Varför får vissa stanna men andra inte?

Lyan

Trådstartare
Pappa har gift sig med en vietnamesisk kvinna men hon får inte bo här. Hon måste bo utom Sverige i ett år innan hon får komma hit och då får hon bara kom hit tre månader åt gången. Ett ex har två arbetskamrater som är gifta med varsin thailändska och de har, vad jag vet, fått bo här hela tiden.

Varför får inte pappas fru bo här när andra från andra länder får?

Pappa har gift sig med en vietnamesisk kvinna men hon får inte bo här. Hon måste bo utom Sverige i ett år innan hon får komma hit och då får hon bara kom hit tre månader åt gången. Ett ex har två arbetskamrater som är gifta med varsin thailändska och de har, vad jag vet, fått bo här hela tiden.

Varför får inte pappas fru bo här när andra från andra länder får?
Det enklaste är väl att komma upp med migrationsverket vad som gäller, det finns rätt tydliga regler: http://www.migrationsverket.se/Priv...on-i-Sverige/Ansok-om-uppehallstillstand.html Kan det vara så att de har missat att registrera sitt äktenskap i sverige?

De är gifta både borgligt och kyrkligt i Sverige. Har hört om en annan också, från ett annat land, där det skulle vara samma. I din länk uppfyller hon allt så då borde det inte vara något problem. Jag har ju dock bara pappas version och den behöver inte alltid stämma så bra med verkligheten men när jag hörde om en till som hade samma problem så blev jag nyfiken. Enligt pappa var det jättesvårt för henne att ens få komma in i Sverige på en kort semester

Det enda jag vet om detta är att personer från andra EU-länder bara får vara här i tre månader i taget såvida de inte har eget uppehälle via arbete eller studerar.

Vietnam är itne Europa. Att en vietnamesiska som är gift med en svensk inte kan stanna här verkar märkligt. Hon har inte ytterligare medborgarskap förutom det vietnamesiska?

I regel finns det ett försörjningskrav - dvs att man kan försörja den familjemedlem som flyttar hit - men det gäller INTE om den som är i Sverige är svensk medborgare, vilket TS pappa verkar vara.

Det måste vara någon detalj här som vi missat - eller så är det en kennel begraven.

Den andra jag hörde om är från ett EU-land. Hon får bara vara här i tre månader i taget trots att de har varit gifta i två år så det kan ju bero på om hon inte jobbar/studerar då.

Pappa sa att hans fru, innan de gifte sig, var tvungen att bevisa att hon hade tillräckligt mycket pengar för att ens få komma in i landet på semester. Jag vet inte hur det är med pappas medborgarskap men jag är rätt säker på att han är svensk medborgare (för det är väl inget som försvinner bara för att man har bott utomlands ett tag?). Han säger att eftersom han har bott utomlands en viss tid (kommer inte ihåg hur länge men lite mer än ett år tror jag) så fick han ingen hjälp alls när han kom hem och var sjuk, ingen ersättning eller högkostnadsskydd.

Mycket möjligt med en begravd kennel om jag känner pappa rätt :-/

Medborgarskapet försvinner inte av sig själv, men han kan ju själv ha valt att ändra (finns en del fördelar om man planerar att stanna i utlandet, en del saker är lite krångliga att ordna när man inte är medborgare i det land man bor.) Är man utvandrad har man inga anspråk på hjälp från Sverige direkt när man kommer hem. Kommer man från annat EU-land får man däremot ta med sig a-kassa tex i 3 månader. Men för övrigt gäller det att hitta ett jobb och börja betala skatt igen innan man kan göra anspråk på hjälp.

Har verkligen inte någon större koll på det här men det låter liknande fallet med mitt ex kompis och hans fru. Hon var från Brasilien och hon kunde inte komma till Sverige direkt utan var tvungen att bo utomlands (men inom EU tror jag det var) innan det hela gick igenom. Ett helvete var det för dem iaf.

Det enda jag vet om detta är att personer från andra EU-länder bara får vara här i tre månader i taget såvida de inte har eget uppehälle via arbete eller studerar.
I verkligheten kan de stanna längre eftersom det inte finns registrerat när de kom hit...

Dessutom är det ingen som kollar efter tre månader om man fortfarande har jobb eller studerar. Man behöver ju bara anmäla sig en gång liksom....

Kan det falla på att hon inte ansöker från hemlandet? Som jag har förstått det hela så ska människor som söker uppehållstillstånd baserat på anknytning göra det ifrån hemlandet (om de inte redan har ett giltigt uppehållstillstånd eller uppehållsrätt). Min make är EU-medborgare och han fick först temporärt uppehållstillstånd och sedan permanent uppehållstillstånd här i Sverige baserat på våran relation. Han kunde söka ifrån Sverige eftersom han hade uppehållsrätt i tre månader, då han kommer ifrån ett EU-land behövde vi inte genomgå några intervjuer. Hade vi varit gifta när han sökte uppehållstillstånd första gången (eller om vi dokumenterat vårat sammanboende utomlands bättre) så hade han förmodligen fått permanent uppehållstillstånd ifrån första början.

Vi har ett kompis par där den inflyttade kommer ifrån samma land som min make men personen i fråga fick vänta ett år längre än min man på sitt permanenta uppehållstillstånd, förmodligen för att deras förhållande inte ansågs "etablerat" nog vid handläggningen (de hade delvis varit folkbokförda på olika adresser och för åldern var det en rejäl åldersskillnad).

Medborgarskap försvinner i normalfallet inte om han under någon period levt här i Sverige. Dock så spelar det roll var han är folkbokförd (dvs han kanske anses utvandrad, och måste då själv invandra innan eller i samband med att hans fru söker uppehållstillstånd). Permanenta uppehållstillstånd försvinner för övrigt i normalfallet om man flyttar ifrån Sverige för mer än 12 månader.

Jag håller med @tanten om att det förmodligen ligger en hund begraven.

Konstigt.. en bekant gifte sig med en man i Jordanien, giftermålet skedde i Jordanien. Han fick komma hit utan jobb eller studier på gång. Fast de var gifta i typ 2 år eller nåt sånt innan han kom hit visserligen. Innan han flyttade hit hade han aldrig ens varit här och hälsat på.

Sen har jag en kompis som träffade en tjej från Mongoliet när hon var här och studerade. Henne har dom försökt få hit igen i över ett år. Nu har dom gift sig men hon måste fortfarande vänta innan hon får komma hit. De har legat på migrationsverket rätt duktigt om det hela.

Ingen av personerna har bott utomlands. Båda har heltidsjobb. I första fallet försörjde hon maken helt när han kom hit.

Medborgarskapet försvinner inte av sig själv, men han kan ju själv ha valt att ändra (finns en del fördelar om man planerar att stanna i utlandet, en del saker är lite krångliga att ordna när man inte är medborgare i det land man bor.) Är man utvandrad har man inga anspråk på hjälp från Sverige direkt när man kommer hem. Kommer man från annat EU-land får man däremot ta med sig a-kassa tex i 3 månader. Men för övrigt gäller det att hitta ett jobb och börja betala skatt igen innan man kan göra anspråk på hjälp.

Jag vet inte om jag missförstår dig här, men jag har en kompis som ganska precis kommit tillbaka till Sverige efter att ha bott och jobbat i ett annat EU-land i över 10 år. Min vän har inget jobb här och ingen försörjning alls (släkt och vänner hjälper till för tillfället), men hen fick hjälp av vården direkt och processen för vad som förr kallades förtidspensionär är igång. Min vän är svensk medborgare och har så varit under hela tiden. (Inga dubbla medborgarskap heller)

Detta var så pass invecklat att det kommer nog inte att gå att ta reda på hur det verkligen ligger till. Blev mest lite nyfiken eftersom jag hörde om den andra som inte heller fick bo här. Har brutit kontakten med pappa (mycket pga att han vränger på sanningen i andra saker) så kommer inte att få några svar därifrån.

Jag vet inte om jag missförstår dig här, men jag har en kompis som ganska precis kommit tillbaka till Sverige efter att ha bott och jobbat i ett annat EU-land i över 10 år. Min vän har inget jobb här och ingen försörjning alls (släkt och vänner hjälper till för tillfället), men hen fick hjälp av vården direkt och processen för vad som förr kallades förtidspensionär är igång. Min vän är svensk medborgare och har så varit under hela tiden. (Inga dubbla medborgarskap heller)

Jag pratar om försörjning. Och där verkar ju släkt och vänner hjälpa till. Du kan inte utvandra och sen komma tillbaka och sen bli försörjd av soc eller så bara för att du inte har ett jobb. Undantaget är a-kassan som du får ta med dig i 3 månader. Vården är ju direkt för han var ju säkert sjukförsäkrad även i utlandet.

Har en del släkt och vänner som är gifta med utlänningar/har emigrerat/invandrat. Har inte satt mig in så mycket i de olika turerna, men som jag har förstått det så måste man söka uppehållstillstånd i hemlandet om grunden för ens vistelse i Sverige har gått ut eller är villkorad på något sätt (turist, jobb på ambassad). Då antar jag att man även prövar "seriositeten" i äktenskapet. Kravet på att söka från hemlandet kan även gälla om man har fått barn.
Från vissa länder (läs: dem som man kanske inte vill återvända till) är det mycket svårt att få inresetillstånd, speciellt om man har släktingar i Sverige. Detta är inte unikt för Sverige. Har släktingar som även bor i andra länder som bara kan träffas i "tredje land".

När våra barn gick på dagis hade de kamrater vars föräldrar varken fick barnbidrag eller föräldrapenning eftersom de tjänstgjort på en svensk ambassad i utlandet. Det var ett års karens innan de kom in i systemet.

I verkligheten kan de stanna längre eftersom det inte finns registrerat när de kom hit...

De sista tva gangerna jag flugit in i Sverige (med Svenskt pass) har mitt pass dragits och jag formodar att man darfor borjat registrera hur folk reser. EU-pass bor alltsa registreras numera.

<snip>
När våra barn gick på dagis hade de kamrater vars föräldrar varken fick barnbidrag eller föräldrapenning eftersom de tjänstgjort på en svensk ambassad i utlandet. Det var ett års karens innan de kom in i systemet.

Det har stammer inte. Ambasadpersonal har Svenska loner och betalar Svensk skatt (men lagre kommunalskatt). De arbetar pa "Svensk mark" och far darfor bade barnbidrag, foraldrapenning och A-kassa.

Medborgarskapet försvinner inte av sig själv, men han kan ju själv ha valt att ändra .

Jo om skatteverket gör fel. Jag har en kompis som bott i Amerika i många år och fick en kalldusch när han flyttade tillbaka och fick höra att han inte längre är svensk medborgare.
Ngn på skatteverket hade gjort fel och det är inget att göra så nu är han invandrare med uppehållstillstånd.

Jo om skatteverket gör fel. Jag har en kompis som bott i Amerika i många år och fick en kalldusch när han flyttade tillbaka och fick höra att han inte längre är svensk medborgare.
Ngn på skatteverket hade gjort fel och det är inget att göra så nu är han invandrare med uppehållstillstånd.
Betyder det att din vän är utan medborgarskap i något land nu då?

Liknande trådar

Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
14 022
Senast: malumbub
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 897
Senast: Nixehen
·
Relationer Hej! En situation som känns som ett svek för mig men som jag måste få hjälp med att reda ut annars känns det som att vår relation är...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
10 094
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ville göra en egen dagboks tråd om dethär för att det är mera djupa tankar och så och jag vill inte blanda hop det med liksom...
Svar
15
· Visningar
1 789
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama