan for att se om alla i "EU kon" fick sina pass dragna och sa var det.

Det går att lösa med att hitta sin födelseattest som visar att man har svenska föräldrar.

Men födelseattester slutade de väl utfärda för ett antal år sedan? Min son fick ingen och jag har mig veterligen aldrig haft någon. Eller är det nåt man begär ut från sitt födelsesjukhus när man behöver?

Men födelseattester slutade de väl utfärda för ett antal år sedan? Min son fick ingen och jag har mig veterligen aldrig haft någon. Eller är det nåt man begär ut från sitt födelsesjukhus när man behöver?

Skattemyndigheten har alla uppgifter pa alla Svenskar numera. De kan tala om allt som pastorsexpeditionen gjorde forr, och ofta lite extra ocksa ... utom nar/om nagon ar dopt for det maste man ga till kyrkan/pastorsambetet dar man doptes.:p
Det heter inte fodelse attester langre utan personbevis ... och dar kan man fa precis all information man vill ha. Nar man ar fodd, vilka ens foraldrar ar/var, hur manga syskon/och vad de heter och var de ar, var man varit skriven och nar man bott pa dessa platser, nar/om man bytt namn ... Allt som man nagonsin gjort som meddelats till myndigheterna.:nailbiting:

Nej då, han är amerikansk medborgare. Och visst går det att rätta till men han orkar inte just nu då han har mkt annat i sitt liv.

Men han har INTE avsagt sej det själv.
Det kanske är för att han har ett annat medborgarskap + bott utomlands i många år, som han förlorade det svenska.

Den ligger elektroniskt någonstans.
Inte på sjukhuset dock, utan på folkbokföringen.
Det finns dokumenterat var man är född och av vilka föräldrar.
Hittar man det inte på sig själv så kan man söka på föräldrarna, det står registrerat vilka barn som man har fått.

Nej då, han är amerikansk medborgare. Och visst går det att rätta till men han orkar inte just nu då han har mkt annat i sitt liv.

Men han har INTE avsagt sej det själv.

Vet inte vilket år det ändrades, men innan så blev du av med ditt Svenska medborgarskap om du blev Amerikansk medborgare, dubbelt medborgarskap var bara tillåtet för barn under 18 och för de som blev Svenska medborgare och kom från ett land där du inte kunde avsäga dig det landets medborgarskap.

Någon som kommer ihåg hockeyspelaren som satt och grät på presskonferensen för att han inte fick spela för Sverige då han efter många år i USA och NHL valt att bli Amerikansk medborgare och därmed förlorat sitt Svenska. Vilket han inte visste om/hade reflekterat över.

Japp. Hockeyspelaren var Ulf Samuelsson. Det var OS 1998 i Nagano.

Sverige tillåter dubbla medborgarskap sedan 2001. Innan dess blev man automatiskt av med sitt medborgarskap om man blev medborgare i annat land, förutsatt att man passerat en viss ålder.

Vet inte vilket år det ändrades, men innan så blev du av med ditt Svenska medborgarskap om du blev Amerikansk medborgare, dubbelt medborgarskap var bara tillåtet för barn under 18 och för de som blev Svenska medborgare och kom från ett land där du inte kunde avsäga dig det landets medborgarskap.
<snip>

Precis. Det andrades relativt nyligen ... efter ar 2000 i alla fall.
@Mim , sa om din van fick Amerikanskt medborgarskap ar 2000 eller fore sa innebar det i Svensk lag att han samtidigt avsade sig sitt Svenska medborgarskap.

LOL ... Tack @Myrten som orkade kolla exact nar det blev tillatet. :)

Skattemyndigheten har alla uppgifter pa alla Svenskar numera. De kan tala om allt som pastorsexpeditionen gjorde forr, och ofta lite extra ocksa ... utom nar/om nagon ar dopt for det maste man ga till kyrkan/pastorsambetet dar man doptes.:p
Det heter inte fodelse attester langre utan personbevis ... och dar kan man fa precis all information man vill ha. Nar man ar fodd, vilka ens foraldrar ar/var, hur manga syskon/och vad de heter och var de ar, var man varit skriven och nar man bott pa dessa platser, nar/om man bytt namn ... Allt som man nagonsin gjort som meddelats till myndigheterna.:nailbiting:

Ja personbevis vet jag vad det är, och har behövt ett par gånger. De har rätt mycket koll på oss i Sverige faktiskt, nästan allt registreras. Plus att de sedan slutet på 70-talet lagrat blodprov på alla barn födda på sjukhus, bara för att.

Japp. Hockeyspelaren var Ulf Samuelsson. Det var OS 1998 i Nagano.

Sverige tillåter dubbla medborgarskap sedan 2001. Innan dess blev man automatiskt av med sitt medborgarskap om man blev medborgare i annat land, förutsatt att man passerat en viss ålder.
Personer md svenskt medborgarskap kunde väl före 2001 ha utländskt medborgarskap.
Det finns flera länder som helt enkelt inte släpper personers medborgarskap, en sådan person kunde efter att ha fått permanent uppehållstillstånd i Sverige ansöka och efter en tid få svenskt medborgarskap samtidigt behålla sitt gamla...

Jag pratar om försörjning. Och där verkar ju släkt och vänner hjälpa till. Du kan inte utvandra och sen komma tillbaka och sen bli försörjd av soc eller så bara för att du inte har ett jobb. Undantaget är a-kassan som du får ta med dig i 3 månader. Vården är ju direkt för han var ju säkert sjukförsäkrad även i utlandet.

Aha. :) Då är jag med. Min vän har inte försökt få hjälp av exempelvis soc. Det finns inte på kartan (stolthet... :crazy: ). Den här personen kommer inte jobba igen, så någon typ av försörjning via samhället kommer det att få bli. Just nu ska alla undersökningar bli klara men sedan blir det med största sannolikhet vad som förr kallades förtidspension.

Liknande trådar

Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
14 022
Senast: malumbub
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 897
Senast: Nixehen
·
Relationer Hej! En situation som känns som ett svek för mig men som jag måste få hjälp med att reda ut annars känns det som att vår relation är...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
10 094
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ville göra en egen dagboks tråd om dethär för att det är mera djupa tankar och så och jag vill inte blanda hop det med liksom...
Svar
15
· Visningar
1 789
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama